Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 444
Offentligt
700901_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 38. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 15. maj 2009
Kl. 11.00
Vær. 2-133
Svend Auken (S) formand, Henrik Høegh (V) næstfor-
mand, Pia Adelsteen (DF), Helle Sjelle (KF), Bendt
Bendtsen (KF), Yildiz Akdogan (S), Jeppe Kofod (S),
Hanne Agersnap (SF)
Udenrigsminister Per Stig Møller og udviklingsminister
Ulla Tørnæs
Desuden deltog:
Punkt 1. Samråd med udenrigsministeren vedr. samrådsspørgsmål R om
EU-strategi for Østersøregionen
EUU alm. del (08) – samrådsspørgsmål R (vedlagt)
EUU alm. del (08) – bilag 376 (EU strategi for Østersøregionen)
(Fortroligt)
Udenrigsministeren besvarede samrådsspørgsmålet, efter at man havde haft
diskussionen om de punkter på rådsmødet under dagsordenens punkt 2, som
vedrørte udenrigsministeren.
Samrådsspørgsmålet have følgende ordlyd:
”Ministeren bedes oplyse, hvilken linje regeringen følger i de igangværende
drøftelser om udformningen af en EU-strategi for Østersøregionen, og navnlig
gøre rede for regeringen holdning til at inddrage Rusland og Norge allerede i
forbindelse med udarbejdelsen af strategien, samt hvorledes man sikrer en
effektiv implementering af strategien.”
Jeppe Kofod
begrundede samrådsspørgsmålet. Han var klar over, at strate-
gien ikke er offentliggjort endnu, men han syntes, det var vigtigt, at man fik en
diskussion af den i Europaudvalget.
Udenrigsministeren:
Det er svært at diskutere noget, ingen kender. Det kommer
også til at vare et stykke tid, før strategien kommer til at eksistere. Det er en ho-
vedprioritet for det svenske formandskab, som først starter den 1. juli. Vi har ikke
fået noget formelt forslag fra Kommissionen. Det forventes fremlagt den 10. juni,
således at det svenske formandskab kan arbejde videre med det.
Men jeg kan godt redegøre for hovedlinjerne, som de tegner sig nu. Og så kan
jeg også orientere om, hvordan vi kan medvirke ikke bare til en vedtagelse af
strategien, men også til den effektive gennemførelse af strategien. Det er jo der-
for, Jeppe Kofod har ønsket denne debat tidligt.
1201
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Her 5 år efter at vi udvidede EU kan vi konstatere, at utrolig meget er nået, men at
der samtidig fortsat er betydelige forskelle i den økonomiske og samfundsmæssi-
ge udvikling mellem øst og vest, også i vores egen Østersøregion. Samtidig står
vi over for store opgaver med hensyn til at sikre en infrastrukturudvikling i regio-
nen både på transport- og energiområdet, der tager højde for fremtiden. Og ende-
lig er der en lang række opgaver på f.eks. det havmiljømæssige område, der
kræver, at vi løfter i flok rundt om Østersøen.
Der er derfor stadig udfordringer, vi skal overkomme, for at kunne udnytte det
fulde økonomiske, miljømæssige og politiske potentiale af østudvidelsen samt af
det faktum, at 8 af Østersøens 9 lande nu er medlemmer af EU.
På denne baggrund opfordrede Det Europæiske Råd i december 2007 Kommis-
sionen til senest i juni i år at fremlægge et forslag til en EU-strategi for Østersø-
regionen. Det støttede vi selvfølgelig. Det er også et arbejde, vi ønsker at bidrage
til.
Formålet med en EU-strategi for regionen er at styrke samarbejdet omkring
Østersøen for at forbedre beskyttelsen af miljøet, styrke landenes økonomiske
vækst, øge regionens tiltrækningskraft og tilgængelighed samt forbedre samar-
bejdet omkring vores fælles sikkerhed – herunder ikke mindst den maritime sik-
kerhed, hvor Østersøen som bekendt er et af de mest trafikerede havområder i
verden.
På dette tidspunkt afbrød udenrigsministeren oplæsningen af sit manuskript
og tilbød, at udvalget kunne få hele talepapiret oversendt. Han tilføjede:
Jeg synes selvfølgelig, det er vigtigt – præcist som Jeppe Kofod siger – at
EU’s eksterne partnere inden for den nordlige dimension inddrages. Det blev
også slået fast i Det Europæiske Råds konklusioner fra 2007. Den nordiske
dimension er som bekendt en ramme for samarbejdet mellem EU, Island,
Norge og Rusland på en række områder. Kommissionen har allerede ved
mødet i den nordlige dimensions styregruppe holdt de tre lande orienteret om
planerne for Østersøstrategien og vil fortsætte med dette i takt med arbejdet
med strategien. Herudover har Rusland og Norge taget imod opfordringen til
at afgive skriftlige bidrag til Kommissionens arbejde med strategien.
Endelig kan jeg sige, at vi jo er formand for Østersørådet, hvor vi har møde i
begyndelsen af juni, hvor vi også kommer til at drøfte det.
Formanden
tog imod udenrigsministerens tilbud om at oversende hele tale-
papiret.
1202
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Punkt 2. Rådsmøde nr. 2942+2943 (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18.-19. maj 2009
Dagsordenspunkterne 1, 3-16 hører under Udenrigsministeriets ressort.
Dagsordenspunkt 2 henhører under Udenrigsministeriets og Forsvarsministe-
riets ressort.
Dagsordenspunkterne 1-6 og 14-16 blev forelagt af udenrigsministeren.
Dagsordenspunkterne 7-13 blev forelagt af udviklingsministeren.
Formanden
sagde, at han gik ud fra, at forsvarsministeren følte sig dækket ind af
det, udenrigsministeren ville sige om dagsordenens punkt 2, selv om der er tale
om et fælles anliggende mellem Forsvarsministeriet og Udenrigsministeriet.
Udenrigsministeren:
Som der er tradition for, er rådsmødet vedrørende alminde-
lige anliggender og eksterne forbindelser i maj måned et såkaldt jumbomøde med
deltagelse af flere ministre.
Som formanden allerede har antydet, er forsvarsministeren forhindret i at deltage.
Jeg håber, I accepterer, at jeg også forelægger hans dagsordenspunkt, som i
virkeligheden er et fælles punkt.
Udviklingsministeren vil desuden orientere udvalget om sine punkter.
For så vidt angår mine sager vil jeg som sædvanlig alene gennemgå de punkter
på dagsordenen for rådsmødet, som er af særlig interesse. De øvrige punkter på
dagsordenen kan vi selvfølgelig tage op, hvis I ønsker det.
Denne gang er alle punkter til orientering, så I kan slappe helt af og drikke jeres te
og kaffe.
