16. september 2008

 

Eksp.nr. 572307

/mjh-dep

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Økonomi- og Erhvervsministeriets EU-nyhedsrapport til Folketinget 2. halvår 2008

 

Økonomi- og Erhvervsministeriet repræsenterer Danmark i Rådet for Konkurrenceevne samt varetager dagsordenspunkterne om søtransport i Rådet for Transport, Telekommunikation og Energi. 

 

Denne nyhedsrapport redegør for de sager, som drøftes i EU under det franske formandskabs i 2. halvår 2008 inden for områderne konkurrenceevne og søtransport. Indledningsvist i rapporten er større væsentlige sager beskrevet. Endvidere omtaler nyhedsrapporten en række sager, som hører under Økonomi- og Erhvervsministeriet, men som behandles i andre rådsformationer end de ovennævnte. Det drejer sig fx. om sagerne vedrørende finansielle tjenesteydelser og statistik, hvor ministeriet har sags

ansvaret, men hvor sagerne bl.a. behandles i Rådet af Økonomi- og Finansministre (ØKOFIN), hvor finansministeren repræsenterer Danmark.

 

Ved de enkelte sager er der anført, hvor man kan henvende sig, hvis man vil vide mere. Økonomi- og Erhvervsministeriets Internationale Sekretariat er desuden behjælpelig på tlf.: 33 92 33 50.

 

Nyhedsrapporten kan også findes på Økonomi- og Erhvervsministeriets hjemmeside www.oem.dk.

 


Indholdsfortegnelse

 

1. Større væsentlige sager. 3

2. EU’s indre markeds-, industri- og handelspolitik. 8

3. Selskabs- og virksomhedslovgivning. 17

4. Den finansielle sektor. 19

5. Industriel ejendomsret 22

6. Skibsfart 24

7. Danmarks Statistik. 29

8. Forslag vedtaget siden EU-nyhedsrapporten for 1. halvår af 2008. 33

9. Dagsordener for Rådsmøder 2. halvår 2008. 36


1. Større væsentlige sager

 

Der foretages løbende en prioritering af økonomi- og erhvervsministeriets samlede EU-indsats gennem udvælgelse af en række større væsentlige sager. Hensigten hermed er at sikre, at der opnås optimal indflydelse hele vejen igennem EU-beslutningsprocessen, så det sikres, at danske interesser og politiske prioriteringer fremmes bedst muligt

 

Under det franske formandskab er der på Økonomi- og Erhvervsministeriets område fokus på blandt andet vilkårene for små og mellemstore virksomheder, bedre regulering, en bæredygtig industripolitik og et fællesskabspatent. Endvidere går forhandlingerne om legetøjsdirektivet ind i en afgørende fase. På det finansielle område ventes ØKOFIN-Rådet at prioritere bedre regulering af den finansielle sektor samt en mindskelse af uroen på de finansielle markeder, herunder arbejdet med rammerne til sikring af den finansielle stabilitet i EU. Der er på skibsfartsområdet særligt fokus på den 3. søsikkerhedspakke og på den ”Maritime Blåbog”.

 

Indenfor EU’s Indre Marked:

 

Kommissionen fremlagde den 25. juni 2008 Small Business Act, som skal styrke europæiske SMV’ers konkurrenceevne og vækst. Idéen om en integreret SMV politik udspringer af den nye Lissabon strategi (2008-2010) og indre markedsstrategien, som Kommissionen fremlagde 20. november 2007.

 

SBA’en fastslår princippet om ”tænk småt først” og integrer dette i 10 grundprincipper for SMV politikken. Meddelelsen omfatter initiativer for både Kommissionen og medlemsstaterne og konkrete forslag til retsakter. Her i blandt 1) Supergruppefritagelsesforordningen, 2) Statut om det europæiske selskab, 3) forslag til ændring af direktivet om sene betalinger, 4) forslag til direktiv om reduceret moms, og 5) forslag til direktiv om moms fakturering.

 

Udkast til rådskonklusioner forventes vedtaget på Rådsmødet (konkurrenceevne) 1. - 2. december 2008.

 

Det Europæiske RÃ¥d pÃ¥lagde i marts 2000 Kommissionen og RÃ¥det at udarbejde en fælles EU-strategi for bedre regulering. Kommissionens handlingsplan for bedre regulering (2002) var første skridt, og den er siden blevet efterfulgt af en række initiativer. Senest offentliggjorde Kommissionen i januar 2007 et handlingsprogram for administrative lettelser. Med handlingsprogrammet foreslÃ¥r Kommissionen at benytte en fælles mÃ¥lemetode til at opgøre de administrative byrder og at opstille et reduktionsmÃ¥l pÃ¥ 25 pct. for administrative byrder i EU inden 2012. Handlingsprogrammet indeholder desuden en liste over 13 prioriterede omrÃ¥der, der skal mÃ¥les med henblik pÃ¥ forenkling, samt en liste over 10 sÃ¥kaldte ”fast track” forenklingsforslag, der ved relativt simple tiltag vil kunne reducere virksomhedernes administrative byrder inden for en kort tidshorisont.

 

Bedre regulering er på dagsordnen på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. september 2008.

 

Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Center for Kvalitet i Erhvervsregulering, tlf.: 33 30 77 00.

 

·        Ændring af legetøjsdirektivet 88/378/EØF

Kommissionen udsendte i februar 2008 ændringsforslag til legetøjsdirektivet. Forslaget indeholder blandt andet krav om kvælningsrisiko i forbindelse med legetøj i fødevarer, og det indeholder helt nye krav i forhold til brugen af kemi i legetøj. Kommissionen har indarbejdet de forventede opdateringer af ”Den nye metode” i forslaget, således at kravspecifikationer til det enkelte stykke legetøj fastsættes som harmoniserede, godkendte standarder.

 

Europa-parlamentet forventer at afslutte 1. læsning i december, og forslaget forventes til afstemning ved årsskiftet.

 

Kontakt: Sikkerhedsstyrelsen, tlf. 33 73 20 00.

 

 

Indenfor selskabs- og virksomhedslovgivning:

 

·        Forslag til forordning om statutten for det europæiske private selskab, KOM(2008) 396 endelig

Kommissionen har den 25. juni 2008 fremsat forslag til forordning om statutten for det europæiske private selskab (SPE). Forslaget er også omtalt som Det Europæiske Anpartsselskab. Forslaget indgår i Kommissionens overordnede indsatsområde ”Small Business Act for Europe”.

 

For at gøre det nemmere for små og mellemstore virksomheder (SMV) at drive virksomhed i det indre marked foreslår Kommissionen at indføre en ny selvstændig selskabsform som et frivilligt tilbud til europæisk erhvervsliv.

 

Forordningsforslaget supplerer de to gennemførte forordninger om fælleseuropæiske selskabsformer: Det Europæiske Selskab og Det Europæiske Andelsselskab.

 

Der er den væsentlige forskel i forhold til de to eksisterende fælleseuropæiske selskabsformer, at regelsættet i forordningen for det europæiske private selskab skal udgøre det fuldstændige selskabsretlige regelsæt for det enkelte selskab, alene suppleret med selskabets vedtægter. Virksomhederne skal således indrette sig efter ét fælles selskabsretligt regelsæt.

 

På øvrige områder vil denne selskabsform være omfattet af relevant lovgivning i det land, hvor selskabet er registreret, fx hvad angår arbejdsret, regnskabsret, konkursret, m.v.

 

I tilknytning til forordningen vil der blive udarbejdet en modelvedtægt, som SPE-selskaberne vil kunne søge inspiration i ved udformning af egne vedtægter. Der er ikke tale om en standardvedtægt. Selskaberne kan således frit udforme egne vedtægter som supplement til forordningens regelsæt eller til udfyldning af forordningen, hvor forordningen kræver det.

 

Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke.

Forslaget skal vedtages i RÃ¥det med enstemmighed.

 

Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2. december 2008 med henblik på politisk enighed.

 

Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00.

 

 

Indenfor industriel ejendomsret:

 

Baggrunden for denne meddelelse er, at det endnu ikke er lykkedes at opnå enighed om Kommissionens forslag fra august 2000 om et EF-patent (KOM(2000) 412). Kommissionen afholdt i 2006 en høringsproces, som havde til formål at afklare brugernes ønsker til fremtidens europæiske patentsystem. Kommissionens meddelelse følger op på denne høringsproces og er et forsøg på skabe fremdrift i forhandlingerne om forbedringer af patentsystemet i Europa.

 

Meddelelsen indeholder to centrale komponenter: 1) oprettelsen af en europæisk patentdomstol, som kan gøre det billigere og mere effektivt at håndhæve patentrettigheder, baseret på europæiske patenter og fremtidige fællesskabspatenter, på tværs af Europa. 2) oprettelsen af et fællesskabspatent, som har enhedskarakter og således gælder i hele EU.

 

Sagen skal behandles på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2. december 2008.

 

Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00

 

Indenfor den finansielle sektor:

 

·        Direktivforslag om adgang til at udøve forsikrings- og genforsikringsvirksomhed ("Solvens II") KOM 361 Solvens II (KOM(2007)–361) og (KOM(2008)-119 – Revideret forslag)

 

Kommissionen har den 10. juli 2007 udsendt et forslag til et direktiv om adgang til udøvelse af forsikrings- og genforsikringsvirksomhed (kaldet "Solvens II").

 

Hovedformålet med Kommissionens forslag er at give forsikringstagerne større sikkerhed, at øge europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne internationalt og at understøtte den finansielle stabilitet. Hovedprincippet i Solvens II er, at kravene til et forsikringsselskabs kapitaldækning beregnes på baggrund af selskabets risici. Samtidig indfører Solvens II markedsværdier på balancen. De nye regler er i et vist omfang inspireret af Basel II reglerne for kreditinstitutter, som er gennemført i direktiver om kapitalkravsregler fra 2006.

 

Forslaget består af en revision af de gældende regler for beregningen af solvensgraden i forsikringsselskaber, og det indeholder en sammenskrivning af de 13 gældende forsikringsdirektiver samt forslag til nye kapitalkravsregler for forsikringsselskaber - Solvens II. Reglerne skal anvendes på livsforsikringsselskaber, skadesforsikringsselskaber, genforsikrings-selskaber og forsikringsgrupper.

 

Solvens II vil i højere grad end de hidtidige regler medføre harmonisering af tilsynsfunktionen og give tilsynsmyndighederne beføjelser til og mulighed for at vurdere forsikringsselskabernes samlede solvensstatus. Forslaget vil bl.a. betyde en udbygning af tilsynet med grænseoverskridende forsikringskoncerner.

 

Reglerne skal ses som et led i en styrkelse af det indre marked for forsikringsydelser, og forslaget forventes at styrke europæiske forsikringsselskabers konkurrenceevne. Direktivet vil desuden betyde et incitament til en styrkelse af risikostyringen i forsikringsselskaberne og dermed en styrkelse af beskyttelsen af forsikringstagerne.

 

Det franske formandskab stiler mod en vedtagelse af forslaget inden ugangen af 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Indenfor skibsfart:

 

Kommissionen fremlagde i slutningen af 2005 den 3. søsikkerhedspakke. Formålet med pakken er forebyggelse af ulykker til søs samt at sikre en tilstrækkelig opklaring og opfølgning på sådanne ulykker. Den 3. søsikkerhedspakke indeholder forslag til retsakter på syv forskellige områder.

 

Europa-Parlamentet afsluttede i foråret 2007 1. læsning af forslagne. I Rådet er der opnået politisk om fem af pakkens forslag: Havnestatskontroldirektivet, klassedirektivet/forordningen, overvågningsdirektivet, ulykkesopklaringsdirektivet og passagerskadeansvarsforordningen. Europa-Parlamentets og Rådets 2. læsningsforhandlinger af disse forslag pågår nu, og der arbejdes på at finde en fælles holdning med Parlamentet under det franske formandskab.

 

Det franske formandskab har udarbejdet udkast til rådserklæring vedrørende de to resterende forslag: Flagstatsdirektivforslaget og rederansvarsdirektivforslaget. Formandskabet arbejder på, at der kan opnås politisk enighed om kompromisforslagene. Begge forslag er sat på de foreløbige dagsordener for Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9.-10. oktober 2008 med henblik på politisk debat og for Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 8.-9. december 2008.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.

 

Kommissionen offentliggjorde den 10. oktober 2007 sin meddelelse vedrørende en integreret EU-havpolitik, også kaldet Den Maritime Blåbog.

 

Tiltagene i blåbogen vedrører et bredt spektrum af emner fra søtransport til de maritime erhvervs konkurrenceevne, beskæftigelse, turisme, energi, farvandsovervågning, samarbejde mellem kystvagter og tilsvarende organer, fysisk planlægning, forskning, fiskeri og beskyttelse af havmiljøet etc.

 

Blåbogens tiltag udmøntes i særskilte (kommende) meddelelser m.v. fra Kommissionen. I juli 2008 offentliggjordes retningslinier med fælles principper for medlemsstaternes skabelse af en integreret forvaltningsmæssig ramme for den maritime politik. I løbet af efteråret ventes offentliggørelse af en europæisk søtransportstrategi 2008-2018 ledsaget af forslag om revision af forordningen for Det Europæiske Søfartssikkerhedsagentur.

 

Blåbogen berører emner, der ligger under flere forskellige myndigheder. Søfartsstyrelsen varetager koordineringen i Danmark.

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00


2. EU’s indre markeds-, industri- og handelspolitik

 

Kommissionens pakke til fremme af bæredygtig industripolitik, bæredygtigt forbrug og bæredygtig produktion

Den 16. juli 2008 offentliggjorde Kommissionen en samlet pakke til fremme af bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og bæredygtig industripolitik i EU. Den har til formål at sammentænke Lissabon strategiens målsætninger om vækst og beskæftigelse med EU’s overordnede mål om at sikre en bæredygtig udvikling.

 

Pakken består af:

 

Den samlede pakke er på dagsordenen på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. september og Rådsmødet (miljø) den 20.-21. oktober 2008 med henblik på vedtagelse af overordnede rådskonklusioner. Meddelelsen ’Offentlige indkøb for et bedre miljø’ drøftes på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.-26. september 2008 med henblik på vedtagelse af rådskonklusioner. Forslaget til ændring af Eco-designdirektivet er på dagsordnen for Rådetsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. oktober 2008.

 

Europa-Parlamentet har endnu ikke behandlet pakken eller dens forslag.

 

Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet, tlf.: 33 92 33 50.

 

 

Meddelelse fra Kommissionen på lægemiddelområdet / ”Lægepakken”

Kommissionen ventes den 21. oktober 2008 at fremægge en række forslag på lægemiddelområdet. Denne ”lægemiddelpakke” kommer til at indeholde følgende:

 

 

 

 

 

De fire forslag ventes behandlet på Rådsmødet (EPSCO) d. 15.-16. december.

 

 

2nd Strategic Energy Review Communication – indre energimarked

1st Strategic Energy Review blev publiceret 10. januar 2007 under titlen ”Energy for a Changing World”. EU's regeringschefer drøftede og konkluderede positivt om udspillet ved deres møde den 8. – 9. marts 2007. De opfordrede også Kommissionen til at følge op på planen, så denne opfølgning kan drøftes i Rådet i marts 2009. På den baggrund indgår i Kommissionens arbejdsplan for 2008 en ” 2nd Strategic Energy Review Communication”, der skal foreligge i november 2008.

 

Det forventes, at den kommende strategiplan først og fremmest vil fokusere på forsyningssikkerhed, herunder hvordan EU kan optræde med én stemme over for omverden i energispørgsmål. Et velfungerende indre energimarked spiller en vigtig rolle for at opretholde en høj forsyningssikkerhed. Redegørelsen vil bl.a. foreslå ændringer i EU's regler for olielagre, opdatere investeringsbehovene for energinet (Trans-European Networks in Energy (TEN-E)) og præsentere en handlingsplan for udbygningen af off-shore vindenergi.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen – Energicenter, tlf.:72 26 80 00

 

 

Kommissionens forslag til direktiv om samordning af fremgangsmåderne ved indgåelse af visse offentlige bygge- og anlægs-, vareindkøbs- og tjenesteydelseskontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet (KOM(2007) 766 endelig)

Kommissionen fremsatte den 5. december 2007 et direktiv om indgåelsen af offentlige kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet. Indgåelsen af sådanne kontrakter er i øjeblikket omfattet af udbudsdirektivets (direktiv 2004/18/EF) procedureregler.

 

Det er grundtanken med forslaget at give EU-medlemsstaterne fælles regler for indgåelse af offentlige kontrakter på forsvars- og sikkerhedsområdet, som sikrer, at EF-traktatens principper overholdes. Samtidig skal der tages hensyn til de særlige forhold, der gør sig gældende for disse indkøb, f.eks. informations- og forsyningssikkerhed samt proceduremæssig fleksibilitet.

 

Direktivet er en del af en samlet pakke for det indre marked på forsvarsområdet, der har til formål at styrke skabelsen af et europæisk marked i forsvarssektoren, uden at medlemsstaterne mister kontrollen over deres væsentlige forsvars- og sikkerhedsinteresser. Pakken indeholder udover direktiv om indkøb på forsvars- og sikkerhedsområdet også et direktiv om eksportkontrol af forsvarsmateriel samt en meddelelse med anbefalinger til fremme af konkurrencen i forsvarssektoren.

 

Direktivet er sat på den foreløbige dagsorden for Rådsmødet (konkurrenceevne) 1. og 2. december 2008.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen, tlf.: 72 26 80 00.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forenkling af vilkår og betingelser for overførsel af forsvarsprodukter inden for Fællesskabet.

Formålet med forslaget er at forenkle og harmonisere vilkår og betingelser for overførsler af forsvarsrelaterede produkter inden for EU og herved så vidt muligt skabe fri bevægelighed for disse produkter.

 

For så vidt angår forenkling er det intentionen at indføre et system, der i stedet for konkrete individuelle tilladelser baserer sig på, at leverandører af dele og komponenter til forsvarsmateriel kan meddeles licenser, som bemyndiger leverandørerne til at levere deres produkter til modtagere inden for EU, uden at der i afsenderlandet skal indhentes konkrete tilladelser til dette.

 

For så vidt angår harmonisering indeholder direktivforslaget i forlængelse heraf nogle fælles kriterier for hvornår og under hvilke betingelser, medlemsstaterne kan meddele sådanne leverandørlicenser og modtagercertifikater.

 

Såfremt virksomhederne er godkendt til at levere eller modtage de pågældende produkter, skal virksomhederne herefter frit kunne overføre deres produkter inden for det indre marked,[1] uden at myndighederne i de relevante lande skal give yderligere tilladelser til dette.

 

Forslaget er sat på den foreløbige dagsorden for Rådsmødet (konkurrenceevne) 1.-2. december 2008.

 

Kontakt: Justitsministeriet tlf. 33 92 33 40.

 

 

Byggevareforordningen

Den 28. maj 2008 fremsatte Kommissionen et forslag til fastlæggelse af harmoniserede betingelser for markedsføring af byggevarer. Forordningen skal erstatte det nuværende byggevaredirektiv.

