Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 42- Forslag til Lov om ændring af registreringsafgiftsloven, lov om vægtafgift af motorkøretøjer mv. og lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler (Justering af afgiftsberegningen for brugte biler mv., afgiftsfritagelse af brint- og elbiler og udvidelse af ordningen med registrerede virksomheder).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer supplerende svar på spørgsmål nr. 18 af 26. marts 2008.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Hans From

 

 

 

 

 

 

Spørgsmål 18

Hvad er baggrunden for, at ministeren ikke af egen drift har tilsendt udvalget en kopi af henvendelsen af 15.februar 2008 fra Torben Østergaard Gye, SKAT, Kundeafdeling 1, og ministerens kommentar til denne jf. reglerne om, at ministeren skal tilsende udvalget kopi af høringssvar ?

 

Svar:

I forlængelse af mit tidligere afgivne svar af  31. marts 2008, kan der supplerende oplyses følgende om behandlingen af henvendelser vedrørende fremsatte lovforslag:;

Skatteministeriet og skatteministeren modtager løbende et stort antal henvendelser i forbindelse med folketingsbehandlingen af ministeriets lovforslag. En del af disse henvendelser sender afsenderen samtidig selv kopi af til Folketinget Skatteudvalg. For de øvrige henvendelser er praksis som følger:

Høringssvar fra myndigheder og organisationer vil Skatteministeriet og skatteministeren altid af egen drift sende over til Folketingets Skatteudvalg inkl. kommentarer hertil, dog med den undtagelse, at høringssvar fra departementer i andre ministerier ikke oversendes.

De indkomne høringssvar vil som udgangspunkt blive oversendt som bilag til et høringsnotat/-skema, der normalt oversendes samtidig med fremsættelsen. Hvis et høringssvar først modtages i ministeriet efter høringsfristens udløb, bliver det eftersendt inkl. kommentarer hertil. Hvis høringen først finder sted umiddelbart efter fremsættelsen, vil høringsnotat/-skema samt de indkomne høringssvar sædvanligvis først blive oversendt torsdagen før 1. behandlingen.

Som høringssvar betragtes, udover de svar, der modtages i løbet af høringsperioden fra parter på den aktuelle høringsliste, også andre relevante henvendelser, der modtages inden for eller efter høringsfristen samt under den efterfølgende folketingsbehandling..

Alle henvendelser vedrørende aktuelle lovforslag oversendes således ikke automatisk til Folketingets Skatteudvalg. I forbindelse med behandling og besvarelse af indkomne henvendelser vurderes det i hvert enkelt tilfælde, om det kan være relevant at sende kopi af henvendelsen og besvarelsen videre til Folketingets Skatteudvalg til brug for udvalgsbehandlingen.

Henvendelser fra virksomheder og rådgivere vil oftest falde inden for kategorien af relevante henvendelser, særligt hvis den rejste problemstilling er af mere principiel og generel karakter eller er ny i forhold til hidtidige henvendelser. Derimod vil enkeltpersoners henvendelser normalt ikke være relevante at oversende, idet der ofte er tale om helt konkrete spørgsmål til forståelsen eller fortolkningen. Dertil kommer at spørgeren formentlig heller ikke selv betragter sin henvendelse som et høringssvar, der kan forventes offentliggjort.

Dette er dog kun generelle betragtninger, som kan fraviges, hvis det enkelte lovforslags indhold tilsiger det. 

Da der ofte er tale om et ikke ubetydeligt antal henvendelser af mere eller mindre ensartet indhold, som ofte ikke adskiller sig væsentlig fra tidligere høringsbidrag – og som derfor allerede er kommenteret over for Skatteudvalget – vil det efter Skatteministeriets og skatteministerens opfattelse være uforholdsmæssigt  ressourcekrævende, både for Skatteministeriet og for Folketingets Skatteudvalg, såfremt alle indkomne henvendelser per automatik skulle oversendes og kommenteres til Folketingets Skatteudvalg.