Det Udenrigspolitiske Nævn 2007-08 (2. samling)
Bilag 19
Offentligt
567037_0001.png
567037_0002.png
567037_0003.png
567037_0004.png
567037_0005.png
UDENRIGSMINISTERIETNordgruppen
EUK j.nr. 400.A.5-0-0Den 30. maj 2008

REFERAT

Rådsmøde (almindelige anliggen-der og eksterne forbindelser) den26.-27. maj 2008.

1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008: Udkast til annoteret

dagsorden

Rådet drøftede kort den kommenterede dagsorden for Det Europæiske Råds møde den 19.-20. juni til efterretning. Flere lande ønskede, at det generelle råd skulle drøfte status på arbej-det med implementering af Lissabon-traktaten forud for mødet i Det Europæiske Råd. Derblev desuden fra enkelte medlemsstater fremført ønske om, at stats- og regeringscheferne påderes møde skulle drøfte fødevarekrisen, naboskabspolitikkens østlige dimension samt klimaog energi, herunder energisikkerhed, stigende energipriser og udflytning af energiintensiv pro-duktion (carbon leakage).

2. Det vestlige Balkan

Der var en drøftelse af situationen i Serbien efter parlamentsvalget. Der var endnu ikke danneten regering, og regeringsforhandlingerne kunne – på trods den pro-europæiske fløjs fremgang– ikke på nuværende tidspunkt forudsiges. Spørgsmålet om Kosovo og EU’s reststatsmission(EULEX), herunder EU’s dialog med FN om transitionsprocessen, blev også drøftet. De-ployeringen af EULEX var blevet forsinket, da UNMIK tøvede med at overdrage til EU-missionen. Der var bred opbakning til at fortsætte deployeringen af EULEX, samt at fortsætteforhandlingerne med FN.

3. Afghanistan

Rådet drøftede de væsentligste udfordringer for EU’s aktuelle indsats i Afghanistan. Fokus fordrøftelsen var på den forestående internationale Afghanistan-konference i Paris den 12. juni2008, som skal gøre status på udviklingen i Afghanistan samt sende klare signaler om priorite-terne for den fremtidige indsats. Der var blandt EU-medlemslandene enighed om, at konfe-rencen særligt burde fokusere på behovet for øget afghansk ejerskab og en forbedret interna-tional koordination. Der var desuden bred opbakning til en styrkelse af EU’s politimission.Rådet tiltrådte rådskonklusioner vedrørende Afghanistan.

4. Somalia

Rådet drøftede den alvorlige humanitære og politiske situation i landet. Der blev lagt vægt påfortsat at støtte en inklusiv politisk proces i Somalia. Kommissionen meddelte, at EU ville øgesin humanitære støtte til landet.

5. Mellemøsten

Rådet drøftede kort situationen i Mellemøsten. Rådet hilste den seneste udvikling i Libanonsamt forhandlingerne mellem Syrien og Israel velkommen. I drøftelsen om den mellemøstlige
2
fredsproces var der fokus på sikkerhed, bilaterale forhandlinger og forholdene på jorden, her-under Gaza. Den tyske udenrigsminister orienterede om den forestående konference den 24.juni 2008 i Berlin om støtte til det palæstinensiske selvstyre. Der var enighed om fortsat aktivtEU-engagement og -opbakning til fredsprocessen og opfordringer til begge parter om at bi-drage til en løsning. Rådskonklusioner vedrørende den mellemøstlige fredsproces og Libanonvedtaget.

6. (Evt.) WTO/DDA

Kommissær Mandelson fremlagde Kommissionens synspunkter på de nye arbejdspapirer fraGeneve vedrørende landbrug og NAMA, som han fandt brugbare for den videre DDA pro-ces. Landbrugspapiret fremstod mere tilfredsstillende end NAMA-papiret. En række af detraditionelt handelsprotektionistisk orienterede medlemslande var stærkt bekymrede for såvidt angår landbrugssiden, hvor man mente, at Kommissionen har givet for mange indrøm-melser. De mere handelsliberalt indstillede lande støttede op om Kommissionens forhand-lingslinje.