I forbindelse med det kommende rådsmøde er det værd at nævne, at formand-
skabslandet Tjekkiet befinder sig – som I alle ved – i en særlig situation med den
nyudnævnte premierminister Fischer i spidsen for en teknokratisk regering, der
skal lede Tjekkiet frem til parlamentsvalget, som er planlagt til oktober, men må-
ske finder sted senere. Det er selvfølgelig ikke lette arbejdsbetingelser at blive
kastet ud i. Jeg havde et møde med den nye tjekkiske udenrigsminister i forgårs i
Prag, og det gjorde han ganske fortræffeligt. Jeg går også ud fra, at han klarer
formandskabet godt nok.
Der er hos os alle – hvad jeg også gav udtryk for overfor den tjekkiske udenrigs-
minister – en vilje til at bistå Tjekkiet i denne overgangstid. Også med de opgaver
der knytter sig til formandskabsopgaven, der som bekendt ligger hos tjekkerne en
måneds tid endnu.
Udviklingsministeren:
Jeg skal forelægge de udviklingsrelaterede dagsordens-
punkter på dagsordenen for rådsmødet. Jeg vil kun gennemgå de punkter, der er
1203
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
af særlig interesse for udvalget. De øvrige punkter på dagsordenen kan vi selv-
følgelig drøfte, hvis I ønsker det.
Alle punkter er til orientering.
1. Forberedelse af Det Europæiske Råds møde den 18.-19. juni 2009
Annoteret dagsorden
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 2)
Det Europæiske Råd 18-19/06-09 – bilag 1
Udenrigsministeren:
Det tjekkiske formandskab vil på mandagens rådsmøde
præsentere sit udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd i Bru-
xelles den 18.-19. juni.
Fra dansk side hilser vi udkastet velkomment. Formandskabet har signaleret, at
man bestræber sig på et begrænset antal emner og korte, fokuserede konklusio-
ner. Det støtter vi fra dansk side.
Topmødets hovedemne vil være den finansielle og økonomiske krise. Drøftelser-
ne ventes denne gang primært at gøre status på de fremskridt, der er gjort vedrø-
rende finansiel stabilitet, bl.a. på baggrund af den såkaldte Larosièrerapports an-
befalinger om europæisk tilsyn og regulering. Den har vi jo talt om her.
Vi vil også følge op på det sociale topmøde i Prag den 7. maj og gøre status for
G20-processen.
Klima er det andet hovedemne, og fra dansk side hilser vi det velkomment, at
formandskabet lægger op til en drøftelse af klima. Det har vi selvfølgelig presset
på for fra dansk side. På topmødet vil vi fortsætte forberedelsen af COP15 og
følge op på beslutningen fra forårstopmødet om en køreplan, som skal sikre, at
EU i god tid inden klimakonferencen får truffet de nødvendige beslutninger vedrø-
rende finansieringsmodeller og –bidrag. Men de vil nok først ligge til det svenske
formandskab.
Nok et væsentligt emne på Det Europæiske Råd bliver de institutionelle spørgs-
mål, hvor spørgsmålet om Irland og Lissabontraktaten er i centrum. Endvidere
forventes det i opfølgning på beslutningen fra Det Europæiske Råd i december, at
Det Europæiske Råd vil tage stilling til udpegelsen af den kommende Kommissi-
onsformand. Ved junimødet har vi haft valget til Europa-Parlamentet.
Som vanligt vender vi tilbage til forberedelsen af topmødet forud for næste uden-
rigsministerrådsmøde den 15. juni. I vil jo også have et møde med statsministeren
inden topmødet.
Svend Auken
betegnede det som dybt utilfredsstillende, at en af de store
blokeringer for, at der kan komme et resultat af klimakonferencen i Køben-
havn til december, er, at EU ikke har truffet nogen beslutning om fordelingen
af de flere penge til udviklingslandene. Vores klima- og energiminister kæm-
pede for, at det skete allerede i marts, og den daværende statsminister sag-
de, at det ville ske i juni, men nu ser det ud til, at det først sker i oktober. Hvis
1204
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
det bliver et substanspunkt på mødet, håbede Svend Auken, at udenrigsmini-
steren ville understøtte klima- og energiministerens bestræbelser og pointere,
at det er vigtigt, at vi får en hurtig melding fra EU. I den forbindelse er det ær-
gerligt, at der er tale om en embedsmandsregering i Tjekkiet.
Udenrigsministeren
havde ligesom Svend Auken helst set, at man i EU hav-
de klaret den interne økonomiske fordeling nu, men Kommissionen vil ikke
komme med noget forslag. På det kommende rådsmøde vil man drøfte den
procedure, der skal anvendes, og så bliver det det svenske formandskab,
som skal køre sagen videre. Vi har i Coreper givet udtryk for, at vi ønskede, at
der sker noget hurtigst muligt.
1205
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
2. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 4)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (08) – bilag 139, side 513 (senest behandlet i EUU
5/12-08)
EUU alm. del (08) – bilag 79, side 208 (behandlet i EUU 7/11-08)
EUU alm. del (072) – bilag 459, side 1272 (behandlet i EUU
12/9-08)
Udenrigsministeren:
Dagsordenens punkt 2 vedrører både en fælles drøftelse
mellem udenrigsministrene og forsvarsministrene og en separat drøftelse mellem
forsvarsministrene.
I forbindelse med den fælles drøftelse mellem udenrigsministrene og forsvarsmi-
nistrene af udviklingen af ESDP ventes fokus at være på de to konkrete missioner
i henholdsvis Bosnien-Herzegovina og pirateribekæmpelse ud for Somalias kyst.
I Bosnien-Herzegovina vil det internationale fredsimplementeringsråd på et møde
i slutningen af juni drøfte, om Bosnien-Herzegovina opfylder betingelserne for
lukning af FN’s høje repræsentants kontor, OHR. Det ligger klart, at EU vil skulle
overtage et større ansvar for udviklingen af Boznien-Herzegovina, når den høje
repræsentants kontor lukkes. Det er den almindelige opfattelse, at EU’s militære
operation, Althea, har løst sin opgave i Bosnien-Herzegovina, og at en tilpasning
af operationen bør kobles på nedlukningen af den høje repræsentants kontor.
Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i Operation Althea.
Jeg vil nu forelægge den forsvarsrelaterede del af dagsordenen.
På vegne af forsvarsministeren skal jeg beklage, at han desværre ikke havde
mulighed for at deltage i denne orientering. I det omfang udvalget ønsker yderli-
gere oplysninger, vil han naturligvis altid være klar til at besvare jeres skriftlige
spørgsmål.
