10. oktober 2007

 

 

 

Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og

Integration

Udlændingelovskontoret

Holbergsgade 6

1057 København K

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ved mail af d.d. (j.nr. 2007/4000-95) har Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration anmodet om en udtalelse over et udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.).

 

På vegne af samtlige statsforvaltningsdirektører skal jeg herved fremkomme med bemærkninger til udkastet til lovforslag.

 

Lovudkastet indebærer en delvis udfasning af overgangsordningerne for østeuropæiske arbejdstagere i EU-10 og dermed bl.a. en yderligere samling af opgaverne vedrørende ophold i Danmark efter EU-reglerne i statsforvaltningerne. Statsforvaltningsdirektørerne finder en sådan samling naturlig og hensigtsmæssig.

 

Lovudkastet indeholder ingen oplysninger om forventet sagsantal eller sagernes geografiske fordeling, ligesom udkastet (endnu) ikke indeholder oplysninger om økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige.

 

Statsforvaltningsdirektørerne er imidlertid bekendt med, at det forventes, at det antal sager, der overføres til statsforvaltningerne med den påtænkte lovændring, er ganske betydeligt og må forventes at indebære mere end en fordobling af det antal EU-opholdssager, der på nuværende tidspunkt behandles i statsforvaltningerne.

 

En effektiv iværksættelse af sagsbehandlingen i statsforvaltningerne ved lovens ikrafttræden forudsætter derfor, at der på forhånd de relevante steder kan indrettes yderligere lokaler samt ansættes og uddannes yderligere personale, og at der stilles de dertil fornødne bevillinger til rådighed.

 

Uden de til denne brug fornødne oplysninger kan en sådan planlægning ikke iværksættes, og der vil i så fald være risiko for betydelige sagsophobninger.

 

Derudover skal det bemærkes, at det af afsnit 4.2 om den fremtidige kontrolindsats fremgår, at statsforvaltningerne tænkes fremover at indgå i det såkaldte fair play samarbejde, men det fremgår ikke nærmere, hvordan statsforvaltningerne forventes at bidrage hertil, og statsforvaltningsdirektørerne kan derfor ikke udtale sig herom på det foreliggende grundlag. Der vil i givet fald være tale om en ny aktivitet for statsforvaltningerne.

 

Afslutningsvis bemærkes, at de sammenhængende bestemmelser i §§ 2, 6, 9 og 9a i forvejen er komplekse, og at bestemmelserne med de foreslåede ændringer udvides og kompliceres yderligere.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

Torben Sørensen

direktør