Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 529
Offentligt
712264_0001.png
NOTAT
Dato:
Kontor:
Internationalt kontor
INM 301
Orienteringsnotat om væsentlige EU-sager på Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere
og Integrations område, der forventes behandlet under det svenske EU-formandskab i
andet halvår af 2009
1. Indledning
Sverige overtog EU-formandskabet den 1. juli 2009 for de følgende seks måneder. Under
det svenske formandskab er følgende datoer foreløbig planlagt for rådsmøder (retlige og in-
dre anliggender):
uformelt ministermøde i Stockholm den 15.-17. juli 2009
formelt rådsmøde i Bruxelles den 22. september 2009
formelt rådsmøde i Luxembourg 23. oktober 2009
formelt rådsmøde i Bruxelles den 30. november - 1. december 2009
I det følgende redegøres for forventningerne til arbejdet på Integrationsministeriets område
under det svenske formandskab.
2. Generelt
Migration er blandt det svenske formandskabs tre vigtigste prioriteter, hvilket især hænger
sammen med, at der under det svenske formandskab skal vedtages et nyt flerårigt program
til afløsning af det nuværende arbejdsprogram på området for retlige og indre anliggender
(Haag-programmet om styrkelse af frihed, sikkerhed og retfærdighed i EU), der løber frem til
udgangen af 2009.
3. Stockholm-programmet
Det svenske formandskab forventes i løbet af efteråret at fremlægge et udkast til et nyt ar-
bejdsprogram for området for retlige og indre anliggender med henblik på drøftelse heraf på
rådsmødet for retlige og indre anliggender den 30. november-1. december 2009 og på
rådsmødet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser den 7.-8. december 2009.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er hensigten, at programmet skal vedtages på Det Europæiske Råds møde den 10.-11.
december 2009.
Kommissionen fremkom den 20. juni 2009 med sin meddelelse om et område med frihed,
sikkerhed og retfærdighed i borgernes tjeneste (KOM(2009) 262 endelig), der indeholder
Kommissionens bidrag til det kommende flerårige program.
På det uformelle rådsmøde for retlige og indre anliggender i Stockholm den 15.-17. juli 2009
var der en første uformel drøftelse af emnet.
Hovedemnerne på Integrationsministeriets område forventes blandt andet at blive:
Solidaritet og håndtering af byrderne forbundet med de såkaldte blandede migrati-
onsstrømme bestående af både asylsøgere og ulovlige indvandrere.
Øget samarbejde med oprindelses- og transitlandene med henblik på at opnå en
bedre styret migration og dermed en styrket bekæmpelse af ulovlig indvandring og
en større synergieffekt mellem migration og udvikling.
Fokus på praktisk samarbejde om blandt andet asyl og grænsekontrol gennem det
kommende asylstøttekontor og Frontex.
Lovlig arbejdskraftindvandring.
Færdiggørelsen og (videre)udviklingen af IT-systemer (bl.a. VIS, SIS II og et even-
tuelt kommende elektronisk system for registrering af indrejse og udrejse).
Regeringens positionspapir til formandskabet og Kommissionen til brug for udarbejdelsen af
Stockholm-programmet blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg
for Udlændinge- og Integrationspolitik den 1. april 2009 til orientering.
4. Asyl
Under svensk formandskab ventes forhandlingerne om den såkaldte asylpakke at fortsætte.
Formandskabet ventes at prioritere forhandlingerne om forslag af 18. februar 2009 om opret-
telse af et europæisk asylstøttekontor (KOM (2009) 66) og forslag af 3. december 2008 til
ændring af forordning om oprettelse af "Eurodac" (KOM (2008) 825). Forhandlingerne om
Kommissionens forslag af 3. december 2008 til ændring af Dublin-forordningen (KOM (2008)
820) og forslag af 3. december 2008 til ændring af direktivet om modtagelsesforhold (KOM
(2008) 815) vil ligeledes fortsætte, men forventes ikke at kunne afsluttes under svensk for-
mandskab.
I september 2009 forventes Kommissionen at fremlægge forslag til etablering af en fælles
europæisk genbosætningspolitik, der vil blive prioriteret af det svenske formandskab.
I løbet af efteråret ventes Kommissionen ligeledes at fremsætte forslag til ændring af flygt-
ningedefinitionsdirektivet af 29. april 2004 (2004/83/EF) og asylproceduredirektivet af 1. de-
Side 2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
cember 2005 (2005/85/EF), men disse ventes alene præsenteret under svensk formand-
skab.
Retsakter på asylområdet er omfattet af det danske forbehold på området vedrørende retlige
og indre anliggender. Danmark og Fællesskabet har indgået en parallelaftale, hvorefter
Danmark deltager i Dublin- og Eurodac-forordningerne på mellemstatsligt grundlag.
5. Ulovlig indvandring
Fokus på spørgsmålet om ulovlig indvandring via EU’s sydlige søgrænser er intensiveret i
løbet af 2009, og denne fokus forventes fortsat under svensk formandskab.
Det fremgår af Det Europæiske Råds konklusioner fra mødet den 18.-19. juni 2009, at der
opfordres til koordinering af frivillige foranstaltninger til intern fordeling af personer, der nyder
international beskyttelse, og som befinder sig i de medlemsstater, der er udsat for et specifikt
og uforholdsmæssigt stort pres, samt meget sårbare personer. Det Europæiske Råd hilser
det velkommen, at Kommissionen har til hensigt at tage initiativer på dette område, som star-
ter med et pilotprojekt for Malta.