Forsvarsministeren er desværre også forhindret i at deltage i selve mødet på
mandag på grund af igangværende forhandlinger om det kommende forsvarsfor-
lig. Men jeg skal nok være der.
På rådsmødet den 18. maj vil forsvarsministrene drøfte militære operationer, ud-
viklingen af militære kapaciteter samt EU’s militære samarbejde med NATO, FN
og AU. Der vil på mødet blive vedtaget konklusioner om såvel operationerne som
kapacitetsudviklingen og partnerskaberne.
Jeg har allerede været inde på den fælles drøftelse mellem forsvars- og uden-
rigsministrene, hvor fokus som sagt vil være på Operation Althea i Bosnien og
EUNAVFOR Atalanta ud for Somalia.
Forsvarsministrene vil herudover drøfte Operation EUFOR Tchad, som blev
overdraget til FN den 15. marts i år. De sidste styrker fra EUFOR Tchad forventes
at forlade landet inden den 31. maj.
1206
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Der er generelt stor tilfredshed med operationens forløb i Tchad. Man har ydet
beskyttelse til flygtninge og internt fordrevne og samtidig gjort det muligt for andre
internationale organisationer og NGO’er at operere i området. Endvidere var det
fra starten meningen, at EU’s operation skulle bane vejen for FN, og det er også
lykkedes.
Inden selve forsvarsministermødet vil der – uden dansk deltagelse – blive afholdt
styrelsesrådsmøde i Forsvarsagenturet. På selve forsvarsministermødet vil der
blive givet en status for Forsvarsagenturets aktiviteter og projekter, ligesom for-
svarsministrene vil drøfte udviklingen af militære kapaciteter. Danmark vil ikke
tage del i disse drøftelser.
Disse projekter fokuserer på at afhjælpe nogle af de kritiske mangler, som lande-
ne i fællesskab har defineret i EU’s kapacitetsudviklingsplan. Det drejer sig bl.a.
om, hvorledes man kan afhjælpe manglen på helikoptere, og om, hvordan man
bedre kan sikre styrker mod vejsidebomber.
På mødet vil man også drøfte samarbejdet med EU’s strategiske partnere – med
særlig fokus på NATO.
Drøftelserne vil bl.a. omhandle, hvorledes man kan forbedre koordinationen og
samarbejdet i fælles operationsområder, dvs. ud for Somalias kyst, i Kosovo og i
Afghanistan. Forsvarsministrene forventes også at drøfte mulighederne for en
større grad af harmonisering af EU’s og NATO’s processer for forsvarsplanlæg-
ning og kapacitetsudvikling.
1207
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
3. Forberedelse af EU-Rusland-topmøde
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 7)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1208
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
4. Iran
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 9)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 357, side 1127 (senest behandlet i
EUU 24/4-08)
Udenrigsministeren:
På det kommende rådsmøde er der lagt op til en status-
drøftelse af det iranske atomprogram i lyset af den nye amerikanske administrati-
ons foreløbige udmeldinger.
Obamaadministrationen har som bekendt varslet en ny tilgang til Iran. Udmeldin-
gerne fra Washington peger på, at man ønsker at fastholde det eksisterende for-
handlingsformat ”EU3+3”, dvs. samarbejdet med de andre permanente medlem-
mer af Sikkerhedsrådet samt Tyskland. Samtidig har men erklæret sig rede til
direkte dialog med regimet.
Det tegner til, at tosporstilgangen, hvor sanktioner kombineres med tilbud om for-
handlinger og samarbejde, fastholdes. USA synes dog rede til at lægge mere
vægt på det positive spor end tidligere. Til gengæld forventer man, at EU viser
vilje til at opretholde presset på Iran og skærpe sanktionerne, hvis Iran ikke griber
denne chance. Vi er selvfølgelig tilfredse med de nye signaler fra Washington.
Solana har på vegne af EU3+3 rettet henvendelse til Iran med henblik på at få
forhandlingerne genoptaget. Så vidt jeg ved i dag, har man fra iransk side reage-
ret henholdende med henvisning til, at man ønsker mere tid til forberedelse, hvil-
ket kan tyde på, at Iran er i færd med at forberede en ny forslagspakke. Vi har
endnu ikke set noget konkret til indholdet af pakken.
Endelig bemærker jeg, at det iranske atomprogram synes at gå op i tempo, især
hvad angår berigelsen af uran. Det viser blot, at der er behov for at finde en hurtig
løsning i sagen.
Jeppe Kofod
sagde i anledning af udenrigsministerens bemærkning om, at
amerikanernes politik er tosporet, at der vel også er et tredje spor, som man
på et tidspunkt skulle diskutere, nemlig prøvestoptraktaten. Her hentydede
han til, at præsident Obama rejste til Prag og sagde, at han ville arbejde for
en atomvåbenfri verden. Han mente, præsident Obama bevidst talte om dette
for at lægge et pres på Iran. Irans ønske om atomvåben fremsættes jo under
henvisning til, at andre lande har atomvåben. Han opfordrede EU til at spille
positivt med, idet han mente, at sanktioner ikke nødvendigvis fører til et godt
resultat.
Pia Adelsteen
forstod det sådan, at Iran forsøgte at forhale drøftelserne,
samtidig med at man fortsatte med at udvikle beriget uran. Hun forstod, at
udenrigsministeren også syntes, det var et meget stort problem, og spurgte,
hvad han havde tænkt sig at gøre.
1209
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Svend Auken
pegede i fortsættelse af det, Jeppe Kofod sagde, på, at mange
internationale observatører har været inde på den tankegang, om man ved at
give Iran mulighed for at få lov til at oparbejde uran kunne få landet til at gå
med i ikke-spredningsaftalen. Det afgørende er at forhindre atombevæbning,
og derfor har vi nægtet Iran at få et berigelsesprogram, men iranerne siger, at
de ikke ønsker kernevåben, men blot et berigelsesprogram, som Brasilien har
fået, sådan at de kan anvende kernekraft til fredelige formål.
Udenrigsministeren
erkendte, at der også er det tredje spor i den amerikan-
ske udenrigspolitik, som Jeppe Kofod nævnte, men han mente nu, at præsi-
dent Obamas tale i Prag især var møntet på Rusland. I forbindelse med top-
mødet mellem EU og USA havde man også drøftet Iran, men i et åbent møde
ville udenrigsministeren ikke komme nærmere ind på, hvad der var blevet
sagt. Det er rigtigt, at Iran har ret til at få atomkraft, men Sikkerhedsrådet har
ikke følt sig sikker på, at det kun er atomkraft, de laver, og derfor har Sikker-
hedsrådet fastsat et suspensionskrav, som ikke vil blive ophævet, før Sikker-
hedsrådet har tryghed for, at turbinerne ikke kører så meget, at Iran også kan
lave atomvåben. Det er meget vigtigt, at der kommer kontrol, og at Iran tilslut-
ter sig ikke-spredningsaftalen. Det afgørende er, at Iran har fået et tilbud fra
amerikanerne, og iranerne har endnu ikke svaret på det. Iran har heller ikke
behandlet Solana eller ministrene fra EU ordentligt. Derfor mente udenrigsmi-
nisteren, vi må se tiden an og se, hvad de svarer. Iran kan sagtens få stave til
atomkraftværker, hvis de blot tilslutter sig kontrolregimet.
