Folketingets Europaudvalg

Christiansborg

Finansministeren

16. marts 2009

 

Endeligt svar på Europaudvalgets spørgsmål nr. 81 af 20. januar 2009 (alm. del).

 

Spørgsmål:

 

”Ministeren bedes fremsende et notat, som beskriver, hvad et dansk medlem af Europa-Parlamentet vil få i løn fra Europa-Parlamentet (brutto) efter valget den 7. juni 2009, samt hvordan de danske medlemmer vil blive beskattet af denne løn. Ministeren bedes desuden oplyse, hvilken pension og hvilke andre godtgørelser (til løn, befordring, repræsentation etc.) de danske medlemmer vil kunne få, samt i hvilket omfang disse beskattes og hvordan.”

                    

Svar:

Aflønning, pensionsforhold og beskatning af nyvalgte danske medlemmer af Europa-Parlamentet efter nye regler pr. 14. juli 2009

Løn

Efter artikel 10 i statutten for Europa-Parlamentet, der træder i kraft pÃ¥ førstedagen af den valgperiode, der begynder i 2009, andrager vederlaget til medlemmerne 38,5 pct. af den grundløn, som en dommer ved De Europæiske Fællesskabers Domstol oppebærer. Vederlaget, der prisindeksreguleres Ã¥rligt, ville i 2008 have udgjort 7.442,05 Euro pr. mÃ¥ned svarende til 665.587 kr. Ã¥rligt.

 

Vederlaget er indkomstskattepligtigt til Danmark. Den skat, der betales til fællesskabet af vederlaget efter statuttens artikel 12, stk. 1, modregnes i den danske skat af vederlaget, jf. statuttens artikel 12, stk. 3 og 4.

 

Efter statuttens artikel 20 har medlemmerne fremover ret til godtgørelse af omkostninger i forbindelse med udøvelsen af mandatet, ligesom Parlamentet godtgør de faktisk afholdte udgifter i forbindelse med rejser til og fra Parlamentets arbejdssteder og andre tjenesterejser. Parlamentet godtgør endvidere andre almindelige udgifter i form af et fast beløb. Medlemmerne har efter statuttens artikel 21 ret til at ansætte personlige medarbejdere og Parlamentet afholder de faktiske udgifter i forbindelse med ansættelsesforholdet. Medlemmerne har endelig efter statuttens artikel 22 ret til at anvende parlamentets kontor- og kommunikationsudstyr og tjenestevogne.

 

Uanset disse ydelser og godtgørelser måtte være skattepligtige efter nationale regler, vil Danmark med udgangspunkt i EF-Domstolens afgørelse 208/80, Lord Bruce Donington mod Eric Gordon Aspen reelt ikke have nogen mulighed for beskatning, idet en sådan kun kan ske, hvis godtgørelsen ud fra en gennemsnitsbetragtning er urimelig høj. Denne bedømmelse afgøres udelukkende efter EU-rettens regler og ikke efter nationale regler.

 

Europa-Parlamentet betaler præmie til en livsforsikring for medlemmerne, der kommer til udbetaling enten ved død eller ved det fyldte 60. år, når medlemmet har udøvet sit erhverv i 10 år.

 

Europa-Parlamentet betaler endvidere præmie til forsikring mod ulykker, der kan ramme parlamentsmedlemmet under udøvelse af dennes mandat og i fritiden.

 

Præmien til livsforsikringen og til ulykkesforsikringen i fritiden er hidtil anset for skattepligtig for medlemmet. Statuttens artikel 19 fremhæver medlemmernes ret til at blive forsikret mod risici i forbindelse med udøvelse af mandatet, men anfører samtidig, at medlemmet selv skal afholde en tredjedel af forsikringspræmien. Det må herefter gælde, at medlemmet med vedtagelsen af statutten fremover skal beskattes af to tredjedele af den hidtil skattepligtige præmie under samme betingelser, som gælder for beskatningen af vederlaget fra Parlamentet, jf. ovenfor. Der vil dog ikke ske lempelse for fællesskabets skat, idet Fællesskabet ikke opkræver skat af præmien til forsikringerne, jf. statuttens artikel 12, stk. 6.

