Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0009 Bilag 2
Offentligt
540496_0001.png
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
31. marts 2008
Eksp.nr. 530346
/taf-dep
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om sikkerheds-
krav til legetøj (revision af legetøjsdirektivet), KOM(2008) 9 endelig.
Resumé
Kommissionen har 25. januar 2008 fremsat et direktivforslag for legetøj,
der skal forbedre sikkerheden for legetøj til børn. Forslagets formål er at
højne sikkerheden for legetøj og samtidig garantere funktionen af det in-
dre marked ved at fastsætte harmoniserede sikkerhedskrav.
Såfremt direktivforslaget bliver vedtaget, vil det erstatte det nuværende le-
getøjsdirektiv (Rådets direktiv af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj
(88/378/EØF)), som er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
1116 af 12/12/2003 om sikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på
grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler.
1. Baggrund og indhold
Europa-Kommissionen forelagde 25. januar 2008 forslag om revision af
legetøjsdirektivet (KOM(2008) 9 endelig) for Europa-Parlamentet og Rå-
det.
Revisionen af det gældende legetøjsdirektiv (Rådets direktiv af 3. maj
1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om sik-
kerhedskrav til legetøj (88/378/EØF)) har til formål at højne sikkerheden
for legetøj og samtidig garantere funktionen af det indre marked ved at
fastsætte harmoniserede sikkerhedskrav.
Revisionen har 3 primære, overordnede mål:
at skabe endnu større klarhed og større sikkerhed for legetøj til
børn
at styrke producenternes og importørernes ansvar for markedsfø-
ring af legetøj
at forstærke medlemslandenes forpligtelse til markedsovervåg-
ning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540496_0002.png
2/4
Revisionen af legetøjsdirektivet medfører blandt andet:
Øgede sikkerhedskrav, specielt hvad angår brugen af kemikalier i
legetøj.
Nye særbestemmelser om stoffer, der er klassificeret som CMR-
stoffer
1
(kræftfremkaldende stoffer, stoffer med effekter på arvean-
lægget, og stoffer der skader fostre og forplantningsevnen). Legetøj
må ikke indeholde en koncentration af disse stoffer, der er lig med
eller større end de koncentrationer, der er fastsat i forbindelse med
klassificering af præparater, som indeholder de pågældende stoffer.
CMR-stofferne forbydes dog ikke, hvis de forekommer i de dele af
legetøjet, som ikke er tilgængelige for børnene.
Det er yderligere tre undtagelser fra forbuddet mod CMR-stoffer: 1)
Hvis stoffet er blevet evalueret af den relevante videnskabelige ko-
mité og fundet acceptabelt til brug i legetøj. 2) Hvis stoffet ikke er
forbudt til anvendelse i forbrugerprodukter i henhold til kemikalie-
forordningen REACH (Europa-Parlamentets forordning (EF) nr.
1907/2006). 3) Hvis der for CMR-stoffer i kategori 1 og 2 (dem
med mest dokumentation for skadelige effekter) ikke samtidig fore-
ligger passende alternativer.
Forbud mod brug af visse allergifremkaldende stoffer og visse duft-
stoffer, og mærkning af 26 allergifremkaldende duftstoffer.
Fastsættelse af migrationsgrænser for 19 metaller.
Skærpelse af krav, der handler om risikoen for kvælning.
Skærpelse af kravene om oplysninger på legetøjet, herunder advar-
selsmærkning, CE-mærkning og information i producenterne og
importørernes tekniske dossier.
Nye krav til legetøj i fødevarer – blandt andet, at legetøj bør mar-
kedsføres i emballager, der adskiller det fra fødevaren.
Definitionen af de generelle sikkerhedskrav til legetøjet gøres brede-
re, så det ikke længere udelukkende dækker ”den forventede” om-
gang med legetøjet, men også medtænker børns ofte uforudsigelige
adfærd.
Skærpelse af medlemslandenes markedstilsynsforpligtelser.
Tydeliggørelse af forholdet mellem legetøjsdirektivet og direktivet
om produktsikkerhed.
Tydeliggørelse af direktivets anvendelsesområde og begreber.
Retsgrundlaget for forslaget er traktatens artikel 95.
1
CMR-stoffer findes i 3 kategorier. For at et stof bliver klassificeret i kategori 1, skal der foreligge tilstrække-
lige beviser for en årsagssammenhæng mellem udsættelse for stofferne og skade på mennesker. For at et stof
bliver klassificeret i kategori 2, skal der foreligge tilstrækkelig dokumentation til at nære en stærk formodning
om, at stoffernes påvirkning af mennesker kan være kræftfremkaldende eller skade arveanlæggene eller for-
plantningsevnen hos mennesker. Denne stærke formodning skabes på grundlag af egnede langtidsforsøg med
dyr og andre relevante oplysninger. For stoffer i kategori 3 foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger til at
foretage en tilfredsstillende vurdering. Der er visse tegn fra relevante dyreforsøg, men de er dog utilstrækkeli-
ge til at klassificere stoffet i kategori 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540496_0003.png
3/4
2. Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Direktivet skal forhandles i to komitéer, dels i ”Indre marked og forbruger
Beskyttelse”, og dels i ”Miljø, sundhed og fødevaresikkerhed”.