Formanden
sagde, at når Iran har svaret USA, måtte man have en lukket
drøftelse med udenrigsministeren om Mellemøsten, herunder Iran og Israel.
1210
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Punkt 5. Georgien
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 11)
Udenrigsministeren:
Der ventes en drøftelse af status for opfølgningen af EU’s
beslutning om at styrke samarbejdet med Georgien. Det gælder blandt andet
med hensyn til frihandel og visumlempelse, hvor det ekstraordinære møde i Det
Europæiske Råd den 1. september besluttede, at Georgien skulle tilbydes tættere
forbindelser. Visumområdet er formentlig det område, hvor EU og Georgien først
vil kunne indgå en aftale – forhåbentlig allerede i år. Frihandelsaftalen vil det for-
mentlig tage 2-3 år at få på plads.
Om situationen i øvrigt kan det konstateres, at forholdet mellem Georgien og Rus-
land overordnet set stadig er spændt. Der er løbende episoder langs de facto
grænserne, også med dræbte. Men større sammenstød er blevet undgået. Den
georgiske udenrigsminister sagde til mig, da han besøgte Danmark den 21. april,
at han ikke frygtede, at et russisk militært angreb på Georgien var på vej. Men
selvfølgelig er det bekymrende, at de har sat soldater ind i områder, som grænser
op til Georgien, hvor de ikke skulle være.
Det har været sparsomt med fremskridt i de samtaler i Genève, der udgør den
politiske ramme for opfølgningen på augustkonflikten. Men der kommet et femte
møde den 18.-19. maj, altså samtidig med rådsmødet. Drøftelserne om forlæn-
gelser af mandaterne for FN’s og OSCE’s observatørmissioner i Georgien pågår,
men har vist sig vanskelige. Mandaterne løber begge frem til udgangen af juni
måned. EU’s observatørmission har mandat frem til september, men her er en
forlængelse af mandatet en ren intern EU-sag. Fra dansk side vil vi arbejde for en
forlængelse af EU’s observatørmission, når vi kommer så langt.
1211
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Punkt 6. (Evt.) Moldova
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Udvalgsmødereferat:
EUU alm. del (08) – bilag 357, side 1125 (senest behandlet i
EUU 24/4-08)
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1212
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
7. Den økonomiske krises indvirkning på udviklingslandene
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
KOM (2009) 0160
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 17)
Udviklingsministeren:
Der er tale om en helt central drøftelse, som vil bidrage til
at sikre sammenhængende og styrket kriseresponsindsats fra EU’s side. Det er
vigtigt, at EU som verdens største udviklingsaktør viser handlekraft – også når det
gælder kriserespons til de fattigste udviklingslande.
Drøftelserne forventes at bekræfte EU’s tilsagn om kollektivt at bidrage med 0,56
pct. af BNI i udviklingsbistand i 2010 og 0,7 pct. af BNI i 2015.
Vi har arbejdet for en markant styrket monitorering af forpligtelserne – ganske
enkelt for at sikre troværdigheden i løfterne.
Det har herudover været det danske udgangspunkt, at EU udviser større fleksibili-
tet i levering af bistanden – herunder øger brugen af sektorbudgetstøtte – og sik-
rer flere ressourcer så hurtigt som muligt bl.a. ved at fremrykke tilsagn og udbeta-
linger.
Opretholdelse af basale sociale serviceydelser og etablering af nødvendige socia-
le beskyttelsesforanstaltninger i hårdt ramte regioner er vigtige i den kortsigtede
kriserespons. Men det er også vigtigt, at vi på længere sigt understøtter vækst og
beskæftigelse. Det samme budskab som Afrikakommissionen kom med i sidste
uge. Den linje er der opbakning til i EU.
Overordnet set tror jeg, at vi på rådsmødet når til enighed om nogle rådskonklusi-
oner, der afspejler den alvorlige situation, som de fattigste udviklingslande står
overfor, og at EU vil gøre sit til at sikre styrket udviklingsfokus i den internationale
kriserespons. Jeg forventer også, at vi bliver enige om en god handlingsorienteret
tekst i relation til betydningen af kvinders økonomiske muligheder.
Men det skal ikke være nogen hemmelighed, at jeg er bekymret for, om EU for-
mår at levere på forpligtelserne i forhold til 0,7 pct. målsætningen. 2010 er lige om
hjørnet, og til trods for, at udviklingen i budgetterne for 2008 var tilfredsstillende,
er det uheldigt, hvis Danmark ikke kan få opbakning til en styrket overvågning af,
at løfterne også efterleves.
Jeppe Kofod
syntes, det var meget vigtigt, hvad udviklingsministeren sagde
om, at det er vigtigt, at EU-landene lever op til det, de har lovet, nemlig at man
skulle nå op på 0,56 pct. af BNI i udviklingsbistand i 2010 og på 0,7 pct. i
2015. Da man i øjeblikket kun ligger på 0,40 pct., kræver det et løft næste år
på mellem 150 og 160 mia. kr. Siden man afgav løftet i 2005, er der kommet
en økonomisk krise, som giver udviklingslandene en forværret økonomi. For
Danmark er det vigtigt, at EU lever op til sine løfter – ikke mindst fordi vi skal
have det store klimatopmøde i København til december.
1213
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Han spurgte, hvad udviklingsministeren vil gøre med hensyn til indspillet fra
EU til det højniveaumøde, der skal være i FN i juni måned, hvor man skal dis-
kutere FN’s og Verdensbankens svar på krisen.
Hanne Agersnap
understregede også betydningen af, at EU respekterer sine
egne løfter og beslutninger. Hun henviste til, at Verdensbanken foreslår en
hurtigere genopbygning og har foreslået, at udviklingsbistanden kommer med
i de nationale kriseplaner, hvilket ville være udmærket.
Svend Auken
erklærede sig fuldstændig enig i det, der var sagt om udvik-
lingsbistanden. Han henviste til, at NGO’erne hæfter sig ved, om klimaindsat-
sen bliver lagt oveni det, man tidligere har lovet udviklingslandene, idet han
henviste til, at den tidligere danske statsminister kraftigt understregede, at der
skulle være tale om ”new and additional” funding. Han mente, at hvis man
korrigerer for klimaindsatsen, kommer EU ikke engang op på 0,40 pct. af BNI,
men måske kun på 0,35 pct. Det har der været meget voldsom kritik af fra
ulandsorganisationernes side.