7. (Evt.) Irak

Rådet drøftede Irak-ministerkonferencen(Iraq Compact)i Stockholm den 29. maj 2008. EU’sstyrkede samarbejde med Irak blev drøftet. Der blev vedtaget rådskonklusioner, der omtalerEU’s engagement i landet, herunder ved støtte til styrkelse af irakiske institutioner, forhand-linger om en handels- og samarbejdsaftale, styrket energisamarbejdet og forstærket politiskedialog.

8. Georgien

Situationen efter det georgiske parlamentsvalg den 21. maj 2008 blev drøftet. Der blev setforbedringer i gennemførelsen af valget i forhold til præsidentvalget den 5. januar 2008, mendet blev også noteret, at der ifølge de internationale valgobservatører havde været en rækkefejl og mangler i afviklingen. Det var positivt, at præsident Saakashvili allerede havde under-streget regeringens vilje til at følge op på kritikken. EU var parat til at støtte yderligere forbed-ringer af det georgiske valgapparat. Der var opbakning til et snarligt besøg af HR/SG Solana iGeorgien med henblik på at undersøge mulighederne for et stærkere EU-engagement i landet,herunder i forhold til konfliktløsningsindsatsen.

9. EU-USA

Punktet blev vedtaget uden debat.

10. Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESDP)

Rådskonklusionerne om ESDP blev på det fælles udenrigs- og forsvarsministermøde belvgodkendt uden debat.På forsvarsministrenes møde fokuserede drøftelserne på EU’s militære kapaciteter, de igang-værende operationer samt på EU’s partnerskab og samarbejde med NATO og FN. Op tilrådsmødet blev der i relation til Forsvarsagenturet afholdt styrelsesrådsmøde i forsvarsmini-sterformat, som Danmark på grund af forsvarsforbeholdet ikke kan deltage i.Drøftelsen af den militære kapacitetsudvikling fokuserede på den kommende kapabilitetsud-viklingsplan samt på EU’s kampgrupper. Vedrørende kapabilitetsudviklingsplanen blev der i
3
flere indlæg set frem til færdiggørelsen af den foreløbige udgave til juli dette år. Arbejdet pågiki øjeblikket med at sammenbringe kapacitetsarbejdet med de erfaringer, man havde gjort sig iESDP operationerne indtil videre. Der ville blive udarbejdet en såkaldt første prioritering afmangler, hvorefter de identificerede kapacitetsmangler prioriteres i forhold til operative be-hov. EU’s militærkomité ville fortsat, i tæt samarbejde med Forsvarsagenturet, spille en centralrolle i definitionen af operative prioriteter.Vedrørende EU’s kampgrupper afspejlede drøftelserne de problemstillinger, der også kendesfra drøftelser af NATO Response Force i NATO. Blandt andet var der således delte meningerom, hvorvidt disse kunne anvendes som strategisk reserve for operationer. Det blev fra fleresider fremhævet, at kampgrupperne udgjorde et vigtigt transformationsværktøj for flere euro-pæiske landes forsvar.Der var positive signaler vedrørende EU’s to igangværende militære operationer i henholdsvisBosnien-Hercegovina (EUFOR Althea) og Tchad/Den Centralafrikanske Republik. For beg-ge operationsområder gjaldt det, at sikkerhedssituationen i øjeblikket var stabil. I Bosnien-Hercegovina var fokus på yderligere overdragelse af militære opgaver til de bosniske myndig-heder med henblik på en eventuel senere nedlukning eller rolleændring for EUFOR. I Tchadhavde EU styrken haft en positiv effekt for sikkerheden omkring de mange flygtningelejregrænsende til Darfur, og fokus ville i fremtiden rette sig mod planlægning af en efterfølgendeFN-overtagelse af operationen, foreløbigt berammet til marts 2009.Forsvarsministrene havde desuden en frokostdrøftelse af EU/NATO-forholdet, med særligfokus på fremme af samarbejdet i Kosovo og Afghanistan, hvor EU’s civile missioner forlø-ber parallelt med NATO’s militære operationer. Der var generel bred opbakning til, at samar-bejdet og koordinationen måtte forbedres. Et middel hertil kunne være bedre inddragelse afalle medlemslande i de to organisationer.Den reviderede tjekliste vedrørende integration af hensyn til børn berørt af væbnede konflik-ter i ESDP-missioner og -operationer blev godkendt uden nærmere drøftelse på fællesmødetmellem udenrigs- og forsvarsministre.

