Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 557
Offentligt
719290_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Dok.:
1. september 2009
Det Internationale
Kontor
ALJ41251
GRUNDNOTAT
vedrørende forslag til Rådets afgørelse om oprettelse af et europæisk
kriminalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af afgørelse
2001/427/RIA
KOM-dokument foreligger ikke.
Resumé
Formålet med forslaget er at øge Det Europæiske Kriminalpræventive
Nets kapacitet og forbedre nettets evne til at opfylde sine målsætninger,
herunder navnlig at identificere, evaluere, udveksle og formidle bedste
praksis og oplysninger om kriminalitetsforebyggelse, at bidrage til udvik-
ling på det kriminalpræventive område samt at samarbejde med tredje-
lande og relevante organisationer. Forslaget vurderes ikke at være i strid
med nærhedsprincippet. Forslaget vurderes ikke at have lovgivnings-
mæssige konsekvenser eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slo-
vakiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side finder man på nuvæ-
rende tidspunkt – hvor den igangsatte høring ikke er afsluttet – ikke at
burde tage endelig stilling til forslaget. Danmark er dog umiddelbart po-
sitiv over for forslaget.
1.
Baggrund
Det Europæiske Kriminalpræventive net (EUCPN) blev oprettet ved
rådsafgørelse 2001/427/RIA af 28. maj 2001, som omhandler EUCPN’s
struktur, kompetence, mål og forvaltning mv.
Nettet består af nationale kontaktpunkter, herunder én national repræsen-
tant for hver medlemsstat. Nettet skal bidrage til at udvikle de forskellige
aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau og støtte kriminal-
præventive aktiviteter på lokalt og nationalt niveau, idet nettets opgaver
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bl.a. er at identificere, indsamle, evaluere og udveksle oplysninger, erfa-
ringer og bedste praksis om kriminalitetsforebyggelse, og at bidrage til
lokal, national og europæisk udvikling på det kriminalpræventive områ-
de.
EUCPN’s funktion blev evalueret ved en omfattende ekstern gennem-
gang af nettet i 2008. Ifølge evalueringsrapporten havde nettet opnået
visse gode resultater, men havde langt fra nået sit potentiale. Rapporten
konkluderede, at mangler på det organisatoriske plan, herunder ressour-
cemangel, udgjorde nettets centrale problem. EUCPN's bestyrelse god-
kendte enstemmigt evalueringsrapportens resultater og har efterfølgende
tilsluttet sig anbefalingerne fra en arbejdsgruppe nedsat af bestyrelsen til
at gennemgå evalueringsrapporten.
På baggrund heraf har Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-
kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn
fremsat et forslag til rådsafgørelse om oprettelse af et europæisk krimi-
nalpræventivt net (EUCPN) og om ophævelse af afgørelse
2001/427/RIA.
2.
Indhold
2.1. Generelt
Forslaget er fremsat under henvisning til TEU artikel 30, stk. 1, om poli-
tisamarbejde, artikel 31, om retligt samarbejde i kriminalsager, og artikel
34, stk. 2, litra c, hvorefter Rådet kan vedtage afgørelser med henblik på
at bidrage til opfyldelse af Unionens målsætninger på initiativ af en med-
lemsstat eller Kommissionen.
Formålet med forslaget er at ophæve den eksisterende rådsafgørelse om
EUCPN og skabe et nyt retsgrundlag, som tager hensyn til anbefalinger-
ne fra EUCPN's bestyrelse. Forslaget bygger på den gældende rådsafgø-
relse, men indeholder en række organisatoriske ændringer af nettet, her-
under navnlig 1) revidering og præcisering af nettets opgaver og de for-
skellige aktørers roller og ansvar, 2) styrkelse og udlicitering af nettets
sekretariat og 3) forskellige andre ændringer.
2.2. Nærmere om hovedelementerne i forslaget
2.2.1. Revidering og præcisering af roller og ansvar
Forslaget udvider eller ændrer ikke i væsentligt omfang EUCPN’s man-
dat. Nettes primære formål vil således fortsat være at bidrage til at udvik-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
le de forskellige aspekter af kriminalitetsforebyggelse på EU-niveau og
samtidig støtte kriminalpræventive aktiviteter på nationalt og lokalt ni-
veau. Endvidere forbliver nettets opgaver og midlerne til at fuldføre disse
i det væsentligste uændrede.
