Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 35
Offentligt
634791_0001.png
Europaudvalget
Folketingets repræsentant ved EU
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
21. januar 2009
8hours: Nyt initiativ mod lange dyretransporter i EU
Hjemmeside:
www.8hours.dk
Underskriftsindsamling for kortere transport af dyr
Medlem af Europa-Parlamentet
Dan Jørgensen
(PSE) står i spidsen for et
nyt initiativ, der skal føre til bedre lovgivning på området for transport af dyr.
Kampagnen kører i flere lande og er tværpolitisk. Den har allerede fået støtte
fra flere danske interesseorganisationer, der arbejder for bedre dyrevelfærd,
såsom OASA, ANIMA, Dyrenes Venner i Danmark og Dyreværnsorganisatio-
nen Dyrefondet. Ifølge Dan Jørgensen har også en dansk og en svensk mini-
ster givet deres støtte.
Kampagnens mål er at få Europa-Kommissionen til at udarbejde et nyt direk-
tivforslag på området, som skal gøre forholdene for dyr, der transporteres til
slagtning, bedre. Initiativets målsætning er at samle 1.000.000 underskrifter,
som skal presse EU's politikere til handling. Det resultat, som initiativet pri-
mært sigter imod, er at sikre, at levende dyr til slagtning aldrig bør transporte-
res i mere end otte timer.
1
Dan Jørgensens pressekonference i Europa-Parlamentet
Dan Jørgensen
forklarede ved en pressekonference om initiativet under
Strasbourg-samlingen (januar), at der hvert år transporteres mere end 20 mio.
store dyr
2
på vejene alene i EU15, og at den nuværende lovgivning omkring
transporterne ikke er god nok til at sikre dyrenes forhold, samt at den oven i
købet ofte ikke bliver overholdt. Ifølge organisationen "Compassion in world
farming", som også deltog i pressekonferencen, bliver slagtedyr ofte transpor-
1
2
Se www.8hours.dk
Heste, kvæg, grise og får. Små dyr er i modsætning hertil f.eks. kyllinger.
1/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
634791_0002.png
teret fra deres oprindelsessted i 30 timer til slagterier i andre medlemslande. I
visse tilfælde er det op til 70 timer. Det er ofte under kritisable betingelser,
hvor transporterne er overfyldte og somme tider slet ikke egnede til at trans-
portere de dyr, som de bruges til. De regler, som eksisterer, bliver langtfra
altid overholdt, fordi myndighederne ikke kender dem eller vælger at ignorere
dem. Og selv disse regler tillader, at dyr transporteres i flere døgn, hvis blot
nogle beskedne krav om mad, vand og hvile opfyldes
3
. Derfor konkluderes
det, at det er nødvendigt at sende et signal til EU's politikere om, at der er
behov for forbedringer.
Dan Jørgensen
henviste desuden til, at den afgåede
cypriotiske kommissær for sundhed
Markos Kyprianou
havde stillet i udsigt,
at der ville komme et nyt forslag til direktiv om dyretransport under den nuvæ-
rende Kommission. Imidlertid har hans efterfølger
Androulla Vassiliou
ikke
kunnet bekræfte dette.
Mundtlig forespørgsel om dyretransport
Torsdag under samme Strasbourg-samling blev der desuden stillet en mundt-
lig forespørgsel til Kommissionen angående medlemsstaternes årsrapporter
om håndhævelsen af landenes forpligtelser til at udføre kontroller af dyre-
transporter. Forespørgslen blev stillet af
Neil Parish,
som er formand for
Landbrugsudvalget i Europa-Parlamentet og intergruppen for dyrevelfærd.
Han stillede følgende spørgsmål
4
:
Kan Kommissionen redegøre for, hvilke medlemsstater der har frem-
sendt deres rapporter?
Har Kommissionen allerede foretaget en foreløbig analyse af rappor-
terne, der kan danne grundlag for nogle udtalelser om vanskeligheder
og mangler, såvel som positive resultater i forbindelse med håndhæ-
velsen af forordningen?
Har Kommissionen som følge heraf i sinde at udarbejde en rapport
om medlemsstaternes indsats for at håndhæve forordningen? En så-
dan analyse vil være af afgørende betydning i forbindelse med den
påtænkte revidering af forordningen om dyretransport.
3
4
http://www.8hours.eu/why.php?lang=dk
Baggrunden for spørgsmålet fremgår på følgende måde af forespørgslen: I henhold til artikel 27 i
forordning (EF) nr. 1/2005
(1)
om dyretransport er de kompetente myndigheder i medlemssta-
terne forpligtede til at håndhæve og udføre ikke-diskriminerende kontrol af dyr, transportmidler
og ledsagedokumenter. Disse kontroller skal inden for hver medlemsstat udføres på en til-
strækkelig stor andel af den mængde dyr, der transporteres.
Medlemsstaterne er også forpligtet til senest den 30. juni hvert år at indsende en årsrapport til
Kommissionen om kontrolindsatsen, og rapporten skal ledsages af en analyse af de alvorlig-
ste konstaterede mangler samt en handlingsplan til afhjælpning af disse.
Forordningen om dyretransport har været i kraft siden januar 2007. Kommissionen burde derfor
have modtaget de første årsrapporter fra medlemsstaterne om håndhævelsen af forordningen.
Kilde: http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?type=OQ&reference=O-2008-
0134&language=DA
2/3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissær Vassiliou var ikke selv til stede ved forespørgslen, så det var
Kommissær
Vladimir Spidla,
der svarede på Kommissionens vegne. Han
tilkendegav, at der var modtaget rapporter fra alle lande undtagen Cypern,
Litauen, Bulgarien, Malta og Luxembourg, og at Kommissionen ville undersø-
ge muligheden for med medlemsstaternes samtykke at få disse rapporter
offentliggjort. Desuden er de ifølge kommissæren ved at blive analyseret.
Spidla
sagde i øvrigt, at Kommissionen er enig i Europa-Parlamentets hold-
ninger og indikerede i nogle lidt vage udmeldinger, at Kommissionen allerede
er i gang med at udarbejde nye forordninger på området, og at man vil se på
muligheden for at fremsætte forslag inden udgangen af perioden.
Forespørgslen fik støtte fra de fleste politiske grupper. PPE-DE, PSE, ALDE
og UEN udtrykte alle deres utilfredshed med de herskende tilstande, men
Miguélez Ramos Rosa,
ordfører for PSE, anførte dog som den eneste, at
man skal vente med at indføre ny lovgivning, til man har et bedre videnskabe-
ligt grundlag.
Anne E. Jensen
udtalte på vegne af ALDE-gruppen skuffelse
over manglen på udspil fra Kommissionen. Hun understregede, at udover
vigtigheden af at begrænse transporten til maksimalt 8 timer og sikre at lov-
givningen håndhæves, så er det i højere grad nødvendigt at se på forholdene
under transporten. Verts/ALE og GUE/NGL udtrykte særligt stort engagement
i deres indlæg og understregede dyrs lighed med mennesker i evnen til at føle
varme, tørst, stress og lignende og det heraf følgende behov for at behandle
dem civiliseret.
Der er altså i høj grad principiel opbakning til at forbedre forholdene for dyr,
der transporteres til slagtning, men en mangel på handling både hvad angår
håndhævelse af eksisterende regler og politisk initiativ til ny regulering.
Med venlig hilsen
Sofie Grønbek Jørgensen
3/3