3. Nærhedsprincippet
Gengivelse af Kommissionens tekst om subsidiaritetsprincippet:
”Direktiv 88/378/EØF er et totalharmoniseringsdirektiv, der er vedtaget på
grundlag af EF-traktatens artikel 95 med det formål at oprette og gennemfø-
re et indre marked for legetøj. Der kan i national lovgivning ikke fastsættes
yderligere sikkerhedsbestemmelser for legetøj, som ville kræve en ændring
af produktet eller berøre markedsføringsbetingelserne. En revision af be-
stemmelserne i direktiv 88/378/EØF, for så vidt angår sikkerhedskravene til
legetøj eller betingelserne for markedsføring af legetøj, hører derfor ind un-
der Fællesskabets enekompetence. Anvendelse af subsidiaritetsprincippet,
jf. EF-traktatens artikel 5, stk. 2, kommer ikke på tale.
Det er vigtigt at bemærke, at revisionen sigter mod at tydeliggøre viften af
produkter, der er omfattet af direktivet, men ikke at udvide eller ændre det
på anden måde. Derfor kommer subsidiaritetspricippet, jf. EF-traktatens ar-
tikel 5, stk. 2, heller ikke på tale i denne henseende.
Opfyldelse af subsidiaritetsprincippet kommer derfor kun på tale med hen-
syn til de andre områder, der revideres, nemlig en mere effektiv håndhævel-
se af direktivet. Erfaringen viser, at medlemsstaterne ikke på egen hånd har
kunnet opnå en sammenhængende og effektiv tilgang til håndhævelse og
markedstilsyn. Som følge heraf opstår spørgsmålet om fastsættelse af visse
obligatoriske fælles minimumskrav. Forslaget kommer til at bevirke, at
denne aktivitet fortsat hører ind under de nationale myndigheders beføjelser,
men at der indføres visse generelle EU-krav for at sikre ligebehandling, lige
vilkår for de erhvervsdrivende og samme beskyttelsesniveau for borgerne i
alle medlemsstater.”
Regeringens foreløbige holdning er, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da forslaget sigter på en mere effektiv håndhævelse af
direktivet i forhold til markedstilsyn i et fælles EU-regi.
4. Gældende dansk ret
Såfremt direktivforslaget bliver vedtaget, vil det erstatte det nuværende le-
getøjsdirektiv (Rådets direktiv af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse
af medlemsstaternes lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj
(88/378/EØF)), som er gennemført i dansk ret ved bekendtgørelse nr.
1116 af 12/12/2003 om sikkerhedskrav til legetøj og produkter, som på
grund af deres ydre fremtræden kan forveksles med levnedsmidler.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
540496_0004.png
4/4
5. Høring
Forslaget er sendt i bred høring i EU-Specialudvalget for Vækst og Kon-
kurrenceevne og til en bred vifte af interesseorganisationer med svarfrist
17. marts 2008. Høringssvarene vil blive eftersendt i et særskilt notat.
6. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den foreløbige danske holdning er generel positiv over for direktivforslaget,
idet øgede sikkerhedskrav, nye krav til legetøj i fødevarer, helt nye kemi-
krav, skærpelse af medlemslandenes markedstilsynsforpligtelser mm. alt
andet lige, vil forbedre kvaliteten og effektiviteten af bestemmelserne om
sikkerhedskravene til legetøj, om end der er visse behov for klarificeringer.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Ændringerne i bekendtgørelse nr. 1116 af 12/12/2003, om sikkerhedskrav
til legetøj og produkter, som på grund af deres ydre fremtræden kan for-
veksles med levnedsmidler, træffes med hjemmel i Produktsikkerhedslo-
ven. Direktivforslaget vurderes derfor ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Direktivforslaget vurderes ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
9. Samfundsøkonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vurderes ikke at have samfundsøkonomiske konsekvenser.
10. Administrative konsekvenser for erhvervslivet
I overensstemmelse med principperne om proportionalitet går ændringer-
ne i direktivforslaget, i forhold til det nuværende legetøjsdirektiv (Rådets
direktiv af 3. maj 1988 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om sikkerhedskrav til legetøj (88/378/EØF)), ikke ud over,
hvad der er fundet nødvendigt for at opnå det ønskede mål med revisio-
nen.
Ændringerne i direktivforlaget vurderes at pålægge industrien lidt øgede
byrder og omkostninger i forbindelse med ændringerne af reglerne for
kontrollen af legetøjet før markedsføring.
Konsekvenserne af ovenstående kunne blive lidt højere priser for forbru-
gerne, men det skønnes, at konkurrencen på markedet er så stor at priser-
ne vil holdes i ro.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.