 

Baggrunden for Kommissionens forslag er et ønske om at styrke effektiviteten af det indre marked for byggevarer samt at lette de administrative byrder – særligt for små og mellemstore virksomheder.

 

Med forslaget indføres bæredygtighed som endnu en væsentlig egenskab. Standarder for byggevarer kan herefter udarbejdes eller revideres, sÃ¥ krav til bæredygtighed indgÃ¥r. Desuden fastsættes en forenklet procedure for CE-mærkning, som især vil være til gavn for mikrovirksomheder. Endelig strammes reglerne til de notificerede organer, og der indføres krav om markedsovervÃ¥gning af byggevaremarkedet. 

 

Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (konkurrenceevne) i foråret 2009.

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, tlf.: 35 46 60 00.

 

 

Meddelelse fra Kommissionen om råstoffer

Kommissionen ventes i oktober 2008 at komme med en meddelelse om bæredygtigheden i udbudet af (non-energy) råstoffer til EU’s økonomi. Kommissionen lægger i meddelelsen op til en undersøgelse af, hvilke faktorer der på langt sigt påvirker udbudet af råstoffer, og at der sikres en sammenhængende politisk tilgang til spørgsmålet

 

I forhold til handelsaftaler om stål så er handlen med visse stålprodukter mellem EU og Ukraine bortfaldet efter Ukraines optagelse i WTO. Importen af stål fra Rusland er begrænset til bestemte mængder. Aftalen med Kasakhstan er ikke blevet fornyet. Der anvendes derfor autonome og midlertidige kvoter. Kommissionen håber, at Kasakhstan vil underskrive aftalen i efteråret 2008.

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, tlf. 35 46 60 00 eller Økonomi- og Erhvervsministeriets internationale sekretariat, tlf.: 33 92 33 50

 

 

Tekstil og beklædning

Importen af tekstil og beklædning fra Kina har været stigende efter liberaliseringen af handlen pr. 1. januar 2005.

 

Kommissionen og Kina aftalte en overgangsordning fra 2007 til den fri import i 2008 for 8 af de 10 produktkategorier, der var kvotebelagt til udgangen af 2007. Der blev aftalt en forudgående overvågning, hvor der forsat skal udstedes importlicens som forudsætning for at kunne importere. Importen i de 2 produktkategorier, der ikke omfattes af den forudgående overvågning, blev frigivet i 2008.

 

I anden halvdel af 2008 vil det blive diskuteret, hvorvidt dobbeltovervågningssystemet skal videreføres efter 2008. Visse sydeuropæiske lande har foreslået dette, mens de liberale lande ikke finder grundlag for en videreførelse. Diskussionen om regimet for 2009 forventes at pågå i løbet af efteråret 2008.

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, tlf.: 35 46 60 00.

 

Grønbog om EU's handelsdefensive instrumenter

Kommissionen fremlagde i december 2006 en grønbog om behovet for en reform af EU's regler for anvendelse af de defensive handelsinstrumenter, der omfatter antidumping- og antisubsidieforanstaltninger mod tredjelandes pÃ¥stÃ¥et uretfærdige handelspraksis over for EU's vareproducerende virksomheder. Kommissionens lægger op til et forslag, der sigter mod større transparens i beslutningsprocessen i de konkrete sager og regelsæt, der i højere grad tager højde for globaliseringen og virksomheders internationale virke – herunder outsourcing af produktion.

      

Forslaget er sat i bero, og det er ikke forventningen, at den samlede pakke vil komme til diskussion inden den nye Kommission træder sammen i efterÃ¥ret 2009. Der arbejdes dog for, at enkelte delelementer kan tages op til drøftelse, sÃ¥ledes at der med tiden kan gennemføres en lettere tilpasning af regelsæt eller praksis.

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, tlf.: 35 46 60 00  

 

 

Meddelelse om en europæisk strategi for erhvervsklynger (”European Cluster Strategy”)

Kommissionen forventes at præsentere en meddelelse om en europæisk strategi for erhvervsklynger i løbet af efteråret 2008. Formålet med meddelelsen er at udarbejde en fælles europæisk strategi for anvendelse af erhvervsklynger som en måde at opnå målene i Lissabon strategien.

 

Det forventes, at meddelelsen vil adressere spørgsmålet om, hvordan bedre og mere innovative klynger kan styrke beskæftigelse og konkurrencedygtighed i Europa. Strategien vil tage afsæt i identificerede styrker og medvirke til at øge professionaliseringen af klyngerne. Derudover vil strategien sigte mod at fjerne juridiske barrierer for tættere klyngesamarbejde på tværs af medlemslande og regioner.

 

Kommissionen ønsker at bygge strategien op på markedskonforme principper og imødekomme udfordringen i at sikre en styrkelse af de initiativer, der har størst potentiale. Dermed skal klynger ikke blive en ny kanal for statsstøtte.

 

Formandskabet har til hensigt at udarbejde rådskonklusioner om erhvervsklynger, der skal vedtages på Rådsmødet (konkurrenceevne) 1.-2. december 2008.

 

Kontakt: Økonomi- og Erhvervsministeriet 33 92 33 50

 

 

Grønbog vedrørende revision af forbruger-acquiset

Som opfølgning på Kommissionens handlingsplan fra 2003, de modtagne høringssvar fra medlemsstater og interesserede parter mv. har Kommissionen iværksat en række initiativer vedrørende europæisk aftaleret.

 

Projektet vedrørende europæisk aftaleret består af to hovedelementer, dels den såkaldte fælles referenceramme, som vedrører den generelle aftaleret, og som forventes at komme til at munde ud i et opslagsværk/en ordbog med beskrivelse af aftaleretlige principper og begreber, dels revision af det såkaldte forbruger-acquis, der i første omgang indebærer en gennemgang af 8 forbrugerbeskyttende direktiver med henblik på at overveje behovet for revision på området.

 

I forbindelse med revisionen af forbruger-acquiset har Kommissionen den 8. februar 2007 offentliggjort en grønbog om gennemgang af forbrugerlovgivningen (KOM (2006) 744 final).

 

I grønbogen rejses en række spørgsmål om bl.a. harmoniseringsgrad, definitioner mv., og medlemsstaterne og andre interesserede parter opfordres til at tilkendegive deres synspunkter herom. Den danske regerings høringssvar er den 21. december 2007 sendt til Kommissionen.

 

Kommissionen vil i lyset af de indkomne høringssvar tage stilling til, om der er behov for lovgivningsinitiativer på området.

 

Sagen er ikke på det franske formandskabs dagsorden.

 

Kontakt: Justitsministeriet, tlf.: 33 92 33 40

 

 

Timeshare - Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om visse aspekter ved timeshare, varige ferieprodukter, videresalg og bytte, KOM (2007) 303 endelig

Kommissionen fremsatte den 7. juni 2007 et forslag til direktiv om visse aspekter ved timeshare, varige ferieprodukter, videresalg og bytte.

 

Forslaget, der indfører totalharmonisering på området, indebærer en væsentlig udvidelse af anvendelsesområdet i forhold til det gældende timesharedirektiv.

 

Forslaget indeholder endvidere en række mindre ændringer og præciseringer i forhold til det gældende direktiv, herunder en forlængelse af fristen fra 10 til 14 dage for at træde tilbage fra en aftale omfattet af direktivet. Forslaget vurderes at have en række lovgivningsmæssige konsekvenser.

 

Skiftende formandskaber har fremlagt forskellige kompromisforslag. Det seneste er fremlagt af det franske formandskab.

 

Med udgangspunkt i det seneste franske forslag foregår der forhandlinger mellem Rådet (Formandskabet), Kommissionen og Europa-Parlamentet med henblik på en mulig førstelæsningsaftale. Parlamentet forventes at tage stilling til forslaget inden udgangen af september.

 

PÃ¥ denne baggrund afventer RÃ¥det resultatet af forhandlingerne med Europa-Parlamentet.

 

Kontakt: Justitsministeriet, Formueretskontoret, tlf.: 33 92 33 40”

 

 

Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om typegodkendelse af brintdrevne motorkøretøjer og ændring af direktiv 2007/46/EF, KOM(2007) 593

Med henblik på at fastsætte harmoniserede regler, der sikrer sikkerhed og miljø har Kommissionen fremsat et forslag om at indarbejde regler for brintdrevne biler i rammedirektivet om typegodkendelse af køretøjer. Forslaget omhandler regler om typegodkendelse af komponenter til brint, herunder tanke, ventiler mv. og krav om installation af komponenter eller systemer til brint i biler.

 

Forslaget anvender princippet om todelt fremgangsmåde, hvor Europa-Parlamentet og Rådet fastsætter de grundlæggende krav, og Kommissionen senere fastsætter de tekniske krav ved teknisk tilpasning ved hjælp af revisionskomitéproceduren.

 

Europa-Parlamentet er i gang med første læsning.

 

Kontakt: Færdselsstyrelsen tlf.: 33 92 91 00.

 

 

Kommissionens forslag til forordning om beskyttelse af fodgængere og andre bløde trafikanter ved kollision med et motorkøretøj, KOM(2007) 560

Forslaget vedrører krav til personbilers og varebilers fronter med det formål at beskytte fodgængere og andre bløde trafikanter i tilfælde af en ulykke. Der findes allerede i dag et direktiv om fodgængervenlige fronter. Dette er opdelt i to faser, hvor fase 1 skal opfyldes for nye biltyper i dag, og type 2 med yderligt skærpede krav skulle opfyldes fra 2010.

