Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0009 Bilag 3
Offentligt
583648_0001.png
5. august 2008
Jour.nr: 123-32-00001
GMA/mrn-sik
Høringssvar til forslag fra Europa Kommissionen om sikkerhedskrav
til legetøj (revision af legetøjsdirektivet) ifølge Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv KOM(2008) 9 endelig.
Europa Kommissionen forelagde 25. januar 2008 forslag om revision af
legetøjsdirektivet (KOM(2008) 9 endelig) for Europa-Parlamentet og Rå-
dets direktiv.
Forslagets formål er at højne sikkerheden for legetøj og samtidig garante-
re funktionen af det indre marked ved at fastsætte harmoniserede sikker-
hedskrav.
Forslaget er sendt i bred høring i EU-Specialudvalget for Vækst og Kon-
kurrenceevne og til en bred vifte af interesseorganisationer.
Høringssvarene, som oplistes her nedenfor, er en eftersendelse i forhold
til grundnotatet, som er sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketin-
gets Erhvervsudvalg til orientering.
Høringssvarene
Følgende parter har bemærkninger til direktivforslaget:
Forbrugerrådet, Videncenter for Allergi, Dansk Industri, Foreningen af
Legetøjsfabrikanter i Danmark, Dansk Erhverv og Fødevareinstituttet.
Parternes høringssvar, som oplistes under emner og efter artikler i forsla-
get her nedenfor, gengives i en forkortet version.
Generelle bemærkninger til forslaget
Dansk Industri
mener overordnet, at det er et velafbalanceret direktivfor-
slag. Desuden går Dansk Industri ud fra, at teksten til det nye legetøjsdi-
rektiv vil blive revideret, så den er i overensstemmelse med den aftale,
som blev indgået vedrørende Afgørelsen
1
om en ramme for fremtidig
produktlovgivning.
1
Afgørelsen, som blev vedtaget 21. februar 2008 i Europa-Parlamentet, er den del af va-
repakken, der bl.a. indeholder de fælles definitioner, der skal være i nye direktiver for
CE-mærkede produkter, ligesom den også bl.a. indeholder en beskrivelse af de forskel-
lige metoder, man har til overensstemmelsesvurdering (de forskellige moduler i den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583648_0002.png
2/9
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
hilser den styrkede indsats
for en effektiv markedskontrol i EU velkommen, men er bekymrede over
den delvise overflytning af krav fra standarder til forslaget. Desuden er
Foreningen af Legetøjsfabrikanter bekymrede over den nye udvalgspro-
cedure, hvor der uden om CEN (Europæisk standardiseringskommitee)
kan ændres i visse dele af bilagene, særligt bilagene om de kemiske egen-
skaber og advarsler.
Dansk Erhverv
hilser revisionen af legetøjsdirektivet velkommen og fin-
der i store træk, at Kommissionens forslag er fornuftigt i forhold til at sik-
re mere sikkert legetøj til de europæiske forbrugere. Dansk Erhverv adva-
rer derfor mod ændringer af forslaget i Europa-Parlamentet og Rådet, der
i afgørende grad ændrer balancen mellem hensynet til legetøjssikkerhed
og hensynet til virksomhedernes mulighed for at gennemføre de nye reg-
ler.
Fødevareinstituttet
er generelt positiv over for de skærpede krav til de
kemiske indholdsstoffer i legetøj, som forslaget indeholder.
Videncenter for Allergi
støtter intentionen om at øge sikkerheden ved le-
getøj, både hvad angår krav til produkterne og en forbedret håndhævelse.
Forbrugerrådet
hilser forsigtigt direktivforslaget velkommen. Forbruger-
rådet foreslår, at der i forslaget tilføjes en ny komitologiprocedure gæl-
dende for alle essentielle sikkerhedskrav, som nævnes i forslaget. Dette
skal ske for at give mulighed for at agere hurtigt på ny udvikling uden
først at skulle gå gennem en lang fælles beslutnings- eller standardise-
ringsprocedure. Forbrugerrådet foreslår også en introduktion af ’forsig-
tighedsprincippet’ som basisprincip i forslaget. Dette forslag begrundes
med en mangel på data om de farer, som børn udsættes for, og at børn er
den mest sårbare forbrugergruppe.
Definitioner (kapitel 1, art. 2, art. 3 og art. 5)
Dansk Industri
har en forventning om, at definitionerne bliver i overens-
stemmelse med Afgørelsen.
Omkring fabrikantens forpligtelse og importørens forpligtelse (art. 3 og
art. 5) mener Dansk Industri, at det er bedre at bibeholde forslagets tekst i
3.6 og 5.3 (i forhold til Afgørelsen) omkring navn/adresse på henholdsvis
fabrikant og importør, idet det netop for legetøj ofte vil være vanskeligt at
få plads til fabrikantens og importørens navn og adresse. Dansk Industri
mener, at det må være fuldt tilstrækkeligt at have navn og adresse på em-
ballagen eller i et ledsagende dokument, da markedskontrollen vil finde
sted, mens produktet er i forsyningskæden.
globale metode). Også de moduler skal være enslydende i de enkelte direktiver i fremti-
den.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583648_0003.png
3/9
Identifikation af erhvervsdrivende (kapitel 2, art. 8)
Dansk Industri
har en forventning om, at sidste afsnit i denne artikel bli-
ver slettet i overensstemmelse med Afgørelsen. Dette afsnit går på krav
om oprettelse af specielle systemer og procedurer for identifikation af tid-
ligere og senere aktører i forsyningskæden.
Væsentlige sikkerhedskrav (kapitel 3, art. 9)
Forbrugerrådet
gør opmærksom på en væsentlig fejl i forbindelse med
oversættelsen. Det drejer sig om artikel 9, hvor den danske version ikke
er identisk med den engelske version. I den engelske version står der:
”Toys shall not jeopardize the safety or health of users or third parties
when they are used as intended or in a foreseeable way, bearing in mind
behaviour of children”.
I den danske version står der:”Legetøj
må ikke indebære fare for sikker-
heden eller sundheden for brugerne eller andre personer, når det anven-
des til det beregnede formål eller på den måde, som børn
normalt
forventes at anvende det på”
Som det fremgår af uddragene af den danske og engelske version oven-
for, findes ordet ”normal” ikke i den engelske tekst længere. Det er meget
vigtigt, at det slettes fra den danske version af direktivet igen.
Advarsler (kapitel 3, art. 10)
Dansk Industri
og
Dansk Erhverv
ønsker i art. 10, stk 2 en præcisering af,
hvad der menes med, at advarsler om alder skal være ”displayed
at the
point of sale”.
Menes der fx skiltning i butikken, eller at køber i købs-
situationen klart skal kunne se aldersanvisningen?
Dansk Erhverv
ønsker ligeledes, at der udarbejdes en guide for, hvordan
virksomhederne konkret kan leve op til de nye bestemmelser om advars-
lers udformning og placering. Denne guide skal være færdig mindst et år
inden, direktivet træder i kraft, da der er en lang produktions- og leve-
ringstid for legetøj.
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
påpeger en misforståelse i
oversættelsen til dansk i art. 10, stk 2. Følgende fremgår af sidste afsnit i
den danske version: ”Der
opsættes på slagsstedet synlige, let læselige og
iøjnefaldende advarsler med angivelse af brugerens minimums- og mak-
simumsalder”.
Den engelske version lyder: “Warninings
specifying the
minimum and maximum ages for the users shall be visible, legible and
conspicuously displayed at the point of sale”.
Meningen er, at forbruge-
ren skal kunne se advarslen på legetøjet/æsken i købs-situationen og ikke,
at der skal være en særskilt skiltning i butikken. Foreningen af Legetøjs-
fabrikanter i Danmark foreslår derfor, at den danske og engelske version
af direktivteksten låner inspiration fra formuleringen omkring advarslen
for magneter, hvor det fremgår mere klart (EU Emergency Measure art.2,
stk 2). Her står der: ”Advarslen
skal fremstå tydelig og letlæselig på et
iøjnefaldende sted på emballagen eller skal på anden måde være anbragt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4/9
på magnetlegetøjet, således at den er synlig for forbrugeren på salgsste-
det”.
Dansk Erhverv
bemærker til stk. 3, at oversættelsen af legetøjsadvarsler-
ne skal svare til de oversættelser, der allerede findes i legetøjsstandarden
– medmindre en indholdsmæssig ændring af advarslerne er tilsigtet.
Forbrugerrådet
er bekymret over den øgede brug af advarsler som erstat-
ning for at kræve, at fabrikanten markedsfører sikre produkter. Forbruger-
rådet mener, at advarsler kun bør supplere strengere sikkerhedstjek. Des-
uden bør advarsler tiltrække køberens opmærksomhed og bør fremgå bå-
de på selve legetøjet og på dets emballage. Forbrugerrådet lægger vægt
på, at advarslerne bør være synlige før købet, og at de bør give informati-
oner, både om iboende farer ved legetøjet og om den risiko, der er relate-
ret til brugen.
Generelle principper for CE-mærkningen (kapitel 3, art. 15)
Dansk Erhverv
hilser forslagets præciseringer af CE-mærkningen vel-
kommen. Sammen med de skærpede krav til importørers og distributørers
ansvar er det tilstrækkeligt, at fabrikanten skal sikre produktets overens-
stemmelse med kravene i direktivet. Dansk Erhverv er således imod de
meldinger, som er blevet luftet af visse politikere, om, at der skal gen-
nemføres tredjepartskontroller for alle produkter. Et sådant krav vil være
en stor økonomisk byrde for virksomhederne – særligt for de små virk-
somheder, der ikke har stordriftsfordele. Dansk Erhverv mener, at der bør
være metodefrihed i forhold til, hvordan virksomhederne sikrer, at deres
produkter lever op til de gældende regler. Det kan foregå ved stikprøve-
kontroller, ved egne test eller ved eksterne test, men det må være op til
virksomheden selv at tage ansvar for, at dens produkter lever op til reg-
lerne.
Overensstemmelsesvurderingesprocedure og EF-typeafprøvning
(kapitel 4, art. 18 & 19)
Forbrugerrådet
udtrykker bekymring med hensyn til CE-mærkningen, som
forbrugeren fejlagtigt tror, er et sikkerhedsmærke. Forbrugerrådet foreslår
derfor, at CE-mærket ikke skal på selve legetøjet, men kun anføres i den
tekniske dokumentation. Forbrugerrådet foreslår sammen med ovenstå-
ende en obligatorisk tredjepartskontrol for bestemte typer af legetøj, fx
legetøj til børn under 3 år og legetøj, som udgør et element af fare, som
ikke kan elimineres.
Samarbejde om markedstilsyn (kapitel 6, art. 40)
Dansk Erhverv
opfordrer til, at samarbejdet i stk 1 mellem de nationale
tilsynsmyndigheder styrkes og koordineres bedre end i dag. Eksempelvis
har medlemsvirksomheder i Dansk Erhverv oplevet, at der er forskellige
procedurer på tværs af EU-lande, hvis et produkt skal tilbagekaldes. Dette
er besværligt for virksomheder, der arbejder på tværs af det indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5/9
Der bør være ens procedurer på tværs af de forskellige nationale myndig-
heder, og der skal være en enkelt indgang, når en virksomhed skal tilba-
gekalde eller tilbagetrække et produkt.
Udvalgsprocedure (kap kapitel 8)
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
foreslår, at CEN, som har
den teknisk ekspertise, inddrages i udvalgsproceduren.
Dansk Erhverv
mener, at der ved anvendelse af ekspertudvalg i art. 46,
skal ske en større inddragelse af ekspertisen i standardiseringsudvalget
for legetøjsstandarden.
Beskyttelsesklausul (kapitel 7, art. 41)
Dansk Erhverv
mener, at markedstilsynsmyndighederne i de forskellige
medlemslande i dag har en meget uensartet praksis, når de vurderer, om
et stykke legetøj er farligt. Der bør være en mere ensartet praksis på om-
rådet, så nogle medlemslande ikke indberetter produkter, som reelt ikke
er farlige, eller som blot fejler på de formelle krav.
