UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 28. februar 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 22. februar 2008
Spørgsmål 376:
â€Udgør behandling af udkast til lovgivningsmæssige retsakter pÃ¥ lukkede møder en ugyldighedsgrund, jf. artikel 15, stk. 2 i TEUF?â€
Svar:
TEUF artikel 15, stk. 2 omhandler møder i Europa-Parlamentet og Rådets samlinger, når det forhandler og stemmer om udkast til lovgivningsmæssige retsakter.
Det er et fremskridt for åbenheden i EU, at det nu traktatfæstes, at alle Ministerrådets formelle samlinger er offentlige, når ministre diskuterer og stemmer om lovgivningsmæssige retsakter. Dette har i en prøveperiode været praksis siden midten af 2006.
Danmark har i mange Ã¥r arbejdet for øget Ã¥benhed i EU, og derfor er regeringen tilfreds med Lissabon-traktatens fremskridt pÃ¥ dette omrÃ¥de. Ã…bne dele af rÃ¥dsmøder sendes allerede i dag direkte pÃ¥ RÃ¥dets hjemmeside, hvor alle kan følge med.Â
Virkningerne af en mulig overtrædelse af bestemmelsen skal i givet fald fastslås efter proceduren i TEUF artikel 263.