 

Kommissionen har ladet udføre en gennemførlighedsanalyse af kravene i fase, som viser, at disse ikke er gennemførlige. På baggrund heraf foreslår Kommissionen, at kravene til fase 2 lempes, men at der som kompensation herfor, på alle biler indføres krav om en bremseassistent, hvilket vil reducere hastigheden i kollisionsøjeblikket.

 

Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse.

 

Behandlingen af forslaget ventes fortsat under det franske formandskab.

 

Kontakt: Færdselsstyrelsen tlf.: 33 92 91 00.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om krav til typegodkendelse af motorkøretøjers generelle sikkerhed KOM(2008)316

Formålet med forslaget er at fastsætte harmoniserede bestemmelser for fremstillingen af motorkøretøjer for at sikre et velfungerende indre marked, samtidig med at der sikres et højt sikkerhedsniveau og et højt niveau af miljøbeskyttelse.

Forslaget sigter også mod at øge køretøjers sikkerhed ved at gøre montering af nogle avancerede sikkerhedsfunktioner obligatorisk. Det sigter ligeledes mod at gøre køretøjerne mere miljøvenlige ved at reducere vejstøj og CO2 – emissioner forårsaget af dækkene.

 

Endelig bidrager forslaget til at øge bilindustriens konkurrenceevne ved at forenkle de gældende bestemmelser om typegodkendelse af køretøjers sikkerhed, skabe større gennemskuelighed og lette de administrative byrder.

 

Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet udtalelse. Forhandlingerne om forslaget forventes påbegyndt i efteråret 2008

 

Kontakt: Færdselsstyrelsen tlf.: 33 92 91 00.

 

Forenklingen af Rådets direktiv 76/768/EØF af 27. juli 1976 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om kosmetiske midler

Det gældende direktiv 76/768/EØF omarbejdes til en forordning. EU-kommissionen udsendte d. 19. februar 2008 forslag til en forordning om kosmetiske produkter. Forslaget har tre hovedformål:

- At fjerne usikkerhed og inkonsistens i den nuværende lovgivning, idet den består af mange ændringer (55) og endvidere savner definitioner på området.

- At undgÃ¥ uensartet gennemførelse af national lovgivning, som ikke bidrager til produktsikkerheden, men i stedet øger den regulatoriske byrde og de administrative omkostninger.

- At sikre, at kosmetiske produkter på det europæiske marked er sikre, set i lyset af innovationen i denne sektor.

Danmark deltager i møderne i arbejdsgruppen for teknisk harmonisering, som startede under det slovenske formandskab og er fortsat under det franske. Forslaget er på dagsordnen for Rådsmødet (konkurrenceevne) d. 1.-2. december 2008.

Kontakt: Miljøstyrelsen, tlf. 72 54 40 00

 


3. Selskabs- og virksomhedslovgivning

 

Ændring af 1. og 11. selskabsdirektiv/ forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 68/151/EØF og 89/666/EØF for så vidt angår krav til visse typer selskaber i Fællesskabet om offentliggørelse og oversættelse (KOM (2008)0194 – 2008/0083 (COD))

Kommissionens foreslåede ændring af 1. selskabsdirektiv (68/151/EØF) medfører, at der fremover vil være krav om offentliggørelse af selskabsoplysninger i et offentligt tilgængeligt, elektronisk register, hvor elektronisk offentliggørelse tidligere alene var en mulighed, men ikke et krav.

 

Med Kommissionens foreslåede ændring af 11. selskabsdirektiv (89/666/EØF) vil der fremover ikke kunne kræves en oversættelse udført af en dansk autoriseret translatør eller tolk, da dokumenter bekræftet af en udenlandsk translatør eller tolk ligestilles hermed.

 

Det skal anføres, at der er tale om ændringer, der ikke vil medføre lovændringer i Danmark.

 

De foreslåede ændringer er led i den anden pakke af såkaldte "fast track"-forslag til reduktion af administrative byrder omfattende lovgivningsforanstaltninger inden for selskabsret, regnskabsaflæggelse og revision med sigte på at forenkle erhvervsbetingelserne for europæiske selskaber. Pakken indeholder forslag til målrettede og begrænsede ændringer, som skal resultere i en hurtigt realiseret forenkling.

 

Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke.  Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (konkurrenceevne) 1. -2. december 2008.

 

Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00.

 

 

Ændring af 4. og 7. selskabsdirektiv (regnskabsdirektiverne) / Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af Rådets direktiv 78/660/EØF og 83/349/EØF for så vidt angår visse oplysningskrav til mellemstore selskaber og kravet om udarbejdelse af konsoliderede regnskaber (KOM (2008)0195 - 2008/0084 (COD))

Formålet med Kommissionens foreslåede ændring af 4. selskabsdirektiv (78/660/EØF) er at forenkle regnskabskravene til små og mellemstore virksomheder og på kort sigt lette disse for en del af den administrative byrde i forbindelse med regnskabsaflæggelsen. Kommissionen anfører, at ændringerne forventes at reducere den administrative byrde, uden at det medfører tab af relevant information.

 

Desuden foreslår Kommissionen en ændring af 7. selskabsdirektiv (83/349/EØF) for at tydeliggøre sammenhængen mellem direktivets bestemmelser om koncernregnskaber og de internationale regnskabsstandarder, IFRS.

 

De foreslåede ændringer er led i den anden pakke af såkaldte "fast track"-forslag til reduktion af administrative byrder omfattende lovgivningsforanstaltninger inden for selskabsret, regnskabsaflæggelse og revision med sigte på at forenkle erhvervsbetingelserne for europæiske selskaber. Pakken indeholder forslag til målrettede og begrænsede ændringer, som skal resultere i en hurtigt realiseret forenkling.

 

Det skal anføres, at der er tale om en justering, som ikke vil medføre lovændringer i Danmark.

 

Europa-Parlamentets udtalelse om forslaget foreligger endnu ikke. Forslaget forventes behandlet på Rådsmødet (konkurrenceevne) 1.-2. december 2008.

 

Kontakt: Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, tlf. 33 30 77 00.

 

 

 

 


4. Den finansielle sektor[2]

 

Ændringer af direktiverne om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer samt aftaler om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer. KOM (2008)0028

Kommissionens forslag medfører en række forenklinger og præciseringer i de to direktiver. Det gøres lettere at anvende fordringer som sikkerhed.  Det foreslås at ophæve opt-out-bestemmelsen i artikel 4, stk. 4 i direktivet om finansiel sikkerhedsstillelse for så vidt angår forbundne systemer og fordringer, som ikke er blevet anvendt. En præcisering af bestemmelserne i direktivet om endelig afregning i betalingssystemer og værdipapirafviklingssystemer vil en forenkle dets anvendelse.

 

Det franske formandskab arbejder på at opnå enighed med Europa-Parlamentet inden udgangen af 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Ændring af UCITS-direktiv om samordning af love og administrative bestemmelser om visse institutter for kollektiv investering i værdipapirer (investeringsinstitutter). KOM(2008)458[3]  

Kommissionen ønsker direktivændringerne af 3 grunde. For det første skal investeringsinstitutter udvikle deres grænseoverskridende aktiviteter samt skabe grundlag for fusioner og stordriftsfordele. For det andet skal investorerne kunne vælge blandt et større udbud af investeringsfonde med bedre præstationer, der opererer til lavere omkostninger. For det tredje er formålet med direktivændringerne at styrke forbrugerbeskyttelsen ved at sikre, at investorerne modtager klar, let forståelig og relevant information, når de investerer i investeringsfonde omfattet af direktivet.

 

De væsentlige ændringer Kommissionen ønsker i direktivet er følgende:

·        Erstatte det forenklede prospekt med det, der kaldes "central investorinformation". Der bliver tale om et enkelt dokument med en række klart og tydeligt formulerede nøgleoplysninger, som investorerne kan benytte til at træffe deres investeringsbeslutning.

·        Lette fusioner mellem investeringsinstitutter. Der vil blive indført fælles EU-regler for fusioner og ensartede krav til investoroplysningen.

·        Mulighed for at etablere sÃ¥kaldte "master-feeder-strukturer", hvor et investeringsinstitut (feeder-instituttet) har ret til at investere alle sine aktiver i et andet investeringsinstitut (master-instituttet). Forvaltningen af aktiver fra forskellige feeder-institutter kan sÃ¥ledes samles i én enhed, samtidig med at feeder-institutternes lokale tilstedeværelse pÃ¥ de enkelte markeder fastholdes. Derved opnÃ¥s stordriftsfordele, idet forvaltningsteams kan udnytte deres kompetencer over en større formue (mulighed for højere afkast) og omkostningerne fordeles over flere feeder-institutter (mulighed for lavere omkostninger).

·        Forbedre samarbejdsmulighederne mellem de nationale tilsynsmyndigheder

 

Det samlede ændringsforslag stiler mod en endelig vedtagelse af direktivændringerne inden udgangen af 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Forslag om ændring af e-pengedirektivet

Kommissionen gennemførte i 2005 en undersøgelse af og en høring om, hvordan e-penge-direktivet var gennemført og virkede i medlemslandene.

 

Rapporten peger på, at direktivet ikke har ført til udstedelse af e-penge i nævneværdigt omfang. Kommissionen arbejder derfor på et forslag til revision af direktivet, så udstedelse af e-penge bliver lettere og konkurrencen på betalingsformidlingsområdet øges. Kommissionen vil komme med ændringer til bl.a. definitionen på e-penge, en udvidelse af direktivets anvendelsesområde og en lettelse af de krav, som udstedere af e-penge skal opfylde.

