[email protected]

[email protected]

 

 

 

 

                                                                                                             den 22. oktober 2007

 

 

 

Integrationsministeriet har den 10.10 sendt udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om meddelelse af opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.) i høring hos Beskæftiglsesrådet. Der henvises til j.nr. 2007/4000-95.

 

LO, HK, DA og SALA har afgivet høringssvar, som er gengivet nedenfor. Høringssvarene er sendt direkte til INM.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Ninna Würtzen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

LO's bemærkninger:

LO hilser en lempelse i EU-10-arbejdstageres adgang til ansættelse på overenskomst­dækkede virksomheder velkommen, men har dog en enkelt bemærkning til lovforslagets udformning:

Til § 1, nr. 5 (§ 9a, stk. 14):

Bestemmelsen bør præciseres i overensstemmelse med den reviderede Østaftales punkt 1.17.

        Endvidere vedlægges HK's bemærkninger til lovforslaget

 

HK’s bemærkninger:

1)      Det er HK's opfattelse, at lovtekst og bemærkninger forekommer inkonsekvente mht til definitionen af specialister. Det skyldes efter vores opfattelse, at definitionen tilsyneladende er baseret på en urigtig forudsætning om manglende overenskomstdækning for visse af de grupper, der nævnes.

I lovforslaget § 6, stk. 3 slås det fast, at den såkaldte specialistkategori gælder, hvor løn- og ansættelsesvilkår sædvanligvis alene (vores fremhævning) er reguleret i en individuel ansættelseskontrakt. I de generelle bemærkninger side 10, afs. 2.2.2 nævnes i forlængelse heraf, at afgrænsningen for denne specialist-kategori er, at den pågældende ansættes i arbejdsfunktioner, som sædvanligvis ikke er dækket af en overenskomst, men derimod er reguleret via individuelle ansættelseskontrakter.

På side 22 under bemærkninger til forslagets § 1, nr. 2 anføres, at der bruges den afgrænsning, der i dag benyttes ved forhåndsgodkendelser. På samme side i det midterste afsnit nævnes bla fysioterapeuter, sygeplejersker, journalister m fl. På s. 23 nævnes IT-konsulenter, system-programmører, system-konsulenter m.fl. Det gælder for alle disse grupper, at de sædvanligvis er dækket eller kan være dækket af overenskomster på det private arbejdsmarked.

Det kan tilføjes, at Udlændingeservice har erkendt, at man har givet forhåndsgodkendelser til jobfunktioner, som almindeligvis er overenskomstdækket på DA-området og derfor ikke er under den her anført specialistkategori. Der har dermed været tale om en fejlagtig praksis, der ikke følger princippet om, at det er jobfunktioner, som sædvanligvis alene reguleres i individuelle ansættelseskontrakter, som hører under specialistkategorien.

2)      Side 11, afs. 2.4, tekstblok 4: Vi finder det ikke betryggende, at denne overførsel af behandling af specialist-sagerne til statsforvaltningerne finder sted i en situation, hvor sagsbehandlingen af denne specialist-kategori hos Udlændingeservice sker på et forkert grundlag blandt andet som følge af en forkert brug af afgrænsningerne jf. 1).

3)      Side 23, 1. og 2. tekstblok: Det fremgår, at for mellemledere anvendes et uddannelseskriterium til at afklare, hvorvidt den pågældende er omfattet af specialistfunktionen eller ej. Dette kriterium kan imidlertid ikke umiddelbart kombineres med et kriterium vedrørende overenskomstdækning, idet det for overenskomsterne på det private område i høj grad er arbejdets art, der er afgørende for overenskomstdækning og ikke den pågældendes uddannelsesbaggrund.

HK opfordrer hermed til, at lovtekst og bemærkninger ændres således, at der er overensstemmelse indbyrdes, og således at det fremgår, at den specialist-gruppe, der er beskrevet i forslagets §§ 6 og 9 rent faktisk er karakteriseret ved, at der sædvanligvis ikke i Danmark er overenskomstmæssig regulering af det arbejdsområde, den pågældende beskæftiges på.

 

DA’s bemærkninger:

 

Beskæftigelsesrådet er blevet hørt over et udkast til forslag til lov om ændring af udlændingeloven (Ændring af reglerne om meddelelse af opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse til statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.)

 

Arbejdsgiversiden i beskæftigelsesrÃ¥det (LH,SALA og DA) skal meddele, at vi henholder os til de høringssvar som de enkelte organisationer har fremsendt til Integrationsministeriet.

 

SALA’s bemærkninger:

 

SALA har modtaget ovennævnte høring og har umiddelbart ingen bemærkninger til udkastet, men støtter helt hensigten med forlaget, nemlig at lette adgangen for udenlandske arbejdstagere til det danske arbejdsmarked og at lette de administrative byrder for såvel arbejdstagere som arbejdsgivere i den sammenhæng.

 

SALA vil dog gerne understrege det hidtidige synspunkt, at østaftalen med fordel kan udfases helt.

 

Endelig vil SALA finde det på sin plads, at der allerede nu tænkes fremsynet med hensyn til fremskaffelsen af almindelig arbejdskraft til det danske arbejdsmarked. I forhold til de i lovforslaget omhandlede nye EU-lande må det konstateres, at Danmark alt for sent i forhold til andre lande begyndte at drage fordel af den arbejdskraftreserve, der findes i disse lande. Derfor bør Danmark gå foran med at lukke op for arbejdskraften fra EU’s nabolande. Her tænkes i først række på Ukraine.

 

SALA vil derfor konkret foreslå, at Ukraine bliver omfattet af de samme bestemmelser, som efter dette lovforslag vil gælde for de nye EU-lande.