Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 465
Offentligt
704807_0001.png
J.nr.
Den
Miljøministerens redegørelse for arbejdet i EU på miljøområdet i andet
halvår af 2009.
På miljøområdet vil det svenske formandskab prioritere følgende områder:
Miljøeffektiv økonomi (Eco-efficient economy)
Biodiversitet
Havmiljø: Regionale perspektiver
A. Prioriterede miljøtemaer
1. Miljøeffektiv økonomi (Eco-efficient economy)
Det svenske formandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om miljøef-
fektiv økonomi på miljørådsmødet i oktober. Formandskabet ønsker at styrke EU’s
miljøpolitik og at vise at en ambitiøs miljøpolitik er en forudsætning for en langsigtet
og bæredygtig vækst. Med konklusioner på dette område ønsker formandskabet at
koble de forskellige politikområder til sikring af økonomisk vækst under forudsæt-
ning af bæredygtighed og beskyttelse af miljøet.
2. Biodiversitet
Det svenske formandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om biodiver-
sitet i december. Konklusionerne skal udgøre et første bidrag til den konkrete forbe-
redelse af fællesskabets deltagelse i den 10. partskonference under biodiversitets-
konventionen i oktober 2010 (CBD CoP10). Derfor vil konklusionerne primært foku-
sere på den internationale indsats for at bevare biodiversiteten snarere end EU-
niveauet.
3. Havmiljø
Kommissionens meddelelse, strategi og handlingsplan for Østersøregionen blev
fremlagt i juni 2009. Miljø er en af strategiens fire indsatsområder, og det svenske
formandskab planlægger vedtagelse af rådskonklusioner om miljødelen på råds-
mødet i december.
Formandskabet vil lægge op til at konklusionerne bliver fremadrettede og tage ud-
gangspunkt i HELCOM’s handlingsplan for Østersøen. Formandskabet vil fortsat
arbejde på at få gjort Østersøen til en pilotregion for implementering af rammedirek-
tivet for havmiljø.
B. Miljøforslag der forventes politisk behandlet under det svenske formand-
skab
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København K
Tlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1. Omarbejdning af direktiver om affald af elektrisk og elektronisk udstyr (WEEE-
direktivet) og om begrænsning af visse farlige stoffer i elektriske og elektroniske
produkter (RoHS-direktivet)
Det svenske formandskab vil fortsætte forhandlingerne af begge forslag som blev
åbnet under det tjekkiske formandskab. Forhandlingerne vil blive prioriteret højt
under formandskabet, som har sat dem på dagsordenen til politisk drøftelse på
rådsmøde (miljø) i oktober og til politisk enighed, alternativt fremskridtsrapport på
rådsmøde (miljø) i december.
De to forslag hænger sammen, idet de har overlappende formål og i et vist omgang
fælles anvendelsesområde. Formålet med omarbejdning af WEEE-direktivet er at
reducere de erhvervsadministrative omkostninger/byrder, sikre en mere effektiv
gennemførelse af direktivet samt skærpe direktivets miljøeffekter. Formålet med
omarbejdning af RoHS-direktivet er, at harmonisere og udvide anvendelsesområdet
og fremme håndhævelsen af direktivet.
2. Forordningsforslag om biocider
Forslaget blev fremlagt i midten af juni og det svenske formandskab sigter efter at
komme så langt som muligt i forhandlingerne om forslaget, men forventer ikke at
kunne lukke sagen. Sagen er foreløbigt sat på dagsordenen for rådsmøde (miljø) i
december til politisk drøftelse
De væsentligste elementer i forslaget er at ændre det gældende biociddirektiv til en
forordning, at udvide anvendelsesområdet til også at omfatte materialer, der kan
komme i kontakt med fødevarer og materialer, der er behandlet med biocider. Her-
udover er formålet med forslaget at harmonisere godkendelsessystemet og at cen-
tralisere godkendelsen af lavrisiko-produkter.
