Europaudvalget 2008
KOM (2007) 0819
Offentligt
1447822_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.12.2007
KOM(2007) 819 endelig
RAPPORT FRA KOMMISSIONEN TIL RÅDET, EUROPA-PARLAMENTET, DET
EUROPÆISKE ØKONOMISKE OG SOCIALE UDVALG OG REGIONSUDVALGET
Rapport om evalueringen af programmet vedrørende aktivt medborgerskab i Europa
2004-2006
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
2.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
3.
3.1.
3.2.
3.3.
3.4.
4.
INDLEDNING............................................................................................................. 3
Programmet .................................................................................................................. 3
Efterfølgende evaluering.............................................................................................. 4
DE VIGTIGSTE RESULTATER AF EVALUERINGEN.......................................... 5
Planlægning og relevans .............................................................................................. 5
Programmets overordnede effektivitet og virkninger .................................................. 5
Overordnet programeffektivitet ................................................................................... 7
Merværdi og udnyttelse af resultaterne........................................................................ 7
OPFØLGNING AF ANBEFALINGERNE ................................................................. 8
Øget inddragelse af borgerne ....................................................................................... 8
Styrkelse af sammenhængen, fremme af partnerskaber og forbedring af
synergieffekterne.......................................................................................................... 8
Forbedrede forbindelser til aktiviteterne på nationalt plan .......................................... 9
Forbedring af programforvaltningen............................................................................ 9
KONKLUSIONER .................................................................................................... 11
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447822_0003.png
1.
INDLEDNING
I dette dokument redegøres der for de vigtigste resultater og anbefalinger i den eksterne
efterfølgende evaluering af programmet vedrørende aktivt medborgerskab i Europa for
perioden 2004-2006
1
samt de reaktioner og konklusioner, som Kommissionen er nået
frem til på grundlag af anbefalingerne.
1.1.
Programmet
EF-handlingsprogrammet til fremme af aktivt medborgerskab i Europa blev oprettet af
Rådet i januar 2004. Programmets mål var:
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
at styrke åben dialog med civilsamfundet og intensivere forbindelserne mellem
borgerne i forskellige lande
at fremme og formidle Den Europæiske Unions (EU's) værdier og mål
at mindske afstanden mellem borgerne og EU og EU's institutioner og at tilskynde
borgerne til oftere at involvere sig i disse institutioners arbejde
at inddrage borgerne i idéarbejde og drøftelser om EU's opbygning og udvikling
at intensivere forbindelserne og udvekslingerne mellem borgerne fra de lande, der
deltager i programmet, herunder ved hjælp af venskabsbyaktioner
at tilskynde til initiativer fra organer, der arbejder for at fremme aktivt
medborgerskab.
Programmet havde et budget på 72 mio. EUR og en specifik målsætning om at:
yde støtte i form af driftstilskud til organisationer, der beskæftiger sig med aktivt
medborgerskab i Europa (organisationer, der fremmer europæiske ideer og debat, samt
organisationer og tænketanke, der fremmer europæiske værdier og mål)
støtte projekter, der iværksættes af civilsamfundets organisationer (ikke-statslige
organisationer, sammenslutninger og foreninger med europæisk sigte eller tværfaglige
organisationer)
støtte venskabsbyaktioner.
De forventede resultater af programmet omfattede:
Programmer med aktiviteter, der gennemføres af organisationer, der får driftstilskud,
herunder møder, dialog med EU-institutionerne, udtalelser, netværkssamarbejde,
udveksling af god praksis og bevidstgørelse.
1
Rådets afgørelse nr. 2004/100/EF af 26. januar 2004, perioden 1. januar 2004 til 31. december
2006 (EUT L 30 af 4.2.2004, s. 6).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447822_0004.png
Møder,
uddannelsesprogrammer
og
-værktøjer,
publikationer
formidlingsaktiviteter, der gennemføres af civilsamfundets organisationer.
Møder
mellem
borgerne,
konferencer,
informationskampagner
uddannelsesarrangementer for de ansvarlige for venskabsbyaktioner.
samt
og
Et kendetegn ved programmet var det store antal små projekter, der modtog støtte: i hele
programperioden (2004-2006) blev der givet tilskud til 4062 venskabsbyarrangementer
og til 343 projekter, der blev iværksat af civilsamfundets organisationer, og der blev i 40
tilfælde givet driftstilskud til tænketanke og civilsamfundsorganisationer. En lang række
arrangementer og andre aktioner med direkte deltagelse af borgere fra forskellige
europæiske lande blev således støttet under programmet. For et centralt forvaltet program
udgjorde denne struktur en større administrativ udfordring. De ansvarlige afdelinger
behandlede mere end 7 000 støtteansøgninger og 4 500 støtteaftaler.
Programmet dækkede EU's 25 medlemsstater. Derudover blev Bulgarien og Rumænien
omfattet af programmet i 2005. Antallet af deltagerorganisationer, som hørte hjemme i de
nye medlemsstater eller i kandidatlandene, steg i programperioden. Hvad angår
venskabsbyarrangementer, steg andelen af arrangementer, der blev gennemført i disse
lande, eksempelvis fra 17 % i 2004 til 24 % i 2006.
1.2.
Efterfølgende evaluering
Den efterfølgende evaluering blev foretaget af et konsulentfirma
2
. Evalueringens
overordnede mål var:
(1)
(2)
at evaluere virkningen af de aktiviteter, der gennemføres under EF-
handlingsprogrammet til fremme af aktivt medborgerskab i Europa og
at drage erfaringer med henblik på gennemførelsen af programmet "Europa for
borgerne" (2007-2013).
Evalueringen fokuserede på programmets relevans og effektivitet og dets sammenhæng
med andre initiativer, der støtter udviklingen af aktivt medborgerskab i Europa.
Evalueringen blev foretaget i 2006 og var baseret på data
3
fra 2004 og 2005.
Europa-Kommissionen havde på grundlag af en omfattende høring af de berørte parter
fremsat sit forslag til et nyt "Europa for borgerne"-program i 2005. Mange af resultaterne
af denne høring blev siden bekræftet i den efterfølgende evaluering. Derfor er mange af
denne evaluerings anbefalinger allerede blevet integreret i det nye program. En række af
den eksterne evaluerings konklusioner er stadig relevante for gennemførelsen af det nye
program
4
.
2
3
4
COTEC.
31 driftstilskud, 250 projekter vedrørende civilsamfundet og 2 800 venskabsbyarrangementer.
Hele rapporten om den eksterne evaluering kan findes på følgende websted:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evalreports/index_en.htm#civilsocietyHeader.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
2.1.
DE VIGTIGSTE RESULTATER AF EVALUERINGEN
Planlægning og relevans
Den eksterne evaluering bekræftede, at der er et stort behov for en fællesskabsindsats
inden for aktivt medborgerskab i Europa, og at programmet var en relevant reaktion på
dette behov. Evalueringen bekræftede også, at det kunne betale sig at samle aktioner,
som tidligere havde været separate, i ét program.
Ifølge evalueringen var målene og aktiviteterne under programmet generelt i
overensstemmelse med den overordnede opgave og den politiske sammenhæng.
Programmet havde ifølge evalueringen en bred vifte af målgrupper, som var klart
definerede.
Det fremgår af evalueringen, at der er behov for bedre sammenhæng mellem
programmets beskedne budget og de mål, der er fastsat; mens programmet er meget
ambitiøst og udfordrende, er ressourcerne til sammenligning begrænsede. Dette kan
ifølge evalueringen skabe risiko for en stor uoverensstemmelse mellem programmets mål
og de resultater, som det kan skabe.
2.2.
Programmets overordnede effektivitet og virkninger
Hvad angår effektivitet, hvor programmet var mest vellykket med hensyn til at
intensivere forbindelserne og udvekslingerne mellem borgerne fra forskellige lande, gav
75 % af respondenterne udtryk for, at dette specifikke mål i vid udstrækning blev opfyldt.
45 % af respondenterne mente, at programmet i vid udstrækning havde opfyldt målet om
at fremme og udbrede EU-værdier. Sluttelig mente kun 31 % af respondenterne, at
programmet kunne bringe borgerne tættere på EU.
Disse resultater tyder på, at programmet løste sin horisontale opgave, dvs. intensivering
af forbindelserne mellem EU-borgerne, civilsamfundets organisationer og kommunerne,
bedre end den vertikale opgave, dvs. mindskelse af afstanden mellem borgerne og EU.
Sidstnævnte opgave er således stadig en særlig stor udfordring, der skal tages op inden
for rammerne af det nye "Europa for borgerne"-program.
Ifølge evalueringen omfattede de vigtigste resultater af programaktiviteterne
håndgribelige produkter (som f.eks. publikationer), metodisk læring, erfaringer og viden,
politiske erfaringer og større europæisk samarbejde og bevidstgørelse om spørgsmål
vedrørende medborgerskab og andre kulturer. Programmet skabte også betydningsfulde
resultater med hensyn til kapacitetsopbygning blandt støttemodtagerne.
Programmets virkninger kan inddeles i følgende fire kategorier:
a) Bedre informering af borgerne om EU's aktiviteter
Større interesse for og bedre forståelse af EU's drøftelser og politikker blandt
deltagerne – visse organisationer oplyste, at projektdeltagernes interesse i
europæiske projekter er blevet øget.
Bedre adgang til EU's institutioner for den enkelte borger.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
b) Styrkelse af civilsamfundets organisationer på EU-plan og nationalt plan
Netværkssamarbejde – mange organisationer oplyste, at de som følge af
deres projekt havde skabt et nyt netværk eller oplevet en betydelig stigning i
antallet af deltagere i deres eksisterende netværk.
Forbedret drift af organisationerne – i forbindelse med projekter vedrørende
civilsamfundet udløste EU-støtte ofte en tilsvarende støtte fra andre
organisationer i både den private og den offentlige sektor.
Større interesse i europæiske spørgsmål, forbedret bæredygtighed af
europæiske aktiviteter og øget brug af andre EU-støttekilder – næsten
halvdelen af de organisationer, der deltog i programmet, oplyste, at deres
interesse i deltagelse i flere EU-aktiviteter var steget som følge af deres
deltagelse i dette program.
Forbedring af organisationens aktiviteter vedrørende virkeliggørelse inden
for området medborgerskab – driftstilskud blev set som et vigtigt bidrag til
organisationernes evne til at arbejde og levere resultater inden for området
aktivt medborgerskab i Europa.
Kompetence – mange organisationer oplyste, at EU-tilskuddet var et tegn på
anerkendelse og således gav projektaktiviteterne troværdighed på lokalt plan.
c) Øget samarbejde
venskabsbyerne
og
stærkere
internationale
netværk
mellem
Et større antal europæiske aktiviteter.
Netværkene mellem venskabsbyerne blev udviklet og styrket som følge af
programmet – en række lokale myndigheder har skabt et nyt netværk eller
konsolideret og udvidet eksisterende netværk, og et øget antal
venskabsbyarrangementer er blevet tilrettelagt på multilateralt plan.
d) Øget brug af input fra civilsamfundets organisationer ved fastlæggelsen
af EU's politikker
Bidrag til den politiske debat og lovgivningsprocessen – en række af de
organisationer, som blev støttet, viste sig at være vigtige ekspertise- og
informationskilder for lovgiverne på nationalt og europæisk plan. I en lang
række tilfælde har deres arbejde bidraget direkte til politiske og/eller
lovgivningsmæssige ændringer på nationalt eller europæisk plan.
Et eksempel på en politisk ændring eller en påvirkning af politikken kan findes i
offentliggørelsen af ECAS-rapporten om arbejdstagernes fri bevægelighed, som
efterfølgende fungerede som input til Europa-Kommissionens arbejde på dette område.
Et tilsvarende resultat blev opnået af andre organisationer, som fik driftstilskud, som
f.eks. Social Platform (udarbejdelsen af direktivet om tjenesteydelser), Free Trials
Abroad eller Association of Councils of State og Supreme Administrative Jurisdictions of
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1447822_0007.png
the European Union, som bidrog med input i forbindelse med ændringen af den belgiske
flygtningelovgivning
5
.
Evalueringen dokumenterer således programmets virkninger i tråd med programmets
mål.
2.3.
Overordnet programeffektivitet
Hvad angår effektivitet, viser evalueringen, at støttemodtagerne overordnet set var
tilfredse med Europa-Kommissionens programforvaltning. F.eks. mente 74 % af
respondenterne, at dokumenterne, herunder f.eks. ansøgningsskemaerne, var lette at
forstå. Støttemodtagerne understregede også, at de havde en god direkte kommunikation
med Kommissionens tjenestemænd. I evalueringen blev der dog peget på, at
støttemodtagerne anså det for et problem, at der var en relativt stor udskiftning blandt
Kommissionens ansatte med ansvar for forvaltning af projekterne og tilskuddene.
Blandt de vigtigste elementer i programforvaltningen, der kan forbedres, peges der i
evalueringen på betalingerne, en vis mangel på feedback vedrørende Kommissionens
vurdering af resultaternes kvalitet og et behov for mere information, støtte i forbindelse
med partnerudvælgelse samt råd og vejledning vedrørende programaktiviteterne.
2.4.
Merværdi og udnyttelse af resultaterne
Merværdien af programmet bestod hovedsageligt i styrkelse af den "europæiske"
dimension af de støttede aktiviteter og muligheden for direkte inddragelse af borgerne i
Europa uanset baggrund. Ca. 80 % af de støttemodtagere, som blev kontaktet, oplyste, at
de ikke ville have været i stand til at opnå finansiering af deres aktiviteter andre steder.
Ifølge evalueringen kunne programmet vedrørende aktivt medborgerskab i Europa have
fokuseret mere på både formidling og udnyttelse af resultaterne, navnlig på EU-plan.
Informationerne om projektresultaterne blev hovedsageligt formidlet på lokalt plan, og
kun et fåtal organisationer havde formidlingsaktiviteter på europæisk plan. Formidlingen
af resultater mellem projekterne var ligeledes ret begrænset – ifølge evalueringen fik
størstedelen af respondenterne ikke oplysninger om resultaterne af andre projekter.
Evalueringsrapporten omfatter syv eksempler på bedste praksis. Disse casestudier giver
også gode eksempler på formidlingsaktiviteter. F.eks. fik det italienske venskabsbyprojekt
i Specchia landsdækkende opmærksomhed, og det havde en afsmittende virkning på den
lokale økonomi og den offentlige administration. ECAS-casen er et godt eksempel på
mediedækning af visse specifikke aktiviteter i hele Europa
6
.
5
6
Mere deltaljerede oplysninger om casestudierne kan findes i bilag 7 til den endelige
evalueringsrapport på følgende websted:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evalreports/index_en.htm#civilsocietyHeader.
Der kan findes yderligere oplysninger i bilag 7 til den endelige rapport på følgende websted:
http://ec.europa.eu/dgs/education_culture/evalreports/index_en.htm#civilsocietyHeader.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.
OPFØLGNING AF ANBEFALINGERNE
I denne del af teksten findes anbefalingerne inden for fire større tematiske områder samt
en redegørelse for de aktioner, som Europa-Kommissionen har gennemført eller har til
hensigt at gennemføre som reaktion på dem.
3.1.
Øget inddragelse af borgerne
Det blev betragtet som vigtigt at inddrage borgerne og deres organisationer direkte, når
programmets mål, målsætninger og aktioner fastlægges. Derudover var det nødvendigt at
udvikle nye foranstaltninger, som bringer borgerne tættere på EU.
Før vedtagelsen af programmet "Europa for borgerne" blev der gennemført en række
høringer af de vigtigste berørte parter, således at disse kunne give feedback vedrørende
programmets indhold, målsætninger og gennemførelse. Denne praksis vil fortsætte i hele
programperioden i form af en struktureret dialog med netværk bestående af europæiske
paraplyorganisationer fra forskellige dele af programmet.
Derudover er direkte inddragelse af borgerne i forbindelse med gennemførelsen af
programmets aktiviteter et nøgleelement under aktion 1 i det nye "Europa for borgerne"-
program.
Nye typer aktiviteter som f.eks. borgerpaneler er blevet integreret i det nye "Europa for
borgerne"-program ved hjælp af nye foranstaltninger. Disse aktiviteter testes for
nærværende ved hjælp af pilotprojekter. De nye foranstaltninger vil fra 2008 blive
integreret i "Europa for borgerne"-programmet på grundlag af analysen af
pilotprojekterne.
Derudover vil repræsentanter for lokale myndigheder, civilsamfundet og borgerne i
Europa blive indbudt til meget synlige arrangementer under det nye program, således at
de kan tilkendegive deres synspunkter vedrørende europæisk integration i fremtiden og
borgernes rolle i denne proces.
3.2.
Styrkelse af sammenhængen, fremme af partnerskaber og forbedring af
synergieffekterne
Den udfordring, som består i at styrke programmets interne sammenhæng, anerkendtes af
Europa-Kommissionen. Det nye program afspejler denne udfordring, og som følge heraf
bidrager programmets målsætninger og prioriteringer til øget sammenhæng mellem det
nye programs forskellige aktioner.
I den kommende programmeringsperiode vil der blive fokuseret kraftigt på partnerskaber
og tværsektorielle perspektiver, der samler civilsamfundet, politikere og erhvervslivet,
hvilket til gengæld vil fremme synergieffekter og netværkssamarbejde omfattende de
forskellige aktiviteter og organisationstyper, der modtager støtte under programmet. Et af
de prioriterede områder under det nye "Europa for borgerne"–program er derfor at
fremme tværsektorielle partnerskaber og projekter, der er baseret på samarbejde mellem
forskellige aktører, herunder civilsamfundets organisationer, lokale myndigheder,
tænketanke, ngo'er osv.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udvikling af tættere forbindelser mellem borgere fra de lande, der blev medlem af EU i
maj 2004, og de lande, der allerede var medlem på det tidspunkt, er et af det nye
programs specifikke målsætninger, og der tilskyndes stærkt til partnerskaber mellem
organisationer fra gamle og nye medlemsstater. Dette afspejles også i de
tildelingskriterier, der gælder for alle programmets aktioner.
Hvad angår synergi med andre EF-handlingsprogrammer, mener Europa-Kommissionen,
at der med den nye generation af programmer for 2007-2013 er taget et skridt i den
rigtige retning. Der er behov for at udvikle synergieffekter i forbindelse med
programgennemførelsen, og dette vil ske i hele den periode, som programmerne dækker.
Kommissionen er i færd med at udvikle en ny horisontal tilgang til formidling af
resultater inden for uddannelse, kultur, ungdom og medborgerskab. Dette vil bygge nye
broer mellem forskellige relevante programmer.
3.3.
Forbedrede forbindelser til aktiviteterne på nationalt plan
Forbindelserne med nationale programmer og initiativer inden for området aktivt
medborgerskab bør fremmes gennem forbedring af kontakterne med nationale
myndigheder med ansvar for aktivt medborgerskab. Europa-Kommissionen er enig i, at
der er et reelt behov for at styrke forbindelsen mellem udvikling af aktivt medborgerskab
i Europa på henholdsvis europæisk og nationalt plan. En forbindelse mellem det
europæiske og det nationale plan vil have positive virkninger for følelsen af et nationalt
engagement i de aktiviteter, der gennemføres inden for aktivt medborgerskab i Europa.
Ved den retsakt, der udgjorde grundlaget for programmet "Europa for borgerne", blev der
nedsat et programudvalg, der skal bistå Europa-Kommissionen ved gennemførelsen.
Dette betyder i praksis, at Europa-Kommissionen vil have mulighed for at føre dialog
med medlemsstaterne om de emner, der er af relevans for programmet. Dette har allerede
givet anledning til, at medlemsstaterne har været meget opmærksomme på emnet aktivt
medborgerskab i Europa, hvilket meget vel også kan virke befordrende for tættere
forbindelser mellem det nye program og nationale initiativer på dette område.
Derudover er mange medlemsstater i færd med at fastlægge koordinerings- og
støttestrukturer for programmet "Europa for borgerne". Ud over at formidle oplysninger
kan
disse
strukturer
også
give
Europa-Kommissionen
feedback
om
programgennemførelsen og om nationale programmer, initiativer og politikker inden for
området aktivt medborgerskab i Europa.
3.4.
Forbedring af programforvaltningen
følgende
anbefalinger
vedrørende
forbedring
af
Der er blevet fremsat
programforvaltningen:
a) Finansiering og administration
Hurtigere udbetaling af midler til støttemodtagerne og forenkling af procedurerne for
regnskabsaflæggelse.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Udpegning af en kontaktperson hos Europa-Kommissionen eller forvaltningsorganet,
som kan besvare spørgsmål vedrørende projektet i hele dets løbetid.
Yderligere vejledning vedrørende indsendelse af ansøgninger og kriterier for
støtteberettigelse.
Mindre udskiftning blandt det personale, som forvalter tilskuddene.
b) Overvågning og evaluering
Kontrolbesøg på stedet for at forbedre overvågningsordningerne.
Udvikling af benchmarks og indikatorer, som gør det muligt at måle resultaterne af
projekterne og programmet som helhed.
Vejledning vedrørende de oplysninger, som skal indsamles med henblik på evaluering
af de enkelte projekter.
c) Merværdi, formidling og partnersøgning
Strukturering af programaktiviteterne og støtte til større projekter med større
synlighed.
Tilskyndelse til ekstern anvendelse af resultaterne (f.eks. gennem anerkendelse af
formidlings- og udnyttelsesplaner som et udvælgelseskriterium).
Forbedret formidling af projektresultaterne gennem oprettelse af en onlineliste og
udarbejdelse af casestudier og vejledninger i god praksis.
Støtte til partnersøgning.
Design af et programlogo med krav om, at projekterne
synliggørelsesaktioner, der gennemføres ved hjælp af medierne.
omfatter
Europa-Kommissionen mener, at disse anbefalinger er nyttige, og har allerede truffet en
række foranstaltninger for at forbedre programforvaltningen.
Oprettelsen af forvaltningsorganet bidrager i betydelig grad til styrkelse af
programforvaltningen. Det muliggør en mere stabil udvikling af ordningerne for
tilskudsforvaltning og giver mulighed for at mindske udskiftningen blandt personalet. En
række forenklinger, som er blevet indført for nylig, f.eks. den omfattende brug af
ordningen med faste satser og onlineredskaber, er i overensstemmelse med
anbefalingerne inden for dette område. Kommissionen har udarbejdet en omfattende
oversigt over programmet, som medfører en høj grad af forudsigelighed og stabilitet for
potentielle støttemodtagere. Brugen af flerårige partnerskaber indebærer også en
betydelig forenkling og forbedring for støttemodtagerne.
I den nye programperiode er støtten til støttemodtagerne allerede blevet forbedret, og den
er stadig under udvikling, f.eks. inden for rammerne af de decentrale støtte- og
informationsstrukturer. Det nye program omfatter også nye elementer som f.eks. flerårige
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forløb, hvilket vil strukturere aktiviteterne bedre. Dette skaber øget synlighed for
aktiviteterne og resultaterne heraf, og det sætter også Kommissionen i stand til at udvikle
tættere partnerskaber med modtagerorganisationerne. Kommissionen har også udviklet
en strategi og en praktisk handlingsplan for udnyttelse og formidling af resultaterne.
Dette omfatter håndgribelige foranstaltninger som f.eks. onlineredskaber til formidling af
bedste praksis og konkrete resultater af projekterne til en lang række forskellige berørte
parter. Sluttelig er der ved at blive udviklet et mere struktureret overvågningssystem, som
omfatter konsekvensanalyser på grundlag af undersøgelser gennemført blandt de direkte
deltagere.
4.
KONKLUSIONER
Evalueringen bekræfter betydningen af programmet vedrørende aktivt medborgerskab i
Europa, hvad angår fremme af aktivt medborgerskab og drøftelser om fælles værdier i
Europa. Programmet har givet mange borgere i Europa og deres organisationer mulighed
for at deltage i udviklingen af det europæiske samarbejde, for at give udtryk for deres
synspunkter og for at bidrage til den politiske proces i Europa. Det har skabt forbindelser
mellem mennesker og lokalmiljøer i forskellige lande. Det følger derfor, at EF-støtten til
fremme af aktivt medborgerskab i EU skal fortsætte, og at der bør afsættes tilstrækkelige
midler til formålet.
I evalueringen peges der også på en række svagheder i det tidligere program og de
betydelige muligheder for videreudvikling. Der er således mulighed for at styrke
innovations- og struktureringsforanstaltningerne med henblik på at øge virkningerne af
det nye "Europa for borgerne"-program, for så vidt angår fremme af inddragelsen af
borgerne, udvikling af sammenhæng og synergieffekter, forbedring af forbindelserne til
det nationale niveau og yderligere forbedring af programforvaltningen.
Under forberedelsen af det nye program og fastlæggelsen af gennemførelsesplanerne
indgik Kommissionen i en mere struktureret dialog og et partnerskab med centrale
organisationer, som beskæftiger sig med aktivt medborgerskab i Europa. Evalueringen har
bekræftet, at denne form for dialog er et nøgleelement i styrkelsen af programmets
gennemslagskraft, navnlig hvad angår politiske konklusioner og erfaringer fra
programmet. Europa-Kommissionen vil derfor fortsat udvikle og udbygge denne dialog.
DA
11
DA