Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
S 1621
Offentligt
567026_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUP j.nr. 400.A.5-2
Den 22. maj 2008
Besvarelse af spørgsmål nr. S 1621 stillet til udenrigsministeren af MF Morten Messerschmidt
(DF) den 19. maj 2008.
Spørgsmål:
Hvordan finder udenrigsministeren, at kommissær Verheugens udtalelser til det tyske
Handelsblatt, refereret af Ritzau den 13. maj 2008 i telegrammet »Tyskland blæser på EU's
miljøkrav«, hvori Verheugens understreger den tyske regerings holdning i spørgsmålet om
miljøkrav til bilindustrien ved at sige, at »Kommissionen må have ind i sit hoved, at vi skal nå et
rimeligt kompromis«, harmonerer med, at kommissærerne ifølge traktaten ikke fungerer som
repræsentanter for deres land, men skal udføre »deres hverv i fuldkommen uafhængighed og i
Fællesskabets almene interesse« (artikel 213 stk. 2)?
Svar:
I TEF artikel 213 stk. 2 anføres det, at ” Kommissionen medlemmer udfører deres hverv i
fuldkommen uafhængighed og i Fællesskabets almene interesse”. Det betyder bl.a., at
kommissærerne ikke må agere under instruktion fra deres oprindelseslande eller stå i et
afhængighedsforhold til andre interesser.
I den konkrete anledning har kommissær Verheugen i sin egenskab af EU-kommissær med
ansvar for erhvervs- og virksomhedspolitik givet udtryk for en række synspunkter på et
miljøspørgsmål om indførelsen af CO2-udledningsnormer for biler, der også har relevans for
hans ansvarsområde i Kommissionen. I interviewet til det tyske Handelsblatt 11. maj 2008
anførte kommissær Verheugen, at han fuldt og helt støttede Kommissionens mål om 120 gr.
udledt CO2 pr. km i 2012, men at automobilindustrien efter hans vurdering først ville være i
stand til at leve op til kravet i 2015. Verheugen gjorde også gældende, at der i Europa-
Parlamentet var medlemmer, der havde forståelse for situationen og ønskede at forlænge
deadline til 2015. Verheugen er endvidere citeret for at bemærke, at Kommissionen burde
indstille sig på, at man i sidste ende skulle nå frem til et fornuftigt kompromis.
Det står Gunther Verheugen frit for at have de synspunkter på CO2-udledningsnormer for
biler, som han måtte have, hvad enten disse synspunkter i det konkrete tilfælde viser sig at være
sammenfaldende med den tyske regerings eller ej.