Pia Adelsteen
spurgte, mens udenrigsministeren var i samråd, hvor mange
lande der opfylder de løfter, de har givet om, at udviklingsbistanden skal op
på 0,56 pct. af BNP i 2010.
Udenrigsministeren
henviste til, at man måtte spørge udviklingsministeren
om udviklingsbistandens størrelse.
Udviklingsministeren
erklærede sig fuldstændig enig i den kritik, der var
kommet til udtryk over for de lande, som ikke leverede det, der var aftalt. Det
er præcis derfor, vi arbejder for, at landene bliver stærkere forpligtet af de løf-
ter, de afgiver, og at der kommer en monitoreringsmekanisme, sådan at man
kan følge med og se, om løfterne bliver indfriet. Som Jeppe Kofod er inde på,
er det utrolig vigtigt for EU’s troværdighed, om de store EU-lande lever op til
de løfter, de har afgivet. Klimaministeren tilføjede, at hun var i kontakt med de
lande, som levede op til deres forpligtelser, eller som var i god gang med det
som Storbritannien og Spanien.
Hun var også fuldstændig enig i, at det er enormt vigtigt, at vi kommer med et
godt udspil til mødet i New York i starten af juni måned.
Udenrigsministeren sagde til Hanne Agersnap i relation til Verdensbanken, at
hun på det forrige møde i Verdensbanken havde arbejdet ihærdigt for – og
ville gentage det på rådsmødet – at man tænker verdens fattigste lande med
ind i sin respons på den økonomiske krise. Hun henviste til, at kommissæren
har foreslået en sårbarhedsfleksfond, som mere fleksibelt og målrettet kan
støtte udviklingslandene her og nu.
I relation til Svend Aukens spørgsmål om klimaindsatsen ville udviklingsmini-
steren gerne skelne mellem overførsel af teknologi, altså tilpasning, og be-
kæmpelse af fattigdom. Hun så klimatilpasningsdagsordenen som en fuld-
stændig integreret del af udviklingsdagsordenen. Derfor var hun lodret uenig i
den rapport, der netop er kommet fra NGO’erne, hvor man siger, at 1,2 mia.
kr. af den danske udviklingsbistand ikke er rigtig udviklingsbistand, fordi den
bruges målrettet i klimaindsatsen. Hun betegnede det som naivt at tro, at man
1214
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
kan splitte de to ting ad. I forbindelse med klimatopmødet i København arbej-
der den danske regering selvfølgelig ud fra det, der er vedtaget på Bali, nem-
lig at der skal ”new and additional funding” til, hvilket også er blevet bekræftet
af Det Europæiske Råd. Udviklingsministeren tilføjede, at personligt var hun
af den overbevisning, at ellers kan der ikke opnås et ambitiøst resultat i Kø-
benhavn.
Det er korrekt, at EU’s bistand i 2008 lå på 0,40 pct., og hvis vi i 2009 skal op
på 0,56 pct. svarer det til en stigning på 25 mia. US dollars, hvilke ikke er sær-
lig meget i lyset af de nationale hjælpepakker i EU-landene.
Jeppe Kofod
henviste til, at Verdensbanken har anbefalet alle OECD-
landene at afsætte 0,7 pct. af det, de afsætter i de nationale vækstpakker, til
ulandene. Han var glad for, at kommissæren nu havde taget initiativ til at lave
en sårbarhedsfleksibilitetsfond, men det er langtfra nok.
Jeppe Kofod var klar over, at man skal klimasikre sin udviklingsbistand, men
det politiske, der ligger i kravet om nye og additionelle midler, er, at der skal
være tale om ekstra ressourcer. Derfor må niveauet for bistanden op. Man
kan diskutere, om de 1,2 mia. kr., vi i Danmark bruger i klimaindsatsen, skal
tælles med, men hvis man ikke indregner dem i udviklingsbistanden, kommer
vi ned på 0,71 pct.
Svend Auken
forstod ikke, at udviklingsministeren ville skelne så voldsomt
mellem klimatilpasning og fattigdomsbekæmpelse. Realiteten er, at der på
grund af klimaudviklingen er kommet nye udfordringer, og det kræver nye og
additionelle midler. Måske var det klogere at sige lige ud, at vi ikke har afsat
disse ekstra midler, frem for at gå ind i den semantiske diskussion, som ud-
viklingsministeren bevæger sig ind på.
Hanne Agersnap
kunne give udviklingsministeren ret i, at det kan være svært
i praksis at skille ud, hvad der er udviklingsbistand, og hvad der er klimaind-
sats, idet klimaindsatsen er en integreret del af bistanden, men man må kun-
ne lave nogle beregninger over det, så man kan se, om der er kommet ekstra
midler til.
Udviklingsministeren
fastholdt, at NGO’ernes rapport er urimelig, idet man
ikke kan skille tingene ad. De 1,2 mia. kr. er primært gået til tilpasning. Hun
syntes, det var bedre at sige, at det handler om, hvor stor rammen skal være
– som Svend Auken er inde på – end at tale om, at der ikke er tale om rigtig
udviklingsbistand. Vi kæmper for det, vi er enige om at vi skal kæmpe for, og
Danmark leverer mere, end vi er forpligtet til. Selv om vi trækker de 1,2 mia.
kr. fra – et regnestykke som udviklingsministeren altså overhovedet ikke var
enig i – ligger vi over de 0,7 pct.
Formanden
ønskede udviklingsministeren alt mulig held og lykke med at
komme igennem med noget af det, man var enige om, på mødet på mandag.
1215
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
8. Transatlantisk samarbejde på udviklingsområdet
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 20)
Udviklingsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1216
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
9.
Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA)
mellem EU og AVS-landene – status
Orientering
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 22)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (08) – bilag 79 side 219 (senest behandlet i EUU
7/11-08)
Forhandlinger med AVS-landene:
KOM (2007) 0717 - svar på spørgsmål 1-21 (om EPA-aftaler)
KOM (2007) 0717 - bilag 1 (fortroligt) (erklæring om økonomiske
partnerskabsaftaler)
Alm. del (072) - bilag 74 (henvendelse af 10/1-08 fra ATTAC, Ibis
og Afrika vedr. EPA-forhandlingerne)
EU-note (072) - E 12 (notat om økonomiske partnerskabsaftaler)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (072) – bilag 305, side 887 (seneste behandling i
EUU 23/5-08)
EUU alm. del (072) - bilag 136, side 358 FO (forhandlingsoplæg
forelagt EUU 7/2-08)
Alm. del (072) - bilag 82, side 244 (behandlet i EUU 19/12-07)
Alm. del (072) - bilag 51, side 157 (behandlet i EUU 7/12-07)
Udviklingsministeren:
Kommissionen forventes at give en statusredegørelse for
forhandlingerne med AVS-landene om de økonomiske partnerskabsaftaler –
EPA’erne.
