Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 235
Offentligt
647305_0001.png
TALEPUNKTER
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Udviklingsministeren
J.nr.:
Bilag:
400.E.16.ACP.1-5.
Udviklingspolitisk kontor
Samråd i Folketingets Europaudvalg
fredag den 20. februar 2009 om
samrådsspørgsmål H af 21. november
2008 om EPA-forhandlingerne med
AVS-landene.
Dato:
17. februar 2009
Samrådsspørgsmål H
Ministeren bedes redegøre for status i EU’s forhandlinger med AVS-landene om de såkaldte
økonomiske partnerskabsaftaler (EPA’er).
Jeg vil gerne takke udvalget for anmodningen om samråd, hvor jeg
får lejlighed til at orientere om status for EPA-forhandlingerne.
I 2008 og i de første måneder af i år er der kun indgået én ny
foreløbig vareaftale. Det er med Zambia. Nogle af de indgåede
foreløbige aftaler er blevet teknisk gennemgået og oversat til de
relevante sprog. Det har navnlig taget meget lang tid at oversætte
aftalerne og de meget omfangsrige bilag til alle EU-sprogene. Der er
underskrevet endelige og fuldstændige aftaler med AVS-lande i
Vestindien og meddelelse herom er givet til WTO. De foreløbige
vareaftaler med Centralafrika (dvs. med Cameroun) og med
Elfenbenskysten er blevet underskrevet, og meddelelse herom er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
givet til WTO. Der er åbnet for underskrivelse af den foreløbige
vareaftale med Ghana. Kommissionen forventer, at der kan
underskrives andre foreløbige varehandelsaftaler i løbet af det
kommende halve år, når teksterne foreligger. Det er med SADC,
EAC og Stillehavsregionen.
Kommissionen har i 2008 og i 2009 fortsat forhandlingerne med de
AVS-lande, der er indgået foreløbige vare-aftaler med. Der
forhandles om indgåelse af egentlige EPA-aftaler, der omfatter flere
forhandlingsemner end varehandel. Forhandlingerne går ikke
hurtigt.
Kommissionens udgangspunkt i forhandlingerne er retningslinjerne i
den fuldstændige aftale, der er indgået med AVS-landene i
Vestindien. Den indeholder udover bestemmelser om liberalisering af
varehandel bl.a. også bestemmelser om liberalisering af
tjenesteydelser.
Der har også været kontakt mellem Kommissionen og AVS-lande,
der ikke er indgået foreløbige vareaftaler med. Men det går fortsat
ret langsomt med forhandlingerne. Der er endnu ikke opnået
væsentlige konkrete og afsluttende resultater af disse videre
forhandlinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
I de foreløbige vareaftaler, der er indgået, er der bestemmelser om, at
parterne forpligter sig til at indgå aftaler om tjenesteydelser,
investeringer osv. inden den 1. januar 2009. Det er ikke sket.
Kommissionen har imidlertid nu tilkendegivet, at det væsentlige må
være at få forhandlet brugbare aftaler. Her vil jeg gerne understrege,
at der ikke er bestemmelser i EU’s markedsadgangsforordning, der
automatisk indebærer, at de AVS-lande, der ikke havde forhandlet
færdige aftaler inden den 1. januar 2009 automatisk bliver omfattet
af EU’s generelle toldpræferencer (GSP). Der er således ikke noget
umiddelbart tidspres.
Indtil nu er der indgået foreløbige vareaftaler med i alt 36 AVS-
lande. 13 af disse AVS-lande - i Vestindien - har indgået komplette
EPA-aftaler. 42 AVS-lande har indtil videre valgt ikke at indgå en
foreløbig vareaftale. 31 af disse lande er mindst udviklede. De er
fortsat begunstiget af EU’s såkaldte ”Alt undtagen våben”-
toldpræferencer.
10 AVS-lande, som ikke har indgået aftaler, og som ikke er mindst
udviklede, vil skulle basere sig på EU’s almindelige generelle
toldpræferencer under GSP-ordningen. Sydafrika fortsætter med
den særlige handels- og udviklingsaftale, som landet allerede har med
EU. Der vil imidlertid fortsat kunne forhandles om deltagelse i en
EPA-aftale, hvis Sydafrika skulle ønske det.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
647305_0004.png
4
Kommissær Ashton har for kort tid siden aflagt besøg i Sydafrika.
