Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 502
Offentligt
708443_0001.png
708443_0002.png

Notat

ErhvervJ.nr. MST-101-00070Ref. MLA17. juli 2009

Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg om be-

grundet udtalelse om manglende gennemførelse i praksis af direktivet om integreret fore-

byggelse og bekæmpelse af forurening (IPPC-direktivet)

Den danske regering har den 15. maj 2009 modtaget Kommissionens begrundede udtalelse i sagnr. 2008/2310 (dokument SG-Greffe(2009)D/2753), hvori Kommissionen anfører, at Danmark hartilsidesat sine forpligtelser i henhold til artikel 5 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/1/EFom integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening, da ikke alle godkendelser er blevet re-vurderet og om nødvendigt ajourført inden den 30. oktober 2007.Kommissionen henviser i den begrundede udtalelse til, at den danske regering i sit svar af 2. marts2009 på åbningsskrivelsen erklærer sig enig med Kommissionen i, at Danmark ikke fuldt ud haroverholdt sine forpligtelser i henhold til direktivets artikel 5.Kommissionen noterer sig, at der med hensyn til antallet af udestående sager er gjort fremskridtsiden fremsendelsen af åbningsskrivelsen, men at det af de danske myndigheders svar på åb-ningsskrivelsen fremgår, at nogle af godkendelserne måske først bliver ajourført ved udgangen af2009, det vil sige mere end to år efter fristen i direktivet.Med hensyn til deponeringsanlæg, som den danske regering i svaret anså for omfattet af fristen ideponeringsdirektivet og ikke fristen i IPPC-direktivet, anfører Kommissionen, at det ikke er muligtud fra svaret at slutte, at alle eksisterende godkendelser af deponeringsanlæg er blevet revurderetog om nødvendigt ajourført pr. 30. oktober 2007 eller på svartidspunktet.Regeringen er enig med Kommissionen i, at de forpligtelser, der påhviler Danmark i henhold til di-rektivets artikel 5, endnu ikke er gennemført fuldt ud.Indberetninger fra de ansvarlige myndigheder (53 kommuner og tre statslige miljøcentre) viser, atantallet af de udestående godkendelser og revurderinger i henhold til direktivets artikel 5, der vedsidste opgørelse i januar 2009 udgjorde 250, er reduceret til 210 pr. 31. maj 2009.Status pr. 31. maj 2009 viser klart, at antallet af eksisterende IPPC-virksomheder, der mangler enrevurdering eller godkendelse, er faldende set i forhold til det samme antal opgjort pr. januar 2009.Det forventes, at antallet af udestående IPPC-sager vil falde forholdsmæssigt mere i den kommen-de periode. Denne forventning bygger på, at effekten af de særlige gennemførelsestiltag, der blevigangsat i januar 2009 til fulde forventes at vise sig i anden halvdel af 2009. Når effekten i højeregrad forventes at vise sig i anden halvdel af 2009 frem for første halvdel af 2009, så skyldes dette,at der i lyset af de regler, der gælder for sagsbehandlingen af IPPC-anlæg, altid vil gå et vist antalmåneder, inden sagen kan afsluttes.
I forlængelse af tidligere tiltag i sagen har miljøministeren nu dels indkaldt en række borgmestre tilmøde, og dels pålagt Miljøstyrelsen at holde møde med en række kommuner. Disse initiativer gen-nemføres som led i regeringens sikring af, at de udestående sager afsluttes snarest muligt og se-nest inden udgangen af 2009.I forhold til de udestående 210 sager pr. 31. maj 2009 påpeger regeringen, at det fortsat forholdersig således, at langt størstedelen (190) af de udestående virksomheder i Danmark vedrører mang-lende revurderinger. For så vidt angår de 190 udestående revurderinger, er det vigtigt, at erindre, atkravet om anvendelse af bedste tilgængelige teknik har været gældende i Danmark siden 1991. Pådenne baggrund er der en begrundet formodning for, at mange af de udestående sager om bestå-ende virksomheder m.v. allerede i dag reelt set drives i overensstemmelse med kravene, der erfastsat i direktivets artikel 5.Endvidere bemærkes det, at regeringen som nævnt i svaret på Kommissionens åbningsskrivelse,vil orientere Kommissionen om status i efteråret 2009. Med henblik herpå vil Miljøstyrelsen bede deansvarlige centre og kommuner indberette status opgjort pr. 31. august 2009.Det oplyses desuden, at målsætningen for de samlede gennemførelsestiltag er udformet på bag-grund af en vurdering af, hvad der i forbindelse med modtagelsen af åbningsskrivelsen i december2008 blev anset for realistisk muligt set i lyset af såvel antallet af udestående sager,som den tid,der realistisk set som minimum går med en korrekt opfyldelse af sagsbehandlingsbestemmelserneog de indholdsmæssige krav til revurderingen.Regeringen oplyser, at status pr. 31. august 2009 vil blive fremsendt til Kommissionen inden den 9.september 2009.Vedrørende deponeringsanlæg lagde regeringen i svaret på åbningsskrivelsen til grund, at depone-ringsanlæg, jf. punkt 5.1. og 5.4. i bilag 1 til IPPC-direktivet, i perioden 2001 til 2009 skal revurderesi overensstemmelse med bestemmelserne i direktiv 1999/31/EF af 26. april 1999 om deponering afaffald, og at fristen d. 16. juli 2009 for revurdering af anlæggene efter deponeringsdirektivet havdeerstattet IPPC-direktivets frist.Arbejdet med revurdering af anlæggene har været tilrettelagt ud fra denne fortolkning, som regerin-gen finder at der er gode argumenter for. Kommissionen har imidlertid en anden fortolkning af de todirektiver. Dette spørgsmål forfølges ikke yderligere på nuværende tidspunkt, også under hensyn tilat fristen i henhold til deponeringsdirektivet meget snart udløber. Der er derfor indhentet oplysnin-ger om status for behandlingen af de deponeringsanlæg, der er omfattet af IPPC-direktivets punkt5.1. og 5.4. Indberetningerne har vist, dels at der pr. 31. maj 2009 udestår revurdering af 35 IPPC-deponeringsanlæg, og dels at samtlige anlæg forventes revurderet snarest og senest inden udgan-gen af 2009.Den planlagte status pr. 31.august 2009 vil således omfatte status i forhold til såvel de udestående210 sager samt de udestående 35 IPPC-deponeringsanlæg.Regeringen har besvaret den begrundede udtalelse i overensstemmelse med det ovenfor anførte.
2