Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
DA
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0002.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 3.6.2009
KOM(2009) 257 endelig
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Den fælles forpligtelse til at løfte beskæftigelsen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN TIL EUROPA-PARLAMENTET, RÅDET,
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG
REGIONSUDVALGET
Den fælles forpligtelse til at løfte beskæftigelsen
1.
INDLEDNING
Lavkonjunkturen har de alvorligste konsekvenser for mennesker: den største
udfordring for EU må i dag være at forhindre udbredt arbejdsløshed, at øge
jobskabelsen og bane vejen for økonomisk fornyelse, bæredygtig genopretning og
vækst. Det kan kun opnås gennem et stærkere samarbejde mellem alle berørte parter,
bedre samordning af politikkerne og gensidig læring, dvs. med en fælles tilgang til
udformning og gennemførelse af de rette politikker og aktioner, nemlig at bevare
bæredygtige job i sunde erhvervsaktiviteter og hjælpe mennesker med at komme i
produktiv beskæftigelse, støtte de mest sårbare og træffe forberedelser til fremtidens
job og færdigheder. De foranstaltninger, der er nødvendige for at bekæmpe den
nuværende krises sociale og beskæftigelsesmæssige virkninger skal ledsages af
nødvendige strukturreformer, som tager de langfristede udfordringer op, dvs.
globalisering, demografiske ændringer og klimaændringer.
Det blev med EU's Lissabonstrategi understreget, at jobskabelse er afhængig af
aktive beskæftigelsespolitikker, solide makroøkonomiske rammer, investeringer i
kvalifikationer, forskning og infrastruktur, bedre lovgivning og fremme af
iværksætteri og innovation. EU reagerede hurtigt på krisen og udarbejdede en
europæisk økonomisk genopretningsplan, der fremhævede behovet for at imødegå
krisens virkninger for jobsituationen; de første virkninger af planen ser allerede
lovende ud, og de sociale sikkerhedsnet spiller en stabiliserende rolle. De
foranstaltninger til genopretning, medlemsstaterne har truffet, er i vidt omfang i tråd
med EU's langfristede reformmålsætninger (jf. bilag 1).
Der er imidlertid brug for en supplerende indsats, fordi situationen på
arbejdsmarkederne fortsat forværres som følge af den økonomiske nedgang. Siden
Det Europæiske Råds møde i foråret har Kommissionen, medlemsstaterne, Europa-
Parlamentet, arbejdsmarkedets parter og repræsentanter for civilsamfundet arbejdet
for at finde den bedste måde at afbøde krisens virkninger på arbejdspladserne på.
2.
DEN FÆLLES FORPLIGTELSE TIL AT LØFTE BESKÆFTIGELSEN: DE
VIGTIGSTE PRIORITERINGER OG AKTIONER
EU er ikke kun nødt til at gribe ind over for lavkonjunkturen, men skal vende den til
en chance for at skabe en mere produktiv og mere innovativ lavemissionsøkonomi,
hvor arbejdstagerne har flere kvalifikationer, en økonomi med åbne og rummelige
arbejdsmarkeder, der resulterer i et mere lige samfund med større sammenhængskraft
og arbejdspladser, der tager hensyn til alder, ligestilling mellem kønnene og balancen
mellem arbejdsliv og fritid. Det kan ikke være et engangstiltag, men snarere en
kontinuerlig og samlet proces.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0004.png
De europæiske arbejdsmarkeder vil blive dybt forandret som følge af krisen.
Arbejdstagerne og virksomhederne skal have de nødvendige midler til at tilpasse sig
den ændrede virkelighed, dvs. fastholde gode arbejdspladser, forbedre
kvalifikationerne på alle niveauer, få folk i arbejde igen og fastsætte vilkårene for
skabelse af nye job. "Grønne job" har potentialet til at blive et vigtigt vækstsegment
på fremtidens arbejdsmarkeder i EU: allerede i dag kan over 20 mio. job i EU
betragtes som "grønne" (10 % af den samlede beskæftigelse), og nye oplysninger
viser, at alene antallet af arbejdspladser i den vedvarende energisektor har potentialet
til at blive fordoblet inden 2020
1
.
Fleksibilitet og sikkerhed – flexicurity – er stadig den rette vej til at modernisere
arbejdsmarkederne og forbedre arbejdsmarkedernes tilpasningsevne, øge
konkurrenceevnen og forberede genopretningen; Kommissionen kan kun udtrykke
tilfredshed med, at arbejdsmarkedets parter i EU som led i deres fælles
arbejdsprogram har indgået en aftale om at overvåge gennemførelsen af EU's fælles
principper for flexicurity og drage fælles konklusioner heraf.
I Kommissionens meddelelse "Fremdrift i den europæiske genopretning"
2
blev der
skitseret en række elementer, der kan hjælpe medlemsstaterne med at udforme og
gennemføre passende og effektive beskæftigelsespolitikker. På grundlag heraf bidrog
Det Europæiske Råd på sit forårsmøde og de tre workshopper om beskæftigelse i
Madrid, Stockholm og Prag til at fastsætte
tre centrale prioriteringer:
opretholdelse
af beskæftigelsen, jobskabelse og fremme af mobiliteten; forbedring af kompetencer
og matchning med arbejdsmarkedets behov; samt øget adgang til beskæftigelse. På
beskæftigelsestopmødet den 7. maj var det derudover muligt at udveksle synspunkter
om disse prioriteringer, og der blev fundet fælles opbakning til 10 aktioner
3
.