EPA-forhandlingerne blev forelagt til forhandlingsoplæg den 7. februar 2008. Re-
geringen handler fortsat inden for oplægget. Regeringen vil fortsat markere sig
som fortaler for, at EU udviser fleksibilitet under de fortsatte forhandlinger til fordel
for AVS-landenes videre udvikling.
Der er underskrevet komplette aftaler med AVS-lande i Vestindien, og meddelel-
se herom er givet til WTO. Vareaftalerne med Centralafrika – dvs. med Cameroun
– og med Elfenbenskysten er blevet underskrevet og notificeret i WTO. Der er
åbnet for underskrivelse af aftalen med Ghana, og der forventes åbnet for under-
skrivelse af aftalen med SADC-landene – dvs. Botswana, Lesotho, Mozambique,
Namibia og Swaziland – i den nærmeste fremtid.
Kommissionen har fortsat forhandlingerne med de AVS-lande, der er indgået fo-
reløbige aftaler om varehandel med. Disse aftaler er således ikke komplette EPA-
aftaler, der foruden varehandel også forudses at omfatte tjenesteydelser, investe-
ringer m.m. Kommissionen forhandler ligeledes med AVS-lande, der ikke er ind-
gået nogen form for EPA-aftaler med. Sådanne forhandlinger er i gang med bl.a.
AVS-landene i Vestafrika.
1217
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
På AVS-EU ministermødet i Bruxelles den 28.-29. maj 2009 er der nu forudset en
drøftelse af EPA-forhandlingerne mellem AVS- og EU-ministre. Det har krævet en
kraftig indsats fra de EU-lande, der har ønsket en sådan drøftelse. Fra dansk side
har vi været den drivende kraft. Der har navnlig skullet skubbes på over for for-
mandskabet og Kommissionen for at få mødet fastlagt, så AVS-landenes ønske
om uformelle ministerdrøftelser kan blive imødekommet fra EU’s side.
Regeringen støtter fortsat bestræbelserne for, i de videre forhandlinger om egent-
lige EPA-aftaler, at nå frem til resultater, der kan styrke den regionale økonomiske
integration. I de videre forhandlinger vil regeringen fortsat arbejde for udviklings-
venlige resultater i overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagel-
serne V 41 og V 62. Det betyder bl.a., at eventuelle aftaler om tjenesteydelser
m.m. – efter regeringens opfattelse – alene skal indgås, i det omfang de tjener
AVS-landenes udviklingsinteresser og egne ønsker.
Jeg vil gerne tilføje, at handelskommissær Ashton fortsat synes at bidrage positivt
til forhandlingsklimaet i EPA-forhandlingerne med AVS-landene. Der synes såle-
des at være muligheder for fremskridt.
Hanne Agersnap
syntes, det var fint, at vi pressede på for, at man skulle vise
fleksibilitet med hensyn til forhandlingerne om de økonomiske partnerskaber.
I relation til Vestafrika spurgte hun, om man har forlænget de nu udløbne afta-
ler eller lavet nogle overgangsordninger – også for andre lande.
Hun spurgte, hvilke lande der er utilfredse med de tilbud, de har fået.
Svend Auken
syntes, forhandlingsforløbet viste, at hvis man lægger sig i se-
len, som udviklingsministeren har gjort med tilslutning fra et bredt flertal i Fol-
ketinget, så kan man opnå resultater.
Udviklingsministeren
sagde til Hanne Agersnap i relation til bemærkninger-
ne om Vestafrika, at de fleste vestafrikanske lande er omfattet af ”everything
but arms” aftalen, men det ændrer ikke ved, at vi gerne ser, at der bliver lavet
egentlige EPA-aftaler med dem. Udviklingsministeren forventede, at Kommis-
sionen ville præsentere en status for forhandlingerne, således at hun ville
kunne give mere præcise oplysninger, næste gang sagen kommer på bordet i
Europaudvalget.
Udviklingsministeren takkede for de pæne ord fra Svend Auken om Danmarks
indsats i EPA-forhandlingerne.
1218
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
10. God regeringsførelse i udviklingssamarbejdet og politikdialog
Politisk drøftelse/ Rådskonklusioner
SEK (2009) 0058
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 25)
Udviklingsministeren
nævnte ikke dette punkt.
11. (Evt.) Klimaforandringer
Orientering
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 27)
Udviklingsministeren
nævnte ikke dette punkt.
12. EU-strategi om støtte for katastrofeforebyggelse i udviklingslandene
Rådskonklusioner
KOM (2009) 0084
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 29)
Udviklingsministeren
nævnte ikke dette punkt.
13. Adgang til bæredygtige energikilder på lokalt niveau
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 1 (samlenotat side 31)
Udviklingsministeren
nævnte ikke dette punkt.
1219
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
14. Sri Lanka
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren:
Dette punkt er kommet på dagsordenen bl.a. på dansk
initiativ. Der forventes en drøftelse af den katastrofale humanitære situation i det
nordøstlige Sri Lanka, hvor regeringshæren fortsat kæmper med de tamilske tig-
re.
EU-Trojkaen var i Sri Lanka tirsdag-onsdag i denne uge. På rådsmødet vil vi drøf-
te besøget, og hvordan vi kan fortsætte et samlet europæisk pres for at stoppe de
civile lidelser. Det forventes også, at Storbritanniens og Frankrigs udenrigsmini-
stre redegør for deres fælles besøg til Sri Lanka den 29. april. Den svenske uden-
rigsminister skulle også have været med, men kunne ikke komme ind.
Som seneste led i rækken at danske initiativer sendte jeg min menneskeret-
tighedsambassadør Arnold Skibsted til Sri Lanka den 6. maj. Han er til stede her i
lokalet. Efter en hård tur kom han tilbage og afleverede en rapport til mig. På den
baggrund talte jeg med den srilankanske udenrigsminister i forgårs. Det lykkes
ambassadøren at besøge det lukkede område i det nordlige Sri Lanka, hvor den
humanitære katastrofe udspiller sig. De fleste internt fordrevne i lejren ankom den
20.- 23. april, hvor omkring 100.000 flygtede ud af det område, hvor de tamilske
tigre havde holdt dem tilbage som gidsler. Nu fortæller jeg, hvad jeg har fået at
vide af vores ambassadør. I lejren kan de ikke bevæge sit frit, og de lever under
mangelfulde forhold, selv om FN, Røde Kors, Dansk Flygtningehjælp og andre
NGO’er gør en stor indsats under meget vanskelige forhold. Men der er ikke nok
af dem, som jeg har foreholdt Sri Lankas udenrigsminister. Husly og sanitære
forhold er meget mangelfulde, hvilket betyder øget risiko for sygdomme. Der er
kun én primitiv sundhedsfacilitet til 50.000 mennesker, og kvinder med børn på
armen må stå i kø i timevis for at få en ganske nødtørftig behandling.
