Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 86 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skattekontrolloven og andre skattelove (Ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 16-18, 21 og 22 af 8. april 2008.

 

Spørgsmålene er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Spørgsmål 16: Ministeren anmodes om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag - med tilhørende konsekvensændringsforslag - hvorefter tab på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, skattemæssigt behandles som tab på børsnoterede aktier behandles i dag.

Svar: En ændring, således at alle aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, alene tillægges et kildeartsbegrænset tabsfradrag, vil indebære en stramning i forhold til gældende regler. Ændringen vil således betyde, at aktier, hvor der i dag er adgang til fuldt fradrag i tabsåret, vil overgå til alene at have et kildeartsbegrænset tabsfradrag.

Jeg kan ikke støtte en sådan stramning af fradragsmulighederne, som også vil være et brud på skattestoppet. Det skal i øvrigt bemærkes, at ændringen formentlig heller ikke vil opfylde hensigten. Det vil således være muligt at opnå fuldt fradrag i tabsåret på aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, ved at investere i sådanne aktier gennem et selskab, hvis ejerandele ikke er optaget til handel på et reguleret marked, jf. tillige mit svar på spørgsmål 13.

Endvidere skal for god ordens skyld bemærkes, at markedspladsen First North ikke er et reguleret marked, men den særlige kategori af multilaterale handelsfaciliteter der betegnes alternative markedspladser.

Et ændringsforslag, der opfylder spørgerens ønsker, vil kunne se ud som angivet neden for. Det skal bemærkes, at anmodningen om tilhørende konsekvensændringsforslag er opfattet således, at alle ændringer, der er knyttet til forslaget om fuldt fradrag i tabsåret for aktier optaget til handel på et reguleret marked, udgår. I det skitserede ændringsforslag indgår derfor, at forslaget om indberetning af køb udgår, idet denne indberetningspligt er knyttet direkte op på betingelsen om kendskab til erhvervelsen, som forudsætning for det fulde tabsfradrag.  Med samme begrundelse indgår i det skitserede ændringsforslag, at forslaget om, at det er alle aktier i depotet, der skal ske indberetning om, tages ud.

 

Ændringsforslag

 

Til § 1

 

1) Nr. 6 og 7 udgår

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

 

2) Nr. 8 udgår, og i stedet indsættes:

”8. Overskriften før § 14 ”Tab - børsnoterede aktier” affattes således: ”Tab - aktier optaget til handel på et reguleret marked”.”

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

 

3) Nr. 9 udgår og i stedet indsættes:

”9. I § 14, stk. 1, 1. og 2. pkt., ændres ”børsnoterede aktier” til: ”aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked,”.”

 

[Kildeartsbegrænset fradrag for aktier optaget til handel på et reguleret marked]

 

4) Nr. 24 udgår

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

 

Til § 4

 

5) Paragraffen udgår

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

 

Til § 12

 

6) Nr. 1 udgår.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]

 

7) Nr. 6 affattes således:

”6. I § 10, stk. 1, ændres ”modtager aktier” til: ”modtager aktier m.v.”, og ”børsnoterede aktier m.v.” ændres til: ”aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder”.”

 

[Udvidelse af indberetningspligten til at omfatte deponerede aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder frem for alle deponerede aktier m.v.]

 

8) I den under nr. 7 foreslåede affattelse af § 10, stk. 2, udgår nr. 3 og 4, og i stedet indsættes:

”3) Kursværdien ved udgangen af kalenderåret.”

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 7]

 

9) Nr. 9 affattes således:

”9. § 10, stk. 4, affattes således:

”Stk. 4. Den, der som led i sin virksomhed formidler handel med aktier m.v., skal hvert år foretage indberetning til told- og skatteforvaltningen om erhvervelser af aktier m.v., formidlet i det forudgående kalenderår, når erhvervelsen er formidlet for en person. Indberetningspligten omfatter dog alene aktier m.v., der er optaget til handel på et reguleret marked. Indberetningen skal omfatte oplysninger om identiteten af aktien m.v., antallet, samt oplysninger om afståelsestidspunktet og afståelsessummen for aktien m.v.”.”

 

[Indberetningspligt vedrørende køb af aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder udgår af lovforslaget]

 

10) Nr. 11 affattes således:

”11. § 10 A, stk. 1, 2. pkt., affattes således:

”På samme måde skal oplysning gives om indfrielse af udbyttekuponer vedrørende investeringsforeningsbeviser i investeringsforeninger, udbytte af aktier m.v. omfattet af aktieavancebeskatningslovens § 19 eller tilskrivning på indskud i kontoførende investeringsforeninger samt investeringsforeningsbevisernes, aktiernes m.v., eller den kontoførende investeringsforenings betegnelse, herunder art og virke, og kursværdien ved årets udgang. For konvertible obligationer skal endvidere gives oplysning om arten af værdipapiret.”.”