På grundlag af denne fælles indsats fremsættes der i meddelelsen forslag om en
fælles EU-forpligtelse til at løfte beskæftigelsen, hvor samarbejdet om de tre centrale
prioriteringer styrkes mellem EU, EU's medlemsstater og arbejdsmarkedets parter i
EU, idet der sættes fokus på konkrete tiltag, der understøttes med alle eksisterende
EU-instrumenter, ikke mindst Den Europæiske Socialfond (ESF) og Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen. Prioriteringerne og tiltagene bør tilpasses de
enkelte medlemsstaters ændrede arbejdsmarked og budgetsituation og bør optimere
EU-tiltagenes merværdi ved at støtte medlemsstaternes og arbejdsmarkedets parters
indsats. Den fælles forpligtelse bør bidrage til den rolle, EU spiller i udformningen af
det internationale samfunds globale indsats for at sikre genopretning og bæredygtig
vækst. På de sociale trepartstopmøder vil Kommissionen, medlemsstaterne og
arbejdsmarkedets parter drøfte, hvordan gennemførelsen skrider frem.
2.1.
OPRETHOLDELSE AF BESKÆFTIGELSEN,
FREMME AF MOBILITETEN
JOBSKABELSE
OG
Ordninger for midlertidigt nedsat arbejdstid har været et effektivt middel til at
opretholde beskæftigelsen i flere medlemsstater, især hvis de har været ledsaget af
økonomisk støtte til at opveje indtægtstab og finansiere efteruddannelse. De er en
1
2
3
Jf. http://ec.europa.eu/energy/renewables/studies/doc/renewables/2009_employ_res_report.pdf
KOM(2009) 114 af 4.3.2009.
Jf. http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=103&langId=da&eventsId=173&furtherEvents=yes
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0005.png
vigtig del af EU's principper for flexicurity og for de nationale tilgange til flexicurity.
Sådanne ordninger kan betyde, at virksomhederne undgår betragtelige udgifter til
fyring og (gen)ansættelse, at virksomhederne ikke mister specialuddannet
menneskelig kapital, og at arbejdstagernes beskæftigelsesegnethed samtidig
forbedres. Ordningerne bør være midlertidige og nøje målrettede, må ikke
undergrave arbejdskraftens beskæftigelsesfrekvens og konkurrenceevne, og små og
mellemstore virksomheder og ikke-fastansatte arbejdstagere bør kunne udnytte
sådanne ordninger.
Jobskabelse kræver det rette miljø for iværksætteri, innovation og selvstændig
erhvervsvirksomhed, ligesom der bør fokuseres skarpere på en efterspørgselspolitik.
Tilsvarende kan konkret foregribelse og styring af virksomhedsomlægninger – med
deltagelse af virksomheder, arbejdstagere, arbejdsmarkedets parter og offentlige
myndigheder – forbedre konkurrenceevnen og tilpasningsevnen og sikre
arbejdstagernes videre karriere, samtidig med at regionernes og lokalsamfundenes
økonomiske struktur bevares. Kommissionen udtrykker tilfredshed med, at
arbejdsmarkedets parter i EU har gjort fælles sag vedrørende omlægninger, da dette
kan danne grundlag for en bedre begrundet praksis. Aftaler mellem
arbejdsformidlinger og arbejdsmarkedets parter kunne sikre, at arbejdstagere, der
afskediges, får den nødvendige støtte til at finde ny beskæftigelse, også
efteruddannelse. Medlemsstaterne kan yde statsstøtte til nystartede små
virksomheder i støtteberettigede regioner eller til virksomheder, der oprettes af
kvinder. Eurofound (Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og
Arbejdsvilkårene) og Cedefop (Det Europæiske Center for Udvikling af
Erhvervsuddannelse) vil blive bedt om at stille information og ekspertviden til
rådighed om, hvordan ændringer styres, og hvordan man forudsiger behovet for
bestemte kvalifikationer.
Selv midt i den nuværende krise er der mange ubesatte stillinger i EU, fordi
arbejdstagernes kvalifikationer ikke matcher med arbejdsmarkedets behov.
Arbejdstagere, der mister deres job, bør have bedre mulighed for at søge
beskæftigelse i udlandet uden at miste retten til arbejdsløshedsunderstøttelse i deres
bopælsland; denne mulighed findes, men er normalt begrænset til en kort periode på
tre måneder. Mobiliteten er også meget begrænset for øjeblikket, også for lærlinge og
praktikanter, på grund af de meget forskellige forhold i medlemsstaterne og på grund
af borgernes manglende kendskab til mulighederne for mobilitet. De offentlige
arbejdsformidlinger spiller en hovedrolle i denne sammenhæng. Effektiv
gennemførelse af direktivet om udstationering af arbejdstagere kræver et styrket
administrativt samarbejde og udveksling af eksempler på god praksis.
