UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 5. februar 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 31. januar 2008
Spørgsmål 31:
â€Hvilken betydning tillægger ministeren ændringen i nødbremsen pÃ¥ det udenrigs- og sikkerhedspolitiske omrÃ¥de, der medfører, at en beslutning løftes til Det Europæiske RÃ¥d, hvis en medlemsstat erklærer, at det af vitale Ã¥rsager agter at stemme imod (TEU art. 31, ny nummerering) frem for som i det gældende traktatgrundlag, hvor en medlemsstat af vigtige Ã¥rsager kan aktivere nødbremsen (TEU art. 23)?â€.
Â
Svar:
Ændringen af ordlyden i nødbremsen i den nuværende bestemmelse i TEU art. 23 fra ’vigtige’ til ’vitale’ årsager indebærer, at tærsklen for anvendelse af nødbremsen over for en afgørelse truffet med kvalificeret flertal bliver skærpet i forhold til i dag. Dette er led i Lissabon-traktatens styrkelse af den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik.