Retsudvalget 2008-09
B 132
Offentligt
684231_0001.png
684231_0002.png
684231_0003.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-150-1155EHL40783
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 (B 132), som FolketingetsRetsudvalg har stillet til justitsministeren den 4. maj 2009. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Pia Olsen Dyhr (SF).
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg (B 132):

”Ministeren bedes forklare, hvad han vil gøre for at få børnunder 12 år til at tage cykelhjelm på, hvis ministeren ikke vilgive forældrene ansvaret gennem et påbud?”

Svar:

Øget brug af cykelhjelm bør efter Justitsministeriets opfattelse ske ad fri-villighedens vej, og Rådet for Større Færdselssikkerhed spiller i densammenhæng en vigtig rolle med de kampagner mv., som rådet løbendeafvikler på området.Justitsministeriet har derfor indhentet en udtalelse fra Rådet for StørreFærdselssikkerhed, som har oplyst følgende:”Rådet for Større Færdselssikkerhed undersøger hvert andet århjelmbrugen blandt cyklister. Den seneste undersøgelse er foretageti efteråret 2008 og offentliggjort i dette forår. Resultaterne i detfølgende er fra denne rapport.Undersøgelsen viser, at hjelmbrugen blandt børn på vej til skole ersteget i perioden 2006-2008 fra 66 % til 72 % for børn i alderen 6-9år. For børn i alderen 10-12 år kan der registreres en stigning i pe-rioden fra 36 % til 44 %. Samlet set bruger 66 % af alle børn under11 år cykelhjelm i trafikken. Udviklingen er derfor særdeles positivog kan alt andet lige forventes at fortsætte de kommende år.Kampagner for cykelhjelmeRådet for Større Færdselssikkerhed understøtter udviklingen i sam-arbejde med Trygfonden ved årlige cykelhjelmskampagner. Kam-pagnerne har i de senere år henvendt sig til forældrene og deres alt-afgørende opgave som rollemodeller for børnene. Det retoriskespørgsmål har lydt: Hvis forældrene ikke bruger hjelm, hvorforskulle børnene. Kampagnen har medvirket til, at hjelmbrugenblandt voksne er steget fra 11 % til 15 % i perioden. Forældrenehar et naturligt ansvar for børnenes og deres egen hjelmbrug, og detansvar tager de ifølge hjelmtællingen på sig i stærkt stigende grad.Det kan frygtes, at denne positive tendens ikke vil blive forstærketaf et påbud, snarere tværtimod. Hvis hjelmbrugen ikke forbliverfrivillig men under tvang, kan de positive konnotationer omkringcykelhjelme blive vendt til negative.I august 2009 kommer Rådet for Større Færdselssikkerhed i samar-bejde med eksterne partnere med en ny kampagne, der fokuserer påde to største barrierer for cykelhjelmbrug: Forfængelighed og til-gængelighed (kilde: RfSF: Nulpunktsmåling, december 2008). For-2
fængelighed handler om, at en del danskere stadig betragter hjelmesom kiksede og grimme. Samtidig erklærer næsten 40 % af alledanskere, at de egentlig gerne vil køre med hjelm, men bare ikkehar fået taget sig sammen til at købe en. Ved at lancere fire special-designede hjelme til voksne og børn med kendte designere som af-sendere er det kampagnens hensigt at gøre op med forfængelighedsom barriere. Hjelmene sælges i et kendt dansk supermarked,hvormed det bliver langt lettere at anskaffe sig en hjelm og dermedøge tilgængeligheden af hjelmene.Tanken er igen, at forældrene skal agere som rollemodeller for de-res børn ved at anskaffe sig en hjelm. Rådet for Større Færdsels-sikkerheds hjelmtællinger viser, at det er efter 12 års alderen, endel børn og unge holder op med at bruge hjelm. Bruger forældrenederimod hjelm, vil det dels have en effekt for de børn under 12 år,der enten vil smide hjelmen eller endnu ikke kører med hjelm, for-di forældrene ikke gør det. Herudover vil de større børn miste enundskyldning, når de ikke længere kan henvise til forældrenesmanglende hjelmbrug.UndervisningRådet for Større Færdselssikkerhed er endvidere engageret i færd-selsundervisningen i skolerne. Inden skolestart er 25 % af børnenemedlem af Børnenes Trafikklub, og her anbefales forældrene at gi-ve deres børn cykelhjelm på, når de sidder bag på, og når de cyklerselv. Forældrene anbefales ligeledes selv at bære cykelhjelm, idetde er rollemodeller for deres børn.I alle rådets undervisningsmaterialer anbefales det børnene at brugehjelm, og der lægges op til en debat i klassen om det at bære hjelmog konsekvensen af manglende hjelmbrug. I den praktiske cyklist-prøve for 6. klasse anbefales det ligeledes, at børnene skal bærehjelm, når de deltager. Mange skoler, kommuner og ansvarshaven-de politibetjente stiller krav om, at børnene skal bære hjelm, når dedeltager i cyklistprøven. Endvidere arbejdes der på, i samarbejdemed skolerne, at fastlægge lokale trafikpolitikker, hvor brugen afcykelhjelm indgår.Nordiske erfaringerHjelmbrugen i Danmark blandt børn under 12 år er sammenlignetmed de øvrige nordiske lande på samme niveau, hvor gennemsnit-tet er mellem 60 og 65 %. Sverige har som det eneste nordiske landet påbud om hjelmbrug, men der ses ikke en større hjelmbrug iSverige end i Danmark for aldersgruppen. Der kan derfor ikke på-vises nogen effekt af et påbud for hjelmbrug til børn under 12 år,hvis vi skal følge de nordiske erfaringer.”
3