 

Et forslag om ændring af direktivet forventes fremsat i 2. halvdel af 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Forslag om ændring af direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter

Efter uroen på de finansielle markeder er der kortlagt en række spørgsmål, som kræver yderligere analyse for at bistå beslutningstagere og myndigheder med at drage hensigtsmæssige konklusioner, herunder med forslag til ændringer af tilsynsreglerne. Blandt de spørgsmål, der arbejdes med, er: Gennemsigtighed for investorer, markeder, og tilsynsmyndigheder, værdiansættelsesstandarder, herunder mindre likvide aktiver, tilsynsrammer og risikostyring samt markedets funktion, herunder kreditvurderingsbureauers rolle. 

 

Kommissionen forventes som følge heraf at revidere en række vigtige afsnit i direktivet om kapitalkrav til kreditinstitutter – CRD-direktivet. Ændringerne forventes at vedrøre rammer for samarbejde og udveksling af oplysninger mellem tilsynsmyndigheder, kravene i forbindelse med store engagementer, tilsynsmæssig behandling af hybridkapital, der indgår i kernekapitalen, udvidelse af dispensationer for andelsbanker, regler for styring af likviditet og kapitalkrav ved securitisation samt en række andre præciseringer og tekniske tilpasninger. 

 

Kommissionen vil revidere CRD-gennemførelsesdirektiverne ved brug af komitologiproceduren og ved forslag til ændring af kapitalkravsdirektivet, som forventes fremsat i slutningen af september 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Indskydergarantiordninger  

I lyset af uroen på de finansielle markeder undersøger Kommissionen, om indskydergarantiordningerne kan forbedres. Kommissionen har bebudet en række tekniske forbedringer af direktivet, herunder særligt en fremskyndelse af fristen for udbetaling af de dækkede beløb, hvis et pengeinstitut går konkurs.

 

Forslaget forventes fremsat i efteråret 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 

Kreditvurderingsbureauer

Kommissionen afsluttede den 5. september 2008 en høring af dels et forslag til europæisk regulering af kreditvurderingsbureauer dels en række forslag, der skal imødegå at finansielle virksomheder tillægger bureauernes rating for stor betydning, når de skal risikovurdere et engagement.

 

Forslaget til regulering omfatter bestemmelser om autorisation, drift og tilsyn med kreditvurderingsbureauerne.

 

Formålet med forslaget er at sikre:

 

Forslaget forventes fremsat i løbet af efteråret 2008.

 

Kontakt: Finanstilsynet, tlf.: 33 55 82 82.

 

 


5. Industriel ejendomsret

 

Kommissionens meddelelse om en europæisk strategi for industriel ejendomsret KOM(2008) 465 endelig

Kommissionen fremsatte den 16. juli 2008 en meddelelse om en europæisk strategi for industriel ejendomsret.

 

Formålet med meddelelsen er at sikre et system til beskyttelse af industrielle ejendomsrettigheder af høj kvalitet. Meddelelsen indeholder en række initiativer, som skal de sikre, at små og mellemstore virksomheders adgang til beskyttelse af industrielle ejendomsrettigheder forbedres, at håndhævelsen af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder bekæmpelse af piratkopiering og forfalskning forbedres, samt at der tages en række tiltag til optimering af beskyttelsen af industrielle ejendomsrettigheder i forhold til lande udenfor EU.

 

Formandskabet har fokuseret på den del af meddelelsen, der vedrører håndhævelse af intellektuelle ejendomsrettigheder, herunder bekæmpelse af piratkopiering og forfalskning. Formandskabet har på denne baggrund udarbejdet udkast til en række rådsresolutioner, hvori primært Kommissionen, men også medlemsstaterne, opfordres til at tage en række tiltag til bekæmpelse af piratkopiering og forfalskning. For Danmarks vedkommende harmonerer tiltagene rettet mod medlemsstaterne i høj grad med de anbefalinger, der er nævnt i rapporten fra den danske arbejdsgruppe om en styrket indsats mod piratkopiering, marts 2008.

 

Der er endnu ikke opnået en fælles holdning til meddelelsen. Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke. 

 

Formandskabet har lagt op til, at rådsresolutionerne fremlægges til vedtagelse på rådsmødet den 25. – 26. september 2008.

 

Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf. 43 50 80 00.

 

 

Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 98/71/EF om retlig beskyttelse af mønstre KOM(2004)582.

Baggrunden for ændringsforslaget er, at EU-medlemslandene uanset direktivets bestemmelser fortsat har forskellige regler om retlig beskyttelse af mønstre (design) på området for reservedele. Af denne årsag indførtes der en revisionsbestemmelse i det oprindelige direktiv, ifølge hvilken Kommissionen skulle fremsætte forslag til en harmonisering af dette område senest 4 år efter direktivets ikrafttræden i 2001.

 

Formålet med ændringsforslaget er at ophæve designbeskyttelsen af reservedele anvendt til reparation i hele EU. Forslaget vil medføre en harmonisering af designbeskyttelsen og en fuldstændig liberalisering af markedet for reservedele anvendt i forbindelse med reparation.

 

Europa-Parlamentet fremkom med sin udtalelse om direktivforslaget den 12. december 2007, hvori Parlamentet tilsluttede sig Kommissionens forslag. Parlamentet har dog tilføjet, at der skal indføres en overgangsperiode på 5 år fra direktivets ikrafttræden for den endelige ophævelse af designbeskyttelsen for reservedele.

 

Sagen er ikke på dagsordnen på rådsmøder under det franske formandskab.

 

Kontakt: Patent- og Varemærkestyrelsen, tlf.: 43 50 80 00.

 

 

Forslag til ændring af Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2006/116/EF om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder KOM (2008) 464

Kommissionen fremsatte i juli 2008 et ændringsforslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/116/EF om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder.

 

Forslaget går ud på at forlænge beskyttelsestiden for udøvende kunstnere og fonogramproducenter fra 50 til 95 år ved at foretage en ændring af de relevante bestemmelser i direktiv 2006/116/EF.

 

Forslaget indeholder derudover visse ledsagende foranstaltninger såsom oprettelse af en fond for studiemusikere, indførelse af "use it or lose it"-klausuler i kontrakter mellem udøvende kunstnere og fonogramproducenter og "tavlen visket ren" for kontrakter i den forlængede periode efter de første 50 år.

 

Formandskabet har lagt op til at direktivforslaget skal behandles på Rådsmødet (konkurrenceevne) den 1.-2. december 2008. Der foreligger ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.

 

Kontakt: Kulturministeriet 33 92 33 70

 

 

 

 


6. Skibsfart

 

Kommissionens 3. søsikkerhedspakke

Den 3. søsikkerhedspakke indeholder forslag til otte retsakter på syv forskellige områder.

 

Kontakt Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00

 

1. Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om overholdelse af flagstatsforpligtelser, KOM(2005) 586

Hensigten med forslaget er at sikre, at medlemsstaterne efterlever deres forpligtelser efter FN’s Internationale Søfartsorganisations (IMO) konventioner om sikkerhed til søs. Målet er at fremme sikkerhed og undgå forurening fra skibe under medlemsstaternes flag i international fart.

 

Det franske formandskab arbejder på enighed om kompromisforslaget i løbet af efteråret 2008. Forslaget er sat på de foreløbige dagsordener for Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december 2008.

 

2. Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om havnestatskontrol[4], KOM(2005) 588

Forslaget vil medføre en forstærket og mere effektiv kontrol af skibe, som anløber havne i fællesskabet. Desuden forenkles EU-lovgivningen ved, at forslaget samler reglerne om havnestatskontrol i ét direktiv til erstatning for de nuværende direktiver om havnestatskontrol (95/21/EF med senere ændringsdirektiver).

 

Forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet i 2. læsning er fremskredne. Forslaget forventes vedtaget inden udgangen af 2008.

 

3. Forslag til Europa-parlamentets og Rådets direktiv om ændringer af fælles regler og standarder for organisationer, der udfører inspektion og syn af skibe og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse hermed, KOM(2005) 587

Direktivet fastsætter de overordnede betingelser for, hvordan en medlemsstat som flagstat kan indgå aftaler med de såkaldte klassifikationsselskaber om udførelse af inspektioner, udstedelse af certifikater mv. på vegne af medlemsstaten.

 

Forslaget forventes vedtaget inden udgangen af 2008.

 

4. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet, KOM (2005) 589

Forslaget er et ændringsdirektiv, der har til formål at supplere de gældende regler med en række nye foranstaltninger med henblik på at fremme søsikkerheden og undgå forurening fra skibe samt at harmonisere medlemsstaternes gennemførelse af planerne for nødområder.

 

Forhandlingerne mellem Europa-parlamentet og Rådet i 2. læsning er fremskredne. Forslaget forventes vedtaget inden udgangen af 2008

 

5. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om fælles principper for ulykkesopklaring i den maritime transportsektor og til ændring af direktiverne 1999/35/EF og 2002/59/EF, KOM(2005) 590

Forslaget til direktiv om fælles principper for ulykkesopklaring er baseret på IMO’s gældende retningslinier for ulykkesopklaring. Formålet med forslaget er at fastlægge ensartede principper for ulykkesopklaring, herunder hvornår medlemsstaterne er forpligtede til at gennemføre en undersøgelse af ulykker til søs. Direktivet fastsætter ligeledes retningslinier for samarbejdet mellem medlemslande i situationer, hvor flere medlemslande har interesser i opklaringen af en ulykke.

 

Forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet i 2. læsning er fremskredne. Forslaget forventes vedtaget inden udgangen af 2008.