 

[Indberetningspligten vedrørende antallet af aktier m.v. og investeringsforeningsbeviser udgår af lovforslaget]

 

11) Nr. 13 udgår.

 

[Indberetningspligt vedrørende art og antal samt om køb af investeringsforeningsbeviser og aktier m.v. optaget til handel på regulerede markeder udgår af lovforslaget]

 

12) Nr. 16-24 udgår.

 

[Ændringerne i reglerne om deponeringspligt samt erklæringer og indberetninger vedrørende udenlandske depoter udgår af lovforslaget]

 

Til § 15

 

14) Stk. 3 og 8 udgår.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13]

 

15) Stk. 4 affattes således:

”Stk. 4. § 1, nr. 9 har virkning for tab, der konstateres den 1. januar 2009 eller senere.”

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 3]

 

16) I stk. 5 ændres ”nr. 22 og 24” til: ”nr. 22”.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 4]

 

17) I stk. 6 ændres ”nr. 2-5, 8, 9 og 13” til: ”nr. 1-4, 7, og 8”.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6 og 12]

 

18) I stk. 7 ændres ”nr. 6, 7, 11, 12, 14 og 22” til: ”5, 6, 10, 11 og 12”.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 6, 12 og 13]

 

19) I stk. 7 udgår 2. pkt.

 

[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 13].


 

 

 

Spørgsmål 17: Det bedes oplyst, hvor mange aktier (antal selskaber og nominel værdi og kursværdi) der vil blive omfattet af en skærpelse af tabsfradragsreglerne, hvis de nuværende regler regler for tab på børsnoterede aktier udvides til at omfatte alle aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked

Svar: Det er ikke muligt at angive konkret, hvor mange aktier, der i dag indgår i kategorien unoterede aktier, men som er optaget til handel på et reguleret marked. Indberetningsreglerne gælder således alene i forhold til børsnoterede aktier.

I Danmark vil aktier, der handles på Dansk AMP, i givet fald skifte kategori og overgå til alene at have et kildeartsbegrænset tabsfradrag.

For Dansk AMP kan pr. den 9. april 2008 oplyses følgende:

Antal selskaber:   17

Nominel værdi:    468.189.340 kr.

Kursværdi:       1.127.749.400 kr.

Hertil kommer udenlandske aktier og udenlandske markedspladser. Hvor mange udenlandske aktier, der i givet fald vil blive berørt af en stramning af fradragsmulighederne er det ikke muligt at give et kvalificeret bud på. At det ikke nødvendigvis vil dreje sig om små markedspladser, vidner historien om Nasdaq om. Aktier handlet på Nasdaq var unoterede indtil Nasdaq blev omdannet til en egentlig fondsbørs.


 

 

Spørgsmål 18: Ministeren anmodes om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag til personskatteloven, så tab på aktier, der medfører negativ aktieindkomst, kun medfører en negativ skatteværdi på 28 pct. af tabet (den negative aktieindkomst).

Svar: I dag hviler beskatningen af aktieindkomst på det helt rimelige princip, at beskatningen grundlæggende er symmetrisk. Positiv aktieindkomst beskattes med 28/43/45 pct. baseret på størrelsen og negativ aktieindkomst har en fradragsværdi på 28/43/45 pct. baseret på tilsvarende størrelsesgrænser. Jeg finder det ikke rimeligt ensidigt at begrænse fradragsværdien for aktietab og kan ikke støtte en sådan stramning af beskatningen, som også vil være et brud på skattestoppet.

Aktieindkomsten opgøres som et nettobeløb, der så enten kan være positivt eller negativt. Nettoopgørelsen betyder, at den konkrete skatteværdi af et aktietab tillige afhænger af størrelsen af positiv aktieindkomst i form af udbytter og aktiegevinster. Spørgsmålet er tolket således, at spørgeren ikke vil ændre på nettoopgørelsesprincippet, men at stramningen alene skal indtræde, hvor nettoopgørelsen fører til en negativ nettoaktieindkomst, på samme måde som det gælder ved kapitalindkomst. Et ændringsforslag, der opfylder spørgerens ønsker, vil kunne se ud som angivet neden for.