11. EU som global partner for udvikling

Under dagsordenspunktet drøftedes en række udviklingspolitiske emner samlet under over-skriften ”fremskyndelse af indsatsen for at nå 2015 Målene”. Ud over 2015 Målene og EUlandenes bistandsprocenter behandlede rådskonklusionerne udviklingsfinansiering underMonterrey processen forud for afholdelsen af en konference i Doha i november 2008, bi-standseffektivitet forud for en konference i Accra til september 2008 og handelsrelateret bi-stand, hvor EU har påtaget sig forpligtelser på Hongkong ministerkonferencen i 2005. Endvi-dere behandledes klimaforandringer og udviklingspolitisk kohærens med hensyn tilbiobrændstoffer, migration og fødevarepriser. Rådskonklusionerne blev vedtaget med en til-føjelse om, at Kommissionen i den løbende rapportering om medlemsstaternes og Kommis-sionens udviklingsbistand skal inkludere oplysninger om landenes tidstabeller for opfyldelse afde forpligtelser, som EU landene selv vedtog i 2005 (0,56 % af BNI i 2010 og 0,7 % af BNI i2015). Drøftelsen var langvarig, og vedtagelsen må betragtes som et skrøbeligt kompromismellem gruppen af ligesindede lande, der som Danmark ønsker en fremskyndelse af bistands-
4
indsatsen, og den største gruppe af medlemslande, der ikke ønsker at påtage sig yderligere ud-viklingspolitiske forpligtelser. Som en del af konklusionsteksten er der udpeget nøgleområderfor indsatsen mod 2015 Målene, som f.eks. uddannelse og sundhed, som en del af en ”Call toAction” pakke. Danmark har fået optaget ligestilling blandt disse nøgleområder. Denne ”Callto Action” pakke inkl. ligestilling er således godkendt, men drøftelsen af pakkens konkretise-ring forventes at fortsætte frem til forelæggelsen for Det Europæiske Råd i juni 2008.

12. Børns rettigheder i udviklingsbistand

Der blev vedtaget rådskonklusioner. Der var bred opbakning til formandskabets ønske om atfremme børns rettigheder i EU’s humanitære bistand og udviklingssamarbejde.

13. EPA’erne

Kommissionen orienterede om status på EPA’erne og de fortsatte forhandlinger om regionaleaftaler. Udviklingsministeren understregede, at aftalerne var udviklingsinstrumenter, og frem-hævede ejerskab og fleksibilitet i udrulningen af interim aftalerne og de videre forhandlinger.Flere lande støttede udviklingsministerens opfordring til, at der blev udvist fleksibilitet.Kommissær Mandelsohn betonede, at de midlertidige aftaler var indgået i samarbejde medACP-landene. Han oplyste, at flere ACP-regeringer udviste frustration over rygter opstået iNGO-miljøet i Europa om, at det forholdt sig anderledes. Rådskonklusionerne blev vedtagetuden Kommissionens krav om en 2008 tidsfrist for Aid for Trade pakker (§9), der erstattedesaf UK’s kompromistekst ”building on the 10th EDF regional programming process”.

