Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0078 Bilag 1
Offentligt
548157_0001.png
Notat
15. april 2008
J.nr. 2008-241-0009
Grundnotat
om
Forslag til Rådets direktiv om den generelle ordning om punktafgift,
KOM(2008)78.
Resumé
Forslaget består af et nyt cirkulationsdirektiv. Direktivet indeholder rets-
grundlag for EMCS og samtidig hermed foretages en række mindre tekniske
ændringer, som moderniserer, opdaterer m.v. reglerne.
Endelig indeholder forslaget mere vidtgående ændringer, som er en gen-
fremsættelse af væsentlige elementer fra et forslag fra 2004, som der ikke
kunne opnås enighed om. Disse ændringer angår bl.a. ændringer af beskat-
ningsstedet for de harmoniserede punktafgifter.
Grundet de mange ændringer har Kommissionen valgt at fremsætte et helt
nyt direktiv frem for et ændringsdirektiv.
1. Baggrund
I forbindelse med Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1152/2003/EF
af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige
varers bevægelser (også kaldet EMCS) er det nødvendigt at revidere bestem-
melserne i det nuværende cirkulationsdirektiv (Rådets direktiv 92/12/EØF af 25.
februar 1992).
Udover disse ændringer anser Kommissionen det for at være nødvendigt at fore-
tage ændringer der; ajourfører sproget, omarbejder teksten og gør opbygningen
mere logisk, tager hensyn til den lovmæssige udvikling samt forenkler og mo-
derniserer punktafgiftsprocedurerne.
Endelig har Kommissionen valgt at medtage væsentlige elementer fra et tidlige-
re forslag (KOM(2004)227) om en revidering af de nuværende artikler 7-10,
Side 1 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
548157_0002.png
som bl.a. omhandler reglerne om fjernsalg og som medlemsstaterne ikke hidtil
har kunnet blive enige om.
2. Forslagets indhold
Forslaget indeholder følgende ændringer:
A. Retsgrundlaget for EMCS
EMCS er et nyt elektronisk system til kontrol af punktafgiftspligtige varers be-
vægelser. EMCS blev indført ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
1152/2003/EF af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af punkt-
afgiftspligtige varers bevægelser. Siden da har systemet været under udarbejdel-
se og det forventes nu, at EMCS skal træde i kraft i sommeren 2009. Inden da
skal cirkulationsdirektivets bestemmelser om varebevægelser under afgiftssu-
spension tilpasses, således at sådanne bevægelser bliver dækket af det nye elek-
troniske system.
Med ændringerne opnås et forenklet, papirløst handelsmiljø, hvor punktafgifts-
myndighederne får mere integrerede, hurtigere, risikoorienterede kontrolmeto-
der.
Forslagets kapitel IV indeholder de grundlæggende bestemmelser og procedu-
rer, som gælder for punktafgiftspligtige varers bevægelser under afgiftssuspen-
sion under EMCS.
B. Diverse tekniske ændringer
Kommissionen anser det endvidere for nødvendigt at foretage en række tekniske
ændringer for:
-
-
-
-
at føre sproget ajour af hensyn til nye lovfæstede normer
at omarbejde teksten og gøre opbygningen mere logisk og at tage de be-
stemmelser ud, som ikke længere er relevante
at tage hensyn til den lovmæssige udvikling og nye retsbegreber
at forenkle og modernisere punktafgiftsprocedurer for at mindske punkt-
afgiftsforpligtelserne for virksomheder, især virksomheder, der driver græn-
seoverskridende aktiviteter, uden at det går ud over punktafgifts-kontrollen.
C. Genfremsættelse af væsentlige elementer fra et tidligere forslag
Kommissionen har endvidere valgt at medtage et tidligere forslag fra 2004
(KOM(2004)227), som foreslog ændringer til det nuværende direktivs artikel 7
– 10. Disse ændringer omhandler punktafgiftspligtige varers bevægelse efter
overgang til forbrug og beskatning heraf og findes i forslagets kapitel V.
Nærmere bestemt foreslår Kommissionen:
-
en ændring af beskatningsstedet ved fjernsalg fra forbrugslandet til op-
rindelseslandet, således at privatpersoner kan købe punktafgiftspligtige
varer til eget forbrug hos en virksomhed i en anden medlemsstat og beta-
Side 2 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
-
-
le dette lands afgift, uanset om varen medbringes personligt eller ej. Det
eneste krav er, at personen selv skal arrangere transporten
en ophævelse af de vejledende mængdeangivelser for privatpersoners
indførsel som personligt rejsegods af punktafgiftspligtige varer til eget
forbrug, således at vurderingen af om der er tale om privat indførsel af-
hænger af transportformen, mængden, varens art, personens forret-
ningsmæssige status og stedet hvor varerne befinder sig
en ophævelse af medlemsstaternes mulighed for at bestemme, at ved køb
af mineralolier forfalder punktafgiften i forbrugslandet, hvis disse trans-
porteres af privatpersoner på andre måder end i køretøjets brændstoftan-
ke eller i en egnet reservedunk.
3. Retsgrundlag
EF-traktatens art 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ikke falder under Fællesskabets enekompe-
tence, og at nærhedsprincippet derfor finder anvendelse.