Hun har også haft drøftelser med nogle af de andre SADC-lande i
regionen. Selv om der ikke synes at have været tale om egentlige
forhandlinger under besøget, så synes det at have åbnet op for nye
forhandlinger både med Sydafrika og med andre SADC-lande i
regionen.
Der forhandles om fuldstændige EPA-aftaler med de AVS-lande i Det
østlige Afrika, der har indgået foreløbige vareaftaler med EU. Det
går langsomt, og der vil næppe være resultater før senere på året.
Både med AVS-lande i Vestafrika og i Centralafrika forhandles der –
især på mere teknisk niveau. I forhandlingerne med AVS-landene i
Stillehavet synes der ikke at være de store fremskridt.
Jeg vil gerne tilføje, at der blev afholdt et første fælles møde mellem
landene i COMESA (Common Market for Eastern and Southern
Africa), EAC (East African Community) og SADC (South African
Development Community) i Uganda den 22.-25. oktober 2008. Der
var der forslag om at slå de tre organisationer sammen til ét
frihandelsområde. Selv om det ikke synes at være noget, der sker lige
straks, så rummer det jo perspektiver også for EPA-vareaftalerne.
En af grundene til at det går langsomt med forhandlingerne med
AVS-landene i det østlige Afrika er faktisk, at de også forhandler om
etablering af et egentlig fællesmarked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Rådet drøftede de igangværende forhandlinger på mødet den 10.-11.
november 2008. Europaudvalget har modtaget referat af mødet. Jeg
vil blot nævne, at den nye handelskommissær Ashton var positiv og
ønskede at bidrage til udviklingslandenes økonomiske udvikling.
Sammen med udviklingsministrene fra Nederlandene og Irland
havde jeg inden rådsmødet sendt et brev til kommissær Ashton. I
brevet var der bl.a. på dansk foranledning en opfordring til at
afholde et uformelt møde på ministerniveau mellem AVS-lande og
EU med henblik på uformelle politiske drøftelser om EPA
forhandlingerne. Et sådant møde har i længere tid været et
udtrykkeligt ønske fra flere afrikanske AVS-lande. På Rådsmødet
tilkendegav kommissær Ashton, at hun ville se nærmere på forslaget
– hun forestillede sig umiddelbart, at ”dialogmøder” på regional
basis ville være det mest nyttige og praktiske.
Formålet med en uformel AVS-EU ministerdrøftelse kunne - udover
at imødekomme AVS-landenes ønske - især være, at bidrage til en
tillidsskabende dialog, der kunne fremme de videre forhandlinger.
Dermed ønsker man dog ikke at anfægte, at de egentlige
forhandlinger fra EU’s side føres af Europakommissionen.
Udviklingsministrene i Tyskland, Luxembourg og Portugal har
senere fulgt op på det brev, som jeg sendte sammen med mine
kolleger fra Irland og Nederlandene med en ny henvendelse til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Kommissionen, som henviser til vores første brev til Kommissær
Ashton.
Handelskommissær Catherine Ashton og udviklingskommissær
Louis Michel har svaret på brevet, som jeg sendte sammen med mine
to kolleger. De to kommissærer anerkender behovet for fleksibilitet i
forhandlingerne. De tilkendegiver, at de vil undersøge hvordan, der
bedst kan skabes tillid i forhandlingsprocessen. De erklærer sig rede
til at se nærmere på eventuelle handelsforvridende situationer.
Imidlertid undlader de to kommissærer direkte at omtale det danske,
irske og nederlandske forslag om et fælles uformelt EU/AVS
ministermøde om EPA-forhandlingerne.
På det uformelle EU-udviklingsministermøde i Prag den 29.-30.
januar 2009 tilkendegav det tjekkiske formandskab, at det ikke
havde planer om et møde mellem AVS-ministre og EU-
udviklingsministre samt Kommissionen. Imidlertid har AVS-landene
senest i december 2008 udtrykt bekymring over, at der ikke er blevet
afholdt et sådant møde på ministerniveau. Jeg er derfor indstillet på
endnu en gang at rejse spørgsmålet, herunder også om muligheden
for at afholde det påtænkte møde under det svenske formandskab.
Lad mig til slut understrege, at i drøftelserne om EPA-
forhandlingerne - i Bruxelles og andre steder - er retningslinjerne
for regeringen fortsat Folketingets vedtagelser V 41 og V 62. De er
stadigt et godt grundlag for den danske indsats.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Udviklingspolitisk kontor