Skiftende delegationer har også fået indtryk fra mennesker, der netop er ankom-
met til lejren efter at være flygtet ud af kampzonen. De internt fordrevne har været
holdt tilbage af de tamilske tigre, og de er blevet udsultet på grund af mangel på
mad. Der har også været mangel på medicin. Og de er samtidig blevet beskudt af
deres egen regeringshær. Desuden er de blevet beskudt af de tamilske tigre. Der
sker helt uacceptable krænkelser af menneskerettighederne og de humanitære
retlige regler i en væbnet konflikt.
Jeg har i forgårs talt med min srilankanske kollega – for fjerde gang – og under-
streget over for ham, at den srilankanske regering har et helt særligt ansvar for at
stoppe de civile lidelser – både i kampzonen og i lejrene udenfor, hvor det er af-
gørende med fuld og uhindret humanitær adgang.
Det, vi lige nu er vidne til, er en menneskelig katastrofe, som vi i de sidste måne-
der har gjort alt, hvad vi kunne, for at stoppe. Det har vi selvfølgelig haft en mo-
ralsk forpligtelse til. Vi har fortsat arbejdet for at lægge et massivt internationalt
1220
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
pres for at stoppe den menneskelige civile katastrofe i konfliktzonen og få accep-
table forhold for de internt fordrevne i lejrene.
På trods af den graverende menneskerettighedssituation skal vi også tænke på
den politiske proces, der skal føre til en varig fred bagefter. Det talte jeg igen med
min kollega om. Det har jeg gjort siden februar. Han garanterede, at der ville
komme en fred.
Derfor vil jeg på mandag på EU's udenrigsministermøde i Bruxelles arbejde for
nye EU tiltag, der både lægger massivt pres på Sri Lankas regering for at stoppe
de menneskelige lidelser, og som også lægger vægt på en inklusiv og transpa-
rent politisk proces, der kan føre til varig fred.
Selv om jeg igen har fået forsikringer om, at der er NGO’er derinde og FN er der-
inde, så er det ikke nok, hvilket ambassadør Skibsteds konstateringer viser.
EU har på dansk foranledning arbejdet for, at situationen i Sri Lanka drøftes på en
særlig samling i FN’s Menneskerettighedsråd. Der er stadig usikkerhed om, hvor-
vidt der kan samles de tilstrækkelige stemmer til at indkalde til en særlig samling.
Der er 16, der skal skrive under på indkaldelsen. Jeg talte i forgårs med Chiles
udenrigsminister og fik også ham til at skrive sig på. Så nu er der 15, der har
skrevet under. Så vi er meget tæt på, at der kan komme en særlig samling.
Danmark har i denne uge også været medvirkende til, at behandlingen af Sri
Lankas anmodning om et IMF-lån på 1,9 mia. US $ er blevet udskudt. Vi ønsker
ikke at politisere IMF som institution, men det internationale samfund kan ikke
sende appel på appel til den srilankanske regering om at få stoppet de civiles for-
færdelige lidelser og samtidig udskrive en stor check, som om der ikke var nogen
lidelser, og som om der ikke var et regeringsansvar.
I forhold til EU's økonomiske samarbejde med Sri Lanka må landets regering for-
stå, at hvis de skal gøre sig den mindste forhåbning om at opnå en ny toldpræfe-
renceordning, kræver det en helt anden indstilling og et andet samarbejde med
EU, end hvad der lægges for dagen nu, hvor man ikke modtog Carl Bildt, og hvor
man ikke fik noget ud af besøget af de to ministre. Det var fint, at vi kunne komme
derud. Men vi har altså måttet konstatere, at regeringen ikke gør, hvad den skal.
Vi finder også, at det er vigtigt, at FN får en øget og mere aktiv rolle. Det er også
ved at lykkes. Der har nu været et formelt møde i Sikkerhedsrådet, hvor det tidli-
gere kun var et uformet møde. Herfra blev der i går eftermiddags udsendt en
pressemeddelelse, hvor man også lagde pres på Sri Lankas regering.
Jeppe Kofod
takkede for den grundige gennemgang af den tragiske situation
i Sri Lanka. Han syntes, det var vigtigt og godt, at regeringen havde fulgt op
på de diskussioner, man havde haft i Folketinget, og at vi har taget de skridt,
vi har taget. Det er godt, at FN’s sikkerhedsråd har holdt et formelt møde om
sagen.
Yildiz Akdogan
syntes også, det var fint, at Danmark langt om længe vil tage
emnet Sri Lanka op.
1221
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Hanne Agersnap
var glad for den høje profil, regeringen holder i forhold til
tragedien i Sri Lanka. Hun ville gerne høre lidt mere om, hvordan Verdens-
banken vil bremse for långivningen til Sri Lanka.
Hun spurgte, hvilke muligheder der er for at få mere humanitær hjælp igen-
nem, idet hun regnede med, at det var styret i Sri Lanka, der bremsede hjæl-
pen. Er vi parat til at yde mere, hvis der bliver mulighed for det?
Udenrigsministeren
sagde i anledning af Hanne Agersnaps indlæg, at vi har
understreget over for regeringen, at der selvfølgelig skal være tilstrækkeligt
med medicin og mad til dem, der er flygtet, og til dem, der bor i lejre. Der er
allerede 56 organisationer derude, men på de meldinger, udenrigsministeren
fik fra vores udsendte ambassadør, kunne han forstå, at det ikke er nok. Han
håbede, det økonomiske pres på regeringen – bl.a . via Verdensbanken – vil
lykkes. Der er et spinkelt håb om, at den nye regering kan få styrket sin autori-
tet. Den mente, den havde kontrol over situationen i syd, men det viste kam-
pene i Mogadishu, at den ikke havde.
1222
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
15. Somalia
Rådskonklusioner
Rådsmøde 2942+2943 – bilag 2 (tillæg til samlenotat)
Udenrigsministeren:
Vedrørende Somalia ventes drøftelsen at fokusere på så-
vel den maritime Operation Atalanta og bredere tiltag til bekæmpelse af pirateri
som på den generelle udvikling i Somalia. Drøftelsen vil også kunne komme ind
på den bekymrende udvikling de seneste dage, hvor der igen har været kampe
mellem islamiske oprørsgrupper og regeringstropper i Mogadishu. Om den gene-
relle udvikling ventes enighed om støtte til den nye samlingsregerings indsats for
at skabe fred og stabilitet i Somalia samt om behovet for EU-støtte både til sik-
kerheds- og udviklingsmæssige indsatser.