 

Statuttens artikel 12 stk. 6 kan ikke antages at berøre den nationale beskatningshjemmel, men udelukkende Fællesskabets beskatningshjemmel.

 

Pension

Efter statuttens artikel 14 har tidligere medlemmer ret til alderspension ved det fyldte 63. Ã¥r. Alderspensionen udgør for hvert fulde Ã¥r, den pÃ¥gældende har udøvet sit mandat, 3,5 pct. af vederlaget i henhold til artikel 10 og for hver yderligere fulde mÃ¥neds mandatudøvelse en tolvtedel heraf. Alderspensionen kan dog højst udgøre 70 pct. af vederlaget.

 

Hvis medlemmet bliver uarbejdsdygtig i mandatperioden, har den pÃ¥gældende efter artikel 15 ret til invalidepension. Invalidepensionen svarer i størrelse til alderspensionen efter artikel 14, men udgør dog mindst 35 pct. af vederlaget efter artikel 10. 

 

Der er ikke fastsat bidrag til den del af den etablerede pensionsordning for medlemmer af Parlamentet, der udbetaler alderspension, eller til den del af pensionsordningen, der udbetaler invalidepension. Pensionsordningen må derfor anses for uafdækket, hvilket betyder at ydelserne fra pensionsordningen vil være skattepligtige efter statsskattelovens § 4 c.

 

Det indebærer, at det tidligere medlem vil være skattepligtigt af alderspensionen henholdsvis invalidepensionen, hvis vedkommende er fuldt skattepligtig til Danmark på udbetalingstidspunktet. Er medlemmet hjemmehørende i et andet EU-land, vil Danmark typisk være afskåret fra at beskatte udbetalingerne efter indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst. Den skat, der betales til fællesskabet af pensionsudbetalingen efter statuttens artikel 12, stk. 1, modregnes i den danske skat af pensionsindtægten, jf. statuttens artikel 12, stk. 3 og 4.

Aflønning, pensionsforhold og beskatning af genvalgte danske medlemmer af Europa-Parlamentet efter valget 7. juni 2009

Efter artikel 25 i statuttens afsnit om overgangsbestemmelser kan nuværende medlemmer, der genvælges ved valget i juni 2009, vælge at stå uden for statutten og dermed være omfattet af den hidtidige nationale ordning for vederlag og pension i hele mandatperioden. Ved ”hele mandatperioden” forstås den samlede medlemstid og ikke blot den kommende valgperiode. Valget er endeligt og uigenkaldeligt og skal ses som en overgangsordning.

 

Nuværende medlemmer, der genvælges og ikke vælger at være omfattet af den hidtidige nationale ordning, vil naturligvis være omfattet af statutten for Europa-Parlamentet, der træder i kraft fra valget i juni 2009, jf. ovenfor.

 

Løn

Den hidtil for danske medlemmer gældende ordning følger af lov om vederlag og pension mv. for danske medlemmer af Europa-Parlamentet, der bestemmer, at de for folketingsmedlemmer gældende regler om vederlag og pension finder tilsvarende anvendelse for medlemmer af Europa-Parlamentet.

 

Vederlaget svarer til lønnen til en statstjenestemand pÃ¥ skalatrin 51 og udgør med de pr. 1. april 2008 gældende satser 571.640,00 kr. Ã¥rligt. Vederlaget er skattepligtigt til Danmark.

 

Pension

Alderspension for medlemmer af Europa-Parlamentet efter den hidtidige ordning svarer til pensionen for en statstjenestemand pÃ¥ skalatrin 51. Pensionen optjenes for folketings- og Europa-Parlamentsmedlemmer efter en skala pÃ¥ 20 Ã¥rs medlemstid, mens den for statstjenestemænd optjenes efter en skala pÃ¥ 37 Ã¥rs pensionsalder. Fuld pension udgør 57 pct. af vederlaget. Pensionen kan komme til udbetaling fra det 60. Ã¥r. I ganske særlige tilfælde, hvor den pÃ¥gældendes helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold taler derfor, kan pensionen komme til udbetaling fra et tidligere tidspunkt.

 

Alderspensionen er skattepligtig til Danmark såfremt det tidligere medlem er fuldt skattepligtigt til Danmark. Pensionen vil også kunne beskattes i Danmark som begrænset skattepligtig indkomst, såfremt medlemmet ikke har bopæl her i landet. Beskatningshjemlen vil i så fald være kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 10, hvoraf fremgår, at medlemmet er skattepligtigt, såfremt han ”Erhverver[1] indkomst her fra landet i form af pensioner i henhold til uafdækkede pensionstilsagn, der ikke omfattes af pensionsbeskatningsloven, eller sum til afløsning af dette pensionstilsagn samt pensioner, rådighedsløn og lignende ydelser, når disse har sammenhæng med et tidligere tjenesteforhold eller med et tidligere medlemskab af eller ydes til en tidligere medhjælp for bestyrelser, herunder kommunale bestyrelser m.v., regionsråd, Folketing, udvalg, kommissioner, råd og lign.”.

 

Danmark vil normalt være tillagt beskatningsretten til vederlaget i medfør af den artikel i en indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst, der svarer til OECD-modeloverenskomstens artikel 19.

 

En hidtidig frivillig pensionsordning i Europa-Parlamentets regi vil iflg. statuttens art. 27, stk. 2 kunne videreføres som overgangsordning i relation til optjening af rettigheder for nuværende medlemmer, der genvælges, og som efter statuttens artikel 25 vælger at bevare den hidtidige nationale ordning. Parlamentet har endnu ikke endeligt fastlagt de nærmere omstændigheder for en sÃ¥dan videreførelse.

 

Det understreges, at nyvalgte medlemmer ikke kan indtræde i den frivillige ordning.

 

Europa-Parlamentets årlige bidrag til den frivillige supplerende pensionsordning for medlemmerne er med virkning fra 1. januar 2006 fastsat til 45 % af 40 % af grundvederlaget for en dommer ved De Europæiske Fællesskabers Domstol. Medlemmets eget bidrag udgør 1/3 af det samlede bidrag og Europa-Parlamentets bidrag udgør 2/3 af det samlede bidrag.

 

Med udgangspunkt i et vederlag til parlamentarikere, som efter den nye statut udgør 38,5 pct. af den grundløn, som en dommer ved De Europæiske Fællesskabers Domstol oppebærer, ville det årlige samlede bidrag (2008-niveau) til den frivillige supplerende pensionsordning kunne beregnes til 41.753 Euro svarende til 311.185 kr. Det bemærkes, at de beløb, som vil gælde fra statuttens formelle ikrafttrædelse 14. juli 2009, vil afspejle den årlige prisindeksregulering af vederlaget og derfor være en anelse højere.

 

Medlemmets eget bidrag kan ikke fradrages i den skattepligtige indkomst efter nationale regler, og medlemmet vil af samme årsag ikke kunne bortse fra Parlamentets bidrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i Danmark.

 

Europa-Parlamentets skattepligtige bidrag for medlemmet udgør 2/3 af 311.185 kr. svarende til 207.457 kr.

 

Den frivillige supplerende pensionsordning vil efter nationale regler være omfattet af pensionsbeskatningslovens § 53 A, hvilket indebærer, at tilvæksten på det opsparede beløb skal medregnes i medlemmets skattepligtige indkomst, såfremt medlemmet er fuldt skattepligtigt til Danmark. Er medlemmet hjemmehørende i et af de øvrige EU-lande, vil beskatningsretten efter indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst tilfalde det land, hvor medlemmet er hjemmehørende, hvorfor Danmark må undlade beskatning.

 

For så vidt angår udbetalinger fra ordningen vil disse være skattefri i Danmark, med mindre medlemmet har opnået fradrag for indbetalingerne i et andet land. Beskatning vil i så fald kun ske, hvis det tidligere medlem er fuldt skattepligtigt til og hjemmehørende i Danmark.

 

Det bemærkes, at den frivillige supplerende pensionsordning jf. art. 27. stk. 4 ikke vil være åben for tilgang af medlemmer, der indvælges i Europa-Parlamentet for første gang efter statuttens ikrafttrædelse.

 

Europa-Parlamentets afgørelse af 28. september 2005 om vedtagelse af statutten for Europa-Parlamentets medlemmer (2005/684/EF, Euratom) vedlægges som bilag.

Med venlig hilsen

Lars Løkke Rasmussen

 



[1]Dvs. modtager.