Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
S 221
Offentligt
515605_0001.png
Folketinget
Lovsekretariatet
Christiansborg
1218 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
7. januar 2008
Dyrevelfærdskontoret
2007-152-1344
CAG41036
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 221, som medlem af Folke-
tinget Christian H. Hansen (DF) har stillet til justitsministeren den 20.
december 2007.
Lene Espersen
/
Cristina Angela Gulisano
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Spørgsmål nr. S 221 fra medlem af Folketinget Christian H. Hansen
(DF):
”Vil ministeren i lyset af den gruopvækkende reportage fra
finsk tv, som også er blevet vist på TV2, i forbindelse med
det førstkommende ministerrådsmøde rejse sagen over for si-
ne østeuropæiske og italienske kollegaer og meddele dem, at
EU’s regler for dyretransporter naturligvis skal overholdes,
og mener ministeren i øvrigt, at den adfærd, som udøves af
de pågældende chauffører, og den lemfældighed, der udvises
fra myndighederne i de pågældende landes side, er i overens-
stemmelse med EU’s værdisæt, som de er formuleret i Lissa-
bontraktaten?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at EU-medlemslandene allerede på rådsmødet (landbrug
og fiskeri) den 22. oktober 2007 på initiativ fra Sverige under punktet
”Eventuelt” havde lejlighed til kort at drøfte emnet ”kontrollen med
overholdelsen af de fælles EU-regler om beskyttelse af dyr under trans-
port”.
Baggrunden for det svenske initiativ var, at en række dyrevelfærdsorga-
nisationer nogle uger tidligere havde afholdt en pressekonference i Bru-
xelles. På pressekonferencen offentliggjorde organisationerne optagelser
af en række dyretransporter, hvor dyrene udsættes for vanrøgt og dårlig
behandling. Ifølge den svenske delegation var meget af det, som blev vist
på optagelserne, direkte i strid med Rådets forordning (EF) nr. 1/2005 af
22. december 2004 om beskyttelse af dyr under transport og dermed for-
bundne aktiviteter (herefter transportforordningen). De svenske medier
havde vist optagelserne, hvilket havde afstedkommet kraftige reaktioner
fra befolkningen i Sverige.
På rådsmødet gav Sverige med støtte fra Danmark, Finland, Holland,
Tyskland og Østrig udtryk for, at hvis ikke EU-medlemslandene over-
holder den gældende fællesskabslovgivning, herunder reglerne om kon-
trol og overvågning, er lovgivningen meningsløs.
Kommissær Kyprianou, der har ansvaret for dyrevelfærdsområdet, hen-
viste på rådsmødet til, at en lang række inspektioner fra Kommissionens
side havde vist, at EU-medlemslandene ikke har afsat nok ressourcer til
at kontrollere overholdelsen af transportforordningens regler. En reaktion
herpå kunne ifølge kommissær Kyprianou naturligvis være at iværksætte
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
en række juridiske foranstaltninger over for de EU-medlemslande, der
ikke overholder transportforordningens regler. Kommissæren stillede
imidlertid spørgsmålstegn ved, hvorvidt dette var den rette vej at vælge.
Kommissær Kyprianou henstillede derefter til Rådet, at de enkelte EU-
medlemslande nationalt bør sikre, at transportforordningens regler bliver
overholdt. Som et incitament i den forbindelse oplyste kommissæren, at
Kommissionens fødevare- og veterinærkontrol i 2008 har planlagt otte
inspektioner i forhold til overholdelse af transportforordningen i Fælles-
skabet. Samtidig understregede kommissær Kyprianou, at Kommissionen
altid var velvillig til at yde rådgivning af EU-medlemslandene med hen-
syn til gennemførelse af kontrolforanstaltninger. Afslutningsvis gentog
kommissær Kyprianou sit løfte om i nær fremtid at fremsætte et forslag
om maksimal transporttid og minimumsbestemmelser for pladsforhold
under transport.
Jeg er ikke bekendt med, hvorvidt de optagelser, der har været bragt i de
svenske medier, er de samme billeder fra finsk tv, der også er blevet vist
på TV2 herhjemme. Som det imidlertid fremgår af det ovenfor anførte, så
er flere af EU-medlemslandene, herunder Danmark, og ikke mindst
Kommissionen allerede opmærksom på problemstillingen. Jeg har i den
forbindelse navnlig noteret mig kommissærens oplysninger om, at der i
2008 er planlagt otte inspektioner i forhold til overholdelse af transport-
forordningen. Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at de otte inspektioner
ifølge det officielle kontrolprogram er planlagt at skulle finde sted i Bel-
gien, Italien, Litauen, Polen, Rumænien, Storbritannien og Kroatien. Jeg
vil imidlertid ved førstkommende lejlighed i forbindelse med et rådsmø-
de (landbrug og fiskeri), hvor der er dyrevelfærdspunkter til behandling,
få et møde i stand med kommissær Kyprianou. På mødet vil jeg igen
lægge pres på Kommissionen for at få fremsat det længe ventede forslag
om bl.a. maksimale transporttider inden for EU, som også kommissæren
omtalte på rådsmødet i oktober 2007.
For så vidt angår spørgsmålet om, hvilken betydning Lissabon-Traktaten
har for problemstillingen, kan jeg oplyse, at med Lissabon-Traktaten ind-
sættes en bestemmelse i artikel 13 i Traktaten om Den Europæiske Uni-
ons funktionsmåde (herefter EUF-Traktaten) om hensyn til dyrevelfærd i
EU’s politikker. Bestemmelsen har følgende ordlyd:
”Når Unionens politikker inden for landbrug, fiskeri, transport, det indre marked, forsk-
ning og teknologisk udvikling samt rummet fastlægges og gennemføres, tager Unionen
og medlemsstaterne fuldt hensyn til velfærden hos dyr som følende væsener, samtidig
med at de respekterer medlemsstaternes love og administrative bestemmelser samt deres
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
skikke, navnlig med hensyn til religiøse ritualer, kulturelle traditioner og regionale
skikke.”
EUF-Traktatens artikel 13 er i det væsentlige en videreførelse af den
gældende protokol om dyrebeskyttelse og dyrevelfærd, der blev knyttet
til Amsterdam-Traktaten i 1997.
Som det fremgår af ordlyden af EUF-Traktatens artikel 13, stilles der ik-
ke alene krav til Unionen om at tage fuldt hensyn til velfærden hos dyr
som følende væsener ved fastlæggelsen af de opregnede EU-politikker,
men samme krav stilles også til EU-medlemslandene ved den nærmere
gennemførelse heraf.
Når EU-medlemslandene anvender transportforordningen, der er vedta-
get med hjemmel i EF-Traktatens artikel 37 om den fælles landbrugspoli-
tik, er de således allerede i dag efter den gældende protokol om dyrebe-
skyttelse og dyrevelfærd forpligtet til at tage fuldt hensyn til velfærden
hos dyr som følende væsener.
4