Folketingets Lovsekretariat

 

København, den 20. august 2008

Sagsnr.: 12977

 

 

 

 

 

 

 

Folketinget har i skrivelse af 11. august 2008 (spørgsmål S 2203) anmodet om min besvarelse af følgende af Per Clausen (EL) stillede spørgsmål:

 

Spørgsmål S 2203:

 

”Vil ministeren tage initiativ til at forbyde det såkaldte kinderæg i Danmark, som den tyske forbundsdags børnekommission har foreslået?”

 

Svar:

 

Jeg har opfattet spørgsmålet som sigtet mod de potentielle farer, der kan være forbundet med indtagelse af fødevarer, såsom kinderæg, der indeholder eller hænger sammen med legetøj. Den slags fødevarer er omfattet af forskellige regelsæt.

 

Fødevarestyrelsen administrerer regler for afsmitning fra materialer og genstande til fødevarer. Det er virksomhedernes ansvar, at de anvendte produkter overholder reglerne, f.eks. at et stykke legetøj indeholdt i en fødevare ikke påvirker fødevarens sikkerhed negativt. Ud fra en fødevaresikkerhedsmæssig vurdering er der ikke belæg for at forbyde kinderæg, så længe de anvendte materialer overholder reglerne for afsmitning af mate­rialer og genstande til fødevarer, og selve fødevaren i øvrigt er fremstillet og markeds­ført i overensstemmelse med fødevarelovgivningen. Fødevarestyrelsen har ikke konsta­teret fødevaresikkerhedsmæssige problemer med kinderæg.

 

For så vidt angår spørgsmålet om sikkerhed af legetøjet indeholdt i eller sammenhæn­gende med fødevarer kan jeg oplyse, at dette ikke er et fødevareanliggende. Området hører under Erhvervsministeriet, hvor Sikkerhedsstyrelsen administrerer blandt andet sikkerheden ved legetøjets formmæssige egenskaber for at undgå ulykker som fx kvælning.

 

Jeg har forhørt mig hos Sikkerhedsstyrelsen om holdningen overfor kinderæg. Sikker­hedsstyrelsen har oplyst følgende:

 

”Det er ikke nødvendigvis Sikkerhedsstyrelsens holdning, at sammenblandingen af fødevarer og legetøj udgør en risiko i sig selv, når producenten har adresseret de dermed forbundne risici på en forsvarlig måde samt fulgt de gældende regler.

 

I det gældende legetøjsdirektiv (88/378/EØF), hvilket er implementeret i dansk ret i legetøjsbekendtgørelsen (BEK nr. 1116 af 12/12/2003), fastsættes de væsentlige sikkerhedskrav til legetøjet. De væsentlige sikkerhedskrav indeholder bl.a. krav til legetøjets design, konstruktion og sammensætning. De væsentlige sikkerhedskrav forholder sig også til særlige risici omkring legetøjets fysiske og mekaniske egenskaber, bl.a. må legetøjet og dets bestanddele, der kan adskilles og samles, ikke være af en sådan størrelse, at de kan sluges, når der klart er tale om legetøj til børn under 36 måneder. Endelig må legetøjet og dertilhørende dele samt emballagen ikke udgøre nogen kvælningsfare.

 

Kinderægget er CE-mærket og mærket til børn over 36 måneder. Hermed angiver producenten, at produktet er i overensstemmelse med de væsentlige sikkerhedskrav i direktivet, og at produktet ikke er egnet for børn under tre år.

 

Sikkerhedsstyrelsen konstaterer, at forbundsdagens børnekommission i Tyskland i øjeblikket ønsker at forbyde Kinderægget. Sikkerhedsstyrelsen følger denne udvikling nøje. Hvis der vurderes at være nye risici, som producenten ikke har taget højde for i forhold til kravene i legetøjsdirektivet, vil styrelsen nøje vurdere disse. Styrelsen vil have mulighed for at gribe ind, hvis den vurderer, at der er risici, som der ikke i fornøden grad er taget højde for.”

 

 

 

Eva Kjer Hansen

 

/Thomas Elvensø