Erhvervsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0009 Bilag 4
Offentligt
590721_0001.png
3. april 2008
Emne/nøgleord:
Revision af legetøjsdirektivet 88/378/EEC
Det nye legetøjsdirektiv beskytter ikke børnene tilstrækkeligt
Europa-Kommissionen vedtog et forslag om revision af det gældende EU-direktiv om legetøjssik-
kerhed den 25. januar 2008. Forbrugerrådet hilser Kommissionens forslag velkommen, men med en
række forbehold. Vi har længe opfordret til en opdatering af direktivet, så det afspejler udviklingen
inden for design og fremstilling af legetøj og den større viden om risiciene ved disse, som vi har
fået gennem de seneste tyve år. Imidlertid lykkes det ikke det reviderede direktiv-udkast at sikre den
nødvendige beskyttelse af vores børn.
Forbrugerrådets krav:
indføre forsigtighedsprincippet
farlige kemikalier ud af legetøjet
obligatorisk EF-typegodkendelse
specifikke krav til advarsler
krav til legetøj i fødevarer
indføre komitologiprocedure
beviser for skader, da der ofte mangler viden-
skabelige data og ulykkesstatistikker.
Vores krav:
Da børn er en sårbar forbrugergruppe, mener
Forbrugerrådet, at det er en ubetinget nødven-
dighed, at forsigtighedsprincippet indgår som
retsgrundlag i direktivet,
2. Farlige kemikalier ud af legetøjet
Hvad angår farlige kemiske stoffer, indehol-
der forslaget ganske vist et forbud mod CMR-
stoffer (kræftfremkaldende, mutagene og re-
produktionstoksiske stoffer), men det gælder
kun for de tilgængelige dele i legetøj. Derud-
over lægger Kommissionen op til forskellige
undtagelser, som vil gøre det muligt at omgå
dette forbud.
Endvidere tages der i udkastet heller ikke
hånd om andre problematiske stoffer, fx hor-
monforstyrrende stoffer. Forbrugerrådet fin-
1. Indførelse af forsigtighedsprincippet
Det bekymrer os, at forsigtighedsprincippet
i
ikke er sat ind som et grundlæggende princip i
direktivet, da der ofte ikke foreligger tilstræk-
kelige data om risici for børn, samtidig med at
børn tilhører den mest sårbare del af befolk-
ningen. Dette er specielt vigtigt, hvad angår
udsættelsen for kemikalier, men også relevant
for andre risici.
I mange tilfælde er det ikke muligt at basere
foranstaltninger til risikoreduktion eller pro-
duktspecifikationer på klare videnskabelige
Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager forbrugernes interesser overfor erhvervsliv og myndigheder. Vi er en paraplyor-
ganisation, som består af 27 landsdækkende organisationer og fem lokale forbrugergrupper. Besøg vores website på adressen www.fbr.dk, og tilmeld
dig det daglige nyhedsbrev: www.fbr.dk/nyhedsmail/. Forbrugerrådet udgiver Danmarks førende forbrugermagasin Tænk: www.taenk.dk.
Side 1 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
590721_0002.png
der det uacceptabelt, at legetøj kan indeholde
farlige kemiske stoffer.
Desuden mener vi, at listen over allergener,
der skal forbydes i legetøj, ikke er tilstrække-
lig – den omfatter kun visse duftstoffer, til
trods for at mange andre stoffer også kan
fremkalde allergi.
Vores krav:
Forbrugerrådet ønsker et totalt forbud mod
CMR-stoffer, hormonforstyrrende stoffer og
andre særligt problematiske kemikalier. Vi
ønsker også til et totalt forbud mod allergi-
fremkaldende og sensibiliserende kemikalier.
3. Obligatorisk EF-typeafprøvning for
visse typer legetøj
Forbrugerne tror fejlagtigt, at CE-mærket på
legetøj er et sikkerhedsmærke. Forbrugerrådet
mener derfor ikke, at CE-mærket bør sidde på
selve legetøjet, men kun fremgå af den tekni-
ske dokumentation til brug for myndigheder-
ne. Det nuværende system for CE-mærkning
(som producenterne fremviser uden nogen
tredjepartskontrol) på legetøj er ikke en ga-
ranti for sikkerhed, selv om det er sådan, de
fleste forældre opfatter det, og forslaget læg-
ger ikke op til obligatorisk EF-typeafprøvning
(tredjepartsafprøvning) af visse typer legetøj.
Vores krav:
Forbrugerrådet ønsker, at tredjepartscertifice-
ring bliver obligatorisk for visse typer legetøj,
fx legetøj til børn under tre år, legetøj, der
udgør en risiko, som man ikke kan se bort fra
(fx legetøjsstrygejern, der opvarmes), og lege-
tøj, der tidligere har forårsaget alvorlige ulyk-
ker (fx legetøj, der indeholder magneter).