Overgangsperiode (kapitel 10, art. 52)
Dansk Erhverv
finder det afgørende, at overgangsperioden på to år fast-
holdes. Det skal samtidig sikres, at forskellige guidelines og vejledninger
ligger klar mindst et år inden, de nye regler træder i kraft. Ellers kan virk-
somhederne ikke leve op til de nye regler.
Særlige sikkerhedskrav (bilag II, pkt. 4)
Forbrugerrådet
mener grundlæggende, at legetøj i fødevarer bør forbydes
helt, som fx i USA. Forbrugerrådet anfører, at ikke alle farer er medtaget i
forslaget. Forbrugerrådet ønsker strengere krav til emballagen for denne ty-
pe legetøj til også at omfatte indre luftvejsblokering samt krav om anven-
delse af specifikke advarsler.
Kommentarer til kemi-delen i forslaget
Følgende kommentarer til forslagets bilag II, del III relaterer sig til lege-
tøjs kemiske egenskaber.
Generelle bemærkninger til reguleringen af kemi i legetøj
Dansk Erhverv
bakker op om de fremlagte skærpelser til kemikalieind-
holdet i legetøj.
Dansk Industri
finder, at der ved udbygningen af kravene til kemikalie-
indholdet i legetøj er fundet en rimelig balance.
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
ser positivt på, at der er
krav til legetøj, som sikrer, at det ikke indeholder skadelig kemi, men an-
fører, at de nye krav til kemi skal gøres håndterbare i praksis. Det er
hverken muligt eller nødvendigt at teste al legetøj for overholdelse af
kravene. For at undgå meromkostninger, som ikke har relevans for børns
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583648_0006.png
6/9
sundhed, bør der fastsættes en ensartet standard for, hvordan fabrikanter
generelt forventes at kunne påvise, at direktivets krav efterleves.
Forbrugerrådet
mener generelt, at Kommissionens forslag til de kemiske
egenskaber til direktivet har væsentlige mangler.
Kommentarer vedrørende reguleringen af CMR-stoffer
Videncenter for Allergi
og
Forbrugerrådet
mener ikke, at CMR-stoffer
(kræftfremkaldende stoffer, stoffer med effekter på arveanlægget, og stoffer
der skader fostre og forplantningsevnen)
2
bør forekomme i legetøj, og at
muligheden for at dispensere fra forbuddet kan medføre en utilstrækkelig
beskyttelse af børnene.
Forbrugerrådet
mener, at CMR-stoffer i kategori 1, 2 og 3 bør forbydes i
alle dele af legetøj, herunder også i dele, som ikke er tilgængelige. Herud-
over mener Forbrugerrådet, at koncentrationsgrænserne for CMR-stofferne
bør være lavere end dem, som er angivet i forslaget, da det er børn, som skal
beskyttes, og de er mere følsomme end voksne.
Fødevareinstituttet
mener, at forbuddet mod CMR-stoffer også bør gælde
de dele af legetøjet, som børnene ikke kommer i fysisk kontakt med, da le-
getøj ikke altid får den mest nænsomme behandling og ofte går i stykker.
I punkt 4 mener Fødevareinstituttet, at følgende bør tilføjes: ”[M]å kun an-
vendes i legetøj, forudsat at alle følgende betingelser er opfyldt.”. Herud-
over bør der for CMR-stoffer i kategori 3 også gælde, at der ikke må være
alternativer, således at der gælder de samme undtagelser for CMR-stoffer i
kategori 1, 2 og 3. Herudover bør der i evalueringen, foretaget af den rele-
vante videnskabelige komité, også tages højde for, at børn også eksponeres
for andre stoffer med tilsvarende effekter. De foreslår, at der i bilag II, om
Kemiske egenskaber punkt 4.1, tilføjes: ”Stoffets anvendelsesformål er af
den relevante videnskabelige komité blevet evalueret og fundet sikkert, især
hvad angår eksponering samt eventuelle kombinationseffekter, og …”.
