Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 3. april 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 7 (L 81), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet på vegne af Udvalget.

 

 

Spørgsmål nr. 7:

”Ministeren bedes oplyse, hvorvidt jobklausuler ifølge lovforslaget fremover vil kunne indgås som permanent gældende mellem virksomheder indirekte via branche- og arbejdsgiverforeninger i form af vedtægter eller praksis om, at man kollegialt ikke ansætter hinandens arbejdskraft, uanset om man har aktuelle kundeforhold, eller ved at brancheforeningerne formidler standardkontrakter mellem leverandører, kunder og samarbejdspartnere, vejledninger, rådgivning og anden assistance herom, der aktivt kan anvendes til at binde medarbejdere med jobklausuler?

 

Spørgsmålet skal ses i forhold til, at såfremt der eksisterer jobklausuler, der er indgået via f.eks. kollegiale vedtægter i eller praksis i brancheforeninger, vil lovfor­slagets frit lejde for jobklausuler indgået inden 1. juli 2008 kunne opretholdes permanent, og de pågældende virksomheders medarbejdere vil derved aldrig få kompensation for, blive oplyst om og skulle samtykke til disse klausuler, som loven om jobklausuler ellers sigter på at tildele dem. Branche- og arbejdsgiverforeninger vil endvidere kunne understøtte opretholdelse af jobklausuler, der ikke giver kompensation i kraft af udbredelsen af standardkontrakter, tekstforslag til jobklausuler og påbud, der også kan medvirke til at omgå kompensationsforpligtelsen.”

 

 

Endeligt svar:

Indledningsvis vil jeg understrege, at det ikke er hensigten, at lovforslaget skal give frit lejde i forhold til allerede eksisterende retlige grænser for brug af jobklausuler – heller ikke når klausulen er indgået før den 1. juli 2008. Det gælder fx i forhold til grænserne som følger af konkurrencelovens forbud mod konkurrencebegrænsende adfærd.

 

Med hensyn til ensidigt fastsatte bestemmelser i branche- og arbejdsgiverforeningers vedtægter, vejledninger o.l., vil disse ikke falde ind under definitionen af jobklausuler, jf. L 81 § 1.

 

Til gengæld har Konkurrencestyrelsen allerede i sin afgørelse af 30. januar 2008 slået fast, at sådanne rekrutteringsforbud og opfordringer, der har til formål eller følge at begrænse konkurrencen mærkbart mellem medlemmer, er ulovlige efter konkurrenceloven. I den konkrete afgørelse om brancheforeningen Lokale Pengeinstitutter (LOPI) behandlede Konkurrencestyrelsen spørgsmålet om en brancheforenings vejledning om rekruttering af medarbejdere. 

 

Konkurrencerådet fandt, at brancheforeningen LOPI havde overtrådt konkurrencelovens forbudsbestemmelser ved bl.a. at have udstedt specifikke påtaler til foreningens medlemmer begrundet i, at medlemmernes markedsføring og ansættelse af konkurrenters medarbejdere udgjorde mangel på kollegial adfærd i strid med brancheforeningens vedtægter.

 

Jeg henviser til mit svar på Folketingets spørgsmål nr. S 789.  

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen