Europaudvalget 2008-09
B 152 Bilag 3
Offentligt
Til beslutningsforslag nr.B 152
Folketinget 2008-09
Betænkning afgivet af Europaudvalget den 20. maj 2009
Betænkningover
Forslag til folketingsbeslutning om Europa-Parlamentetsbeslutningsgrundlag for at godkende Rådet for Den Europæiske Unionsregnskab[af Per Clausen (EL) m.fl.]
1. ÆndringsforslagUdvalget (med undtagelse af EL) har stillet 1 ændringsforslag til beslutningsforslaget.2. UdvalgsarbejdetBeslutningsforslaget blev fremsat den 31. marts 2009 og var til 1. behandling den 14. maj 2009.Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Europaudvalget.MøderUdvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.3. Indstillinger og politiske bemærkningerEtflertali udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller beslutningsforslaget tilvedtagelsemed det stillede ændringsforslag.Flertallet peger på, at Europa-Parlamentet som led i sin dechargebehandling af Revisionsrettensårsberetning om gennemførelsen af EU’s budget for 2007 har anmodet Rådet om at møde officieltop i Budgetkontroludvalget for derved at skabe større klarhed om Rådets budgetgennemførelse.Rådet har afvist denne anmodning og henvist til en »gentlemanaftale« fra 1970, hvorefter de to in-stitutioner afholder sig fra at blande sig i hinandens administrative budgetter. Som følge af denneaftale har dechargesamarbejdet med Europa-Parlamentet i sager om Rådets budgetgennemførelsehidtil har været af uformel karakter.Flertallet lægger vægt på, at man fra dansk side gennem årene har arbejdet aktivt for at sikre størstmulig åbenhed om anvendelsen af EU’s bevillinger. Der er imidlertid fortsat et behov for øget gen-nemsigtighed i såvel Rådets som Europa-Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter.Regeringen bør derfor arbejde for en løsning, der i videst muligt omfang fører til større gennemsku-elighed i begge institutioners budgetgennemførelse.Etmindretali udvalget (EL) indstiller beslutningsforslaget tilvedtagelse uændret.Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var påtidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havdedermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
2
4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf etflertal(udvalget med undtagelse af EL):Til teksten1)Teksten affattes således:»Folketinget opfordrer regeringen til i Rådet for Den Europæiske Union at arbejde aktivt for enaftale mellem Rådet for Den Europæiske Union og Europa-Parlamentet om en formalisering af de-chargeproceduren, som kan føre til større gennemskuelighed og øget parlamentarisk kontrol medforvaltningen af EU’s budget, inden Europa-Parlamentet i 2010 skal træffe sin afgørelse om de-charge for 2008-budgettet«.[Formalisering af dechargeproceduren]
BemærkningerTil nr. 1Europaudvalget har den 20. maj 2009 vedtaget en beretning med nedenstående tekst, som støttesaf alle partier i Folketinget. Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) finder derfor, atbeslutningsforslaget bør følge den linje, som er lagt i beretningen:»Gennem mange år har Europa-Parlamentets meddelelse om decharge for gennemførelsen afEU’s budget tiltrukket sig stor opmærksomhed.Dette års dechargeprocedure var ingen undtagelse, da Europa-Parlamentet den 23. april 2009 ud-satte sin decharge til Rådets regnskab for 2007, med henvisning til at Rådet nægtede at mødes offi-cielt med Europa-Parlamentet og give de oplysninger, der efter Europa-Parlamentets opfattelse varnødvendige for, at man kunne kontrollere Rådets gennemførelse af sin del af budgettet.Europa-Parlamentet kritiserede bl.a. Rådets regnskab for mangel på gennemskuelighed og åben-hed i forbindelse med udgifterne til den fælles udenrigs- og sikkerhedspolitik og bad i den forbin-delse Rådet om at møde op i Europa-Parlamentets Budgetkontroludvalg til officielle bilaterale de-chargemøder.Rådet har afvist at imødekomme Europa-Parlamentets ønske om at give møde i Budgetkontrolud-valget med henvisning til en »gentlemanaftale« fra 1970, hvorefter de to institutioner afholder sigfra at blande sig i hinandens budgetter. I konsekvens heraf har den hidtidige dechargeproceduremellem Europa-Parlamentet og Rådet været af uformel karakter. Rådet henviser desuden til, at EF-traktaten alene bemyndiger Europa-Parlamentet til at give Kommissionen decharge.Ifølge EF-traktaten ligger ansvaret for gennemførelsen af EU’s budget hos Kommissionen. Kom-missionen skal derfor hvert år forelægge Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet vedrørende gen-nemførelsen af det forløbne regnskabsårs budget. Det er Europa-Parlamentet, som giver decharge tilKommissionen for gennemførelsen af budgettet. Det sker på baggrund af en henstilling fra Rådet.Forud for dechargen gennemgår både Europa-Parlamentet og Rådet regnskabet fra Kommissionen.Gennemgangen sker på baggrund af Revisionsrettens årsberetning om budgetgennemførelsen medtilhørende svar fra de kontrollerede institutioner.
3
Europa-Parlamentet har desuden i en årrække haft en praksis, hvorefter man også giver separatdecharge til samtlige øvrige EU-institutioner og organer for deres regnskaber – herunder Rådet.Behov for ny ordningFra dansk side har man gennem årene arbejdet aktivt for at styrke Rådets og medlemsstaternes an-svarsfølelse i forhold til kontrollen med EU-budgettet, og Danmark har bidraget med konkrete for-slag til Rådets dechargehenstilling, der har medvirket til at forbedre forvaltningen og kontrollen afEU’s budget. Som led heri har man fra dansk side lagt vægt på størst mulig åbenhed – og dermedbedre information – om anvendelsen af EU’s bevillinger.Europaudvalget finder dog i lyset af ovenstående, at der er behov for at forbedre kontrollen medgennemførelsen af EU’s budget yderligere – og at medlemsstaterne har et særligt ansvar for, at dersker fortsatte fremskridt.Europaudvalget finder navnlig, at der er behov for øget gennemsigtighed i både Rådets og Euro-pa-Parlamentets gennemførelse af deres respektive budgetter. »Gentlemanaftalen« fra 1970 mellemde to institutioner er ikke længere tidssvarende, når det gælder samarbejdet mellem Rådet og Euro-pa-Parlamentet om dechargen. Det er imidlertid vigtigt, at der afsættes den tid, der skal til, for atfinde en løsning, som i videst mulig omfang fører til større gennemskuelighed i såvel Rådets somEuropa-Parlamentets gennemførelse af deres budgetter.Europaudvalget skal på den baggrund anmode regeringen om i Rådet at arbejde aktivt for en afta-le mellem Rådet og Europa-Parlamentet om en formalisering af dechargeproceduren, som kan føretil større gennemskuelighed og øget parlamentarisk kontrol med forvaltningen af EU’s budget, in-den Europa-Parlamentet i 2010 skal træffe sin afgørelse om decharge for 2008-budgettet.«
Kim Andersen (V) Michael Aastrup Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Henrik Høegh (V)nfmd.Tina Nedergaard (V) Morten Messerschmidt (DF) Pia Adelsteen (DF) Helle Sjelle (KF)Bendt Bendtsen (KF) Svend Auken (S)fmd.Kim Mortensen (S) Yildiz Akdogan (S)Jeppe Kofod (S) Anne Grete Holmsgaard (SF) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)Lone Dybkjær (RV) Per Clausen (EL)Liberal Alliance, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikkemedlemmer i udvalget.
4
Folketingets sammensætningVenstre, Danmarks Liberale Parti (V) 47Socialdemokratiet (S)45Dansk Folkeparti (DF)25Socialistisk Folkeparti (SF)23Det Konservative Folkeparti (KF)18Det Radikale Venstre (RV)9Enhedslisten (EL)4Liberal Alliance (LA)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Tjóðveldisflokkurin (TF)Sambandsflokkurin (SP)Uden for folketingsgrupperne(UFG)211112
5
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende B 152Bilagsnr. Titel1Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af beslutningsforslaget21. udkast til betænkning