Der er bred enighed om, at Operation Atalanta indtil videre har været en succes,
og det forventes, at mandatet for operationen vil blive forlænget til efter december
2009. Danmark deltager som følge af forsvarsforbeholdet ikke i Operation Atalan-
ta.
Samtidig står det klart, at man ikke kan løse problemerne med pirateriet med mili-
tære midler alene. Derfor forventes også en drøftelse af bl.a. kapacitetsopbyg-
gende tiltag, der skal fremme sikkerheden og stabiliteten i Somalia – herunder
støtte til AMISOM, den Afrikanske Unions mission i Somalia.
Jeg havde selv i sidste uge en samtale med den somaliske vicepremierminister
Ibrahim, der også fremhævede, at pirater kun kan stoppes ved en indsats på
land. Blandt andet derfor støtter Danmark i indeværende år Somalia med godt
100 mio. kr., der omfatter såvel humanitære som mere udviklingsmæssige ind-
satser. Danmark støtter også opbygningen af somaliske politistyrker.
Rådet forventes at vedtage konklusioner om både ESDP-missionerne og om den
generelle udvikling i Somalia.
Pia Adelsteen
henviste til, at man forventer, at EU vil forlænge sin indsats
vedrørende pirateri ud for Somalias kyst, og spurgte, om Danmark også gør
det.
Hun vidste, at EU har haft nogle forhandlinger om en udleveringsaftale vedrø-
rende de pirater, som man opbringer, og spurgte, hvor langt man er nået med
at få en tilsvarende aftale for Danmark, da vi på grund af forsvarsforbeholdet
ikke kan være med i EU’s aftale.
Hanne Agersnap
spurgte, hvordan man vil stoppe pirateriet gennem en ind-
sats på land, som udenrigsministeren talte om.
Udenrigsministeren
svarede Pia Adelsteen, at pr. 1. januar er Danmark flag-
skib for NATO-styrken, og derfor sender vi et krigsskib derned. På grund af
vores forsvarsforbehold kan vi ikke være med i EU’s aftale vedrørende udle-
vering af opbragte pirater, men vi håber på at få en parallelaftale, hvilket han
1223
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
havde talt med den kenyanske udenrigsminister om. Danmark er i øvrigt for-
mand for det FN-udvalg, som skal finde en langtidsholdbar juridisk løsning.
1224
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
16. Eventuelt – Myanmar – Israel
Udenrigsministeren
nævnte ikke dette punkt.
Yildiz Akdogan
var i forbindelse med Myanmar bekymret for militærjuntaens
håndtering af oppositionslederen Aung San Suu Kyi, som man vil give yderli-
gere 5 års husarrest, og spurgte, hvordan udenrigsministeren har tænkt sig at
tage sagen op i EU for at få en samlet henvendelse fra EU.
Svend Auken
henviste til, at den nye israelske regering har sat to betingelser
op for at forhandle fredsaftale. Den første er, at man skal anerkende, at Israel
er en jødisk stat. Den anden er, at man skal have løst problemet med Iran.
Samtidig har regeringen afslået at anerkende tostatsløsningen. Hvis der skal
være balance i det, kan udenrigsministeren ikke nøjes med at kritisere Ha-
mas, men må også kritisere den israelske regering. Svend Auken tilføjede, at
punktet ikke er på dagsordenen, men der er jo sket en udvikling, siden dags-
ordenen blev fastlagt. Han anerkendte den indsats, udenrigsministeren per-
sonligt har gjort, og sagde, at kritikken af Israel naturligvis skulle fremføres på
den rigtige måde. Der er stadig ikke åbnet for grænsen til Gaza, så der kan
komme humanitær nødhjælp og genopbygningsmaterialer ind. Det haster
med at få sagen sat på dagsordenen – gerne med et dansk fingeraftryk.
Udenrigsministeren
svarede Yildiz Akdogan angående Myanmar, at han i
fjernsynet dagen før havde set, at der var sket det, at en tåbelig amerikansk
forfatter var svømmet over søen og havde besøgt Aung San Suu Kyi, og det
havde regeringen benyttet til at forlænge hendes husarrest, som ellers skulle
være ophævet om 3 uger. Regeringen har selvfølgelig straks reageret og
stærkt kritiseret fængslingen af Aung San Suu Kyi. Udenrigsministeren nævn-
te, at han havde bedt om at få Myanmar på dagsordenen, så der kommer
formentlig en foreløbig drøftelse af situationen i Myanmar på det kommende
rådsmøde. Udenrigsministeren tilføjede, at han gik ind for så kraftige sanktio-
ner over for regeringen som overhovedet muligt og for maksimal hjælp til be-
folkningen, som ikke kunne tilflyde regeringen.
Israel er ikke på dagsordenen, men udenrigsministeren forventede, at man
ville drøfte Israel på mødet i juni. Hvis den israelske regering virkelig mener
det, Svend Auken nævner, er det stærkt kritisabelt. Der kommer nu forhand-
linger med USA, som klart har tilkendegivet, at de ikke er tilfredse. Udenrigs-
ministeren ville godt vente med at sætte danske fingeraftryk, til han vidste,
hvad han satte dem på. Udenrigsministeren var enig i, at det duer ikke, at Is-
rael lukker for medicin, mad og byggematerialer. Det er man i hele EU i sti-
gende grad utilfreds med. Situationen i Gaza er stærkt utilfredsstillende. Efter
udenrigsministerens mening var Hamas overhovedet ikke interesseret i en
aftale, idet de så skulle lukke Fatah ind i Gaza. Der skal to til at danse tango,
og i øjeblikket er der overhovedet ingen på dansegulvet. Udenrigsministeren
tilføjede, at han offentligt havde sagt, at Israel burde hæve vejspærringerne.
1225
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 444: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 15/5-09
38. Europaudvalgsmøde 15/5-09
Yildiz Akdogan
henviste til, at der i det, der er udsendt fra Udenrigsministeri-
et, står, at EU skal reagere i tilfælde af at Aung San Suu Kyi bliver dømt. Hun
mente, EU skulle reagere, inden hun bliver dømt.
Udenrigsministeren
pegede på, at der i det udsendte også står, at Danmark
straks vil tage sagen op i EU og drøfte, hvorledes EU kan lægge pres på re-
gimet for at få Aung San Suu Kyi løsladt hurtigst muligt.
Mødet slut kl. 12.40.
Ref.: BE/rw
1226