Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 494
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen
6. kt./HBO/BICB- 9. kt./KIRT
Dep. sagsnr.: 121
Den 14. juli 2009
FVM 678
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 88017
under Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) nr. 1829/2003 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 2. juli 2009 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markeds-
føring af genetisk modificeret majs MON 88017 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og
foder (GMO-forordningen).
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 22. juli 2009.
I oktober 2005 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs MON
88017 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO forordningen.
Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenskaber end konventionel
majs. Majs MON 88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017.
En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og
EU.
EFSA har i udtalelse af 6. maj 2009 konkluderet, at majsen er lige så sikker at anvende som
konventionelle majs. Der er ifølge EFSA ikke noget, der tyder på, at majs MON 88017 har
negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkte an-
vendelser. DTU-Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateria-
le. Instituttet har konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænke-
ligheder.
Regeringen agter på dette grundlag at stemme for forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Fødevarestyrelsen
6. kt./HBO/BICB- 9. kt./KIRT
Dep. sagsnr.: 121
Den 14. juli 2009
FVM 678
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Kommissionens beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter,
der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON 88017
under Europa-Parlamentets og Rådet forordning (EF) nr. 1829/2003 (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Forslaget vedrører godkendelse af genetisk modificeret majs MON 88017 i henhold til GMO-
forordningen. Godkendelsen vil gælde import og markedsføring af fødevarer, fødevareingre-
dienser og foder, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017, samt anvendelse af
majsen til anden industriel brug undtagen dyrkning. MON 88017 har fået indsat generne
cry3Bb1 og cp4-epsps, som udtrykker proteinerne Cry3Bb1 og CP4-EPSPS, der beskytter
majsplanten mod visse typer af skadelige billelarver (Coleoptera-arter) og ukrudtsmidler med
glyfosat som aktivt stof. Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenska-
ber end konventionel majs. Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføring
i EU af MON 88017-majs stammende fra dyrkning i tredjelande. Majs MON 88017 indehol-
der ikke antibiotikaresistens-markørgener. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 2. juli 2009 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til markeds-
føring af genetisk modificeret majs MON 88017 efter reglerne i Europa-Parlamentets og Rå-
dets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodificerede fødevarer og
foder (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed den 22. juli 2009.
Nærhedsprincippet
Forslaget vedrører gennemførelsesbestemmelserne til en allerede vedtaget retsakt. Det er der-
for regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I oktober 2005 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs MON
88017 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i GMO forordningen.
Majs MON 88017 indeholder generne
cry3Bb1
og cp4-epsps, som udtrykker proteinerne
Cry3Bb1 og CP4-EPSPS, der beskytter majsplanten mod visse typer af skadelige billelarver
(coleoptera-arter). Ansøger angiver, at majs MON 88017 har bedre dyrkningsegenskaber end
konventionel majs. Majs MON 88017 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Tilladelsen vil omfatte majskerner fra MON 88017 samt krydsninger af MON 88017 med
konventionelle ikke-genmodificerede majslinier. Ansøgningen omfatter ikke dyrkning af maj-
sen i EU.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MON 88017 adskiller sig ifølge ansøg-
ningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for den
sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne
ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder eller er fremstillet af majs MON 88017. Ifølge Den Europæiske Føde-
varesikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodificerede majs
anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majskerner, dvs. bå-
de som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til industriel
forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte majs MON 88017 samt majs fra efterføl-
gende krydsninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
MON 88017 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk mo-
dificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af MON 88017. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvarende fødeva-
rer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner m.v. i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodificeret
majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af forslaget vil være en forbedring af importvilkårene for majsbaseret foder og
fødevarer. En manglende vedtagelse af forslaget kan således medføre handelsmæssige van-
skeligheder. Såfremt der ikke gives tilladelse, vil der gælde en 0-tolerance for tilstedeværelse
af MON 88017-majs i importerede produkter, hvilket kan vanskeliggøre import af majs fra
tredjelande, hvor majsen dyrkes.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs MON
88017 konkluderer EFSA i udtalelse af 6. maj 2009, at majsen er lige så sikker at anvende
som konventionelle majs. Der er ifølge EFSA ikke noget, der tyder på, at majs MON 88017
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
707819_0005.png
5
har negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkte
anvendelser.