 

6. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under passagertransport ad søvejen, KOM(2005) 592

Forslaget gennemfører Athen-konventionen om befordring af passagerer og deres bagage til søs af 1974, som ændret ved protokollen af 2002. Med forslaget overgår kompetencen til at regulere passagerskadeansvar til Fællesskabet. De væsentligste ændringer i forhold til gældende dansk ret bliver en forhøjelse af ansvarsgrænsen pr. passager fra 175.000 SDR[5], svarende til ca. 1,5 mio. kr. til 400.000 SDR, svarende til ca. 3,4 mio. kr. Herudover skærpes ansvarsgrundlaget for skibsrelaterede hændelser, og der indføres pligt for de registrerede ejere af passagerskibe til at have forsikring for ansvaret. Endvidere får de skadelidte mulighed for at rejse krav direkte mod forsikringsgiveren.

 

Forsalget forventes vedtaget inden udgangen af 2008.

 

7. Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om rederes civilretlige ansvar og finansielle sikkerhed, KOM (2005) 593

Formålet med forslaget er at indføre skærpede regler om erstatningsansvar for redere.

Forslaget indfører en tvungen forsikring for erstatningsansvar for skibe over 300BT, uanset hvilket flag skibet sejler under. Medlemsstaterne skal gennemføre den såkaldte Globalbegrænsningskonvention af 1996[6], der giver mulighed for, at rederne kan begrænse deres ansvar for en række forskellige erstatningskrav.

 

Forslaget er sat på de foreløbige dagsordener for Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 9.-10. oktober 2008 og den 8.-9. december 2008.

 

 

Kommissionens henstilling til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger om betingelser og vilkår for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse til CCNR og Donau-Kommissionen, SEK (2003) 897

Kommissionen har på vegne af Rådet forhandlet om Fællesskabets tiltrædelse til Beograd-konventionen om ensrettede regler for sejlads på Donau.

 

Danmark har ingen indre vandveje og har ikke umiddelbare interesser i forhold til sejlads på Donau, hvorfor Fællesskabets tiltrædelse til Beograd-konventionen ikke vil få konsekvenser for Danmark.

 

Forslaget behandles i henhold til proceduren i EF-traktatens artikel 300, og Europa-Parlamentet skal derfor ikke høres om forslaget.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00

 

 

Kommissionens henstilling til Rådet om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger med FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) om betingelser og vilkår for Det Europæiske Fællesskabs tiltrædelse, SEK(2002) 381

Kommissionen ønsker på Fællesskabets vegne at indlede forhandlinger med FN’s Internationale Maritime Organisation (IMO) med henblik på, at Fællesskabet opnår fuldt medlemskab af IMO. Kommissionen foreslår i den forbindelse bl.a. en overgangsordning i forhold til visse af IMO’s komitéer med henblik på at forbedre Fællesskabets koordinering af holdningerne i forbindelse med forhandlinger i IMO.

 

Forslaget behandles i henhold til proceduren i EF-traktatens artikel 300, og Europa-Parlamentet skal derfor ikke høres om forslaget.

 

Kommissionens henstilling blev berørt pÃ¥ RÃ¥dsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 30. november 2007. Kommissionen slog ved denne lejlighed til lyd for, at Fællesskabet – i stedet for fuldt medlemskab â€“ alene fÃ¥r observatørstatus i IMO. Sagen forventes at indgÃ¥ i Kommissionens kommende meddelelse om en europæisk søtransportstrategi 2008-2018.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.

 

 

Forslag fra Kommissionen om skabelsen af et europæisk søtransportområde uden barrierer

Forslaget ventes fremlagt i efteråret 2008, men henblik på en fjernelse af hindringer for den frie bevægelighed på det indre marked for søtransport og lette de administrative byrder for nærskibsfarten.

 

Det forventes, at forslaget vil indeholde en række forskellige tiltag til forbedring af både de retlige og fysiske rammer for nærskibsfarten. Det kan f.eks. dreje sig om simplificering og harmonisering af administrative krav, forbedring af infrastrukturen i havne og oplandet samt andre foranstaltninger, der fremmer anvendelse af søtransport som transportform.

 

Sagen er sat på den foreløbige dagsorden for Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 8.-9. december 2008 til orientering.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.

 

 

Implementering af Rådets og medlemsstaternes regeringsrepræsentanters beslutning af 12. februar 1998, der bemyndigede Kommissionen til at indlede forhandlinger med henblik på at indgå en aftale om søtransport mellem Fællesskabet og dets medlemsstater og Republikken Indien, SEK(1997) 113

Forhandlingsmøderne med Indien ledes af Kommissionen med deltagelse af medlemslandene. Det første formelle forhandlingsmøde fandt sted i juli 2006. Det 8. topmøde mellem EU og Indien i november 2007 støttede en fortsættelse af forhandlingerne med henblik pÃ¥ snarlig afslutning af en gensidig fordelagtig aftale. Det seneste møde i marts i Ã¥r medførte dog ikke større fremskridt. Næste forhandlingsmøde finder sted 24. – 26. september 2008 i Bruxelles.

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.

 

 

Forslag til Rådets beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs interesse at ratificere Den Internatio­nale Arbejdsorganisations 2007-konvention om arbejdsforhold i fis­kerisektoren (konvention 188) - KOM (2008) 320

Forslaget til rådsbeslutning indebærer, at medlemsstaterne bemyndiges til at ratificere 2007-konventionen om arbejdsforhold i fiskerisektoren, der blev vedtaget på FN’s Internationale Arbejdsorganisations årlige konference i juni 2007. Bemyndigelsen er nødvendig for at medlemsstaterne kan ratificere konventionen, da bestemmelserne om koordinering af sociale sikringsordninger i konventionen berører udøvelsen af Fællesskabets kompetence.

 

Det følger endvidere af forslaget, at med­lemsstaterne opfordres til at tage de nødvendige skridt til ratificering inden januar 2012.

 

Det franske formandskab har ikke lagt op til, at forslaget skal behandles på kommende rådsmøder.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.

 

 

Forslag til Rådets direktiv om gennemførelse af den aftale om konventionen om søfarendes arbejdsforhold, 2006, og ændring af direktiv 1999/63/EF, der er indgået mellem European Community Shipowners’ Associations (ECSA) og Federation of Transport Workers’ Unions in the European Union (FST)

Aftalen bygger på FN’s Internationale Arbejdsorganisations konsoliderede konvention om søfarendes arbejdsforhold, der blev vedtaget på organisationens søfartskonference i februar 2006. Hvis forslaget vedtages bliver aftalen til EU-ret.

 

De sociale parters aftale omfatter gennemførelsen af dele af konventionen. Det er bl.a. minimumskrav for at kunne arbejde om bord på handelsskibe, søfarendes ansættelsesvilkår, ret til hjemsendelse, indkvartering, kost og forplejning, sygdomsbehandling og løn under sygdom.

 

Rådet bemyndigede i juni måned 2007 medlemsstaterne til at ratificere konventionen og opfordrede dem til at iværksætte de nødvendige foranstaltninger med henblik på at ratificere den inden den 31. december 2010.

 

Direktivforslaget er på den foreløbige dagsorden til Rådsmødet (Transport, Telekommunikation og Energi) den 8.-9. december 2008.

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00.


7. Danmarks Statistik

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et program for modernisering af den europæiske erhvervs- og handelsstatistik (Meets) KOM(2007) 433 endelig af 19. juli 2007

Formålet med forslaget er at fastlægge et program for udvikling af erhvervsstatistikken i EU. Programmet løber fra 2009 til 2013, og den finansielle ramme er 42,5 mio. Euro.

 

På den ene side kræver den internationale økonomiske udvikling, at der udvikles en række nye indikatorer for, at erhvervsstatistikken fremover kan være dækkende og aktuel. På den anden side er der et behov for at reducere virksomhedernes svarbyrde. Programmet skal derfor opfattes som et værktøj, der dels muliggør igangsættelse af udvikling af nye indikatorer, dels igangsætter initiativer til at modernisere det eksisterende produktionssystem, så administrative data i højere grad anvendes i den fremtidige statistikproduktion. Ligeledes indeholder projektet aktiviteter vedrørende prioritering af den eksisterende statistik.

 

Europa-Parlamentet har udtalt sig om forslaget den 9. juli 2008. Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for et rådsmøde under det franske formandskab.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 638/2004 om statistikker over varehandelen mellem medlemsstaterne, KOM(2008) 58 endelig af 7. februar 2008 (INTRASTAT)

Formålet med forslaget er, at

·      give lettelser i indberetningsbyrden ved at Ã¥bne op for at reducere antallet af virksomheder, der indberetter til Intrastat,

·      stramme kvalitetskrav til statistikken til kompensation for den reducerede datamængde,

·      producere statistik over udenrigshandel fordelt pÃ¥ virksomhedskende-tegn (fx beskæftigelse, omsætning o. lign).

 

Europa-Parlamentet forventes at afgive en første udtalelse den 20. oktober 2008. Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for et rådsmøde under det franske formandskab.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fællesskabsstatistikker over varehandelen med tredjelande og om ophævelse af Rådets forordning (EF) nr. 1172/95, KOM (2007) 653 endelig af 30. oktober 2007 (EXTRASTAT)

Formålet med forslaget er at tilpasse udenrigshandelsstatistikken med tredjelande til de ændringer, der vil blive indført i toldangivelsesprocedurerne i henhold til den moderniserede fællesskabstoldkodeks.

 

Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 23. september 2008, og der forventes yderligere behandling af forslaget i Rådets arbejdsgruppe for statistik. Forslaget forventes først at blive behandlet på et rådsmøde i foråret 2009.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om europæiske statistikker, KOM(2007) 625 endelig, af 16. oktober 2007

Forslaget sigter mod at revidere og opdatere det eksisterende grundlæggende regelkompleks for europæiske statistikker, således at det bliver tidssvarende og bedre egnet til at opfylde de statistikkrav, der er forbundet med udviklingen og udfordringerne i det fremtidige EU-samarbejde. Herudover lægger forslaget op til en præcisering af det Europæiske Statistiske Systems rolle.