Ændringsforslag

1) Efter § 10 indsættes som ny paragraf:

Ӥ 01

I lov om indkomstskat for personer m.v. (personskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 959 af 19. september 2006, som ændret bl.a. ved § 9 i lov nr. 540 af 6. juni 2007 og senest ved § 11 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 8 a, stk. 5, 1. pkt., udgår ”af beløb, der ikke overstiger grundbeløbet, og med de i stk. 2 nævnte skatteprocenter af beløb, der overstiger grundbeløbene”.”

[Negativ nettoaktieindkomst kan max. have en fradragsværdi på 28 pct.]


 

 

Spørgsmål 21: Kan ministeren bekræfte, at der ved indførelse af det foreslåede tabsfradrag i ABL § 13 på aktier, der handles på et reguleret marked, vil kunne ske realisation af tab ved salg af de pågældende aktier, og kort tid efter ske køb af aktier i de samme selskaber?

Svar: Lovbemærkningerne indeholder følgende citat fra pkt. 3.2.3 i de almindelige bemærkninger til L 78 - forslag til lov om den skattemæssige behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v. (aktieavancebeskatningsloven) fra folketingsåret 2005-06: ”Børsnoterede aktier er typisk relativt lette at sælge og tilbagekøbe hurtigt for at konstatere et fradragsberettiget tab. Med en almindelig fradragsret vil statens indtægter (skatteprovenu) dermed kunne komme under pres.”.

Den citerede situation indgik som en begrundelse for, at man ved indførelsen af den nye aktieavancebeskatningslov i 2006 valgte at opretholde det kildeartsbegrænsede tabsfradrag for børsnoterede aktier.

Aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked, adskiller sig i omsættelighed ikke fra noterede aktier. Dermed vil disse aktier også relativt let kunne sælges og købes tilbage. Men dette gør sig også gældende for aktier, der ikke er optaget til handel på et reguleret marked, men i øvrigt omsættes i multilaterale handelsfaciliter.

Muligheden for salg og hurtigt tilbagekøb for at konstatere et fradragsberettiget tab har indgået i vurderingen af, hvorvidt det vil være forsvarligt at foreslå en adgang til fuldt tabsfradrag for aktier, der er optaget til handel på et reguleret marked. Som det klart fremgår af lovbemærkningerne (pkt. 3.2), er vurderingen - set i lyset af de historiske data, herunder at der for mange aktier har været adgang til fuldt fradrag i tabsåret -  at risikoen for, at statskassen måtte komme under pres, har været overvurderet. Det er på den baggrund fundet forsvarligt at foreslå, at personer generelt får adgang til fuldt fradrag i tabsåret. 


 

 

Spørgsmål 22: Hvorledes påvirker tab, der medfører negativ aktieindkomst, overgangssaldoen efter ABL § 45 A?

Svar: Når en skattepligtig har opgjort en eventuel overgangssaldo efter de nærmere bestemmelser i aktieavancebeskatningslovens § 45 A på grundlag af de aktier – børsnoterede og unoterede - vedkommende ejede pr. 1. januar 2007, vil saldoen efterfølgende blive nedskrevet efter bestemmelserne i § 45 A, stk. 2, 4.-6. pkt.

Det følger af bestemmelsen i § 45 A, stk. 2, 4. pkt., at overgangssaldoen nedskrives med den skattepligtiges positive nettoaktieindkomst efter personskattelovens § 4 a, der erhverves i indkomståret 2007 og efterfølgende indkomstår.

Bestemmelserne om overgangssaldoen – herunder om nedskrivning af saldoen - er søgt udformet, så de er så enkle som muligt at anvende. Ordningen er derfor baseret på enkle principper. Dette indebærer blandt andet, at saldoen løbende nedskrives med den skattepligtiges positive nettoaktieindkomst, uanset om denne indkomst hidrører fra aktier, der er indgået ved opgørelsen af overgangssaldoen. Overgangssaldoen er således ikke knyttet til nogle bestemte aktier.

Hvis den skattepligtige i et indkomstår har negativ nettoaktieindkomst, påvirkes overgangssaldoen ikke heraf. Saldoen bliver således ikke nedskrevet eller forhøjet med den negative nettoaktieindkomst. Dette skyldes igen hensynet til ordningens enkelhed. Skulle der gælde bestemmelser om adgang til at forhøje saldoen med negativ nettoaktieindkomst, ville dette i sig selv komplicere reglerne betydeligt, ligesom det ikke ville stemme overens med, at overgangssaldoen skal afspejle det overskud, der den 1. januar 2007 var opsparet i det eller de selskaber, hvori aktionæren ejede aktier.