Finansudvalget 2008-09
Aktstk. 180
Offentligt
701733_0001.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
23. juni 2009
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 59 af 19. juni2009 (Aktstykke 180, § 7).

Spørgsmål:

Vil finansministeren oplyse, hvor meget udgifterne til udvikling af den regionalekollektive trafik er forøget med aftalen om regionernes økonomi for 2010 (målt i2010-priser), og vurderer ministeren, at denne forøgelse vil understøtte Venstresudmeldinger om, at Venstre ønsker, at ”Den kollektive trafik skal være et mereattraktivt alternativ til privatbilismen” (Venstres trafikudspil fra maj 2008)?

Svar:

Udgiftsniveauet til regional udvikling, herunder kollektiv trafik, er med aftalen omregionernes økonomi for 2010 uændret i forhold til 2009.Med Aftale om en grøn transportpolitik af 29. januar 2009 mellem regeringen,Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Ven-stre og Liberal Alliance er der enighed om at arbejde for en grøn transportvision,som bl.a. bygger på væsentlige investeringer i den kollektive trafik.Transportaftalen indeholder således bl.a.: Etablering af et nyt og moderne signal-system, visionen om en Timemodel mellem København-Odense, Odense-Århusog Århus-Ålborg samt afsætte midler til anlæg af dobbeltspor på Nordvestbanenog i Sønderjylland.Herudover blev der med transportaftalen afsat 2 mia. kr. til fremme af kollektivetrafikløsninger i Århus og Ring 3-korridoren i hovedstadsområdet. Heraf er 500mio. kr. forlods afsat til et statsligt bidrag til 1. etape af en letbaneløsning i Århus.Endvidere er der i transportaftalen afsat i alt 1,3 mia. kr. til busområdet. Således erder i perioden 2009-2013 afsat i alt 1 mia. kr. til bedre fremkommelighed for bus-ser og i perioden 2009-2011 er der afsat i alt 300 mio. kr. til fremme af ordningerog projekter, der øger antallet af buspassagerer.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk