Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del Bilag 504
Offentligt
695777_0001.png
695777_0002.png
695777_0003.png
695777_0004.png
695777_0005.png

Valg til Europa-Parlamentet 2009

Sager i EU af betydning for dansk godstransport ad vej og ad bane

Dansk Transport og Logistik

EU og Det Indre Marked

Dansk Transport og Logistik er erhvervs- og arbejdsgiverforening for den danske transportbranche.DTL har 3.100 medlemsvirksomheder og arbejder aktivt for at forbedre transportbranchens vilkår iDanmark, EU og internationalt.At drive en virksomhed for transport af gods ad vej og ad bane er en meget reguleret og kontrolleretaktivitet i EU. Hensyn til færdselssikkerhed, lige konkurrence mellem alle transportvirksomheder iEU, kontrolhensyn og miljøhensyn er alle gode grunde til fælles EU regulering. DTL støtter derfor deoverordnede hensyn og EU's Indre Marked som udtryk for en harmoniseret regulering, der skaber li-ge vilkår for alle transportvirksomheder i EU.Virkeligheden ser imidlertid anderledes ud. Vi ser i stigende grad, hvordan nationale støtteordningerog nationale forskelle i, hvordan regler fortolkes, bliver anvendt med fordel for medlemslandets egneoperatører. Det Indre Marked kommer til at ligne et kludetæppe af 27 forskellige systemer snarereend et harmoniseret område med fælles regler. Den nuværende økonomiske krise kræver initiativerfor at hjælpe virksomhederne igennem de vanskeligheder, som de er uden skyld i. Her skal tages ini-tiativer på EU-plan og på nationalt plan. Men vi skal komme ud af krisen med et bedre Indre Marked,ikke et ødelagt Indre Marked.Derfor bør regeringerne i EUs medlemslande og EU selv hjælpe til for at løse udfordringerne for denvigtige transportbranche. EU kan enten holde en lovpause, så der kommer ro og stabilitet ind i bran-che, eller EU kan lovgive på en måde, der sikrer langt større ensartethed i, hvordan EU-landene im-plementerer lovgivningen.Kommissionen har senest tilladt en række lempelser i reglerne for statsstøtte. Effekten er, at relativtstore beløb kan blive givet til transportvirksomheder, uden at det skal forelægges Kommissionen.Den konkurrenceforvridende effekt af disse tiltag kan ikke ignoreres. I en situation, hvor transportar-bejdet falder, og hvor andelen af det internationale transportarbejde med danske lastbiler er faldetmed 27% siden 2004, kan DTL kun se med bekymring på, at EU risikerer at tillade yderligere tiltag,der vil undergrave konkurrencevilkårene for f.eks. danske lastbiler og mindske andelen af danskelastbiler yderligere, og det kæmper vi imod i DTL.

