Finansudvalget 2008-09
Aktstk. 180
Offentligt
704537_0001.png
704537_0002.png
704537_0003.png
704537_0004.png
704537_0005.png
704537_0006.png
704537_0007.png
704537_0008.png
704537_0009.png
704537_0010.png
704537_0011.png
Folketingets FinansudvalgChristiansborg
Finansministeren
1. juli 2009
Endeligt svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 62 af 26. juni2009 (Aktstykke 180, § 7).Spørgsmål:Ministeren bedes oversende sit talepapir fra samrådet den 25. juni 2009Svar:Neden for fremgår talepapir fra samrådet den 25. juni 2009. Det talte ord gælder.Indledning:Jeg vil gerne redegøre forbaggrundenog forindholdeti de to aftaler, som rege-ringen har indgået med hhv. KL og Danske Regioner.Regeringens udgangspunkt for forhandlingerne var, at fastsættelsen af ram-merne for den kommunale og regionale økonomi i 2010 skal ses i tæt sam-menhæng med den aktuelle økonomiske afmatning og virkningerne pådansk økonomi af den internationale økonomiske krise.Vi er gået fra et overskud på de offentlige finanser i 2008 på knap 65 mia.kr. til et forventet underskud i 2010 på ca. 60 mia. kr.Krisen indebærer således et betydeligt pres på de offentlige forbrugs- oginvesteringsrammer, og regeringen har derfor vedvarende for øje at sikreholdbare offentlige finanser med henblik på at kunne leve op til målsætnin-gerne i 2015-planen.På denne baggrund var vores udgangspunkt for forhandlingerne en priorite-ring af de kommunale og regionale serviceudgifter, ligesom regeringen øn-skede at fastholde fokus på en effektiv ressourceanvendelse i kommuner ogregioner.Regeringen var samtidig indstillet på at skabe rammerne for et investerings-løft på det kommunale område – med fokus på de borgernære serviceområ-
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
der. På regionernes område var fokus at understøtte det videre arbejde meden moderne sygehusstruktur.Aftale om kommunernes økonomi for 2010:Investeringer:Med aftalen om kommunernes økonomi for 2010 er der skabt rammer formassive investeringer i de fysiske rammer i dagtilbud, folkeskoler, på ældre-området og på de øvrige kommunale serviceområder, herunder bl.a. på vej-området.Med aftalen sker der et løft af de kommunale investeringer fra et anlægsni-veau i sidste års aftale på 15 mia. kr. til et finansieret anlægsniveau i 2010 påmindst 20 mia. kr. - og uden et øvre loft.Investeringsløftet vil sikre et velfærdsløft til glæde for borgerne og de of-fentligt ansatte.Samtidig vil det gavne bygge- og anlægssektoren og dermed understøttebeskæftigelsen i hele landet.Aftalen indebærer en fremrykning af udmøntningen af regeringens kvalitets-fond, således at der i 2010 udmøntes i alt 4 mia. kr. fra fonden til investerin-ger på de borgernære serviceområder. Det er en forøgelse på 3 mia. kr. iforhold til 2009.Med den ekstra udmøntning fra kvalitetsfonden skal kommunerne løfteinvesteringsniveauet på de borgernære områder fra niveauet de senere år påca. 5 mia. kr. til mindst 9 mia. kr. i 2010.Kommunerne er derudover sikret finansiering til de forøgede anlægsinveste-ringer i 2010 bl.a. via:a)b)c)Forhøjelse af lånepuljen til kommuner i en økonomisk og likviditets-mæssig vanskelig situation fra 0,3 til 0,8 mia. kr.Forhøjelse af lånepulje til folkeskoleinvesteringer fra 0,5 til 0,8 mia.kr.(Ny) lånepulje til øvrige investeringer, herunder infrastruktur og effek-tiviseringsprojekter, på 1½ mia. kr.