4. Specifikke krav til advarsler
Forbrugerrådet er bekymret over den øgede
brug af advarsler og mærker som erstatning
for krav om, at det legetøj, producenterne
sender på markedet, er sikkert. Advarsler og
mærker bør kun være et supplement til stren-
ge sikkerhedsforanstaltninger.
Vores krav:
Hvis advarsler skal give mening, skal de fan-
ge køberens opmærksomhed og forefindes
både på selve legetøjet og på emballagen. De
vigtigste advarsler (fx at legetøjet ikke er eg-
net til børn under tre år) skal være synlige
inden købet. Forbrugerrådet mener endvidere,
at advarslerne altid bør oplyse om både risici
ved selve legetøjet og risici forbundet med
brugen af legetøjet.
5. Krav til legetøj i fødevarer
I mange lande, bl.a. USA, er det forbudt at
lægge legetøj i æsker med morgenmadspro-
dukter eller i chokoladeæg. Der er ikke accep-
Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager forbrugernes interesser overfor erhvervsliv og myndigheder. Vi er en paraplyor-
ganisation, som består af 27 landsdækkende organisationer og fem lokale forbrugergrupper. Besøg vores website på adressen www.fbr.dk, og tilmeld
dig det daglige nyhedsbrev: www.fbr.dk/nyhedsmail/. Forbrugerrådet udgiver Danmarks førende forbrugermagasin Tænk: www.taenk.dk.
Side 2 af 3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
590721_0003.png
tabelt, at de europæiske børn fortsat skal ud-
sættes for risici, der kunne undgås.
Forbrugerorganisationerne har længe opfor-
dret til, at der indføres krav til legetøj i føde-
varer i lovgivningen. Selvom det reviderede
direktiv indeholder nye krav til legetøj i føde-
varer, går det ikke langt nok. Det største pro-
blem er, at det ikke beskæftiger sig med alle
de risici, der er forbundet med legetøj i føde-
varer.
Vores krav:
Forbrugerrådet mener, at kravene i forslaget
skal skærpes, således at alle risici ved kombi-
nationen af legetøj og fødevarer er dækket.
Eksempelvis skal kravene til legetøjets embal-
lage også omfatte blokering af de indre luftve-
je.
6.
Indførelse af komitologiprocedure
Forbrugerrådet havde gerne set en større grad
af fleksibilitet i det reviderede direktiv for at
gøre det muligt hurtigt at tilpasse det til nye
risici. Dette ville kunne lade sig gøre ved at
indføre en komitologiprocedure. I praksis vil
det betyde, at komitologiproceduren for ek-
sempel kan bruges til at afgøre, hvilke pro-
dukter der falder inden for eller uden for di-
rektivets anvendelsesområde, så man undgår
ikke-regulerede produkter på markedet og til
at identificere legetøj, hvor der er behov for
en EF-typeafprøvning eller til at fastsætte
grænseværdier for kemikalier eller f.eks. lege-
tøjets støjniveau eller hastighed.
Vores krav:
Forbrugerrådet mener, at der bør indføres en
komitologiprocedure, som gælder for alle de
af direktivets bestemmelser, der understøtter
de væsentlige sikkerhedskrav. Det er den ene-
ste procedure, der vil gøre det muligt hurtigt
at tilpasse direktivet til ny udvikling, uden at
det skal igennem en lang fælles beslutnings-
procedure eller en standardiseringsprocedure.
Alle stakeholdere skal have mulighed for at
deltage i komitologiproceduren, og der skal
være en balanceret repræsentation mellem
industri og forbrugere.
Vil du høre mere om dette emne kontakt Miljøpolitisk medarbejder Claus Jørgensen, [email protected], tlf.
7741 7722, Ingeniør Helen Amundsen, [email protected], tlf. 2715 7431 eller
Forbrugerrådets pressechef Bent Bøkman, [email protected], tlf. 2588 2016 .
Læs også:
Forbrugerrådets høringssvar til Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen
i
Ifølge hvilket et produkt kan fjernes fra markedet, hvis der er mistanke om, at det kan være farligt.
Forbrugerrådet er en uafhængig forbrugerorganisation, der varetager forbrugernes interesser overfor erhvervsliv og myndigheder. Vi er en paraplyor-
ganisation, som består af 27 landsdækkende organisationer og fem lokale forbrugergrupper. Besøg vores website på adressen www.fbr.dk, og tilmeld
dig det daglige nyhedsbrev: www.fbr.dk/nyhedsmail/. Forbrugerrådet udgiver Danmarks førende forbrugermagasin Tænk: www.taenk.dk.
Side 3 af 3