§ 20-spørgsmål S 512 Om opkald til alarmcentral på 112

Til: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Dato: 29-01-2008
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 29-01-2008
Endelig besvarelse 12-02-2008
Spørgsmålets ordlyd:
Vurderer ministeren, at det er tilfredsstillende, når et opkald til alarmcentral på nr. 112 med anmeldelse af et overfald umiddelbart efter, at dette er sket, bliver afvist, med anmodning om, at anmelderen i stedet ringer til den politistation i politikredsen, hvor der er døgnåbent?
Skriftlig begrundelse:
I en konkret sag fra natten mellem fredag og lørdag den 25./26. januar 2008 blev en person overfaldet på Birkerød Hovedgade, og da den pågældende umiddelbart efter ringede til 112 på sin mobiltelefon, fik han af alarmcentralen (i København) at vide, at man ikke kunne modtage anmeldelsen, men at han selv skulle ringe til Nordsjællands Politi, da man ikke kunne stille videre. Efterfølgende har den pågældende fået oplyst, at han kunne have ringet til 114 og derved kommet i direkte forbindelse med politikredsens døgnbemandede politistation.
Dokumentdato: 12-02-2008
Modtaget: 12-02-2008
Omdelt: 12-02-2008

Svar på spm. nr. S 512

Svar på spm. nr. S 512 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 29-01-2008
Modtaget: 29-01-2008
Omdelt: 29-01-2008

Vurderer ministeren, at det er tilfredsstillende, når et opkald til alarmcentral på nr. 112 med anmeldelse af et overfald umiddelbart efter, at dette er sket, bliver afvist, med anmodning om, at anmelderen i stedet ringer til den politistation i politikredsen, hvor der er døgnåbent?

Vurderer ministeren, at det er tilfredsstillende, når et opkald til alarmcentral på nr. 112 med anmeldelse af et overfald umiddelbart efter, at dette er sket, bliver afvist, med anmodning om, at anmelderen i stedet ringer til den politistation i politikredsen, hvor der er døgnåbent? (pdf-version)
Html-version