3
Serviceudgifter:På servicesiden tager aftalen afsæt i de kommunale budgetter for 2009 pålinje med tidligere års økonomiaftaler.Som følge af udgiftsudviklingen på det specialiserede socialområde løftes dekommunale serviceudgifter i 2009 med 800 mio. kr. Udgiftsløftet betyder, atkommunerne fremadrettet kan fastholde det nuværende høje serviceniveau.I 2010 forhøjes de kommunale serviceudgifter med yderligere 500 mio. kr.til generel service.Regeringen og KL har ikke sat ”label” på de 500 mio. kr. i 2010, da det erop til kommunerne at prioritere udgifterne i overensstemmelse med lokaleønsker og behov.Regeringen og KL er med aftalen derudover enige om, at udgiftsudviklingenpå det specialiserede socialområde skal bremses – og at dette kan ske samti-dig med, at det nuværende høje kvalitetsniveau opretholdes. Der er derforindgået aftale om en række tiltag, som skal understøtte målsætningen ogstøtte op om kommunernes styring af området fremover.Regeringen og KL har i fællesskab udarbejdet en pjece med 25 konkreteredskaber, der viser, hvorledes den enkelte kommune inden for gældendelovgivning kan styre og prioritere opgaveløsningen og udgiftsudviklingen.Regeringen vil endvidere fremsætte lovforslag, der skal sikre, at den kom-mune, der betaler, samtidig har visitationskompetencen. Det betyder, atkommunerne i højere grad kan følge udgiftsudviklingen på området og selvbestemme, hvad der skal prioriteres af midler til området.Et helt tredje tiltag indebærer, at den enkelte kommunalbestyrelse fremoverhvert kvartal skal modtage en oversigt over den økonomiske udvikling påområdet med henblik på, at kommunalbestyrelsen løbende drøfter området.Regeringen og KL vil i øvrigt fortsat drøfte udviklingen på det specialisere-de socialområde med henblik på evt. at iværksætte yderligere initiativer. Al-lerede nu igangsættes et udvalgsarbejde med fokus på kommunernes sty-ringsudfordringer, der kan danne grundlag for eventuelle yderligere initiati-ver.Med aftalen er der også fundet en løsning på de udfordringer, som noglekommuner har stået overfor i forbindelse med indførelse af et sundt fro-kostmåltid i daginstitutionerne.
4
Regeringen vil søge tilslutning til, at kommunerne først skal indføre ordnin-gen fra 2011. Samtidig skal der være mulighed for at indfase ordningen, såkommunerne efter eget ønske kan begynde i løbet af 2010.Derudover tilføres kommunerne yderligere 400 mio. kr. til ordningen i 2011– og kommuner, der starter i 2010, vil få deres forholdsmæssige andel af de400 mio. kr. udbetalt.Regeringen og KL er dermed enige om, at kommunerne har gode rammerfor at tilbyde et sundt frokostmåltid i daginstitutioner.Med aftalen har regeringen fastholdt fokus på en mere effektiv ressourcean-vendelse i kommunerne.Der er fulgt op på sidste års ”gensidighedsaftale”, som konkretiserer enambitiøs målsætning om, at der årligt skal frigøres ressourcer til borgernærservice i kommunerne på 1 mia. kr. årligt i perioden 2009 til 2013.”Gensidighedsaftalen” indebærer, at kommunerne og staten hver især skalbidrage med halvdelen af dette potentiale.Regeringen har for sin del udarbejdet konkrete statslige initiativer, som bi-drager med 500 mio. kr. i 2010. Den statslige indsats vedrører blandt andeten længere række initiativer på afbureaukratiseringsområdet, digitaliserings-projekter, indkøb og indsats i forhold til sygefravær.Regeringen vil som opfølgning herpå til efteråret præsentere en samlet ogomfattende plan for forenkling og afbureaukratisering af den statslige sty-ring af kommunerne på alle større kommunale områder.
Overførselsudgifter og forsikrede ledige:Den kommunale økonomi er i overvejende grad afskærmet for konsekven-serne af den økonomiske krise. Det skaber sikkerhed for leveringen af ser-vice til borgerne.Det er også baggrunden for, at der i aftalen indgår en midtvejsregulering afbloktilskuddet i 2009 på 1.550 mio. kr. som følge af en højere end forventetstigning i udgifterne på overførselsområdet.Regeringen og KL er også enige om skønnene for kommunernes udgifter tiloverførselsudgifter (kontanthjælp, fortidspension mv.) i 2010 – samt kom-munernes udgifter til forsikrede ledige mv. på det nye opgaveområde.
5
Regeringen og KL vil nu sammen følge udviklingen på områderne tæt ogforetage en midtvejsvurdering til næste år i lyset af den faktiske udvikling.Den aktuelle konjunktursituation gør dette særligt nødvendigt.Med aftalen er regeringen og KL i øvrigt enige om rammerne for kommu-nernes overtagelse af den samlede beskæftigelsesindsats, således at der pr. 1.august etableres et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem.Regeringen og KL er enige om, at der hermed er skabt forudsætninger foren mere enkelt og effektiv indsats, hvor dobbeltadministration undgås.