 

Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse den 20. oktober 2008. Forslaget forventes at blive behandlet på et rådsmøde inden udgangen af 2008.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om afgrøde-statistikker, KOM(2008) 210 endelig, af 21. april 2008.

Formålet med forslaget er at forenkle de gældende bestemmelser og tilpasse dem til EU’s nye behov. Forslaget erstatter forordninger om henholdsvis statistik for kornproduktion og for andre landbrugsafgrøder. Forslaget udvider statistikken til også at gælde frugt og grøntsager og tilføjer nye krav om tidlige estimater for årlig produktion. Desuden udvides der med regionale resultater for de mest betydende afgrøder.

 

Europa-Parlamentet forventes at afgive udtalelse til december 2008. Forslaget forventes at blive behandlet på et rådsmøde i foråret 2009.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord­ning om en række under­søgelser af landbrugsbedrifternes struktur og en undersøgelse af produktionsmetoderne i land­bruget og om op­hævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 571/88. KOM(2007) 245 endelig, af 10. maj 2007

Formålet med forslaget er at skabe et retsgrundlag for harmoniseret strukturstatistik for landbruget, som omfatter alle EU’s medlemslande. Statistikken bruges af Kommissionen til planlægning og administration af den fælles landbrugspolitik. Forslaget indebærer undersøgelser i 2010, 2011, 2013 og 2016, hvor undersøgelsen i 2010 omfatter alle bedrifter. Forslaget erstatter den eksisterende forordning (EØF) 571/88.

 

Europa-Parlamentet har afgivet en første udtalelse den 21. maj 2008. Forslaget forventes at blive sat på dagsordenen for et rådsmøde inden udgangen af 2008.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om statistikker over husdyrbestande og kødproduktion, KOM (2007) 129 endelig, af 23. marts 2007

Formålet med forslaget er at etablere et samlet grundlag for statistikker over husdyrbestande, slagtninger og prognoser over kødproduktion, der er vigtige for forvaltningen af EU’s landbrugspolitik. Lovgivningen på området er så kompleks, at det er fundet formålstjenligt at samordne lovgivningen i én forordning. Det er desuden fundet væsentligt at supplere statistikkerne over svine-, okse-, fåre- og gedekød med statistikker over fjerkrækød.

 

Europa-Parlamentet har afgivet en første udtalelse den 20. maj 2008. Forslaget forventes at blive sat på dagsorden for et rådsmøde inden udgangen af 2008.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) om fællesskabsstatistikker over folkesundhed og arbejdsmiljø, ”Sundheds- og arbejdsskadestatistikker”, KOM(2007) 46, af 7. februar 2007

Formålet med forslaget er at skabe fælles rammer for udarbejdelsen af Fællesskabsstatistikker vedrørende folkesundhed og arbejdsmiljø. Forslaget harmoniserer indberetningerne af data på disse områder og gør den i dag frivillige leverance af data obligatorisk. Forslaget skal bl.a. ses i sammenhæng med Europa-Parlamentets og Rådets program for Fællesskabets indsats inden for folkesundhed (2003-2008) og Rådets resolution om en ny fællesskabsstrategi for sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen (2002-2006). Gennemføres forslaget i sin nuværende form, vil det bl.a. betyde, at Danmark skal øge svarbyrden for erhvervslivet for så vidt angår anmeldelse af arbejdsulykker.

 

Forslaget forventes vedtaget i RÃ¥det den 2. oktober 2008.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33, eller Arbejdstilsynet, tlf.: 72 20 87 09.

 

 

Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om statistik over plantebeskyttelsesmidler Kom (2006) 778 endelig af 11. december 2006

Formålet med forslaget er at sikre, at der indsamles sammenlignelige data i medlemsstaterne om anvendelsen af plantebeskyttelsesmidler, således at der kan udarbejdes harmoniserede risikoindikatorer, så de fremskridt der gøres i retning af en mere bæredygtig anvendelse af plantebeskyttelsesmidler kan måles.

 

Der er planlagt en anden læsning af forslaget i Europa-Parlamentet den 13. januar 2009. Forslaget forventes tidligst at blive sat på dagsordenen for et rådsmøde i foråret 2009.

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33 eller Miljøstyrelsen, tlf.: 72 54 45 44.

 

 


8. Forslag vedtaget siden EU-nyhedsrapporten for 1. halvår af 2008

 

Igangværende reform af EU’s statsstøtteregler. Vedtagne EU-retsakter.

Kommissionens generelle gruppefritagelsesforordning (EF) Nr. 800/2008 af 6. august 2008.

Vedtaget og trådt i kraft.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen 72 26 80 00.

 

Kommissionens meddelelse om anvendelsen af EF-traktatens artikel 87 og 88 på statsstøtte i form af garantier (2008/C 155/2.

Vedtaget og trådt i kraft.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen 72 26 80 00.

 

Rammebestemmelser for statsstøtte til miljøbeskyttelse (Community Guidelines on State Aid for Environmental Protection).

Vedtaget den 23. januar 2008. Rammebestemmelserne er trådt i kraft.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen 72 26 80 00.

 

Kommissionens forordning (EF) nr. 1535/2007 af 20. december 2007 om anvendelse af EF-traktatens artikel 87 og 88 på de minimis-støtte til produktion af landbrugsprodukter.

Vedtaget.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen 72 26 80 00.

 

Rammebestemmelserne for statsstøtte til skibsbygning (2006/C 260/03).

Kommissionen har besluttet at forlænge rammebestemmelserne, så de er gældende indtil 31. december 2008.

 

Kontakt: Konkurrencestyrelsen 72 26 80 00.

 

Forbrugerkredit – ændret forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om harmonisering af medlemsstaternes love og administrative bestemmelser om forbrugerkreditaftaler og ændring af Rådets direktiv 93/13/EF, KOM (2005) 483 endelig

Vedtaget af RÃ¥det den 23. april 2008.

 

Kontakt: Justitsministeriet, tlf.: 33 92 33 40

 

Forslag til ny moderniseret toldkodeks, KOM(2005)608.

Forslaget er vedtaget.

 

Kontakt: SKAT-Hovedcentret, tlf.: 72 37 26 13

Forslag til beslutning om papirløse rammer for told og handel (e-told), KOM(2005)609

Beslutningen er offentliggjort i EU-Tidende den 26. januar 2008 som Europa-Parlamentet og RÃ¥dets beslutning Nr. 70/2008/EF.

 

Kontakt: SKAT-Hovedcentret, tlf.: 72 37 26 13

 

Forslag til ændring af forordning 515/97 – gensidig bistand toldmyndighederne i EU.

Forslaget er vedtaget.

 

Kontakt: SKAT-Hovedcentret, tlf.: 72 37 04 10

 

Forslag om ændring af en fællesskabsordning vedrørende fritagelse for import- og eksportafgifter, KOM (2007)614) af 18. oktober 2007. Forslaget er vedtaget.

 

Kontakt: SKAT-Hovedcentret, tlf.: 72 37 59 70

 

Forslag om ændring af told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif (Forslag om ændring af told- og statistiknomenklaturen og den fælles toldtarif, KOM (2007)615) af 18. oktober 2007.

Forslaget er vedtaget.

Kontakt: SKAT-Hovedcentret, tlf.: 72 37 04 10

 

Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets forordning om energistatistik KOM (2006) 850 Endelig, af 10. januar 2007.

Vedtaget af RÃ¥det 15. september 2008

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33. Eller Energistyrelsen, tlf.: 33 92 75 03.

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om folke- og boligtællinger, KOM(2007) 69 endelig, af 23. februar 2007.

Vedtaget af RÃ¥det den 23. juni og offentliggjort i EU-Tidende den 13. august 2008

 

Kontakt: Danmarks Statistik, tlf.: 39 17 39 33.

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om procedurer for anvendelsen af visse nationale tekniske forskrifter på produkter, der markedsføres lovligt i en anden medlemsstat, og om ophævelse af beslutning nr. 3052/95/EF, KOM (2007) 36 af 14. februar 2007.

Vedtaget den 9. juli 2008 og publiceret i Den Europæiske Unions Tidende L218/21 af 13.8.2008

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Internationalt Center, tlf. 35 46 60 00  

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 339/93, KOM (2007) 37 af 14. februar 2007.

Vedtaget den 9. juli 2008 og publiceret i Den Europæiske Unions Tidende L218/30 af 13.8.2008

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Internationalt Center, tlf. 35 46 60 00  

 

Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om fælles rammer for markedsføring af produkter og om ophævelse af Rådets afgørelse 93/465/EØF, KOM (2007) 53 af 14. februar 2007.

Vedtaget den 9. juli 2008 og publiceret i Den Europæiske Unions Tidende L218/82 af 13.8.2008

 

Kontakt: Erhvervs- og Byggestyrelsen, Internationalt Center, tlf. 35 46 60 00  

 

Kommissionens forslag til ophævelse af Rådets forordning nr. 954/79 om medlemsstaternes ratifikation eller tiltrædelse af FN’s konvention om en kodeks for linjekonferencer – KOM(2006) 869

Forordning (EF) nr. 1490/2007 af 11. december 2007 træder i kraft den 18. oktober 2008 (EUT L 332 af 18. december 2007, s. 1-2).