Dansk Industri
mener, at det er hensigtsmæssigt at visse CMR-stoffer kan
tillades. I den forbindelse anbefaler de, at det nærmere præciseres, hvad
der menes med ”micro-structurally
distinct parts of toys”.
2
CMR-stoffer findes i 3 kategorier. For at et stof bliver klassificeret i kategori 1, skal der foreligge tilstrække-
lige beviser for en årsagssammenhæng mellem udsættelse for stofferne og skade på mennesker. For at et stof
bliver klassificeret i kategori 2, skal der foreligge tilstrækkelig dokumentation til at nære en stærk formodning
om, at stoffernes påvirkning af mennesker kan være kræftfremkaldende eller skade arveanlæggene eller for-
plantningsevnen hos mennesker. Denne stærke formodning skabes på grundlag af egnede langtidsforsøg med
dyr og andre relevante oplysninger. For stoffer i kategori 3 foreligger der ikke tilstrækkelige oplysninger til at
foretage en tilfredsstillende vurdering. Der er visse tegn fra relevante dyreforsøg, men de er dog utilstrækkeli-
ge til at klassificere stoffet i kategori 2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583648_0007.png
7/9
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
anfører om CMR-stoffer,
at kravene som udgangspunkt er fornuftige, men at der er en række ude-
stående spørgsmål omkring, hvordan den enkelte virksomhed kan doku-
mentere, at den ikke overskrider kravene. De mener, at en lang række af
CMR-stofferne aldrig vil kunne findes i legetøj, da de ikke bliver brugt af
branchen.
Kommentarer til regulering af duftstoffer
Forbrugerrådet, Fødevareinstituttet
og
Videncenter for allergi
mener, at
man bør overveje, om brugen af duftstoffer overhovedet er berettiget i le-
getøj.
Med hensyn til reguleringen af duftstoffer anfører
Videncenter for Aller-
gi,
at intentionen med regulering af duftstoffer er god, men at den næppe
beskytter børn i praksis mod yderligere duftstofallergi. Reguleringen føl-
ger kosmetikdirektivet, hvor kravet om mærkning af visse duftstoffer
primært har til formål at informere personer, som allerede har duftstofal-
lergi. Mærkning af legetøj vil ikke beskytte børn mod, at duftstofallergi
opstår.
Videncenter for allergi ser et forbud mod visse allergifremkaldende stof-
fer i legetøj som et fremskridt. Forbuddet er magen til reguleringen i
kosmetikdirektivet, men reguleringen i kosmetikdirektivet yder ikke en
effektiv beskyttelse mod allergi.
Forbrugerrådet
mener, at især duftstoffer, der er klassificeret som allergi-
fremkaldende, bør være forbudte, og andre stoffer, der er klassificeret som
sensibiliserende ved inhalation og hudkontakt, heller ikke burde være tilladt
i legetøj.
Dansk Erhverv
bakker op om de foreslåede skærpelser omkring parfume-
stoffer i legetøj. Dansk Erhverv er dog imod et eventuelt forbud mod alle
parfumestoffer i legetøj, idet der vil være tale om unødig overregulering,
som ikke bygger på faktiske risikovurderinger.
Kommentarer til regulering af migration
3
af metaller
Listen af metaller er udvidet fra 8 til 19 stoffer, og grænseværdierne er
sænket.
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark
anfører i den for-
bindelse, at de ikke er bekendt med, om det er undersøgt, om alle 19 stof-
fer udgør en risiko i forhold til legetøj. Legetøjsfabrikanterne mener, at
flere af stofferne ikke er giftige som sådan, og at der er tale om meget la-
ve grænseværdier. De er usikre på, hvorvidt der er udviklet testmetoder til
sikkert at påvise, at et produkt overholder kravet.
Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Danmark anfører desuden, at udvi-
delsen af listen af grundstoffer mere hensigtsmæssigt kunne ske i stan-
3
Stoffer ”der vandrer” og har overførende egenskaber, fx hvis legetøjet puttes i munden.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
583648_0008.png
8/9
dardiseringsregi, hvor den nødvendige ekspertise er til stede til at vurdere
relevansen af stofferne og foreskrive nødvendige og mulige testmetoder.
Forbrugerrådet
mener, at der ikke bør sættes migrationsgrænser til metal-
ler, men at der i stedet for bør være koncentrationsgrænser for disse elemen-
ter. Især bør der ikke sættes migrationsgrænser for metaller, som er CMR-
stoffer, da disse som udgangspunkt ikke bør være i legetøj. De spørger her-
udover til, om migrationsgrænserne kun gælder for legetøj, som er tørt,
skørt, pulverlignende, bøjeligt, flydende eller klæbrigt, og om der dermed
ikke gælder migrationsgrænser for andet legetøj.
Fødevareinstituttet
mener, at migrationsgrænserne, der er givet for de 19
metaller, bør gælde for alt legetøj, og at migrationsgrænserne skal opdateres
hver 5. år, som det er foreslået for CMR-stofferne. Det skyldes, at både det
tolerable daglige indtag (TDI) og viden om baggrundseksponering kan æn-
dre sig.
Herudover mener Fødevareinstituttet ikke, det er acceptabelt, at man konse-
kvent har beregnet migrationsgrænserne på baggrund af 10 % af TDI for
voksne mennesker, da børn er mere følsomme end voksne, og indtaget fra
andre kilder kan være så højt, at et ekstra indtag på 10 % fra legetøj vil be-
tyde, at mange børn vil overskride TDI’en for aluminium, arsen, barium,
cadmium, krom VI, bly, nikkel og organiske.
Forslag til præciseringer og yderligere regulering vedrørende kemi-
kalier
Fødevareinstituttet
mener, at stoffer som monomere
4
, opløsningsmidler,
farvestoffer og konserveringsmidler også bør være reguleret i legetøjsdirek-
tivet, da der også kan være problematiske stoffer inden for disse stofgrup-
per. Herudover mener de, at det ville være en god idé at tage udgangspunkt
i fødevarelovgivningen, da denne lovgivning også tager udgangspunkt i, at
stofferne kan indtages. Det er det samme, man kigger på, når der laves risi-
kovurderinger for legetøj.
Forbrugerrådet
mener, at der i direktivet bør indføres et forbud mod brugen
af PBT-stoffer (persistente, bioakkumulerende og giftige kemiske stoffer)
og vPvB-stoffer (meget persistente og meget bioakkumulerende stoffer)
pga. effekterne i miljøet, når legetøjet ender som affald.
Forbrugerrådet mener endvidere, at alle stoffer på EU’s liste over hormon-
forstyrrende stoffer bør forbydes i legetøj, og at man her bør anvende for-
sigtighedsprincippet, da børn bliver udsat for mange forskellig kemiske
stoffer, og disse stoffer sammen kan have en additiv effekt.
4
Et molekyle, som ved kemisk reaktion har evnen til at slutte sig sammen med andre
små molekyler til polymer, som ofte anvendes i plastik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9/9
Forbrugerrådet påpeger, at kemiske stoffer, der er klassificeret som meget
giftige, sundhedsskadelige, ætsende, lokalirriterende, eller som ikke er klas-
sificerede, men som kan udgøre en sundhedsfare, ikke er omfattet af Kom-
missionens forslag. Stofferne bør reguleres ved komitologiprocedure.
For legetøj til børn under 3 år, mener Forbrugerrådet, at de regler som gæl-
der for materialer og genstande, der har kontakt til fødevarer, bør gælde for
legetøj til denne gruppe, og at der ikke må anvendes andre kemikalier end
dem, som er tilladt til fødevarekontakt. Grænserne kan dog ikke overføres
direkte pga. forskelle i migration til fødevarer og til spyt eller sved, som
man oftest anvender ved risikovurdering af legetøj. Forbrugerrådet foreslår,
at man anvender komitologiproceduren.
Forbrugerrådet foreslår også, at mærkningsreglerne for farlige kemiske stof-
fer ikke kun bør gælde for kosmetik, der også er legetøj, men også bør gæl-
de for andet legetøj, der også anses for at være kemiske blandinger.