Økonomisk trængte kommuner mv.:KL har under forhandlingerne tilkendegivet, at et mindre antal kommuneraktuelt står i en særlig vanskelig økonomisk situation i 2010.Regeringen og KL har på denne baggrund drøftet, hvordan disse kommu-ners særlige udfordringer kan håndteres. Der er enighed om, at der indenfor aftalens samlede økonomiske rammer er rum til, at:a)Et mindre antal kommuner i 2010 kan foretage en målrettet justeringaf den kommunale indkomstskat inden for en samlet aftalt ramme på500 mio. kr.Det indebærer konkret en ”skatteombytning”, hvor kommunerne kanhæve skatten, mens staten sænker skatten tilsvarende, så skattestoppetoverholdes.b)Samtidig forhøjes den ordinære særtilskudspulje ekstraordinært til 500mio. kr. i 2010.
Det indgår i den aftalte model, at Indenrigs- og Socialministeriet har ud-meldt en række kriterier, som ligger til grund for fordelingen af den aftalteramme til skattestigninger.Rammen fordeles før budgetvedtagelsen, så der er fuld klarhed over denenkelte kommunes budgetteringsforudsætninger.Forøgelsen af særtilskudspuljen er finansieret solidarisk af kommunerne viaen reduktion af bloktilskuddet, mens halvdelen af skattestigningen indgårved finansieringen af det aftalte udgiftsniveau.Endelig indeholder aftalen en række øvrige elementer, herundera)Den videre implementering af en række centrale initiativer i kvalitets-reformen.
6
b)c)
Pulje til nedrivning af faldefærdige bygninger mv. på i alt 150 mio. kr.Status på digitaliseringsområdet.***
Samlet set synes jeg, at der er indgået en god aftale med KL, som adressererbåde de kortsigtede og de mere langsigtede udfordringer, og som fastholderfokus på en effektiv ressourceanvendelse og styrkelse af kvaliteten i den le-verede service.
Aftale om regionernes økonomi for 2010:Økonomi:Aftalen sikrer gode økonomiske rammer for sundhedsområdet i 2010. Ogden understreger en høj prioritering af sundhed, også selvom vi står i en si-tuation, hvor der skal ses kritisk på alle udgifter.På driften får regionerne et realløft på knap 1,8 mia.kr., eller 1,5 mia. kr.,hvis vi ser bort fra sygesikringsmedicin.Sygehusene tilføres godt 1,2 mia. kr.Det giver mulighed for at fastholde en betydelig aktivitetsvækst i 2010. Meden finansieret vækst på 3,5 pct. er det på niveau med vækstforudsætningenfor 2009. Og det giver grundlag for bl.a. en fortsat styrket indsats på hjerte-og kræftområdet.Aktivitetsløftet finansieres med nye penge og med et produktivitetskrav på2 pct. – hvilket også svarer til niveauet for de senere år.Og så vil jeg lige indskyde, at de aftalte aktivitetsløft kommer oveni niveauetfra de foregående år. Så den samlede produktionsværdi på sygehusene stigermarkant, år for år.Udover midler til mere aktivitet tilføres sygehusene 300 mio. kr. til ny syge-husmedicin, som ikke mindst vil dække kræftmedicin, samt 100 mio. kr. tilen udvidelse af kapaciteten på intensivområdet. De penge skal bl.a. gøre, atregionerne får taget hånd om problemet med overførsel af intensivpatientermellem sygehusene på grund af pladsmangel.Ser vi udover sygehusene indebærer økonomiaftalen også et løft til sygesik-ringsområdet på samlet ca. 550 mio. kr., hvoraf 275 mio. kr. går til øget ak-
7
tivitet hos bl.a. de praktiserende læger og speciallægerne, mens resten er tilsygesikringsmedicin.Det udvidede frie sygehusvalg:I lyset af overenskomstkonflikten på sygehusområdet i foråret 2008 og denderaf følgende ventetidspukkel blev det udvidede frie sygehusvalg suspen-deret fra 7. november 2008 for at sikre afviklingen af ventetidspuklen.Den 1. juli i år genindføres det udvidede frie sygehusvalg automatisk, somdet blev forudsat i aftalen fra sidste år. Med genindførelsen af ordningensikres patientens atter en ret til hurtig behandling via et privat tilbud, så-fremt ventetiden overstiger én måned.Idet ventetidssituation efter overenskomstkonflikten ikke er ”normaliseret”endnu har vi med aftalen afsat yderligere 300 mio. kr. i 2009 til det udvidedefrie sygehusvalg.Midlerne skal understøtte genindførelsen af ordningen og dermed til frem-me målet om en normal drifts- og ventetidssituation.I aftalen kvitterer vi ligeledes for, at Danske Regioner har levet op til førstedel af aftalen af 1. april om ændrede rammer for tilrettelæggelsen af samar-bejdet med de private sygehuse.I aftalen fra 1. april indgik, at Danske Regioner skulle forhandle et nyt afta-legrundlag på plads med de private sygehuse med udgangspunkt i de indhø-stede erfaringer i det seneste halve år.Danske Regioner indgik den 12. juni en aftale med de private sygehuse ogklinikker som sikrer, at der med de nye takster sker en generel reduktion afafregningen mellem regionerne og de private sygehuse, når ordningen gen-indføres.Regeringen har med aftalen også kvitteret for, at der i en fælles hensigtser-klæring mellem Danske Regioner og de private parter indgår forskellige in-strumenter til fremme af deres samarbejde, herunder et initiativ om et fællesarbejde, der skal munde ud i en række værktøjer, som kan anvendes vedfremtidige udbud af sundhedsydelser.Regeringen og Danske Regioner har konstateret, at der dermed er skabt etgodt grundlag for at konkurrenceudsætte flere behandlinger, og vi vil følgeop herpå i efteråret 2009.
