Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L     115- Forslag til Lov om indgåelse af skatteaftaler mellem Danmark og Isle of Man. Spørgsmål er stillet efter ønske af Jesper Petersen (SF).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 23, 24 og 26 af 22. april 2008.

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Ivar Nordland


Spørgsmål 23: Det bedes bekræftet, at også efter aftalernes indgåelse, er et selskab, der er registreret på Isle of Man et selskab, der ikke er ”hjemmehørende i Danmark, i en fremmed stat, der er medlem af EU eller EØS, på Færøerne eller i Grønland eller i en stat, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark” i relation til selskabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2, og selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c og d.

 

Svar: Indledningsvis vil jeg oplyse, at udtrykket ”dobbeltbeskatningsoverenskomst” skal forstås som en overenskomst, som indeholder bestemmelser om undgåelse af dobbeltbeskatning af indkomst og eventuelt formue, og som svarer til OECD’s model til sådanne aftaler.

Efter hidtidig praksis omfatter udtrykket ikke de få særlige aftaler om beskatning af indkomst fra international skibsfart eller luftfart, som Danmark har indgået med visse andre stater.

I overensstemmelse hermed vil udtrykket ikke omfatte skatteaftalerne af begrænset omfang med Isle of Man.

Jeg kan derfor besvare spørgsmålet bekræftende.

 

Spørgsmål 24: Det bedes bekræftet, at transaktioner med selskaber og personer, der er hjemmehørende på Isle of Man fortsat ikke er omfattet af undtagelsesbestemmelserne for mindre MMV-virksomheder efter bestemmelsen i skattekontrollovens § 3B, stk. 6, og at transaktionerne fortsat skal oplyses som transaktioner under landegruppe D på skemaet 05.021 for kontrollerede transaktioner.

 

Svar: Skattekontrollovens § 3B medfører, at personer og selskaber mv., som er fuldt skattepligtige eller som er begrænset skattepligtige vedr. et fast driftssted her i landet, skal udarbejde og opbevare skriftlig dokumentation for, hvorledes priser og vilkår er fastsat for transaktioner med interesseforbundne parter.

§ 3B, stk. 6, medfører, at mindre virksomheder alene skal udarbejde og opbevare dokumentation for visse transaktioner. Dokumentationskravet omfatter kun transaktioner med udenlandske parter, der er hjemmehørende eller beliggende i en fremmed stat, som ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og som ikke er medlem af EU eller EØS.

Jeg kan bekræfte, at indgåelsen af skatteaftalerne med Isle of Man ikke medfører en begrænsning af pligten til at udarbejde og opbevare dokumentation for mindre virksomheder. 

 

Spørgsmål 26: Det bedes nærmere beskrevet, hvorledes hjemsted for selskaber i relation til Isle of Man afgøres, herunder betydningen af registrering og hovedsæde. Det bedes herunder oplyst, hvorvidt et selskab, der er registreret på Isle of Man kan påberåbe sig skattemæssigt hjemsted på Jersey, med henvisning til, at selskabet administreres af en befuldmægtig på Jersey, og i hvilket omfang et selskab på Jersey kan påberåbe sig skattemæssigt hjemsted på Isle of Man, med henvisning til, at selskabet administreres af en befuldmægtiget på Isle of Man, og således nyde godt af nedsættelsen af udbytteskatten til 15 pct.

 

Svar: Udbytte, som et dansk selskab udlodder til en udenlandsk modtager, beskattes som udgangspunkt med 28 pct. Beskatningen nedsættes eller bortfalder dog i visse tilfælde, bl.a. hvis det er aftalt i en dobbeltbeskatningsoverenskomst med den stat, hvor udbyttets retmæssige ejer er hjemmehørende.

I lovforslag L 31 om ændring af forskellige skattelove (Diverse EU-tilpasninger af skattelovgivningen m.v.) foreslås bl.a., at beskatningen af udbytter fra et dansk selskab til en udenlandsk modtager nedsættes fra 28 pct. til 15 pct., hvis visse betingelser er opfyldt, herunder at den kompetente myndighed i den stat, hvor modtageren er hjemmehørende, skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller anden aftale om udveksling af oplysninger.

Indgåelsen af aftalen med Isle of Man om informationsudveksling i skattesager medfører, at personer og selskaber, hjemmehørende på Isle of Man, kan få nedsat beskatningen af udbytter fra danske selskaber i overensstemmelse med de foreslåede regler i lovforslag L 31.

Beskatningen af udbytte nedsættes kun, hvis modtageren dokumenterer, at den pågældende er berettiget til nedsættelsen.

Nedsættelse af udbytteskatten efter de nye regler skal ske på samme måde, som udbytteskatten nedsættes efter dobbeltbeskatningsoverenskomsterne.

En person eller et selskab, som ønsker at få udbytteskatten på 28 pct. nedsat til 15 pct. med henvisning til de nye regler, som foreslået i lovforslag L 31 og den indgåede informationsudvekslingsaftale med Isle of Man, må således dokumentere at være hjemmehørende på denne ø. Det er en forudsætning for nedsættelse af udbytteskatten, at udbyttets retmæssige ejer er hjemmehørende på Isle of Man.

Â