Løbende sager af betydning for DTLs medlemmer i de kommende måneder

Godstransport er et meget reguleret erhverv, og det meste af lovgivningen stammer fra EU. Konse-kvensen er, at der konstant er en håndfuld sager under behandling i EU systemet af betydning for envognmands daglige virksomhed. Dansk Transport og Logistik følger disse sager for at beskytte ogfremme interesserne for danske transportvirksomheder og for at holde medlemmerne løbende orien-teret om udviklingen. I den situation er medlemmerne af Europa-Parlamentet vigtige og værdsattesamarbejdspartnere for Dansk Transport og Logistik.
1/5
- Vejtransportpakken23. maj 2007 fremlagde Kommissionen en vejtransportpakke, der særligt skulle forbedre reglerne forcabotage-kørsel1og bedre harmonisere reglerne for adgang til erhvervet og for kontrol hermed. Rådetog Parlamentet har forhandlet sig frem til en aftale, der er under endelig vedtagelse.DTL finder det af afgørende betydning, at der skabes nye og klare regler for cabotage kørsel i Dan-mark og i resten af EU hurtigst muligt. Det bliver derfor afgørende, at Kommissionen og medlems-landene sikrer, at den nye lovgivning indføres på en harmoniseret og effektiv måde, og at reglernekontrolleres. De nye regler for adgang til erhvervet indebærer krav om bedre samarbejde mellem denationale myndigheder. Opbygningen af et system for et bedre samarbejde skal ske med øje for for-dele og uden ekstra omkostninger for erhvervet.- Eurovignet eller internalisering af eksterne udgifter (miljøafgifter):Det gældende Eurovignet-direktiv fastlægger fælles regler for opkrævning af vejafgifter på lastbiler.Det er på basis af dette direktiv, at Danmark sammen med Sverige, Holland, Belgien og Luxembourgsiden 1995 har drevet Eurovignette samarbejdet. Direktivet indeholder også regler for, på hvilketgrundlag Tyskland kan fastsætte sin vejafgift (Maut’en). Kommissionen har i juni 2008 fremsat sitforslag om, at vejafgifter kan fastsættes på grundlag af ikke blot infrastrukturomkostninger, men ogsåpå grundlag af eksterne omkostninger, det vil sige beregnede omkostninger for lastbilers bidrag tilforurening, støj og trængsel. En vedtagelse kan ske i løbet af 2009.DTL er samlet set kritisk overfor forslaget om miljøafgifter. Vejafgifter er en meget dyr måde at be-skatte på, i særdeleshed i forbindelse med miljø, hvor indtægterne risikere at gå til administrationsnarere end at komme miljøet til gode. Den danske økonomi og danske vognmænd er afhængig af eneffektiv og omkostningseffektiv adgang til de centrale dele af EUs indre marked. Vejafgifter bliver isærdeleshed et problem, når medlemslande – som er tilfældet i Tyskland – fører en del af provenuetfra vejafgifterne tilbage til de nationale vognmandsvirksomheder som kompensation. Dermed betalerf.eks. danske vognmænd reelt støtte til de tyske vognmænd.- Arbejdstid for selvstændige vognmænd:Gældende lovgivning kræver, at selvstændige vognmænd skal omfattes af reglerne for arbejdstid framarts 2009, dog således at Kommissionen først skal analysere, om det vil have en positiv effekt atlade arbejdstid gælde for selvstændige. Kommissionen har i 2008 konkluderet, at anvendelse af reg-lerne for arbejdstid på selvstændige ikke vil øge færdselssikkerheden yderligere og har foreslået, atde ikke skal omfattes. Imidlertid er gældende regler skrevet på en sådan måde, at hvis der ikke vedta-ges en ændring til direktivet, vil selvstændige blive omfattet.DTL støtter Kommissionens forslag og finder ikke, at der er saglige argumenter for at selvstændige,entreprenante vognmænd, der forsøger at skabe en forretning med vækst og beskæftigelse, skal be-grænses i deres arbejdstid. Samfundets reelle behov for et højt niveau af færdselssikkerhed er dækketbl.a. gennem reglerne for køre- og hviletid, der også gælder for selvstændige vognmænd.- Støtte til kombineret transport:Marco Polo er EU's program for støtte til projekter, der fremmer kombineret transport og som flytter
1
Cabotage er indenlandsk transport (mellem to punkter i samme land) med et køretøj registreret i et andet land.
2/5
