Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 3. marts 2008
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 20. februar 2008 følger hermed velfærdsministerens svar på spørgsmål nr. 6 til L 62.
Â
Er det korrekt, at man ved brug af SDO-lån ikke nedbringer den månedlige husleje for lejerne i det almene byggeri ifht. at optage et realkreditlån?
Hvori ligger så incitamentet til at benytte SDO-lån til at finansiere det almene byggeri fremfor de sædvanlige realkreditlån? Hvori består den øgede konkurrence mellem udbydere af realkreditlån og SDO-lån (pengeinstitutterne), som kan komme de enkelte lejere til gode?
Svar:
Jeg skal henvise til min besvarelse af spørgsmÃ¥l 1, hvoraf det bl.a. fremgÃ¥r, at hverken ændringer i lÃ¥ntype eller i renten pÃ¥virker lejernes husleje. Â
Med lov om ændring af lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love, jf. lov nr. 577 af 6. juni 2007, der trådte i kraft den 1. juli 2007, er der åbnet mulighed for, at pengeinstitutter og realkreditinstitutter kan udstede en ny type obligationer i form af særligt dækkede obligationer (SDO´ere). Samtidig har traditionelle realkreditobligationer, der udstedes efter 1. januar 2008, mistet deres status som særligt dækkede med heraf følgende risiko for højere rente.
Med L 62 skabes der mulighed for, at såvel ny- som refinansiering af støttet boligbyggeri fremover også kan ske med SDO-lån, således at finansieringen fremover fortsat kan ske på de mest konkurrencedygtige vilkår. Der er således tale om et følgelovforslag til den generelle SDO-lovgivning.
Som det fremgÃ¥r af min besvarelse af spørgsmÃ¥l 1, skaber L 62 endvidere mulighed for at udvide lÃ¥ngiverkredsen til ogsÃ¥ at omfatte pengeinstitutter. Hermed Ã¥bnes for, at konkurrencen om finansiering af alment byggeri efterhÃ¥nden skærpes, hvilket pÃ¥ lidt længere sigt kan føre til lavere gebyrer – herunder lavere løbende bidrag – og dermed lavere husleje.     Â
Karen Jespersen