14. Fødevarepriser

Udviklingsminister Ulla Tørnæs var initiativtager til en frokostdrøftelse om de stigende føde-varepriser. Med udgangspunkt i oplæg fra FAO’s generaldirektør og WFP’s vicegeneraldirek-tør havde ministrene en nyttig første drøftelse af årsagerne til de stigende fødevarepriser, kon-sekvenserne heraf og mulige indsatser fra EU’s side på kort og lang sigt. Som udtrykt irådskonklusionerne var der tilslutning til at fokusere her og nu på den humanitære krise og pålængere sigt at sikre udviklingslandenes muligheder for at drage fordel af situationen med hø-jere priser. Der vil f.eks. være behov for væsentlige investeringer i erhvervsfremme og land-brugsudvikling i udviklingslandene. Emnets kompleksitet nødvendiggør, at medlemsstaterneog Kommissionen ser videre på den mest hensigtsmæssige indsats sammen med det internati-onale samfund i øvrigt - og ikke træffer forhastede beslutninger. Danmark vil fortsat under-strege behovet for kohærens i EU’s politikker og indsatser og eksempelvis arbejde for betyde-lig liberalisering af handlen med landbrugsprodukter. Emnet ventes taget op af andre råds-formationer (ECOFIN, miljø, land og fisk) de kommende uger og ventes desuden rejst på DetEuropæiske Råd den 19.-20. juni 2008.

15. Kommissionens forslag til en stabiliserings- og associeringsaftale mellem de Euro-

pæiske Fællesskaber og deres medlemslande og Bosnien-Hercegovina samt interim-

saftale på det handelsmæssige område

Af tekniske årsager blev Stabiliserings- og Associeringsaftalen mellem EU og Bosnien-Hercegovina ikke undertegnet på rådsmødet. Rådet gav udtryk for, at det så frem til underteg-nelsen af Stabiliserings- og Associeringsaftalen i forbindelse med rådsmødet (almindelige an-liggender og eksterne forbindelser) i juni.
5

16. Ændring af statutten for den europæiske ombudsmand

Punktet blev taget af dagsordenen.

17. Indgåelse af en frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea

Punktet blev taget af dagsordenen.

18. Burma

Rådet havde en drøftelse af den aktuelle humanitære situation i Burma/Myanmar og EU’sindsats i opfølgning på donorkonferencen i Rangoon den 25. maj 2008. Der var generel enig-hed om, at konferencen havde leveret fremskridt i form af den lovede adgang for internatio-nale nødhjælpsarbejdere samt etableringen af den ASEAN-forankrede koordinationsmeka-nisme for den internationale nødhjælpsindsats. Dette skulle imidlertid følges op af en betyde-lig støtte til ASEAN-landene samt et fortsat pres på den burmesiske junta for fuld implemen-tering af den lovede adgang. Udkastet til rådskonklusioner blev vedtaget.

19. Iran

Punktet blev taget af dagsordenen.

20. Zimbabwe

Rådet udtrykte bekymring over udviklingen i Zimbabwe, herunder den tiltagende vold mod ogintimidering af oppositionen. Der var enighed om, at presset på AU og SADC for fortsat atengagere sig måtte opretholdes, og at EU fortsat skulle være aktivt engageret i Zimbabwe.Rådet tiltrådte konklusioner vedrørende Zimbabwe, hvor den stigende stats-sponsoreredevold fordømmes, og AU og SADC opfordres til at sende store valgobservatør-missioner tilZimbabwe.

21. Ny finansiel mekanisme til social og økonomisk udligning i EØS

Punktet blev taget af dagsordenen.

22. Forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs hold-

ning på møder i Det internationale Hvalfangstkommission (IWC)

Punktet blev taget af dagsordenen.

23. Den Europæiske Naboskabspolitik (ENP)

Mulighederne for at styrke naboskabspolitikkens østlige dimension blev drøftet. Formåletskulle være et forstærket samarbejde mellem interesserede partnerlande. Tiden frem til mødet iDet Europæiske Råd i juni 2008 vil blive brugt til at konkretisere de områder, hvor et sådantforstærket samarbejde kan finde sted.

24. Eventuelt

Vedrørende grænsestriden mellem Etiopien og Eritrea under punktet eventuelt havde udvik-lingsministrene en kort drøftelse af den bekymrende udvikling.