3. Meddelelse om skibsophugning
Kommissionen vedtog en meddelelse om en bedre strategi for bedre skibsophug-
ning i november 2008, som formandskabet forventer at kunne vedtage rådskonklu-
sioner om på rådsmøde (miljø) i oktober.
Formålet med strategien er at sikre en miljømæssig forsvarlig ophugning af skibe
med særligt fokus på EU-skibe, særlig indtil en IMO konvention om ophugning af
skibe forventes at træde i kraft i 2015.
4. Industrial Emissions Directive (IED – tidligere IPPC-direktivet)
Det svenske formandskab vil prioritere forhandlingerne af IED højt men forventes
imidlertid af tidsmæssige årsager at få vanskeligheder med at nå at finde en 2.
læsningsaftale med parlamentet.
Det tjekkiske formandskab opnåede politisk enighed om sagen på rådsmøde (miljø)
i juni, men et mindretal, herunder Danmark støttede ikke den politiske holdning, da
den anses for at være for uambitiøs. Danmark vil arbejde for at få en mere ambitiøs
aftale i 2. behandlingen med parlamentet.
5. Forordningsforslag om virksomheders ansvar ved markedsføring af træ og træ-
produkter
Det svenske formandskab planlægger politisk behandling af sagen på december-
rådsmøde (landbrug og fiskeri).
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Med forslaget pålægges operatører, der markedsfører træ og træbaserede produk-
ter på EU’s marked, krav om at udvise påpasselighed (”due diligence”) og sikre sig,
at træet er lovligt fældet i oprindelseslandet. Operatørerne skal etablere sporings-
og kontrolmekanismer, som med tilstrækkelig sikkerhed kan spore træet til en kilde,
hvor der er ringe risiko for, at det er ulovligt fældet.
Fra dansk side prioriteres sagen højt og den skal ses i sammenhæng med indsat-
sen imod tab af biodiversitet og klimaændring (skovødelæggelse grundet ulovlig
hugst har på globalt plan betydelig negativ effekt på biodiversitet og CO2-
balancen). Danmark ønsker at skærpe forslaget og lægger vægt på at forordningen
etablerer et egentligt forbud mod at markedsføre ulovligt træ i EU og at definition af
lovligt træ dækker al relevant lovgivning i forhold til udøvelse af bæredygtig skov-
drift.
C. Øvrige sager
1. Forordning om Environmental Technology Verification scheme
Forslaget forventes at blive fremsat i starten af det svenske formandskab. For-
mandskabet vil fremme forhandlingerne af forslaget, men har endnu ikke besluttet,
hvilken Rådsformation, der skal behandle forslaget, idet det afhænger af indholdet.
2. NEC direktivet
Forslaget vil tidligst blive fremlagt i slutningen af det svenske formandskab, og det
forventes at komme så sent, så formandskabet ikke kan nå at begynde realitetsbe-
handlingen af forslaget.
3. Kombinationseffekter og risikovurdering af hormonforstyrrende stoffer
Det forventes, at det svenske formandskab vil følge op på Danmarks opfor-
dring fra rådsmøde (miljø) i juni ved at sætte kombinationseffekter på dags-
ordenen i løbet af efteråret og dermed give miljøministrene lejlighed for at
vedtage rådskonklusioner inden udgangen af 2009. Baggrunden for denne
opfordring er, at resultaterne af en international ekspert-workshop har kon-
kluderet at det er nødvendigt og muligt at medtage risikoen for kombinati-
onseffekter ved risikovurdering af hormonforstyrrende stoffer.
Hertil forventes et antal rådskonklusioner til forberedelse af EU’s deltagelse
i internationale møder. Det drejer sig om bl.a. Montreal-protokollen, om
ozonlagsnedbrydende stoffer, under biodiversitetskonventionen (om adgang
til genetiske ressourcer og udbyttedeling), under Gøteborg-protokollen om
grænseoverskridende luftforurerning og indledende forhandlinger om en
kviksølvkonvention.
3