Forslag til prioriterede tiltag
Bedre udnyttelse af ordningerne for midlertidigt nedsat arbejdstid
Medlemsstaterne udarbejder med støtte fra Den Europæiske Socialfond (ESF)
effektive ordninger for at bevare den levedygtige beskæftigelse og optimere
virkningerne af ordningerne for midlertidigt nedsat arbejdstid og
efteruddannelse og undgår samtidig negativt afsmittende virkninger (jf. bilag
2).
Bedre foregribelse og forvaltning af omlægninger
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0006.png
Kommissionen har udarbejdet en praktisk vejledning vedrørende omlægninger
("Toolkit for restructuring"
4
); dette kunne danne grundlag for en udveksling af
erfaringer mellem alle berørte parter og føre til udvikling af bedste praksis for
at gøre det lettere at foregribe og styre virksomhedsomlægninger med støtte fra
ESF.
For at gøre det lettere at foretage omlægninger kunne arbejdsmarkedets parter
oprette sektorspecifikke partnerskaber, dvs. der bør med støtte fra ESF lægges
særlige handlingsplaner og indgås byrdefordelingsaftaler med de regionale og
lokale myndigheder. Med støtte fra Kommissionen kunne sådanne
partnerskaber være løsningen for de sektorer, der i hele EU står over for
udfordringer, idet man kunne bruge bilindustrien som eksempel. Tilsvarende
bør arbejdsmarkedets parter og de lokale myndigheder så vidt muligt indgå
forud forhandlede aftaler for at hjælpe arbejdstagere, der risikerer at blive
afskediget, med at finde et nyt job ved hjælp af efteruddannelse, coaching og
jobsøgning; ledighed bør være sidste udvej.
Nyt skub i jobskabelse
Medlemsstaterne bør fremskynde arbejdet med at skabe et iværksættervenligt
miljø, f.eks. ved at gennemføre en bæredygtig sænkning af de ikke-
lønrelaterede arbejdskraftomkostninger, herunder beskatning, investere i
forskning og infrastruktur, mindske de administrative byrder, fremme bedre
lovgivning og tilskynde til oprettelse af små og mellemstore virksomheder.
Medlemsstaterne bør sammen med arbejdsmarkedets parter og med støtte fra
ESF bistå arbejdsløse og unge med at starte egen virksomhed på et bæredygtigt
grundlag, f.eks. ved at stille virksomhedskurser og startkapital til rådighed.
Fremme af mobilitet
Kommissionen vil iværksætte en omfattende oplysningskampagne om
mulighederne for mobilitet i EU ved at anvende jobannonceportalen
"EURES"
5
. Kommissionen vil ligeledes oprette en ny "Match and Map"-
onlinetjeneste med et pilottiltag, der forventes klar sidst i 2009, og som skal
indeholde oplysninger om stillinger, lærings- og uddannelsesmuligheder med
det formål at matche en persons kvalifikationer med de ledige job i hele EU.
Medlemsstaterne
opfordres
til
at
forlænge
retten
til
arbejdsløshedsunderstøttelse til seks måneder for arbejdsløse borgere, der søger
arbejde i en anden medlemsstat.
OG
MATCHNING
MED
2.2.
FORBEDRING
AF
KOMPETENCER
ARBEJDSMARKEDETS BEHOV
Fremgangen i EU afhænger af EU's evne til at skabe konkurrencedygtige og
bæredygtige job, der udføres af en højt kvalificeret arbejdsstyrke: en fælles tilgang til
at forbedre kompetencerne på alle niveauer er af afgørende betydning, både for at
4
5
Jf. http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=103&langId=da
http://ec.europa.eu/eures/home.jsp?lang=da&langChanged=true
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
tackle krisens beskæftigelsesvirkninger på kort sigt og for at bane vejen for en
konkurrencedygtig og vidensbaseret lavemissionsøkonomi.
Uddannelse og erhvervsuddannelse skal have større relevans for arbejdsmarkedets
behov, også i de traditionelle erhverv: De unge har brug for de rette kvalifikationer til
at gribe chancerne for at få et job med det samme og de tværfaglige kvalifikationer til
at tilpasse sig et arbejdsmarked under hastig forandring. Det hæmmer mulighederne
for at få beskæftigelse, at kvalifikationer og kompetencer, der er erhvervet ved
uformel læring, ikke altid anerkendes. Dialogen mellem arbejdsmarkedets parter
spiller en vigtig rolle i bestemmelsen, erhvervelsen og anerkendelsen af
kvalifikationer, især i de nye vækstsektorer.
For at gribe mulighederne for genopretning og fremme social innovation er det også,
som omhandlet i "Nye kvalifikationer til nye job"-initiativet, vigtigt at kortlægge,
hvilke kvalifikationer der er og bliver behov for nu og i fremtiden. I nogle
medlemsstater er der nedsat sektorspecifikke udvalg for beskæftigelse og
kvalifikationer, som allerede nu forener erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter og de
offentlige myndigheder i kortlægningen af fremtidige behov; en række partnerskaber
mellem universiteter og erhvervsliv har til sigte at forbedre fastlæggelsen af
læseplaner, iværksætteri og overførsel af viden. Disse initiativer bør være almindelig
praksis og danne grundlag for uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogrammer.
Behovet for at modernisere uddannelserne og erhvervsuddannelserne er ikke dækket
ind med en grunduddannelse. Det er dokumenteret, at virksomheder, der ikke
efteruddanner deres ansatte, har dobbelt så stor risiko for at måtte lukke som de
andre. Især små og mellemstore virksomheder og innovative virksomheder har ofte
brug for målrettet støtte, da en af deres største udfordringer er at skaffe kvalificeret
arbejdskraft, og da de må kæmpe med større finansielle forhindringer end større
virksomheder. Hvis de offentlige myndigheder, virksomhederne og arbejdsmarkedets
parter gik sammen om en finansieringsmekanisme, ville det bidrage til at fastholde
og øge antallet af arbejdstagere, der tager en efteruddannelse.
Eftersom der opslås færre ledige stillinger i økonomiske nedgangstider, risikerer de
personer, der nu er ved at færdiggøre deres uddannelse, at opleve arbejdsløshed og
perioder uden erhvervsaktivitet, hvilket kan skade deres beskæftigelsesegnethed, selv
efter genopretningen. Uden grundlæggende kvalifikationer – som unge alt for ofte
mangler – er det endnu vanskeligere at finde et job. De unge, der nu prøver at
komme ind på arbejdsmarkedet, har brug for den bedst mulige støtte i form af
jobformidlinger, praktisk oplæring på arbejdspladsen eller adgang til videregående
studier for at erhverve de vigtige kompetencer, der er nødvendige for et vellykket
karriereforløb. Dette kan støttes ved til trods for krisen, men med velgennemtænkte
nationale målsætninger at opretholde og oprette lærepladser i virksomheder og i den
offentlige sektor; flere muligheder for mobilitet under læringsfasen, herunder for
lærlinge, erhvervsuddannelsessøgende og praktikanter med en videregående
uddannelse; samt en beslutsom indsats for at nedbringe både antallet af elever, der
går tidligt ud af skolen, og antallet af unge med utilstrækkelige nøglekompetencer.
EU's program for livslang læring bør også tages i anvendelse for at støtte innovative
tiltag til undersøgelse af, hvordan jobrelevante færdigheder bedre kan indlæres, og
hvordan partnerskaberne mellem erhvervslivet og uddannelsesinstitutioner kan
forbedres.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0008.png
Forslag til prioriterede tiltag
Forbedring af kompetencer, styrkelse af livslang læring
Kommissionen vil fremskynde dagsordenen for initiativet "Nye kvalifikationer
for nye job". Den vil fremlægge en analyse af nye kvalifikationsbehov sektor
for sektor, herunder kvalifikationer i en lavemissionsøkonomi. Den vil udgive
en vejledning i efteruddannelse i små og mellemstore virksomheder og
undersøge muligheden for på EU-plan at nedsætte udvalg for sektorspecifikke
kvalifikationer med deltagelse af erhvervslivet, arbejdsmarkedets parter og de
offentlige myndigheder.
Medlemsstaterne bør gøre brug af tilgængelig støtte fra ESF og snarest styrke
deres evne til at foregribe og forudsige de fremtidige behov for kvalifikationer
og til bedre at matche udbud og efterspørgsel af kvalifikationer i de sektorer og
erhvervsgrene, der er hårdest ramt af krisen. Medlemsstaterne bør fortsat
forbedre kvaliteten af og adgangen til uddannelse og erhvervsuddannelse.
Medlemsstaterne bør i samarbejde med arbejdsmarkedets parter videreudvikle
og virkeliggøre nationale rammer for kvalifikationer baseret på resultaterne af
læringen og i sammenhæng med den europæiske referenceramme for
kvalifikationer. Det bør omfatte styrkede ordninger for godkendelse af
kvalifikationer, herunder de kompetencer, der er erhvervet gennem uformel
læring, især i sektorer med store muligheder for stigende beskæftigelse, f.eks.
sundhedssektoren eller sektoren for langvarig pleje.
Kommissionen bør sammen med medlemsstaterne og inden for de nye
strategiske rammer for uddannelse og erhvervsuddannelse styrke effektiviteten
af livslang læring ved at fremme fleksible lærings- og uddannelsesmuligheder.
EU har for nylig vedtaget, at 15 % af arbejdstagerne bør deltage i livslang
læring, og at det inden 2020 bør være således, at 40 % af de 30-34-årige har en
afsluttet universitetsuddannelse. For at sikre hurtige fremskridt i forbedringen
af arbejdskraftens kompetencer for at opfylde disse benchmarks opfordres
medlemsstaterne til at fastsætte nationale mål inden for de områder, der er
omfattet af EU's benchmarks under hensyntagen til medlemsstaternes
individuelle behov.
Hjælp til de unge nu
Medlemsstaterne bør, med støtte fra Kommissionen, ESF og i givet fald
arbejdsmarkedets parter:
sikre, at mindst 5 mio. unge EU-borgere kan få en læreplads af høj kvalitet
indtil udgangen af 2010. Virksomhederne bør også stadig tilbyde
praktikantpladser for at øge de studerendes beskæftigelsesegnethed
snarest lægge strategier for nedbringelse af antallet af unge, der forlader skolen
tidligt, og sikre, at flere unge forlader skolen med en gymnasial uddannelse,
eftersom mange lande stadig ligger langt fra EU-målet om maksimalt 10 %
frafaldne elever. Det kan omfatte foranstaltninger til at holde længere fast på de
unge i skolen, hæve minimumsalderen for afsluttet skolegang, yde tilskud til
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0009.png
skolesøgende for at gå i skole samt tilbyde fleksible og alternative
uddannelsesformer i skoler og erhvervsuddannelsesinstitutioner
styrke EU-målet vedrørende "et nyt afsæt" for arbejdsløse unge: alle bør
hurtigst muligt tilbydes efteruddannelse eller arbejde, dvs. for 15-19-årige
senest en måned og for 20-24-årige senest to måneder efter, at de er blevet
arbejdsløse; ungdomsorganisationer bør have støtte til at udbyde
efteruddannelse, og der bør ydes hjælp til unge, der forlader skolen tidligt, eller
som opgiver skolegangen.
2.3.
ØGET ADGANG TIL BESKÆFTIGELSE
For at lindre krisens sociale virkninger og forhindre langtidsledighed og inaktivitet er
det væsentligt at fastholde og sende flere personer ud på arbejdsmarkedet, især
kvinder og ældre arbejdstagere og andre grupper, der er udsat for forskelsbehandling.
Den bedste vej væk fra udstødelse er beskæftigelse: det sociale Europa begynder
med et job – alligevel var der selv før krisen alt for mange EU-borgere, som kunne
være i beskæftigelse, og som ikke havde adgang til et job.
EU's fælles principper for aktiv inddragelse danner integrerede rammer for øget
beskæftigelse, bekæmpelse af social udstødelse og støtte til social samhørighed
gennem modernisering af de sociale beskyttelsessystemer: Argumenterne til fordel
for hurtig gennemførelse og overvågning af Kommissionens nye henstilling om aktiv
inddragelse, der er vedtaget af Rådet, er stærkere end nogensinde før. Krisen betyder
også, at der bliver brug for nye former for solidaritet. Systemerne for
minimumsindkomster, som allerede findes i de fleste medlemsstater, kan spille en
vigtig rolle som automatiske stabilisatorer og kan om nødvendigt styrkes for at
bevare købekraften for de personer, der står uden arbejde, især i lande, hvor
arbejdsløshedsunderstøttelsens dækning eller varighed er mindst.
Det er nødvendigt med en hurtig indsats for at få overgang til andet arbejde til at
betale sig og forbedre adgangen til beskæftigelse: mindskelse af arbejdsgivernes
udgifter til at ansætte folk og udnyttelse af potentialet for jobskabelse, især til gavn
for lavt kvalificerede; reduktion af faktorer, der virker som en hindring for finde
arbejde: forbedring af skatte- og socialsikringssystemerne, for at det kan betale sig at
have et job, herunder mindskelse af skattebyrden for ægtefæller; samt incitamenter til
arbejdsløse til at starte egen virksomhed, f.eks. i form af iværksætterkurser og
mikrokreditter. Lande, der nu står over for en strøm af emigrerede arbejdstagere, der
vender hjem på grund af krisen, bør også gøre det lettere for dem hurtigt at blive
integreret på arbejdsmarkedet. Da kvinder oftere end mænd er i usikre job eller står
uden for arbejdsmarkedet, bør man styrke foranstaltningerne til at sikre ligestilling
mellem kønnene.
For at give de dårligst stillede, herunder legale indvandrere fra tredjelande, en bedre
chance for at komme ind på arbejdsmarkedet, og for at hjælpe afskedigede
arbejdstagere og arbejdsløse så tidligt som muligt, er der tungtvejende argumenter
for et bedre samarbejde mellem offentlige myndigheder, offentlige og private
arbejdsformidlinger, socialforsorgsmyndighederne, voksenuddannelsestjenesterne,
arbejdsmarkedets parter og civilsamfundet. Medlemsstaterne og de offentlige
arbejdsformidlinger bør især også forstærke den gensidige læring for at forbedre de
aktive arbejdsmarkedspolitikkers effektivitet og gennemslagskraft.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0010.png
Forslag til prioriterede tiltag
Styrkelse af aktiveringstiltag og lettere adgang til beskæftigelse
Medlemsstaterne bør afsætte en betydelig del af deres ESF-ressourcer til at forbedre
de nationale arbejdsformidlingers og de aktive arbejdsmarkedspolitikkers effektivitet
og skabe incitamenter til at oprette virksomhed eller til at nedsætte sig som
selvstændig erhvervsdrivende. Medlemsstaterne bør forstærke indsatsen for aktivt at
gennemføre og overvåge EU's fælles principper for aktiv inddragelse. I tråd med
disse principper og i betragtning af de vide muligheder, som de eksisterende
statsstøtteregler åbner op for, opfordres medlemsstaterne til:
at styrke EU-målet vedrørende "et nyt afsæt" for arbejdsløse voksne for at
sikre, at de får tilbudt et nyt job, supplerende efteruddannelse, en læreplads
eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger senest tre måneder efter,
at de har tilmeldt sig den offentlige arbejdsformidling
at hjælpe langtidsledige tilbage i beskæftigelse ved at sænke de ikke-
lønrelaterede
arbejdskraftomkostninger,
f.eks.
ved
at
fjerne
socialsikringsbidragene ved ansættelse af en langtidsledig i seks måneder og
opkræve et nedsat bidrag i en periode herefter
at fremme beskæftigelsen for sårbare grupper og ældre arbejdstagere gennem
målrettede og beskæftigelsesrelaterede sociale ydelser og incitamenter til at
ansætte folk, også i den sociale økonomi, samtidig med at ordninger for tidlig
pensionering gøres mindre attraktive
at stimulere efterspørgslen og skabe flere job for lavt kvalificeret arbejdskraft,
f.eks. ved at indføre skattelettelser eller andre incitamenter såsom økonomisk
støtte til rengøringshjælp og pleje
at styrke samarbejdet og udvekslingen af erfaringer mellem offentlige og
private arbejdsformidlinger og øge deres kapacitet til at tackle den nye, store
strøm af jobsøgende (med støtte fra Kommissionen).
3.
BEDRE UDNYTTELSE AF FÆLLESSKABSMIDLERNE
Den fælles forpligtelse til at løfte beskæftigelsen skal understøttes med alle til
rådighed stående fællesskabsinstrumenter. Gennem ESF støtter medlemsstaterne
allerede mange genopretningsforanstaltninger, der svarer til de centrale prioriteringer
og aktioner, der er omhandlet i denne meddelelse (jf. bilag 3). Siden vedtagelsen af
den europæiske genopretningsplan har EU-institutionerne endvidere vedtaget en
række lovgivningsmæssige ændringer for at styrke ESF's rolle i afbødningen af
krisens virkninger. Den Europæiske Fond for Regionaludvikling bør også udnyttes
fuldt ud for at støtte antikriseindsatsen.
Adgangen til og anvendelsen af ESF er blevet forenklet; forskudsbetalinger fra ESF
til medlemsstaterne er blevet fremskyndet og øget, og der er udbetalt ca.
1,8 mia. EUR. Anvendelsesområdet for Den Europæiske Fond for Tilpasning til
Globaliseringen er også blevet udvidet, og fonden kan nu mobiliseres i fuldt omfang;
alle virksomhedslukninger som følge af krisen, der berører mindst 500 arbejdstagere,
kan nu dækkes; kriterierne for støtteberettigelse er også blevet forenklet.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0011.png
3.1.
MOBILISERING AF ALLE TILGÆNGELIGE MIDLER SOM MODTRÆK
MOD KRISEN
ESF er et fremragende redskab til at investere i mennesker: ca. 9 mio. borgere drager
hvert år direkte fordel af ESF-støtte. Disse muligheder kan udnyttes i endnu højere
grad. Krisens pludselige virkninger kræver hurtig mobilisering af ESF-ressourcer,
der normalt udbetales gradvis over en periode på 9-10 år. Ved at gøre fuldt brug af
det budget, der er til rådighed i de finansielle overslag, vil Kommissionen sikre, at
der alene i 2009-2010 stilles ca. 19 mia. EUR til rådighed for ESF.
Kommissionen vil aktivt støtte medlemsstaterne ved hurtigt at stille disse midler til
rådighed, dog under hensyntagen til Fællesskabets statsstøtteregler
6
; Kommissionen
vil indføre en hurtig procedure i de tilfælde, hvor der kræves en tilpasning af et ESF-
program, og således forkorte processen til højst en måneds varighed, og vil give de
nationale myndigheder praktisk vejledning. Kommissionen opfordrer ligeledes
medlemsstaterne til at hurtigst muligt at øge deres udgiftsbudget og mindske
flaskehalsene i de nationale finansieringssystemer, således at ESF-betalingerne til de
nationale kontantkonti hurtigt kan formidles videre til støttemodtagerne under ESF-
programmerne. Medlemsstaterne tilskyndes også til at drage fuld fordel af lån fra
Den Europæiske Investeringsbank (EIB) for at øge ESF-tilskuddet til deres pakker
for hurtig genopretning.
Det har afgørende betydning for, hvor vellykkede beskæftigelsesforanstaltningerne
bliver, at arbejdsmarkedets parter inddrages, hvilket illustreres af deres nyttige fælles
anbefalinger til, hvordan ESF kan støtte den økonomiske genopretning. ESF kan
hjælpe:
1,2 mia. EUR øremærkes i ESF til arbejdsmarkedets parter
i regioner,
der sakker bagud, udelukkende med det formål at opbygge kapaciteten og
gennemføre fælles aktioner; arbejdsmarkedets parter bør i samarbejde med
medlemsstaterne gøre fuldt brug af denne facilitet.
For at optimere virkningerne af EU-støtten og den nationale finansieringsstøtte til de
centrale prioriteringer og aktioner, der er omhandlet i nærværende meddelelse, vil
medlemsstaterne, med deltagelse af arbejdsmarkedets parter, få hjælp til at udarbejde
pakker for hurtig reaktion, hvor ESF-tilskuddene især skal bruges til:
at hjælpe arbejdstagere og virksomheder under omlægning,
herunder
efteruddannelsesordninger på den pågældende virksomhed, om nødvendigt
kombineret med incitamenter til at ansætte langtidsledige; incitamenter til at
nedsætte udgifterne til mobilitet til regioner, hvor der findes jobmuligheder
(f.eks. godtgørelse af transportudgifter)
fremme af iværksætteri og selvstændig erhvervsaktivitet,
herunder
oprettelse af nye virksomheder og nedsættelse af udgifterne til lån,
udarbejdelse af bæredygtige forretningsplaner og mentorordninger for nye
virksomheder; mindskelse af bureaukratiet og forenkling af procedurerne for
oprettelse af virksomheder
6
Kommissionen har i dag vedtaget retningslinjer for statsstøtte, der er forenelig med erhvervsuddannelse
og retningslinjer for statsstøtte, der er forenelig med dårligt stillede og handicappede arbejdstagere -
SEK(2009) 719.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
697713_0012.png
matchning af kvalifikationer med arbejdsmarkedets behov,
herunder
uddannelse og erhvervsuddannelse af høj kvalitet; nye efteruddannelser eller
kurser om iværksætteri og en lavemissionsøkonomi; forskere, der skal fremme
innovation; instrumenter, herunder ikt, til bedre overvågning og foregribelse af
arbejdsmarkedets behov
unge,
herunder oprettelse af flere lærepladser eller studielegater og –lån i
forbindelse med en formel uddannelse; incitamenter til virksomhederne til at
oprette praktikantpladser og lærepladser eller til at ansætte unge; alternative
uddannelsesmuligheder for unge, der forlader skolen tidligt
de mest sårbare grupper,
herunder aktiveringsforanstaltninger og
incitamenter til virksomhederne til at beskæftige dårligt stillede arbejdstagere
eller tilpasse arbejdsvilkårene for at tage hensyn til balancen mellem arbejdsliv
og fritid og til særlige behov (f.eks. for ældre arbejdstagere og handicappede)
offentlige arbejdsformidlinger,
herunder tjenesteydelser til et voksende antal
klienter, dygtiggørelse af arbejdsformidlingens personale og fremme af
samarbejdet med andre berørte parter.
3.2.
FREMSKYNDET FINANSIERING FOR AT TACKLE KRISEN
Der indføres
to muligheder for fremskyndet finansiering,
der skal bidrage
væsentligt til medlemsstaternes genopretningsforanstaltninger:
Til støtte for gennemførelsen af pakkerne for hurtig genopretning og mere
generelt investeringerne i forbindelse med samhørighedspolitikken vil
Kommissionen snarest fremsætte forslag til ændring af forordningen om
strukturfondene for at gøre det muligt for medlemsstaterne at vælge
ikke at yde
national samfinansiering i 2009 og 2010.
Uden at fordelingen af midler mellem
medlemsstaterne eller det årlige loft over de finansielle rammer for EU's
betalingsbevillinger derved ændres, vil denne mulighed for forud at afholde
udgifterne under krisens forventede højdepunkt og anvende en EU-
tilbagebetalingssats på 100 % fremskynde gennemførelsen af en række projekter
og samtidig mindske de finansielle problemer, navnlig i medlemsstater, hvor ESF-
samfinansieringen dækker et betragteligt beløb af de samlede
arbejdskraftomkostninger. Kommissionen vil i et partnerskab med
medlemsstaterne omhyggeligt overvåge virkningerne af pakkerne for hurtig
genopretning ved hjælp af de eksisterende ESF-systemer for årlige og strategiske
rapporter.
For at give de arbejdsløse en ny chance og åbne iværksættervejen for nogle af
EU's dårligst stillede grupper, herunder de unge, vil Kommissionen snarest
fremsætte forslag til en ny
EU-mikrofinansfacilitet til fordel for beskæftigelse
med det formål at skabe mikrovirksomheder og udvikle den sociale økonomi. På
det eksisterende budget tildeles der til nye formål 100 mio. EUR, som kunne få en
multiplikatorvirkning på over
500 mio. EUR,
og denne nye facilitet vil i et fælles
initiativ med internationale finansinstitutter, navnlig EIB-gruppen, udvide
omfanget af målrettet finansiel støtte til nye iværksættere i den aktuelle situation,
hvor lånemulighederne er mindsket. Stifterne af mikrovirksomheder vil også få
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
støtte i form af mentorordninger, uddannelse, coaching og kapacitetsopbygning,
ligesom ESF vil yde rentestøtte.
4.
FORBEREDELSER MED HENBLIK PÅ FREMTIDEN
For at komme stærkere ud på den anden side af krisen skal EU udnytte alle
mulighederne i den europæiske sociale markedsøkonomi og følge sin langfristede
reformstrategi for omdannelse af EU til en mere konkurrencedygtig og innovativ
lavemissionsøkonomi med åbne arbejdsmarkeder, der giver et mere rummeligt
samfund med bedre arbejdspladser. Med henblik herpå skal EU investere i borgernes
kompetencer og beskæftigelsesegnethed og sikre, at arbejdsmarkederne er rummelige
og effektive og fast forankret i flexicurityprincipperne.
Den nuværende krises omfang har ingen fortilfælde, og mange arbejdspladser er
nedlagt i de seneste måneder, men der blev skabt mange flere arbejdspladser i
vækstårene, der gik forud. I de sidste 12 år har EU været en drivkraft bag de
fremskridt, der er gjort inden for arbejdsmarkedspolitikken og i
beskæftigelsessituationen, først med den europæiske beskæftigelsesstrategi og senere
inden for rammerne af Lissabonstrategien: Man har kortlagt de fælles udfordringer,
prioriteringerne og den bedste praksis, fastsat fælles ambitiøse mål og iværksat
gensidig læring.
Hovedansvaret for udformning af arbejdsmarkeds- og socialpolitikker vil fortsat
ligge hos medlemsstaterne, og de mange forskellige situationer mellem og i
medlemsstaterne kan kræve en mere differentieret tilgang. De fælles værdier –
åbenhed, solidaritet og muligheder – der understøttes af medlemsstaternes og EU's
forskellige politikker og institutioner såvel som af den omfattende EU-lovgivning,
frembyder reelle fordele og EU-merværdi for EU-borgerne.
Disse værdier bør fortsat danne grundlag for EU's reaktion på krisen; faktisk er EU's
rolle vigtigere end nogensinde før; EU's strategi for beskæftigelsen i årene efter 2010
vil kræve bedre instrumenter, ressourcer og metoder såvel som en klar vision af de
store udfordringer, som vore samfund bliver stillet over for, for at hjælpe EU og EU-
borgerne med at komme stærkere ud af lavkonjunkturen end før.
Politisk samordning som led i den europæiske beskæftigelsesstrategi, herunder
udarbejdelse af retningslinjer for beskæftigelsen og landespecifikke henstillinger, har
været et vigtigt redskab i forberedelsen af reformerne til fremme af økonomisk vækst
og jobskabelse. I lyset af tidligere erfaringer og de globale, strategiske, teknologiske,
demografiske og miljømæssige udfordringer, skal fremtidens politikker og mål dog
styrkes for yderligere at øge produktiviteten, konkurrenceevnen og den sociale
lighed.
Kommissionen vil i slutningen af 2009 forelægge forslag om strategien for vækst og
beskæftigelse efter 2010, herunder beskæftigelsesstrategien. Dermed tager
Kommissionen hensyn til den løbende debat blandt EU-institutionerne og alle de
berørte parter om navnlig en række af de hidtil fremhævede tiltag:
De tre prioriterede centrale politikker, der er beskrevet i denne meddelelse,
bliver lige så relevante for den kommende europæiske beskæftigelsesstrategi,
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
når EU skal bygge bro over kløften mellem en afbødning af krisens virkninger
og forberedelse af genopretningen. Den europæiske beskæftigelsesstrategi bør
bidrage til, at der gennem arbejdsmarkedspolitikkerne skabes vækst og
beskæftigelse, at kvalifikationsniveauet forbedres drastisk, og at
inddragelsespolitikkernes
positive
økonomiske
rolle
i
beskæftigelseseffektiviteten og den finansielle bæredygtighed udnyttes.
I en fornyet EU-strategi for vækst og beskæftigelse bør den europæiske
beskæftigelsesstrategi forenkles og indeholde bedre fokuserede målsætninger
for at sikre større konsekvens.
Det nationale ejerskab bør styrkes, og de nationale parlamenter,
arbejdsmarkedets parter og andre berørte parter bør i højere grad inddrages i
udarbejdelsen og vedtagelsen af medlemsstaternes reformprogrammer; en mere
målrettet anvendelse af strukturfondene, særlig ESF, bør understøtte
gennemførelsen af beskæftigelsespolitikkerne.
Kommissionens og medlemsstaternes koordinerende rolle får i et samarbejde
med arbejdsmarkedets parter afgørende betydning for fremme af
sammenligninger og benchmarking på tværs af landene.
5.
KONKLUSION
Den fælles EU-forpligtelse vedrørende de centrale prioriteringer, der er omhandlet i
denne meddelelse, bør være medvirkende til at tackle EU's udfordringer på
mellemlangt og langt sigt og sikre overensstemmelse mellem disse udfordringer og
genopretningsforanstaltningerne på kort sigt.
Kommissionen opfordrer Det Europæiske Råd til:
at vedtage de tre centrale prioriteringer, der indgår i den fælles EU-forpligtelse til
at løfte beskæftigelsen
at godkende medlemsstaternes, Kommissionens og arbejdsmarkedets parters
proces for gennemførelse af de aktioner, der fremsættes forslag om inden for hver
prioritering, under hensyntagen til den specifikke situation i de enkelte
medlemsstater
at godkende Kommissionens forslag om bedre udnyttelse af fællesskabsmidlerne
som modtræk mod krisen
at opfordre deltagerne i de sociale trepartstopmøder til forud for hvert forårsmøde
i Det Europæiske Råd at drøfte og overvåge de fremskridt, der er gjort for at
fastsætte og gennemføre prioriteringerne og aktionerne i forbindelse med den
fælles forpligtelse
at tage Kommissionens forslag om at overvåge gennemførelsen af den fælles EU-
forpligtelse i samarbejde med medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter i EU
til efterretning og til på Det Europæiske Råds forårsmøde i 2010 at aflægge
DA
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
beretning om de gjorte fremskridt og om betydningen heraf for EU's dagsorden
for beskæftigelsen efter 2010.
Bilag:
1. Medlemsstaternes seneste beskæftigelsesforanstaltninger
2. Fremme af midlertidigt nedsat arbejdstid
3. Bedre udnyttelse af ESF
DA
14
DA