Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             18. marts 2008

J. nr.           400-10

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål 7 vedrørende L 64 – Forslag til lov om omklassificering af visse veje, som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål 7:

 

"Idet lovforslaget er ”en opfølgning på kommunalreformen, der på vejområdet har medført, at amternes hidtidige veje er blevet fordelt mellem staten og kommunerne", finder ministeren det så ikke relevant at bruge nærværende lovforslag til at rette op på de åbenlyse skævheder, der blev skabt, da man i forbindelse med denne reform opgraderede lavt trafikerede veje til statsveje, mens man f.eks. undlod at tildele statsveje til hele landsdele som Stevns-Faxe-området, hvor der f.eks. er langt højere årsdøgntal på vej nr. 261 end i andre landsdele”.


Svar:

 

Fordelingen af amternes veje mellem staten og kommunerne var genstand for grundige overvejelser og politiske drøftelser i forbindelse med behandlingen af L 84, der udmøntede kommunalreformen for så vidt angår vej- og ekspropriationslovgivningen (lov nr. 583 af 24. juni 2005). Blandt de strækninger, som der i forbindelse med lovforslagets behandling var særlig fokus på, var klassificeringen af rute 261, Køge-Strøby Egede-Rødvig. Jeg henviser til daværende transport- og energiminister Flemming Hansens svar af 19. maj 2005 på Trafikudvalgets spørgsmål 43 vedrørende L 84. I dette svar anførtes bl.a. følgende:

 

”I lovforslaget foreslås strækningen Strøby Egede-Rødvig ud fra en samlet vurdering af de opstillede kriterier at overgå til kommunal vejforvaltning fra den 1. januar 2007. Der er i den forbindelse bl.a. lagt vægt på, at strækningen overvejende har lokal karakter og ikke hænger sammen med det øvrige statsvejnet. En eventuel statslig overtagelse af strækningen vil således bryde med princippet om et sammenhængende statsvejnet.”

 

Som det fremgår af svaret på spørgsmål 43 er fordelingen af amternes veje mellem staten og kommunerne ikke alene baseret på årsdøgntrafik. Lovforslaget med de ændringer, der blev foreslået af ministeren som følge af de politiske drøftelser om lovforslaget, blev vedtaget af et bredt flertal i Folketinget.

 

Jeg finder ikke, at der siden vedtagelsen af L 84 er fremkommet væsentlige nye oplysninger, der kan begrunde, at rute 261 Køge-Strøby-Egede-Rødvig opklassificeres til statsvej.
  

 

Med venlig hilsen

 

 

Carina Christensen