 

Kontakt: Søfartsstyrelsen, tlf.: 39 17 44 00

 

 

 

 

 

 

 


9. Dagsordener for Rådsmøder 2. halvår 2008

 

 

MØDEINDKALDELSE OG FORELØBIG DAGSORDEN

2891. SAMLING I RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION

(KONKURRENCEEVNE (det indre marked, industri og forskning))

torsdag den 25. og fredag den 26. september

 

SAMLINGEN TORSDAG DEN 25. SEPTEMBER 2008 (kl. 9.30)

1. Vedtagelse af den foreløbige dagsorden

 

2. (evt.) Godkendelse af listen over A-punkter

 

3. Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Økonomiske

og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - "Tænk småt først" - En "Small Business Act" for

Europa

– Debat

11262/08 COMPET 249 IND 68 MI 232 ECO 84

 

4.

a) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske

Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget om handlingsplanen for

bæredygtigt forbrug, bæredygtig produktion og en bæredygtig industripolitik

– Udkast til Rådets konklusioner

– Debat

 

b) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske

Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Offentlige indkøb for et bedre

m– iljø Vedtagelse af Rådets konklusioner

12026/08 ENV 477 ENT 186 COMPET 277 MI 267 RELEX 571 RECH 228

ECO 92 SAN 152 IND 78 ENER 239 ECOFIN 309 MAP 26

CONSOM 94

12041/08 MAP 22 ENV 478

+ REV 1 (en,fr,de)

 

5. Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet og Det Europæiske Økonomiske

og Sociale Udvalg - Hvordan standardisering kan bidrage mere til innovation i EU

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

8049/08 COMPET 116 IND 28 MI 110 RECH 108 TELECOM 37

+ REV 1 (nl)

12791/08 COMPET 303 IND 89 MI 290 RECH 260 TELECOM 130

 

6. Bedre lovgivning

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

 

7. Bekæmpelse af varemærkeforfalskning

 

a) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet og Det Europæiske

Økonomiske og Sociale Udvalg - En europæisk strategi for industriel ejendomsret

– Fremlæggelse ved Kommissionen

 

b) Status over handlingsplanen for toldvæsenet vedrørende bekæmpelse af

varemærkeforfalskning for perioden 2005-2008

– Orientering ved Kommissionen

 

c) Udkast til Rådets resolution om en omfattende europæisk plan for bekæmpelse af

varemærkeforfalskning

– (evt.) Debat

– Vedtagelse

12267/08 PI 36 UD 130 COMPET 283 IND 83 MI 275 RECH 233

EDUC 194

+ REV 1 (de)

 

8. Den europæiske rumpolitik

– Forberedelse af mødet i Rumrådet1

12857/08 RECH 268 COMPET 314

 

SAMLINGEN FREDAG DEN 26. SEPTEMBER 2008 (kl. 12.00)

9. Den europæiske rumpolitiks fremtid

– Vedtagelse af en rådsresolution (efter mødet i Rumrådet)

12868/08 RECH 272 COMPET 320

 

10. Nanovidenskabelig og nanoteknologisk forskning

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

 

11. Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det og Europa-Parlamentet - Bedre karrieremuligheder

og øget mobilitet: et europæisk partnerskab for forskere

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

10059/08 RECH 187 EDUC 155 COMPET 200

 

12. Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Økonomiske og Sociale

Udvalg og Regionsudvalget om fælles programmering inden for forskning: samarbejde for at

tackle fælles udfordringer mere effektivt

– Fremlæggelse ved Kommissionen

– Orienterende debat

11935/08 RECH 223 COMPET 270

 

13. En fælles indsats fra medlemsstaternes side mod neurodegenerative sygdomme, navnlig

Alzheimers sygdom

– Vedtagelse af Rådets konklusioner

12856/08 RECH 267 SAN 178

 

14. Eventuelt

a) Forslag til Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv om revision af RÃ¥dets direktiv

88/378/EØF af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning

om sikkerhedskrav til legetøj (R)

– Status ved formandskabet

 

b) Resultattavle for det indre marked

– Fremlæggelse ved Kommissionen

11740/08 MI 249 COMPET 265

 

c) Ljubljana-processen - fastlæggelse af "vision 2020" for det europæiske forskningsrum

– Status ved formandskabet

12852/08 RECH 263 COMPET 310

 

d) Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske

Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget: "En europæisk strategi for

havforskning og maritim forskning - En sammenhængende ramme for det europæiske forskningsrum til fremme af bæredygtig udnyttelse af havene

– Fremlæggelse ved Kommissionen

12699/08 RECH 249 COMPET 297 ENV 516 TRANS 274 PECHE 220

 

e) Forslag til Rådets forordning om EF-rammebestemmelser for en europæisk

forskningsinfrastruktur (R)

– Fremlæggelse ved Kommissionen

12259/08 RECH 232 COMPET 282

 

f) (evt.) Meddelelse fra Kommissionen om en europæisk strategisk ramme for det

internationale videnskabelige og teknologiske samarbejde (herunder også det "nukleare aspekt")

– Fremlæggelse ved Kommissionen

 

g) Meddelelse fra Kommissionen til RÃ¥det og Europa-Parlamentet om metoder og mandat

for uafhængige eksperters evaluering af Det Europæiske Forskningsråds strukturer og

mekanismer

– Fremlæggelse ved Kommissionen

12557/08 RECH 242 COMPET 293

 

h) Meddelelse fra Kommissionen til Europa-Parlamentet, Rådet, Det Europæiske

Økonomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget - Efterfølgende evaluering af

Informationssamfundets teknologier (IST)', et udvalgt forskningstema i det sjette

rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (FTU)

– Fremlæggelse ved Kommissionen

12718/08 RECH 252 COMPET 299 TELECOM 124

 

i) Indvielse af Det Europæiske Teknologiinstitut

– Orientering ved formandskabet

 

j) Den økonomiske transatlantiske dialog

– Orientering ved formandskabet

 

k) Energi/klimapakkens indvirkning på elektricitetspriserne

– Orientering ved den polske delegation med støtte fra den rumænske delegation

 

 


 

PROVISIONAL AGENDA FOR THE

COMPETITIVENESS COUNCIL

BRUSSELS – 1 and 2 DECEMBER 2008

 

 

1.                   Adoption of the agenda

2.                   Approval of the list of "A" items

 

INTERNAL MARKET

 

3.       Defence package

 

(a)     Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the coordination of procedures for the award of certain public works contracts, public supply contracts and public service contracts in the fields of defence and security

                      Interinstitutional file: 2007/0280 (COD)

                      –                    Political agreement

 

(b)     Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council simplifying terms and conditions of transfers of defence‑related products in the Community

                      Interinstitutional file: 2007/0279 (COD)

                      –                    Progress report/Political agreement

 

4.       (poss.) Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the extension of the duration of rights to sound recordings

          –          Progress report/General approach

 

5.       Proposal for a Council Regulation on the European Private Company statute

          –          Political agreement

 

6.       Patent (jurisdiction and Community patent)

          –          Progress report/General approach

 

7.       Gambling and betting

          –          Presidency progress report

 

 

 

CONSUMERS

 

8.       Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on a horizontal framework instrument applicable to contracts concluded by consumers (review of the Community acquis)

          –          Presentation by the Commission

 

 

INDUSTRY

 

9.       "European Small Business Act"

          –          Adoption of Council conclusions

 

10.     Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on cosmetics (recast)

          Interinstitutional file: 2008/0035 (COD)

          –          General approach

 

11.     Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council revising Council Directive 88/378/EEC of 3 May 1988 on the approximation of the laws of the Member States concerning the safety of toys

          Interinstitutional file: 2008/0018 (COD)

          –          General approach

 

12.     European clusters strategy

          –          Adoption of Council conclusions

 

 

 

PROVISIONAL AGENDA FOR THE

TRANSPORT, TELECOMMUNICATIONS and ENERGY COUNCIL

BRUSSELS – 8 and 9 DECEMBER 2008

 

 

1.                   Adoption of the agenda

2.                   Approval of the list of "A" items

 

TRANSPORT

 

Maritime transport

 

3.       Third maritime safety package

 

(a)     Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on compliance with flag State requirements

          Interinstitutional file: 2005/0236 (COD)

          – Political agreement

 

(b)     Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on the civil liability and financial guarantees of shipowners

          Interinstitutional file: 2005/0241 (COD)

          – Political agreement

 

4.       (poss.) Legislative proposal on a Maritime Space without Barriers

          –          Progress report

 

 

5.       Legislative proposal on the transposition of the Agreement on the ILO's Maritime Labour Convention

          –          General approach/Political agreement

 

 

 



[1] For så vidt angår eksport af forsvarsmateriel til lande uden for EU, vil det fortsat være op til medlemslandene selv at fastsætte regler herfor, idet EU ikke har kompetence på dette område.

[2] Forslag om finansielle tjenesteydelser behandles i EU´s ministerråd af Rådet af Økonomi- og Finansministre – ØKOFIN -, hvor finansministeren repræsenterer Danmark.

[3] http://ec.europa.eu/internal_market/investment/legal_texts/index_en.htm og http://ec.europa.eu/internal_market/investment/docs/legal_texts/framework/recast_da.pdf

[4] Havnestatskontrol:    Medlemsstatens kontrol af fremmedflagede skibe i sine havne med hensyn til overholdelse af internationale konventioner mv. for skibes sikkerhed, forureningsforebyggelse samt besætningernes leve- og arbejdsvilkår om bord.

[5] Special Drawing Rights

[6] Globalbegrænsningsreglerne er konventionsbaserede regler, hvorefter en transportør kan begrænse det samlede ansvar for skibet, der udspringer af en enkelt begivenhed. Reglerne findes i sølovens kapitel 9. Reglerne heri er baseret på London-konventionen af 1976, som ændret ved 1996-protokollen hertil. Danmark, Cypern, Luxembourg, Sverige, Finland, Tyskland, Spanien, Malta og Storbritannien er alle parter i 1996-protokollen, mens andre medlemsstater er parter i 1976-konventionen.