gods fra vejtransport. Kommissionen har stillet forslag om forlængelse af programmet og med æn-dringsforslag, der skal gøre det mere effektivt. DTL støtter, at der udvikles reelle og effektive alterna-tiver til vejtransport. DTL beklager derfor, at Marco Polo programmet synes at fokusere på vejtrans-port kontra andre transportformer. I stedet bør fokus være på at optimere transport gennem heletransportkæden og at udvikle knudepunkter og terminaler.- Galileo/satellit navigations system:Galileo er det europæiske satellit navigations system, der forventes at kunne være fuldt operationelt i2013. I disse år træffes der derfor afgørende beslutninger om systemet og dets kommende anvendel-se. Af særlig betydning for transport af gods ad vej og bane er den Handlingsplan for udvikling af sy-stemer og ydelser baseret på Galileo systemet, der forventes fremsat af Kommissionen i 2009. MensGalileo formodentlig vil kunne give visse fordele for udførelsen af transport og logistik, er der enklar grænse for i hvilket omfang vognmænd vil finde det attraktivt at betale for en ydelse, der hidtiler blevet leveret gratis gennem GPS-systemet.- Klima og transport:Med vedtagelse af EU's Klima-pakke er der blevet opstillet konkret mål for reduktion af CO2fratransport. Alle initiativer, der kan realistisk bidrage til at opnå dette mål hilses velkomne. EU kan bi-drage med at udvikle en række praktiske instrumenter såsom mærkningsordning for dæk (så man kanvælge de mest energi-effektive dæk), udvikle lastbilnormer (de såkaldte EURO-normer) med fokuspå energi-effektivitet, fremme indkøb af renere køretøjer, fremme udveksling af gode ideer og erfa-ringer, fremme forskning og udvikling og anvendelse af resultater fra forskningen.DTL deltager selv i en række projekter under Kommissionen, der skal forsøge at finde scenarier forbæredygtig godstransport i de næste 20-40 år. DTL arbejder også på at hjælpe vores medlemmer tilen bedre energi-effektivitet og bæredygtig transport. Men det er vigtigt, at også Europa-Parlamentetanerkender sit ansvar for at finde praktiske løsninger, der sikrer både mobilitet og klimaet.- Særlige korridorer for jernbanegods:Hensigten med Kommissionens forslag fra 2008 er at sikre, at jernbanegods gives prioritet i forbin-delse med transit ved grænseovergang, og at gods gives den fornødne prioritet over passagertog for atsikre, at transport af gods med jernbaner bliver et pålideligt produkt med høj kvalitetDTL støtter princippet om, at der er behov for at fokusere på de særlige behov, godstransport adskinner har for at kunne blive et konkurrencedygtigt alternativ. I særdeleshed er der behov for at sik-re, at godstog gives en tilstrækkelig og anvendelse adgang til skinnerne i forhold til transport af pas-sagerer. DTL er dog samtidig bekymret for, at forslaget er baseret på en tro på værdien af planøko-nomiske tiltag, der vil medføre investeringsbeslutninger, der mere vil været baseret på politiske øn-sker, end de vil afspejle de reelle behov i markedet.- Infrastruktur/Intelligente Transport Systemer (ITS)Kommissionen har iværksat en høring om den fremtidige politik for TransEuropæiske transportnet.Kommissionen peger med rette på infrastruktur som et hovedelement i en transportpolitik. DTL hil-ser velkommen, at Kommissionen erkender behov både for bedre udnyttelse af eksisterende infra-struktur og for etablering af ny infrastruktur. Transportsystemerne i dag lider under næsten akut ka-pacitetsmangel af den ene eller den anden grund. Anlægsprojekter kan afhjælpe dette, men det erlangsigtede løsninger, der ikke vil skabe ny kapacitet på kort sigt. Indførelse af modulvogntog, til-pasninger af vægtgrænser, regulering af kørselsrestriktioner i og udenfor byer m.v. er til gengæld til-
3/5
tag, der kan have en positiv hurtig effekt.- Transportens Fremtid:Kommissionen er i færd med at forberede afløseren for Kommissionens nuværende politiske doku-ment om den fælles transportpolitik2. Kommissionen har gennemført en konference og en høring i2009 og vil fremlægge en statusrapport sommeren 2009. Det endelige nye dokument for den fremti-dige transportpolitik vil blive fremlagt af den nye Kommission i 2010.DTL lægger vægt på, at den fremtidige transportpolitik fastholder, at transport foregår i kæder, deroftest involverer en lastbil i hver ende. Det afgørende er derfor ikke at overflytte gods mellem trans-portformerne, men at fremme de enkelte transportformer og deres effektivitet. Man skal derfor ogsåfokusere på at reducere miljøbelastningen fra vejtransport, snarere end at begrænse vejtransport.
-Bedre statistik og bedre forskning og udvikling:Transport og logistik i EU lider under mangelfuld, ikke-harmoniseret og stærkt forsinket sta-tistik. Dette betyder, at man reelt ikke kender transportmønstre og aktiviteter i EU og manikke kan vurdere den fulde effekt af forskellige politiske tiltag. Effekten har været en skif-tende kurs i det politiske fokus omkring transport i fællesskabet fra en tro på, at godset kun-ne tvinges over på jernbaner til en erkendelse af, at transportvalg og transportstrømme af-spejler langt mere komplicerede forhold, efterspørgsel og præferencer. Under alle omstæn-digheder viser denne udvikling, at EU institutionerne mangler helt grundlæggende og opda-teret faktuel viden om godstransport i Europa. Ydermere bliver transportstatistikker i dag tilunder ganske forskellige forudsætninger fra medlemsland til medlemsland.Netop transportens flydende aktiviteter på kryds og tværs i fællesskabet gør, at der efterDTLs opfattelse er et hastende behov for etablering af et EU organ med særligt ansvar for atforankre forskning og udvikling på transport og logistik området. Dette organ skal også for-bedre og udbygge det statistiske grundlag for transport og logistik i EU, som indtil videre va-retages af Eurostat.- Transport af levende dyr:Kommissionen forventes i 2009 at ville fremsætte et forslag, der alene vedrører transporttid og areal-krav. DTL finder imidlertid, at den gældende lovgivning har behov for tilpasning på en række yderli-gere punkter, herunder sammenhæng mellem chaufførens køre- og hviletidsregler og hvilereglernefor de levende dyr, bedre præcisering af reglerne for, hvem der er ansvarlig for dyrenes tilstand førog under transport, bedre samarbejde om udviklingen af teknisk udstyr til kontrol af transporten ogtiltag for bedre uddannelse.- Digital fartskriver:Den digitale fartskriver blev udviklet som et instrument til at fremme kontrollen af chaufførens køre-og hviletid. Juridiske og – i særdeleshed – tekniske problemer har imidlertid gjort introduktionen afden digitale tachograf i 2004 til en kompliceret affære. DTL har derfor – sammen med ITD – påvistat den digitale tachograf i visse tilfælde stjæler køretid i forhold til det tidligere analoge kontrolappa-2
Hvidbog om den fælles Transportpolitik frem til 2010 (2001) og Midtvejsevaluering af Hvidbogen (2006)
4/5
rat med store økonomiske tab for vognmændene og EU’s samlede økonomi.Kommissionen er i færd med at udarbejde en revision af det tekniske anneks, der regulerer kravenetil den digitale tachograf. Dette reviderede anneks forventes vedtaget af en komité af medlemslande-nes eksperter under ledelse af Kommissionen i juni 2009, men Kommissionen udelukker ikke en me-re omfattende ændring af selve lovteksten inden for de kommende år. Sagen er af særlig betydning,idet den digitale tachograf er en væsentlig del af hverdagen for vognmænd og for chaufførerne. En-hver forbedring er af stor betydning for erhvervet.- Professionel diesel/energiafgifter:DTL fastholder, at EU burde vedtage en fælles afgift for diesel til professionel brug i hele EU. Kunderigennem kan EU forsøge at komme nærmere et egentlig fælles Indre Marked, med lige konkur-rence mellem transportørerne. Kommissionen forventes i løbet af 2009 at fremlægge et forslag omsærlige regler for professionel diesel, men ikke nødvendigvis en fælles afgift, snarere et bånd hvormedlemslandene kan lægges sig. Kommissionens initiativ vil også fokusere på at afgifterne skalfremme miljørigtige drivmidler, som f.eks. biobrændstof, der opnår en CO2-reduktion.- ModulvogntogIndenfor rammerne af Handlingsplan for logistik, har Kommissionen indledt et arbejde for at se påfordele og ulemper ved modulvogntog i EU. Kommissionens initiativ er positivt for at fastholde op-mærksomheden på modulvogntog, og den rolle de kan spille i EUs transportsystem. Imidlertid er detogså tydeligt, at modulvogntog fortsat møder modstand i dele af EU. Politisk er der derfor en grænsefor, hvad Kommissionen kan gøre.De seneste meldinger fra Belgien og Frankrig tyder dog på en stigende erkendelse i EU af fordeleneved modulvogntog og en vilje til at afprøve dem. I den situation er det positivt, at Kommissionen se-nest har ytret sig positivt for en større udbredelse af modulvogntog i EU. DTL støtter anvendelsen afmodulvogntog, også for grænseoverskridende transporter i EU. DTL hilser forsøgsordninger vel-komment, men erkender, at nye lovgivningsmæssige tiltag på EU-plan på nuværende tidspunkter ri-sikerer at fastlåse situationen.-Mobilitet i byerKommissionen skulle komme med en handlingsplan for mobilitet i byer med fokus på bedre udveks-ling af erfaringer og udvikling af netværk, for at hjælpe byer med at tackle udfordringerne fra mobili-tet i byer. Handlingsplanen er udskudt, men forventes fortsat i 2009. Et problem er, hvor meget EUskal blande sig i disse lokale forhold.DTL har gentagne gange understreget betydningen af, at mobilitet i byer behandles på en integreretmåde, således at alle former for transport og alle behov for transport – både gods og passager – tagesi betragtning. DTL finder det også vigtigt, at hvis der udvikles særlige miljøzoner i forskellige byer,skal kravene til køretøjerne være de samme i hele EU, for at sikre lastbilernes frie bevægelighed. En-delig er det vigtigt, at byer tilbydes kvalificeret bistand og assistance til løsning af problemerne isamarbejde med erhvervslivet.

København/Bruxelles 15.maj 2009

5/5