Der forventes fulgt op på dette pilotprojekt i forhold til Malta i løbet af efteråret, ligesom alle-
rede iværksatte tiltag til bekæmpelse af den ulovlige indvandring, herunder under Frontex, vil
fortsætte.
Arbejdet med at sikre, at EU’s andre politikområder, f.eks. EU’s regler om fri bevægelighed
for personer, ikke undergraver bestræbelserne på at bekæmpe den ulovlige indvandring,
forventes ligeledes videreført under svensk formandskab, idet det forventes, at der på råds-
mødet (retlige og indre anliggender) den 22. september 2009 skal ske en drøftelse af Kom-
missionens meddelelse af 2. juli 2009 med retningslinjer for en bedre gennemførelse og an-
vendelse af direktiv 2004/38/EF om fri bevægelighed for EU-borgere og deres familiemed-
lemmer.
6. Lovlig indvandring
Også i andet halvår af 2009 vil der være fokus på arbejdskraftindvandring til EU.
Forslaget til direktiv om en enkelt procedure for udstedelse af en samlet opholds- og arbejds-
tilladelse samt om et fælles rettighedssæt for arbejdskraftindvandrere (KOM(2007)638), for-
ventes drøftet på ny på rådsmødet for retlige og indre anliggender den 22. september 2009
med henblik på at opnå politisk enighed.
Kommissionen ventes snart at fremsætte to nye direktivforslag om henholdsvis sæsonarbej-
dere samt forslag, der regulerer indrejse- og opholdsbetingelserne for lønnede praktikanter
og udstationerede medarbejdere (intra-corporate transferees).
Forslagene på dette område er omfattet af det danske forbehold for retlige og indre anlig-
gender.
Side 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7. Migration og udvikling, herunder EU’s samlede migrationstilgang
Det svenske formandskab har den eksterne dimension og særligt spørgsmålet om migration
og udvikling som en prioritet på området for retlige og indre anliggender.
Formandskab vil fortsætte arbejdet med at videreudvikle EU’s samlede migrationsstrategi
(Global Approach to Migration), herunder forventes der vedtaget rådskonklusioner om pilot-
mobilitetspartnerskaber med tredjelande på baggrund af Kommissionens igangværende eva-
luering, der forventes afsluttet i juli 2009.
Kommissionen forventes at præsentere en statusrapport i september 2009 om politik-
sammenhæng i forhold til migration og udvikling, og der forventes at kunne vedtages råds-
konklusioner herom på rådsmødet for almindelige anliggender og eksterne forbindelser i no-
vember 2009.
Kommissionen forventes inden årets udgang at komme med en evaluering af de regionale
beskyttelsesprogrammer (Regional Protection Programmes), der i vidt omfang bygger på de
samme idéer som den danske nærområdeindsats.
8. Schengen
På visumområdet forventes arbejdet med at sikre idriftsættelse af visuminformationssyste-
met (VIS) at fortsætte. Det har været hensigten, at VIS skulle tages i brug i december 2009,
men meget tyder på, at denne tidsfrist næppe vil kunne overholdes. VIS forventes udrullet
globalt over en periode på to år og forventes at starte med Schengenlandenes ambassader
og konsulater i Nordafrika. Herefter udrulles til Mellemøsten og til Golfstaterne. Den videre
udrulning er endnu ikke vedtaget.
I løbet af efteråret vil der desuden ske forhandlinger om Kommissionens forslag af 15. juli
2009 om ændring af visumforordningen med listerne over, hvilke tredjelandsstatsborgere der
skal have visum til Schengen-landene, og hvilke der fritages for krav om visum (KOM(2009)
366). Der forventes i den forbindelse vedtaget visse ændringer for så vidt angår enkelte af
landene på Vestbalkan. Visumforordningen er ikke omfattet af forbeholdet.
Kommissionen har ligeledes den 24. juni 2009 fremsat forslag til forordning om oprettelse af
et agentur for den operationelle forvaltning af store it-systemer inden for området frihed, sik-
kerhed og retfærdighed (KOM(2009) 293), hvor forhandlingerne vil blive påbegyndt i efter-
året 2009.
Drøftelser af ideen om at etablere et fælles europæisk system for registrering af indrejse og
udrejse af tredjelandsstatsborgere, der krydser EU’s ydre grænser, samt et automatiseret
grænsekontrolsystem for hyppigt rejsende tredjelandsstatsborgere forventes fortsat i anden
halvdel af 2009. Det fremgår af konklusioner fra rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 5-6. juni 2008, at Kommissionen opfordres til, hvis det skønnes hensigtsmæssigt, i be-
gyndelsen af 2010 at fremsætte forslag om sådanne systemer.
Side 4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
På grund af forbeholdet vedrørende retlige og indre anliggender, deltager Danmark ikke i
vedtagelsen af langt de fleste retsakter om visum og grænsekontrol på Schengen-området.
Da disse retsakter udgør en videreudvikling af Schengen-reglerne, kan Danmark i medfør af
artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling efterfølgende beslutte at deltage på mellemstats-
ligt grundlag.
Side 5