Miljø- og Planlægningsudvalget 2007-08 (2. samling)
S 1318
Offentligt
551567_0001.png
J.nr. MST-501-00083
Den
Miljøministerens svar på spørgsmål nr. S 1318 stillet af folketingsmed-
lem Per Clausen (EL)
Spørgsmål S 1318
Mener ministeren, at det er tilfredsstillende, at EU's nye grænseværdier for
dieselpartikler går på partiklernes samlede vægt og ikke deres antal, hvilket
betyder, at de særligt farlige nanopartikler tæller mindre end større
partikler?
Svar
Med det nye luftkvalitetsdirektiv sættes der fokus på de mindre partikler.
Dette sker ved at de helt store partikler, f.eks. ophvirvlet vejsalt og –støv,
ikke længere regnes med i målingerne. Den nye grænseværdi er således et
skridt i den rigtige retning for at regulere de helt små partikler.
De små partikler tæller ikke særlig meget ved målingen af massen. Dette
betyder dog ikke, at der ikke er fokus på nanopartiklerne, der især stammer
fra dieselkøretøjer. Der sættes stadig strammere krav til udslip fra køretøjer,
der forhandles i Europa (de såkaldte Euronormer). Denne form for regule-
ring er særdeles effektiv, da den sætter ind direkte ved kilden.
De nye Euronormer for lette køretøjer, der blev vedtaget i 2007, indeholder
grænseværdier for antallet af partikler i udstødningen. Et lignende krav ind-
går i det forslag til nye Euro-normer for tunge køretøjer, der forhandles i
2008. Dermed sikres det, at alle nye dieselkøretøjer sælges med partikel-
filtre. Dette vil helt fjerne dieselpartiklerne fra udstødningen.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk