Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del
Offentligt
697714_0001.png
NOTAT
11. juni 2009
Notat om Kommissionens meddelelse ”Den fælles
forpligtelse til at løfte beskæftigelsen”
J.nr.
JAIC/SHE
Baggrund
Kommissionen har den 3. juni 2009 offentliggjort meddelelsen ”Den fælles forplig-
telse til at løfte beskæftigelsen”. Meddelelsen er Kommissionens bidrag til Det Eu-
ropæiske Råds møde den 18.-19. juni 2009.
Meddelelsen indeholder prioriteter og konkrete forslag til en øget indsats for be-
skæftigelsen under den økonomiske krise og skal supplere den europæiske genop-
retningsplan, fordi situationen på de europæiske arbejdsmarkeder fortsat forværres.
Kommissionen ventes den 17. juni 2009 at stille forslag vedrørende de konkrete
forslag i meddelelsen.
Indhold
Det Europæiske Råd fastsatte på sit forårsmøde og på tre efterfølgende workshops
om beskæftigelsen tre centrale prioriteringer: 1) opretholdelse af beskæftigelsen,
jobskabelse og fremme af mobiliteten, 2) forbedring af kompetencer og matchning
med arbejdsmarkedets behov og 3) øget adgang til beskæftigelse.
På dette grundlag indeholder meddelelsen forslag om en fælles EU-forpligtelse til
at fremme beskæftigelsen, hvor samarbejdet om de tre centrale prioriteringer styr-
kes, idet der sættes fokus på konkrete tiltag, der understøttes med alle eksisterende
EU-instrumenter, herunder Den Europæiske Socialfond (ESF) og Den Europæiske
Fond for Tilpasning til Globaliseringen.
1) Opretholdelse af beskæftigelsen, jobskabelse og fremme af mobiliteten
- Medlemsstaterne opfordres til at tilvejebringe arbejdsdelingsordninger og
til med midler fra ESF at bevare levedygtig beskæftigelse
- Medlemsstaterne og arbejdsmarkedets parter opfordres til at styrke virk-
somhedsomlægninger. Tilsvarende opfordres arbejdsmarkedets parter og
de lokale myndigheder til at hjælpe arbejdstagere, der er blevet afskediget,
med at finde nyt job ved hjælp af efteruddannelse og jobsøgning.
- Medlemsstaterne opfordres til at fremme et iværksættervenligt miljø, f.eks.
ved at sænke de lønrelaterede arbejdskraftsomkostninger, herunder beskat-
ning, fremme forskning og infrastruktrur, mindske administrative byrder,
fremme bedre lovgivning og tilskynde til oprettelsen af små og mellemsto-
re virksomheder.
- Desuden opfordres medlemsstaterne til sammen med arbejdsmarkedets
parter og med støtte fra ESF at bistå arbejdsløse og unge med at starte egen
virksomhed, f.eks. via hjælp til kurser og startkapital.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
Kommissionen vil fremme mobilitet i EU, herunder ved hjælp af en oplys-
ningskampagne, anvendelse af EURES jobportalen og oprettelse af en ny
”Match and Map”- onlinetjeneste, der skal indeholde oplysninger om stil-
lings- og uddannelsesmulighed med henblik på at matche personers kvali-
fikationer med ledige jobs i EU.
Desuden opfordres medlemsstaterne til at forlænge retten til arbejdslø-
shedsunderstøttelse til 6 måneder for arbejdsløse, der søger arbejde i en
anden medlemsstat.
2) Forbedring af kompetencer og matchning med arbejdsmarkedets behov
- Kommissionen vil fremskynde dagsordenen for initiativet ”Nye kvalifika-
tioner til nye job”, fremlægge en sektorbaseret analyse af kvalifikationsbe-
hov, udgive en vejledning i efteruddannelse i små og mellemstore virk-
somheder og undersøge muligheden for på EU-plan at nedsætte et udvalg
for sektorspecifikke kvalifikationer med deltagelse af erhvervslivet, parter-
ne og de offentlige myndigheder.
- Medlemsstaterne opfordres til at gøre brug af Socialfonden med henblik på
at forudsige fremtidige kvalifikationsbehov og forbedre kvaliteten af og
adgangen til uddannelse og erhvervsuddannelse.
- Medlemsstaterne opfordres til styrke ordninger for godkendelse af kvalifi-
kationer.
- Kommissionen ønsker sammen med medlemsstaterne at fremme livslang
læring, og medlemsstaterne opfordres til at sætte nationale mål på området.
- Medlemsstaterne opfordres til med støtte fra Kommissionen og Socialfon-
den at sikre lærepladser for unge EU-borgere samt at lægge strategier for
nedbringelse af antallet af unge, der frafalder deres uddannelse.
- Endelig opfordres medlemslandene til at sikre tilbud om efteruddannelse
og arbejde for arbejdsløse unge senest efter en måneds arbejdsløshed for
15-19-årige og senest efter to måneder for 20-24-årige.
3) Øget adgang til beskæftigelse
- Medlemsstaterne opfordres til at styrke de fælles EU-mål vedrørende ”et
nyt afsæt” for arbejdsløse voksne for at sikre, at de får tilbudt nyt job, sup-
plerende efteruddannelse, læreplads eller andre beskæftigelsesfremmende
foranstaltninger senest tre måneder efter, at de har tilmeldt sig den offentli-
ge arbejdsformidling.
- Medlemsstaterne opfordres til at sænke de ikke-lønrelaterede arbejdskraft-
omkostninger, f.eks. ved at fjerne socialsikringsbidragene ved ansættelse af
en langtidsledig i 6 måneder.
- Medlemsstaterne opfordres til at fremme beskæftigelsen for sårbare grup-
per og ældre arbejdstagere, at stimulere efterspørgslen og skabe flere jobs
for lavtkvalificeret arbejdskraft via fx skattelettelser eller andre incitamen-
ter så som støtte til rengøringshjælp og pleje. Endelig opfordres medlems-
staterne til at styrke samarbejdet og udvekslingen af erfaringer mellem pri-
vate og offentlige arbejdsformidlinger.
Bedre udnyttelse af fællesskabsmidlerne
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at indsatsen med henblik på at løfte beskæftigelsen understøttes med
alle stående fællesskabsinstrumenter, herunder gennem brug af ESF og globalise-
ringsfonden.
Ifølge meddelelsen kræver krisen hurtig mobilisering af ESF-ressourcer, der nor-
malt udbetales gradvist over en periode på 9-10 år. Ved at gøre fuldt brug af det
budget, der er til rådighed i de finansielle overslag, vil Kommissionen sikre, at der
alene i 2009-2010 stilles ca. 19. mia. EUR til rådighed for ESF.
Der indføres to muligheder for fremskyndet finansiering. For det første vil Kom-
missionen fremsætte forslag om en ændring af forordningen om strukturfondene
for at gøre det muligt for medlemsstaterne at vælge ikke at yde national samfinan-
siering i 2009 og 2010 (frontloading). Dette indebærer, at et land kan vælge at æn-
dre sammensætningen af midlerne i en periode. F.eks. kan et land koble 75 % EU
midler med 25 % nationale midler. Over den samlede periode skal medfinansierin-
gen dog være på 50 %. Derfor skal det samme land i andre år have en sammensæt-
ning af finansieringen, der opvejer dette fx ved at koble 75 % nationale midler med
25 % EU-midler. Forslaget om at ”frontloade” socialfrontsprogrammerne stiller så-
ledes ikke flere EU-midler til rådighed over den samlede budgetperiode fra 2007-
2013.
For det andet vil Kommissionen styrke skabelsen af mikrovirksomheder ved sna-
rest muligt at fremsætte forslag om en ny ”EU-mikrofinansfacilitet til fordel for be-
skæftigelse”. Den nye facilitet skal udvide omfanget af finansiel støtte til nye
iværksættere i den aktuelle situation, hvor lånemulighederne er mindsket. Desuden
vil der efter forslaget kunne ydes støtte i form af mentorordninger, uddannelse,
coaching, kapacitetsopbygning og rentestøtte.
Regeringens holdning og jobplanens forventede betydning for Danmark
Regeringen deler Kommissionens bekymring for den økonomiske udvikling og er
positiv over for Kommissionens meddelelse ”Den fælles forpligtigelse til at løfte
beskæftigelsen”.
Regeringen finder det vigtigt, at de mulige tiltag bliver tilstrækkeligt analyserede,
og at de finansielle konsekvenser kendes under hensyn til budgetsituationen i man-
ge medlemslande.
Kommissionens meddelelse blev offentliggjort for kort tid siden, og der udestår
stadig en række konkrete forslag til udmøntning af meddelelsen. Der foreligger
derfor endnu ikke analyser af de fremlagte forslags forventede betydning for Dan-
mark og de øvrige medlemslande i EU.
3