Med forslaget skabes en mere fast struktur for nettet, der fremover vil
komme til at bestå af en bestyrelse, et forretningsudvalg, et sekretariat og
nationale kontaktpunkter. Bestyrelsen udgøres af de nationale repræsen-
tanter. Forretningsudvalget skal efter forslaget ledes af formanden for
bestyrelsen og bestå af indtil seks yderligere bestyrelsesmedlemmer samt
en repræsentant udpeget af Kommissionen.
Bestyrelsen vil bl.a. få ansvar for at vedtage nettets strategi og årsrappor-
ten, at gennemføre nettets arbejdsprogram og i øvrigt at sikre, at nettets
aktiviteter bidrager til at forebygge kriminalitet såvel i EU som på natio-
nalt og lokalt niveau.
Efter forslaget skal formanden fremover udnævnes af og blandt de natio-
nale repræsentanter. Nettet vil i sin forretningsorden kunne gå bort fra
den gældende ordning, hvorefter formandskabet følger formandskabet for
Rådet.
2.2.2. Styrkelse og udlicitering af nettets sekretariat
Forslaget lægger op til, at sekretariatets rolle udvides til omfatte en ad-
ministrativ funktion og en kriminologisk analysefunktion. Sekretariatet
skal endvidere udvikle og vedligeholde EUCPN's internetside.
Forslaget lægger herudover op til, at sekretariatet opnormeres persona-
lemæssigt til mindst to fuldtidsansatte. Desuden foreslås det, at sekretari-
atsfunktionen skal varetages af en ekstern tjenesteudbyder, der udvælges
af Kommissionen på grundlag af en udbudsprocedure.
2.2.3. Øvrige ændringer
Med forslaget lægges større vægt på at udvikle forbindelserne med enhe-
der, der har kompetence inden for kriminalitetsforebyggelse i medlems-
staterne eller i tredjelande.
Forslagets lægger desuden op til, at bestyrelsesmøderne fortsat skal af-
holdes mindst én gang hvert halve år, men fremover alene i Bruxelles
med Kommissionen som vært.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Herudover indeholder forslaget en bestemmelse om, at nettets aktiviteter
skal evalueres på ny på et endnu ikke fastsat tidspunkt, foruden bestem-
melser om ikrafttræden mv.
3.
Gældende dansk ret
Rådsafgørelsen fra 2001 indebar for Danmarks vedkommende navnlig, at
der skulle udpeges tre nationale kontaktpunkter og en national repræsen-
tant. Rådsafgørelsen kunne i øvrigt vedtages uden behov for ændringer af
dansk lovgivning.
Danmarks nationale repræsentant er sekretariatschefen for Det Kriminal-
præventive Råd. Der er herudover udpeget yderligere kontaktpunkter ved
henholdsvis Rigspolitiet, Københavns Universitet og i Justitsministeriets
departement.
Forslaget giver ikke i øvrigt anledning til at redegøre for dansk lovgiv-
ning.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes på det foreliggende grundlag ikke at have lovgiv-
ningsmæssige eller væsentlige statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Direktoratet for Kriminalforsorgen, Datatil-
synet, Det Kriminalpræventive Råd, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af offentlige anklagere, Poli-
tiforbundet, Advokatrådet, Landsforeningen af beskikkede advokater,
Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Rådet for Socialt Udsatte og SSP-
samrådet.
Justitsministeriet har fastsat høringsfristen til den 14. september 2009.
6.
Nærhedsprincippet
Regeringens vurdering er, at forslaget ikke er i strid med nærhedsprin-
cippet, da formålet med forslaget navnlig er at oprette et net, der skal
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forbedre udvekslingen af oplysninger og bedste praksis på europæisk
plan, fremme fælles forskningsaktiviteter inden for kriminalitetsforebyg-
gelse og bidrage til den europæiske udvikling på området.
7.
Andre landes kendte holdninger
Forslaget er fremsat af Belgien, Finland, Frankrig, Nederlandene, Slova-
kiet, Spanien, Storbritannien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland og Ungarn.
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters holdninger til forslaget.
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side finder man på nuværende tidspunkt – hvor den igangsatte
høring ikke er afsluttet – ikke at burde tage endelig stilling forslaget.
Man er dog umiddelbart positiv over for initiativet, som vil kunne være
med til at styrke nettet.
9.
Orientering af andre af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folke-
tingets Retsudvalg.
5