UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 16. april 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 11. april 2008
Spørgsmål 595:
â€I Justitsministeriets â€Redegørelse for visse forfatningsretlige spørgsmÃ¥l i forbindelse med Danmarks ratifikation af Lissabontraktaten†fremgÃ¥r det, at der skal træffes en selvstændig dansk beslutning om, hvorvidt Danmark kan godkende en rÃ¥dsafgørelse om Unionens tiltræden til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention m.v.. I Justitsministeriets â€Redegørelse for visse forfatningsretlige spørgsmÃ¥l i forbindelse med Danmarks ratifikation af Traktat om en Forfatning for Europa†fra 2004 fremgik det imidlertid, at dette spørgsmÃ¥l forudsatte en anvendelse af grundlovens § 20. Kan udenrigsministeren forklare, hvorfor der ikke længere er behov for at anvende grundlovens § 20, og om den selvstændige danske beslutning angÃ¥ende godkendelse af rÃ¥dsafgørelsen vil forudsætte en anvendelse af § 20 i Danmarks Riges Grundlov?â€
Svar:
Bestemmelsen om EU’s tiltræden af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention er i Lissabon-traktaten reguleret således, at beslutning herom træffes af Rådet med enstemmighed og med efterfølgende national ratifikation, hvor det i forfatningstraktaten kunne besluttes med kvalificeret flertal og uden national ratifikation, jf. svar på spørgsmål 2 ad EUU alm. del af den 28. november 2007. Dette har betydning for ordningens forhold til grundlovens § 20, jf. nærmere Justitsministeriets redegørelser vedrørende henholdsvis forfatningstraktaten og Lissabon-traktaten.
Der henvises i øvrigt til svar på spørgsmål 562.