Der findes allerede lovgivning på området og formålet med forslaget er at erstat-
te den gældende lovgivning med bestemmelser, der har samme funktion – nem-
lig at sikre, at det indre marked fungerer, især på området punktafgiftspligtige
varer. Disse regler kan kun ændres af Fællesskabet, og medlemsstaternes lov-
givning må ikke afvige fra de harmoniserede regler. Derfor kan formålet med
forslaget kun nås ved handling af Fællesskabet.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forsla-
get alene kan opfyldes på fællesskabsplan.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse er ikke modtaget endnu.
6. Høring
Forslaget er sendt i høring hos relevante erhvervsorganisationer med høringsfrist
til den 7. maj 2008.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslagets elementer om at skabe et retsgrundlag
for EMCS og at modernisere, opdatere m.v. de nuværende regler.
Regeringen kan derimod fortsat ikke tilslutte sig de elementer, som er en gen-
fremsættelse af væsentlige dele af et tidligere forslag om at ændre de nuværende
artikler 7 10. Danmarks holdning har ikke ændret sig siden 2004.
Fsva. forslaget om ændring af beskatningsstedet fra forbrugslandet til oprindel-
seslandet er regeringen stærkt herimod, idet det vil få grænsehandlen til at ek-
Side 3 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
splodere. Dette vil selvfølgelig medføre et betydeligt provenutab for staten, men
det vil også skade dansk erhvervsliv, idet deres salg til danske forbrugere vil
blive mindsket betydeligt.
Regeringen er også imod en ophævelse af de vejledende mængdeangivelser for,
hvornår privatpersoners indførsel som rejsegods er til eget forbrug, medmindre
de nationale myndigheder samtidig bemyndiges til at fastsætte egne (lavere)
mængdebegrænsninger. De vejledende mængdeangivelser bør ikke være vejle-
dende, som de er i dag, men derimod ultimative.
8. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne er positivt stemt overfor de ændringer, der
skal skabe retsgrundlaget for EMCS og de mere tekniske ændringer af hensyn til
modernisering, opdatering m.v. af de nuværende regler.
For så vidt angår det genfremsatte forslag om ændring af de nuværende artikler
7–10 om bl.a. beskatning af punktafgiftspligtige varer kan der konstateres, at der
ikke tidligere har kunnet opnås enighed herom. Det forventes, at medlemsstater-
nes holdning er uændret og at flertallet af medlemsstaterne ikke ønsker endnu en
drøftelse af de pågældende bestemmelser.
Det forventes derfor, at de foreslåede ændringer af de nuværende artikler 7–10
(forslagets kapitel V) vil blive taget ud af forslaget inden vedtagelsen grundet
det tidspres der er for at få retsgrundlaget for EMCS på plads inden årets ud-
gang.
Til orientering kan det endvidere oplyses, at de nordiske lande på et Nordisk
Rådsmøde i 2004 besluttede at arbejde for at beholde de nuværende regler om
forbrugslandsbeskatning ved fjernsalg.
9. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslagets pkt. A og B vurderes ikke at have samfundsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Det bemærkes dog, at i forbindelse med indførelsen af EMCS-systemet (jf. Eu-
ropa-parlamentets og Rådets beslutning nr. 1152/2003/EF af 16. juni 2003) blev
omkostningerne til systemet oprindeligt estimeret til ca. 29 mio. kr. (jf. grundno-
tat til Folketinget Europaudvalg af 9. januar 2002). I et supplerende grundnotat
af 13. februar 2002 til Folketingets Europaudvalg, blev dette beløb imidlertid
reduceret til ca. 6 mio. kr. Baggrunden for ændringen var baseret på de da fore-
liggende oplysninger samt en formodning om, at store dele af systemudviklin-
gen skulle foregå in-house. Efterfølgende har Kommissionen arbejdet med at
specificere systemet og udarbejde egentlige kravspecifikationer til medlemssta-
terne. På basis af disse krav skønnes det nu, at udgifterne til EMCS-systemets
første faser bliver i størrelsesordenen 30 mio. kr., idet der generelt ikke længere
foretages in-house udvikling i SKAT, og systemudviklingen må derfor hentes
via en ekstern leverandør.
Side 4 af 5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslagets pkt. C vurderes at have betydelige samfundsøkonomiske og statsfi-
nansielle konsekvenser, såfremt ændringerne gennemføres. Som ovenfor nævnt
vil en ændring af beskatningsstedet ved fjernsalg øge grænsehandlen og dermed
medføre et betydeligt provenutab for staten. Der er ikke foretaget nærmere pro-
venuberegninger heraf, da der er overvejende sandsynlighed for, at dette ele-
ment af forslaget vil blive slettet i forbindelse med forhandlingerne og dermed
ikke vedtaget.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslagets pkt. A skønnes som sådan ikke at have administrative eller økonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet, men en gennemførelse af EMCS systemet
på baggrund af beslutningen fra 2003 vil medføre, at den papirgang, der i dag er
papirbaseret bliver elektronisk. Dette medfører en mere smidig arbejdsgang,
men det forventes, at erhvervslivet vil få såvel økonomiske som administrative
engangsbyrder, når de skal indrette sig på systemet, som er obligatorisk at an-
vende. Det forventes, at høringen af forslaget vil bidrage til denne analyse.
Forslagets pkt. B medfører ikke administrative eller økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Forslagets pkt. C vil medføre negative økonomiske konsekvenser for den del af
dansk erhvervsliv, som sælger disse varer.
11. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ændring af en række punktafgiftslove, hvori den nuværende
papirbaserede procedure er beskrevet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Side 5 af 5