8
Dette initiativ skal også ses som led i aftalen af 1. april, hvoraf det fremgårdet, at regionerne i deres samarbejde med de private sygehuse fremover skalbygge videre på erfaringerne med udbud af sygehusbehandlinger samt øgetanvendelse af strategisk udbud af sygehusydelser generelt.Det er således vores forventning, at regionerne fremover vil bruge strategiskudbud på velvalgte områder som et godt styringsinstrument i tilpasningen afsygehusaktiviteten generelt og dermed i efterlevelsen af at kunne tilbyde pa-tienter adgang til behandling inden for en måned.I forhold til det udvidede frie sygehusvalg er det vigtigt at huske på, at akti-viteten i sygehusvæsenet, herunder aktivitet i privat regi under ordningen,skal ses under ét i forhold til den aftalte aktivitetsforudsætning aktivitetsløf-tet.De økonomiske rammer for det udvidede frie sygehusvalg er dermed inde-holdt i den forudsatte vækst i de årlige økonomiaftaler, herunder aktivitets-væksten på 3,5 pct. i 2010.
Aktivitet vedr. hjerter og kræftbehandling:Tilsvarende gælder for aktiviteten på hjerte- og kræftområdet.Behandlinger på kræft- og hjerteområdet udgør en stor del af sygehusområ-det, og skal således også ses som en del af den samlede aftale for aktivitets-løftet. Dertil kommer, at der allerede er afsat finansiering til de ny-introducerede pakkeforløb mv. på de to områder.Med økonomiaftalerne for 2009 er der tilført i alt 150 mio. kr. i 2008 og2009 til hjerteområdet til midlertidig højere aktivitet i forbindelse med im-plementering af pakkeforløbene for patienter med livstruende hjertesyg-domme.I fht. kræftområdet blev der i aftalen om akut handling og klar besked fraoktober 2007 afsat engangsbeløb på 225 mio.kr. specifikt til afvikling af ensåkaldt ”pukkel” på kræftområdet og forbedring af arbejdsgange, heraf tæl-ler de 150 mio. kr. som aktivitet.Derudover blev regionernes lånerammer for 2008 udvidet med 850 mio. kr.,til målrettede investeringer indenfor kræftområdet.Og med økonomiaftale for 2009 blev der afsat yderligere 175 mio.kr. tilfærdigimplementering af pakkeforløb. Kræftpakkerne blev ligeledes aftaltmhp. færdigimplementering med udgangen af 2008.
9
Indførslen af pakkeforløb både fsva. hjerte- og kræftområdet vil ikke i sigselv give anledning til flere behandlinger. Der er tale om en fremrykning afen aktivitet.Da der med disse tiltag samtidig sker en omlægning og systematisk udbre-delse af forbedrede interne arbejdsgange, herunder effektive arbejdsrutinerog øget opgaveglidning samt mere hensigtsmæssige fysiske rammer, vil dervære mulighed for produktivitetsforbedringer på området.