DTU-Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet
har konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder, og at
den ernæringsmæssigt set er ækvivalent med ikke-genmodificeret majs. Undersøgelser af de
indsatte proteiner viser ingen lighed til kendte toksiner og allergener.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med EFSA’s høring af miljømyndighederne, forud for offent-
liggørelsen af EFSA’s udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, Fø-
devareinstituttet og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil
være miljømæssige konsekvenser af import af majs MON 88017, når de anvendes til andre
formål end dyrkning.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Høring
Sagen har været i høring via høringsportalen, ligesom sagen har været i skriftlig høring i §2-
udvalget (landbrug) og Det Rådgivende Fødevareudvalg (EU-underudvalget).
Landbrug & Fødevarer noterer sig, at EFSA i sin risikovurdering af 6. maj 2009 har konklu-
deret, at den pågældende majslinie ikke adskiller sig fra konventionelle majssorter og dermed
ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet. Landbrug & Føde-
varer anbefaler på den baggrund, at Danmark stemmer for markedsføringstilladelsen, idet det
samtidig skal understreges, at en forsinkelse af godkendelsen vil få betydelige konsekvenser
for samhandelen blandt andet som følge af den gældende nultolerance overfor ikke godkendte
GM-afgrøder.
Den Danske Dyrlægeforening anbefaler, at der træffes tilstrækkelige og nødvendige forholds-
regler, så den importerede majs ikke utilsigtet anvendes som såsæd eller kan bringes til spi-
ring, ved kun at tillade import af majs i form af forarbejdede GMO produkter som majsgrits
eller majsmel. Den Danske Dyrlægeforening mener, at spredning af GMO ukontrolleret kan
skade den økologiske produktionsmetode.
DI Fødevarer noterer sig, at EFSA i sin risikovurdering af 6. maj 2009 har konkluderet, at den
pågældende majslinie ikke adskiller sig fra konventionelle majssorter og dermed ikke udgør
nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet. DI Fødevarer opfordrer derfor
til, at Danmark stemmer for markedsføringstilladelsen uden unødigt ophold, idet en langvarig
godkendelsesproces kan få betydelige konsekvenser for samhandelen som følge af den gæl-
dende nultolerance overfor ikke godkendte GM-afgrøder.
De Samvirkende Købmænd (DSK) støtter forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO forordningen.
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs MON 88017 ikke giver danske og in-
ternationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundede
indvendinger imod godkendelsen. I forlængelse heraf skal ansøgningen om godkendelse af
majs MON 88017 også ses i lyset af, at foderpriserne i EU i de seneste år er steget betydeligt
med deraf negative konsekvenser for husdyrproduktionen. Regeringen er af den holdning, at
muligheden for at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes fuldt ud inden
for EU’s eksisterende lovgivninger. Regeringen kan således støtte forslaget.
Vedrørende høringssvaret fra Den Danske Dyrlægeforening er det et krav, at produkter, der
indeholder spiringsdygtige kerner, skal mærkes med sætningen ”ikke til dyrkning”. Det er dog
næppe sandsynligt, at de importerede majskerner vil blive anvendt til såsæd, da majskernerne
vil være fra den såkaldte F2-generation, hvor sammensætningen af majsens gener er forskelli-
ge kernerne imellem. Hvis disse kerner anvendes som såsæd, vil planterne blive indbyrdes
forskellige og samlet set give et ringere udbytte end de hybridsorter, de kommer fra.
Desuden vil de enkelte majssorter, som bliver udviklet fra MON88017-majsen, være tilpasset
forskellige klimazoner. Udsåning af kerner fra en sådan blanding af majssorter vil bidrage
yderligere til et forringet udbytte ved misbrug.
Endelig har majskerner en ringe overlevelsesevne i jorden, og optræder bl.a. som følge heraf
kun sjældent som spildplanteukrudt under europæiske forhold. Spild af MON 88017-
majskerner vurderes således ikke at ville udgøre noget problem.
Med hensyn til risikoen for spredning af majsen til skade for den økologiske produktionsme-
tode er det næppe sandsynligt, at der under eventuel transport vil blive spildt så mange gen-
modificerede majskerner, at den efterfølgende pollenspredning fra fremspirede majsplanter vil
kunne resultere i et GMO-indhold i økologiske majsmarker, som overstiger 0,9 %-
tærskelværdien for mærkning.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.