Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del EU-note E 8
Offentligt
601783_0001.png
EU-note - E 8
Europaudvalget
Folketingets repræsentant i Bruxelles
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer og stedfortrædere
23. oktober 2008
Europa-Parlamentet vedtager forslaget om fremme af renere og energi-
effektive køretøjer
KOM (2007) 0817
Art. 175 (miljøbeskyttelse)
Fælles beslutningsprocedure art. 251
Ordfører: Dan Jørgensen (PSE)
1.-behandlingsaftale
Europa-Parlamentets vedtagelse
Europa-Parlamentet bekræftede under oktobersamlingen den indgåede 1.-
behandlingsaftale vedrørende forslaget til Rådets og Europa-Parlamentets
direktiv om fremme af renere og mere energieffektive vejtransportkøretøjer.
Forslaget blev vedtaget med stort flertal, idet 641 stemte for, 37 imod og 24
hverken for eller imod.
Forslaget
Forslaget indebærer, at offentlige myndigheder er forpligtet til at lade omkost-
ninger som følge af udslip af CO2 og forurenende stoffer samt forbrug af
brændstof gennem hele bilens levetid indgå som et kriterium ved køb af køre-
tøjer. Forslaget gælder også virksomheder, der leverer ydelser på kontrakt
med det offentlige, f. eks busselskaber.
Direktivforslaget opstiller en konkret metode til beregning af disse omkostnin-
ger. Ved omkostninger gennem hele driftslevetiden forstås pengeværdien af
det brændstofforbrug og de udslip af CO2 og forurenende stoffer, der er knyt-
tet til driften af de køretøjer, der er under offentlige indkøb eller udbud.
1/3
EU-note - 2008-09 - E 8: Europa-Parlamentet vedtager forslaget om fremme af renere og energieffektive køretøjer
I Kommissionens oprindelige forslag var anvendelsen af de nævnte kriterier
obligatorisk, idet medlemsstaterne skulle sikre, at ordningen blev anvendt
som tildelingskriterium efter den fastlagte metode.
I kompromisset (1.-
behandlingsaftalen) er ordningen gjort frivillig, idet staterne skal sikre,
at ordningen
anvendes ”blandt
tildelingskriterierne”
og efter
den nævn-
te metode.
Dette betyder, at offentlige myndigheder ved indkøb ikke kun skal
se på prisen, men også på, hvor meget køretøjerne forurener og hvor meget
energi, de bruger.
Forslaget omfatter ikke specialiserede køretøjer, så som ambulancer, brand-
sluknings- og redningskøretøjer. Ligeledes er specialiserede køretøjer, der
fremstilles i begrænset antal undtaget.
Ordføreren har lagt vægt på, at offentlige indkøb er en katalysator for et mar-
ked for miljøvenlige køretøjer, og dette hensyn er nu medtaget som en afgø-
rende hensigt med direktivet.
For at fremme kendskabet til direktivet har Europa-Parlamentet endvidere fået
gennemført ændringer i direktivet om, at alle oplysninger om levetidsomkost-
ninger i forbindelse med indkøb skal lægges på Internettet af de lokale myn-
digheder, og at Kommissionen skal lave en resultattavle, der kan sammenlig-
ne, hvor gode myndighederne er til købe miljøvenlige biler.
For at kunne vurdere direktivets effekt har Europa-Parlamentet fået gennem-
ført, at Kommissionen efter 3 år fra forslagets ikrafttræden og herefter hvert
andet år skal rapportere om implementeringen og konsekvenserne af direkti-
vet samt evaluere, om den ønskede effekt på 50 % af de offentlige indkøb kan
indfries i 2012.
Endelig vedtog Europa-Parlamentet, at ikrafttrædelsen rykkes frem fra 2012 til
2010.
Behandlingen i Europa-Parlamentet
Da der foreligger en aftale mellem alle de politiske grupper, som støtter 1.-
behandlingsaftalen, var der bred enighed om forslaget i den ændrede form.
Flere medlemmer, bl.a. Margrethe Auken (Vert/ALE) beklagede dog, at det
ikke var lykkedes at gøre ordningen obligatorisk.
Andre medlemmer fandt forslaget bureaukratisk og uden effekt, da flere lande
allerede har indført tilsvarende eller skrappere regler.
Dan Jørgensen lagde vægt på, at myndighederne nu skal spille en større rolle
i bekæmpelse af luftforurening og kan tage hensyn til pris og omkostninger for
2/3
EU-note - 2008-09 - E 8: Europa-Parlamentet vedtager forslaget om fremme af renere og energieffektive køretøjer
miljøet, når de investerer i nye køretøjer. Da de foreslåede miljøkriterier på
årsbasis kommer til at omfatte 100.000 personbiler, 35.000 lastbiler og 17.000
busser (sidstnævnte er 1/3 af samtlige indkøb i EU), mente han ikke, at det
med rette kunne hævdes, at der ikke ville være en effekt af forslaget.
Subsidiaritet
Under debatten i Europa-Parlamentet rejste flere medlemmer spørgsmålet om
forslagets overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
I det oprindelige forslag, hvor anvendelsen af kriteriet om miljøbelastning var
obligatorisk, var der redegjort for årsagerne til forslagets berettigelse på EU-
niveau. Men i det nuværende forslag er kriteriet for måling af miljøomkostnin-
gerne et kriterium, som (sammen med andre kriterier) fastlægges af staterne
og de lokale myndigheder. De pågældende medlemmer mente derfor, at for-
slaget nu omhandler emner, der bedst reguleres lokalt og derfor er i strid med
subsidiaritetsprincippet.
Om sidstnævnte synspunkt er korrekt, skal der ikke tages stilling til i denne
note, men det rejser det principielle problem i den nuværende debat om de
nationale parlamenters kontrol med subsidiaritetsprincippet,
at forslag, der
oprindeligt er i overensstemmelse med det nævnte princip, kan ændres
under behandlingen og få en form, der ikke er det.
Det er et uafklaret spørgsmål, hvorledes de nationale parlamenter forholder
sig til en sådan situation.
Med venlig hilsen
Peter Juul Larsen
Tlf. (fra Ft.) 11169
3/3