Text Box: j.nr. 08-026147
Dato : 21. februar 2008

                                                                                                            

 

 

 

 

 

Til

                          Folketingets Finansudvalg

 

 

L 57 – forslag til finanslov for finansåret 2008 vedrørende § 9 Skatteministeriet.

 

Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 8. februar 2008. 

(L 57)

 

 

 

                          Kristian Jensen

 

 

                                                                              /Tina R. Olsen

 


Spørgsmål 1:

§ 09.21.21.01.Skat.

 

” Der ønskes en redegørelse for, hvorledes transformeringen ud til de enkelte skattecentre, bliver udmøntet i henhold til måltallet om underdeklaration i forhold til personlig indkomst.”

 

Svar:

SKAT måler på effekten af sin indsats. Der er på finansloven fastsat fem mål for SKAT, herunder tre effektmål, der afgør om SKATs vejlednings- og kontrolindsats er en succes. Kan SKAT fastholde eller reducere skattegabets størrelse, og udvikler virksomhedernes og borgerens holdning til SKATs arbejde sig neutralt eller positivt? Disse tre effektmål skal SKAT forholde sig til i alle indsatser – i en periode, hvor der sker en personalereduktion. De øvrige to mål på finansloven vedrører inddrivelse.

 

Skattegabet udtrykker så at sige forskellen, mellem det folk rent faktisk betaler i skat, og det de burde have betalt, hvis de havde fulgt reglerne til punkt og prikke. Populært sagt kan man sige, at skattegabet udgøres af alle de personlige skatter, som ikke kommer ind ad ”fordøren”.

 

SKATs indsats for at nedbringe underdeklarationen i forhold til personlig indkomst udmøntes på flere måder i de enkelte skattecentre.

 

Vejen til at gøre noget ved underdeklaration og skattegab, er at gennemføre en vejledningsindsats om reglerne på de enkelte områder og en efterfølgende kontrolindsats. Der kan være flere årsager til manglende regelefterlevelse, f.eks. ukendskab til regler, uformåen i håndtering af regler eller manglende vilje til overholde regler. Målet er, at det skal være nemt at efterleve reglerne og svært at snyde. Sideløbende hermed foretager SKAT en målrettet kontrolindsats overfor fx sort arbejde, momskarruselsvig og anden økonomisk kriminalitet. Der er endvidere et særligt fokus på store selskabers skattebetaling.

 

SKAT gennemfører en årlig risikoanalyse af de emner og områder, som er udsat for underdeklaration og deraf følgende skattegab. Risikoanalysen danner grundlag for prioritering af indsatsen i de enkelte skattecentre i forhold til manglende regelefterlevelse. Indsatsen kan være landsdækkende for alle skattecentre eller lokal forankret. Indsatsen udtrykkes i en årlig indsatsplan. Indsatsplanen for 2008 vedlægges. For både de landsdækkende og lokale emner betyder den nye indsatsstrategi, at indsatsen består af både vejlednings- og kontroltiltag. Indsatsen vedrører både skatter, moms og afgifter.

 

For at opnå et så præcist billede af regelefterlevelsen og underdeklarationen fordelt på skattecentrene har SKAT i 2007 iværksat et projekt, som afsluttes ultimo 2008. Ved at gennemføre 24.000 tilfældige stikprøvekontroller tegnes et repræsentativt billede af regelefterlevelsen i hvert skattecenters område. Indsatsen omfatter selvstændige erhvervsdrivende og selskaber med under 250 ansatte på både skat og moms. Lønmodtagere mv. med særlige indkomstforhold samt øvrige løn- eller overførselsmodtagere.

 

Resultaterne af stikprøvekontrollerne skal kortlægge omfanget af fejl og snyd på skattecenterniveau.

 

Ved denne kortlægning opbygger SKAT et styringsredskab i forhold til den fremadrettede indsats overfor underdeklaration og skattegab. Dette styringsredskab kan anvendes i forhold til såvel den landsdækkende indsats som i forhold til de særlige indsatsbehov, der måtte være for de enkelte skattecentre. Dog er det ikke tanken at bruge omfanget af underdeklarationen i de enkelte skattecentre som et egentligt måltal for skattecentrene.