Psykiatri:Regeringen og Danske Regioner har med den indgåede aftale også priorite-ret det psykiatriske område.Med aftalen er der afsat 250 mio. kr. i 2010 til en øremærket ansøgningspul-je til udbygning og modernisering af de fysiske rammer i psykiatrien. Af dis-se midler målrettes op til 200 mio. kr. en fortsat udbygning af enestuer, me-dens de resterende midler går til et anlægsløft i retspsykiatrien.Vi er med denne anlægspulje enige om at prioritere forbedringer af de byg-ningsmæssige faciliteter indenfor det psykiatriske område, og at der medudmøntningen af puljen vil blive lagt vægt på de knappe personaleressour-cer på området.I den indgåede aftale har regeringen også tilkendegivet, at den i forbindelsemed satspuljen for 2010, vil søge tilslutning hos satspuljepartierne til en vi-dereførelse af den pulje, der i 2008 blev afsat til etablering af nye retspsy-kiatriske sengepladser i psykiatrien i 2008 og 2009.Endelig vil regeringen med udgangspunkt i Sundhedsstyrelsens nationalehandlingsplan i de kommende satspuljeforhandlinger drøfte initiativer i enfremadrettet handlingsplan til fortsat styrkelse af psykiatriområdet.
Kronikere:Med den indgåede aftale er der endvidere aftalt en udmøntningsplan foranvendelsen af i alt 590 mio. kr. i perioden 2010-12 til en forstærket indsatsfor personer med kronisk sygdom.Med udmøntningsplanen sikres et markant ekstra løft i indsatsen for perso-ner med kronisk sygdom som f.eks. diabetes, muskel- og skeletlidelser, kro-nisk lungesygdom samt hjertekarsygdomme, ligesom indsatsen vil kommeældre medicinske patienter til gode.
10
Sygehusinvesteringer og anlæg:På anlægsområdet er der også en række elementer i økonomiaftalen.For det første slås fast, at der over de kommende år skal investeres 40mia.kr. i en moderne sygehusstruktur. Det er en historisk satsning.De første 25 mia. kr. blev udmeldt af regeringen i januar i år. Det skete iforlængelse af en indstilling fra det nedsatte ekspertpanel vedr. sygehusinve-steringer, og efter drøftelse med Danske Regioner.Med økonomiaftalen har vi nu aftalt processen for den næste runde med desidste 15 mia.kr. Ekspertpanelet afgiver en ny indstilling til regeringen me-dio november 2010. Og regeringen meddeler herefter, efter drøftelse medDanske Regioner, foreløbige tilsagn. Og som det er tilfældet for tilsagn iførste runde, skal regionerne herefter konkretisere projekterne med henblikpå endelige tilsagn.Af de 40 mia.kr. kommer de 25 mia. kr. fra kvalitetsfonden. Samtidig fast-lægger aftalen de nærmere principper for den regionale egenfinansiering afde sidste 15 mia.kr. Det bliver i form af en årlig hensættelse, hvor regioner-ne fra 2010 skal hensætte 1 mia.kr. årligt, og via en låneadgang tilknytte deenkelte projekter, som samlet kan løbe op i 5 mia.kr.En vigtig pointe er, at aftalen klart fastlægger det regionale ansvar i forholdtil at realisere byggerierne, vel at mærke inden for de fastlagte økonomiskerammer.Så store projekter, som der er tale om, stiller krav om en tæt politisk styringunder hele processen. Fra statslig side vil vi frem til de endelige tilsagn sættefokus på, at der er de rigtige mekanismer på plads til en sådan betryggendestyring.De samlede anlægsrammer for regionerne er fastlagt, så regionerne uansethensættelsen på 1 mia.kr. stort set bevarer hele det, man kunne kalde deresbasisanlægsniveau, på 2 mia.kr. kr. årligt. Det svarer til det gennemsnitligeniveau under amterne. Rammen fastsættes således til knap 2,8 mia.kr., hvor-af 1 mia. kr. altså skal hensættes.Samtidig etableres der, som tidligere nævnt, en særlig pulje til prioritering afdet psykiatriske område på 250 mio. kr. i 2010.Og derudover afsættes der en låneramme på 200 mio. kr. i 2010 til anskaf-felse af medicoteknisk udstyr.
11
Lægger man det hele sammen giver det en samlet regional anlægsramme pågodt 3,2 mia. kr. i 2010. Og hertil skal så lægges midler fra kvalitetsfonden,som kommer til udmøntning i 2010, og hvor der budgetteres med 1,5 mia.kr.***
Alt i alt synes jeg, at der også for regionernes vedkommende er indgået engod aftale med Danske Regioner i år. Den sikrer fortsatte forbedringer ognye behandlinger i sygehusvæsenet, medens den samtidig stiller krav om, atressourcerne bruges så effektivt som muligt, hvilket også er til gavn for pati-enterne.
Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen