
 

 

1/6 

 

 

 

 

 

Europaudvalget og Kulturudvalget 

EU-konsulenten 

Til: 

 

Dato: 

Udvalgenes medlemmer og stedfortrædere  

23. oktober 2008 

 

 

Danmark og TV 2 vinder sag ved EU’s Ret i Første Instans 

Retten i Første Instans har ved dom af 22. oktober 2008
1
 annulleret 

Kommissionens beslutning fra 2004 om, at en del af den statsstøtte, som den 

danske stat ydede stationen gennem licensmidlerne, var i strid med EU’s 

konkurrenceregler. Dommen sætter foreløbigt punktum i fire 

annullationssager, som er anlagt af Danmark og TV 2, på den ene side, og af 

to kommercielle tv-selskaber SBS og Viasat, på den anden side, over for 

Kommissionens beslutning fra 2004. 

Reglerne om statsstøtte og radio- og fjernsynsvirksomhed 

Radio- og tv-virksomhed har længe indtaget en særstilling i forhold til EU’s 

generelle statsstøtteregler. Denne særstilling blev fremhævet med 

Amsterdamtraktaten fra 2001, som indsatte en særlig bestemmelse om 

beskyttelse af tjenesteydelser af almen økonomisk interesse i EF-traktaten
2
. 

Ved samme lejlighed tilføjedes også Protokol (nr. 32) om offentlig radio- og tv-

virksomhed i medlemsstaterne.  

Ifølge denne protokol: 

”… griber [EF-Traktaten] ikke ind i medlemsstaternes beføjelse til at 

finansiere public service radio- og tv-virksomhed, for så vidt 

                                                      
1  Forenede sager T-309/04, T-317/04, T-329/04 og T-336/04. Dommene kan ses på Domstolens 

hjemmeside: http://curia.europa.eu/jurisp/cgi-bin/form.pl?lang=da (opslag på sagsnummer) 

2  Artikel 16 TEF. 



 

 

2/6 

 

 

finansieringen ydes til radio- og fjernsynsforetagender, så disse kan 

opfylde deres public service-opgaver som pålagt dem, defineret og 

tilrettelagt af de enkelte medlemsstater […]”. 

I Kommissionens meddelelse om radio- og tv-virksomhed fra 2001, som 

danner grundlag for Kommissionens behandling af statsstøttesager på 

området, støttes også en bred definition af public service-opgaverne og det 

understreges, at det er op til EU-landene selv at definere et offentligt tv-

selskabs public service-opgaver
3
. 

Den danske definition af public service-opgaverne er ifølge den dagældende 

danske bekendtgørelse om vedtægten for TV 2 formuleret således, at kanalen 

har pligt til ”over for hele befolkningen at sikre et bredt udbud af programmer 

og tjenester omfattende nyhedsformidling, oplysning, undervisning, kunst og 

underholdning.”
4
 

TV 2, som både leverede public service-ydelser og kommercielle ydelser, har 

siden 2001 været forpligtet til at føre separate regnskaber for sine public 

service-aktiviteter og sine kommercielle aktiviteter.  

Sagens baggrund 

Den 19. april 2004 traf Kommissionen på baggrund af klager fra de 

kommercielle tv-selskaber beslutning om, at den statsstøtte, som den danske 

stat i perioden 1995 til 2002 havde ydet til TV 2 i form af bl.a. licensmidler, var 

lovlig med undtagelse af et beløb på 628,2 mio. kr. (herefter beslutningen af 

2004
5
). Med hensyn til dette beløb fandt Kommissionen, at TV 2 var blevet 

overkompenseret, idet den statslige finansiering oversteg 

nettoomkostningerne ved public service-virksomheden.  

Under sagen gjorde de danske myndigheder ellers gældende, at den statslige 

overkompensation var nødvendig for at opbygge egenkapital forud for 

selskabets omdannelse til et aktieselskab i 2003. I sin beslutning bebrejdede 

Kommissionen imidlertid de danske myndigheder, at de for det første ikke 

forinden havde fastlagt, hvor stor en egenkapital et sådant selskab burde 

have, og for det andet at de danske myndigheder ikke havde krævet nogen 

forrentning af reinvesteringen. De danske myndigheder nøjedes tværtimod 

med at lade overkompensationen akkumulere i TV 2. Kommissionen 

                                                      
3  Kommissionens meddelelse om anvendelse af statsstøttereglerne på public service-radio og 

tv-virksomhed, EFT C 320 af 15. november 2001, s. 5 (punkt 33). 

4 Jf. § 4, stk. 1, i Bekendtgørelse nr. 1346 af 18/12/2000 om vedtægt for TV 2.  

5 Kommissionens beslutning 2006/217/EF af 19.5.2004 om Danmarks foranstaltninger til fordel 

for TV 2/Danmark (EUT 2006 L 85, s. 1, og berigtigelse L 368, s. 112). 



 

 

3/6 

 

 

konkluderede derfor, at overkompensationen udgjorde ulovlig statsstøtte og 

skulle tilbagebetales af TV 2 med renters rente.  

TV 2 betalte pengene tilbage til den danske stat, hvorpå Danmark og TV 2 

anlagde sag ved Retten i Første Instans for at få Kommissionens beslutning 

annulleret. Det samme gjorde to konkurrerende tv-selskaber, SBS og Viasat, 

som mente, at hele den statsstøtte, som den danske stat havde betalt til TV 2 

var i strid med EU’s statsstøtteregler, herunder også den statsstøtte, som 

Kommissionen havde fundet lovlig. 

Samtidig med sagsanlægget anmeldte Danmark over for Kommissionen en 

planlagt rekapitalisering af TV 2 med henblik på statens salg af sine aktier i 

TV 2. Planen omfattede et statsligt kapitalindskud på 440 mio kr. og en 

konvertering af statslån på 394 mio. kr. til egenkapital. 

Den 6. oktober 2004 godkendte Kommissionen rekapitaliseringen, med 

henvisning til, at ”det planlagte kapitalindskud på 440 mio. DKK og 

konverteringen af gæld til egenkapital er nødvendige for at genskabe den 

kapital, TV 2 efter sin omdannelse til et aktieselskab har behov [for] at kunne 

opfylde sine public service-forpligtelser”. 

Domstolens præmisser 

Sagsøgerne i de fire sager
6
, som dommen vedrører, havde fremført en række 

argumenter til støtte for, at Kommissionens beslutning af 2004 skulle 

annulleres. Retten forholder sig dog kun til nogle af disse. De drejede sig 

navnlig om følgende: 

Definitionen på public service-forpligtelser 

De to konkurrerende tv-selskaber, SBS og Viasat, havde i deres sagsanlæg 

gjort gældende, at Kommissionen ikke burde have godkendt den danske 

definition af TV 2’s public service-forpligtelser.  

Domstolen indleder dog med at fastslå, at:  

”… medlemsstaterne […] har en stor skønsbeføjelse med hensyn til 

definitionen af det, de anser for at være tjenesteydelser af almen 

økonomisk interesse. Kommissionen kan således kun sætte 

                                                      
6 Danmark, TV2, SBS og Viasat. 



 

 

4/6 

 

 

spørgsmålstegn ved en medlemsstats definition af disse tjenesteydelser 

i tilfælde af en åbenbar fejl. ”
7
  

Retten udtaler endda, med henvisning til Domstolens dom fra 1974 i Sacchi-

sagen
8
, at:  

”… der [ikke] findes […] noget i traktaten, der er til hinder for, at 

medlemsstaterne af ideelle grunde i offentlighedens interesse 

unddrager radio- og fjernsynsudsendelser […] fra konkurrencen på 

markedet ved at overdrage en herpå rettet eksklusiv rettighed til en eller 

flere virksomheder”
9
. 

På den baggrund forkaster Retten SBS’s og Viasats anbringende, med 

henvisning til, at de to selskaber ikke har godtgjort, at Kommissionens 

vurdering var åbenbart fejlagtig. 

Kvalificering af reklameindtægter og licensmidler som statsmidler 

TV 2 og Danmark havde bl.a. gjort gældende, at de licensmidler og 

reklameindtægter, der blev tilført TV 2 via TV 2-Fonden, ikke skulle betragtes 

som statsmidler. Med hensyn til licensmidlerne fandt TV 2 og Danmark, at de 

blev betalt af brugerne, og at der dermed ikke var tale om en overførsel af 

statsmidler. 

Retten forkastede anbringendet for så vidt angår licensmidlerne, bl.a. med 

henvisning til, at pligten til at betale licens ikke følger af et kontraktforhold 

mellem TV 2 og dennes brugere, men blot er en følge af at eje et fjernsyn 

eller en radio. Licensmidlerne er således til rådighed for de danske 

myndigheder og under disses kontrol
10
.  

Derimod gav Retten Danmark og TV 2 medhold i, at Kommissionen ikke 

havde begrundet, hvorfor reklameindtægterne skulle betragtes som 

statsmidler. 

Kommissionens begrundelse for, at statsstøtten var ulovlig 

Sagens hovedproblemstilling vedrører dog Danmarks og TV 2’s anbringende 

om Kommissionens utilstrækkelige begrundelse for, at statsstøtten var ulovlig.  

                                                      
7 Præmis 101. 

8 Dom af 30. april 1974, Sag 155/73. 

9 Præmis 103 i Rettens dom. 

10 Præmis 158 og 159. 



 

 

5/6 

 

 

TV 2 og Danmark havde navnlig gjort gældende, at Kommissionen havde 

foretaget en utilstrækkelig undersøgelse af de betingelser, hvorunder TV 2 

blev finansieret af staten, herunder opbygningen af en reserve som stødpude 

mod eventuelle udsving i reklameindtægterne.  

Selv om Kommissionen anerkendte, at det kan være nødvendigt for 

virksomheder at have en sådan reserve for at sikre, at de kan opfylde deres 

public service-opgave, søgte Kommissionen at argumentere for, at der i TV 

2’s tilfælde ikke var tale om opbyggelse af specifikke reserver, men derimod 

om akkumulation af egenkapital. 

Retten når for det første frem til, at Kommissionen i sin beslutning fra 2004 

ikke godtgør, at overkompensationen af TV 2 ikke udgjorde en reserve 

opretholdt på en gennemsigtig og gennemtænkt måde med henblik særligt på 

at sikre leveringen af public service uanset udsving i reklameindtægterne, 

men blot udgjorde en akkumulering af egenkapital uden kontrol
11
. 

Retten finder således, at beslutningen er utilstrækkeligt begrundet og tilføjer: 

”… at denne utilstrækkelige begrundelse skyldes, at Kommissionen 

ikke har foretaget nogen seriøs undersøgelse under den formelle 

undersøgelsesprocedure af de konkrete betingelser, som i 

undersøgelsesperioden ligger til grund for fastsættelsen af 

licensmidlernes størrelse og den del af licensmidlerne, der tilfaldt TV 2”
 

12
. 

For det andet vurderer Retten, at Kommissionen ikke har underbygget sit 

synspunkt om, at de danske myndigheder ikke har ført regelmæssig 

kontrol med den reserve, der er opbygget i TV 2. Retten tilføjer i den 

forbindelse, at Kommissionens beslutning fra 2004 selv indeholder 

oplysninger, som svækker Kommissionens påstand
13
. 

På den baggrund når Retten frem til, at Kommissionens beslutning fra 2004 

skal annulleres. 

Får TV 2 så pengene tilbage? 

Dommen forholder sig ikke til, om TV 2 kan få den tilbagebetalte statsstøtte 

igen. Men de danske myndigheder afgav forud for Kommissionens 

                                                      
11 Præmis 199. 

12 Præmis 202 

13 Præmis 218. 



 

 

6/6 

 

 

rekapitaliseringsbeslutning i oktober 2004 en skriftlig erklæring om, at man i 

tilfælde af, at Retten annullerede Kommissionens beslutning fra 2004, ville 

forhindre enhver overkompensering til TV 2 som følge af den planlagte 

rekapitalisering
14
. Med andre ord er TV 2 allerede blevet kompenseret 

gennem rekapitaliseringsordningen og kan ikke få de samme penge igen.  

Kan Rettens dom appelleres? 

Rettens dom kan appelleres til Domstolen, men kun for så vidt angår 

retsspørgsmål. Med andre ord vil Domstolen ikke kunne foretage en ny 

vurdering af, om Kommissionens begrundelse for sin beslutning om ulovlig 

statsstøtte til TV 2 var tilstrækkelig. En appel kan kun gå på, at Retten har 

baseret sin dom på en urigtig fortolkning af EU-reglerne. Hvis Kommissionen 

imidlertid er uenig i en principiel retlig problemstilling, som evt. vil kunne 

danne præcedens i andre lignende sager kan der være en grund til at 

appellere dommen. 

Appel kan indgives af Kommissionen eller af de øvrige parter i sagen, der ikke 

har fået medhold i deres sager, dvs. de to kommercielle fjernsynsselskaber 

SBS og Viasat, inden to måneder fra dommens afsigelse. 

Kommissionen kan dog også vælge at træffe en ny beslutning om, at 

statsstøtten til TV 2 var ulovlig. Det forudsætter, at den er i stand til at 

udbedre de mangler i begrundelsen, som Retten har påpeget. Spørgsmålet er 

imidlertid om Kommissionen har nogen aktuel interesse heri, for så vidt som 

TV 2 har betalt pengene tilbage til den danske stat og de tilbagebetalte midler 

– jf. de danske myndigheders skriftlige erklæring – ikke bliver udbetalt igen.  

 

Andre sager på vej 

 

Der verserer to andre sager ved Retten om gyldigheden af Kommissionens 

beslutning af 6. oktober 2004 om at godkende rekapitaliseringsordningen for 

TV 2
15
. Der er endnu ikke sat dato for domsafsigelsen i disse sager. 

 

 

Med venlig hilsen 

 

Thomas Fich 

(Tlf. 3611) 

                                                      
14  Jf. Kommissionens beslutning af 6. oktober 2004 i statsstøttesag nr. N 313/2004 – Danmark, 

Rekapitalisering af TV2/Danmark A/S, pkt. 54. 

15 Sag T-12/05 og T16/05. 


