Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse og i hf-uddannelsen og uddannelsen til studentereksamen (avu-loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 20. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 11 :

” Vil ministeren kommentere henvendelsen af 20/2-08 fra P. Gug-Kjeldsen, Nakskov, jf. L 56 - bilag 5? ”

 

Svar:

Henvendelsen omfatter tre forslag.

Ad 1) I § 11 foreslås ”på hvilket niveau et fag afsluttes med prøve” ændret til ”på hvilke niveauer et fag afsluttes med prøve”.

Den foreslåede redigering er ikke relevant. I avu-reformen er ét fag lig med et givet fag på et givet niveau, for eksempel Matematik niveau D.

 

Ad 2) § 10 i den gældende lov foreslås indføjet i lovforslaget.

VUC’erne har et generelt ansvar for efteruddannelse af deres medarbejdere. Efteruddannelsen skal således på linje med skolernes øvrige opgaver finansieres inden for de taxametertilskud, som VUC’erne modtager til uddannelserne.  Der er følgelig ikke behov for at medtage bestemmelsen i lovforslaget.   

 

Ad 3a) og 3b) Tilskudsmodellen ønskes indrettet, så der i yderområderne kan oprettes hold med 12-15 kursister samt mulighed for at etablere 23 lektioner ugentligt i relevante fag af hensyn til kursisternes mulighed for at modtage SU.

Hertil kan jeg oplyse, at der er taget hensyn til udkantsområderne i det nye tilskudssystem for voksenuddannelsescentrene fra 2008.  Grundtilskudsmodellen i tilskudssystemet er udformet med henblik på at sikre, at der kan opretholdes udbud i tyndt befolkede egne, idet både areal og befolkningstæthed indgår i fordelingen af grundtilskud og regionalt undervisningstilskud. Det samlede grundtilskud, inklusive regionalt undervisningstilskud, vil i 2008 udgøre ca. 90 mio. kr. Inden for disse rammer vil der også i yderområderne kunne være et fagudbud, der tager hensyn til kursisternes mulighed for at få Statens Uddannelsesstøtte.

 

Der ses derfor ikke at være baggrund for yderligere at tilgodese yderområderne med de foreslåede justeringer af taxametrene.

 

Ad 3c) Der stilles spørgsmål ved det hensigtsmæssige i, at timer ved deltagelse i FVU i fremtiden kan medregnes ved opgørelsen af det timetal, der berettiger til SU. FVU udbydes efter Lov om forberedende voksenundervisning og regler om SU til uddannelserne fastsættes i SU-loven. Den foreslåede ændring ville kræve ændring af SU-loven.

 

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder