Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0078 Bilag 2
Offentligt
569134_0001.png
Notat
3. juni 2008
J.nr. 2008-241-0009
Supplerende grundnotat
om
Forslag til Rådets direktiv om den generelle ordning om punktafgift,
KOM(2008)78.
Resumé
Forslaget består af et nyt cirkulationsdirektiv. Direktivet indeholder rets-
grundlag for EMCS og samtidig hermed foretages en række mindre tekniske
ændringer, som moderniserer, opdaterer m.v. reglerne.
Endelig indeholder forslaget mere vidtgående ændringer, som er en gen-
fremsættelse af væsentlige elementer fra et forslag fra 2004, som der ikke
kunne opnås enighed om. Disse ændringer angår bl.a. ændringer af beskat-
ningsstedet for de harmoniserede punktafgifter.
Grundet de mange ændringer har Kommissionen valgt at fremsætte et helt
nyt direktiv fremfør et ændringsdirektiv.
1. Baggrund
I forbindelse med Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr. 1152/2003/EF
af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige
varers bevægelser (også kaldet EMCS) er det nødvendigt at revidere bestem-
melserne i det nuværende cirkulationsdirektiv (Rådets direktiv 92/12/EØF af 25.
februar 1992).
Udover disse ændringer anser Kommissionen det for at være nødvendigt at fore-
tage ændringer der; ajourfører sproget, omarbejder teksten og gør opbygningen
mere logisk, tager hensyn til den lovmæssige udvikling samt forenkler og mo-
derniserer punktafgiftsprocedurerne.
Endelig har Kommissionen valgt at medtage væsentlige elementer fra et tidlige-
re forslag (KOM(2004)227) om en revidering af de nuværende artikler 7-10,
som bl.a. omhandler reglerne om fjernsalg og som medlemsstaterne ikke hidtil
har kunnet blive enige om.
Side 1 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0002.png
2. Forslagets indhold
Forslaget indeholder følgende ændringer:
A. Retsgrundlaget for EMCS
EMCS er et nyt elektronisk system til kontrol af punktafgiftspligtige varers be-
vægelser. EMCS blev indført ved Europa-Parlamentets og Rådets beslutning nr.
1152/2003/EF af 16. juni 2003 om edb-mæssig registrering og kontrol af punkt-
afgiftspligtige varers bevægelser. Siden da har systemet været under udarbejdel-
se og det forventes nu, at EMCS skal træde i kraft i sommeren 2009. Inden da
skal cirkulationsdirektivets bestemmelser om varebevægelser under afgiftssu-
spension tilpasses, således at sådanne bevægelser bliver dækket af det nye elek-
troniske system.
Med ændringerne opnås et forenklet, papirløst handelsmiljø, hvor punktafgifts-
myndighederne får mere integrerede, hurtigere, risikoorienterede kontrolmeto-
der.
Forslagets kapitel IV indeholder de grundlæggende bestemmelser og procedu-
rer, som gælder for punktafgiftspligtige varers bevægelser under afgiftssuspen-
sion under EMCS.
B. Diverse tekniske ændringer
Kommissionen anser det endvidere for nødvendigt at foretage en række tekniske
ændringer for:
-
-
-
-
at føre sproget ajour af hensyn til nye lovfæstede normer
at omarbejde teksten og gøre opbygningen mere logisk og at tage de be-
stemmelser ud, som ikke længere er relevante
at tage hensyn til den lovmæssige udvikling og nye retsbegreber
at forenkle og modernisere punktafgiftsprocedurer for at mindske punkt-
afgiftsforpligtelserne for virksomheder, især virksomheder, der driver
grænseoverskridende aktiviteter, uden at det går ud over punktafgifts-
kontrollen.
C. Genfremsættelse af væsentlige elementer fra et tidligere forslag
Kommissionen har endvidere valgt at medtage et tidligere forslag fra 2004
(KOM(2004)227), som foreslog ændringer til det nuværende direktivs artikel 7
– 10. Disse ændringer omhandler punktafgiftspligtige varers bevægelse efter
overgang til forbrug og beskatning heraf og findes i forslagets kapitel V.
Nærmere bestemt foreslår Kommissionen:
-
en ændring af beskatningsstedet ved fjernsalg fra forbrugslandet til op-
rindelseslandet, således at privatpersoner kan købe punktafgiftspligtige
varer til eget forbrug hos en virksomhed i en anden medlemsstat og beta-
le dette lands afgift, uanset om varen medbringes personligt eller ej. Det
eneste krav er, at personen selv skal arrangere transporten
Side 2 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0003.png
-
-
en ophævelse af de vejledende mængdeangivelser for privatpersoners
indførsel som personligt rejsegods af punktafgiftspligtige varer til eget
forbrug, således at vurderingen af om der er tale om privat indførsel af-
hænger af transportformen, mængden, varens art, personens forret-
ningsmæssige status og stedet hvor varerne befinder sig
en ophævelse af medlemsstaternes mulighed for at bestemme, at ved køb
af mineralolier forfalder punktafgiften i forbrugslandet, hvis disse trans-
porteres af privatpersoner på andre måder end i køretøjets brændstoftan-
ke eller i en egnet reservedunk.
3. Retsgrundlag
EF-traktatens art 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ikke falder under Fællesskabets enekompe-
tence, og at nærhedsprincippet derfor finder anvendelse.
Der findes allerede lovgivning på området og formålet med forslaget er at erstat-
te den gældende lovgivning med bestemmelser, der har samme funktion – nem-
lig at sikre, at det indre marked fungerer, især på området punktafgiftspligtige
varer. Disse regler kan kun ændres af Fællesskabet, og medlemsstaternes lov-
givning må ikke afvige fra de harmoniserede regler. Derfor kan formålet med
forslaget kun nås ved handling af Fællesskabet.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forsla-
get alene kan opfyldes på fællesskabsplan.
5. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentets udtalelse er ikke modtaget endnu.
6. Høring
Skatteministeriet har sendt forslaget i høring med frist den 7. maj 2008 og mod-
taget høringssvar fra følgende:
Organisation
Advokatsamfundet
Dansk Erhverv
Høringssvar
Ingen bemærkninger
Mener at forslaget om
ændring af fjernslagsreg-
lerne på ingen måde kan
være i dansk interesse og
advarer på det kraftigste
mod dette. DE forudser,
at en sådan ændring vil
øge grænsehandlen bety-
deligt og besværliggøre
Kommentar
De refererede holdninger
er i overensstemmelse
med regeringens hold-
ning.
Side 3 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0004.png
forretningsbetingelserne
for danske erhvervsdri-
vende på området.
Kan heller ikke støtte en
ophævelse af de vejle-
dende mængdeangivel-
ser, da det også vil med-
virke til øget grænsehan-
del.
Dansk Industri
Har ingen bemærkninger
til indførelsen af EMCS
og de redaktionelle æn-
dringer, men kan ikke
støtte revideringen af de
nuværende artikler 7 –
10 om bl.a. fjernsalg.
De Samvirkende Køb- Har kun bemærkninger
mænd
til revideringen af de nu-
værende artikler 7 – 10.
Fsva. forslaget om æn-
dring af fjernsalgsregler-
ne advarer DSK kraftigt
herimod. Det er ikke i
dansk
interesse,
da
Danmark
benytter
punktafgifter til en fi-
nansiering af velfærds-
samfundet.
Advarer også mod en
ophævelse af de vejle-
dende mængdeangivel-
ser, da det vil medføre en
helt ukontrollabel græn-
sehandel, som vil koste
arbejdspladser og skatte-
indtægter i Danmark.
Foreningen Danske Re- Ingen bemærkninger
visorer
Foreningen Registrerede Ingen bemærkninger
Revisorer
Oliebranchens Fællesre- Støtter indførelsen af
præsentation
EMCS, idet der dermed
indføres et sikkert og
ubureaukratisk system til
håndtering af varetrans-
port med punktafgifts-
pligtige varer over lan-
degrænserne.
De refererede holdninger
er i overensstemmelse
med regeringens hold-
ning.
De refererede holdninger
er i overensstemmelse
med regeringens hold-
ning.
De refererede holdninger
er i overensstemmelse
med regeringens hold-
ning.
Side 4 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0005.png
Har ingen bemærkninger
til de tekniske ændringer.
Kan ikke støtte ændrin-
gerne i kapitel 5 (de nu-
værende artikler 7 – 10),
da det vil stille de danske
olieselskaber i en ulige
konkurrencemæssig situ-
ation ift. lande med lave-
re afgifter. Hvis trafik-
ken med fyringsolie fra
grænsehandelsbutikkerne
legaliseres og systemati-
seres vil de danske olie-
selskaber miste indtje-
ning og staten provenu.
Pantefogedforeningen i Foreningen har koncen-
Danmark
treret sig om artikel 9 i
forslaget, som regulerer
opkrævning/inddrivelse.
Foreningen mener, at I det omfang at der fore-
hæftelsesforholdet ved ligger tvivl, bør forholdet
flere debitorer på tværs præciseres.
ad medlemsstaterne bør
præciseres.
Derudover foreslås at der
bør kunne ske grænse-
overskridende inddrivel-
se ved, at fordringer
overdrages mellem med-
lemsstaterne til en lovbe-
stemt kurs.
Endelig foreslås mulig-
heden for at indrømme 3
års henstand, hvis det er
usikkert hvem debitor er.
De almindelige regler om
gensidig bistand ved ind-
drivelse af udenlandske
fordringer skal følges, så-
ledes at der gælder sam-
me regler for alle for-
dringer.
Efterfølgende regulering
af afgiftskravet vurderes
at være mindre admini-
strationskrævende
end
overdragelse af fordrin-
ger og administration af
henstand.
Philip Morris ApS
Hilser forslaget vel-
kommen og støtter, at
reglerne kan og skal mo-
derniseres, forenkles og
gøres mere effektive.
Side 5 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0006.png
Støtter alle de foreslåede
tiltag, der forbedrer
myndighedernes sporing
af varebevægelser, og
som reducerer risikoen
for svindel.
På trods af princippet om
sikkerhedsstillelsens
retsgyldighed i hele EU,
så er der stadig væsens-
forskellige
nationale
lovgivninger. Virksom-
hederne kan ikke frit
vælge udsteder af sik-
kerhedsstillelsen, fordi
medlemslandene stiller
krav om, at sikkerheds-
stillelsen skal indhentes
fra finansielle institutio-
ner etableret i deres eget
hjemland. PM ønsker
harmonisering af sikker-
hedsstillelserne og ac-
cept af én europæisk sik-
kerhedsstillelse for det
totale EU afgiftstilsvar.
Alternativt bør der ind-
rettes et system med ga-
ranti-frafaldelse,
som
den der anvendes i told-
lovgivningen.
Skatteministeriet har no-
teret sig PM ønsker til
enklere EU-harmonise-
rede sikkerhedsstillelses-
regler. Fastsættelsen af
disse regler er imidlertid
et nationalt anliggende
og der er ikke udsigt til
en harmonisering på om-
rådet.
I cirkulationsdirektivet er
der krav om, at der skal
være stillet en sikkerhed
for forfaldne punktafgif-
ter også afgifter, der er
forfaldne i et andet EU-
land. Det er derfor umid-
delbart Skatteministeriets
opfattelse, at ordningen
med garanti-frafaldelse
ikke kan finde anvendel-
se her, men spørgsmålet
undersøges nærmere.
Støtter princippet om ik-
ke-dobbeltbeskatning og
den nye definition af for-
ce majeure.
Hilser medlemslandenes
muligheder for at indføre
forenklede ordninger i
Side 6 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
569134_0007.png
visse situationer
kommen.
vel-
Glæder sig over tydelig-
gørelsen af den legale
stilling for alternative
bevisligheder.
Fsva. forslaget om af-
skaffelse af de vejleden-
de mængder for bl.a. to-
baksprodukter sætter PM
spørgsmålstegn ved, om
det er i EU’s eller med-
lemslandenes interesse at
åbne op for det indre
marked på denne måde.
Noterer med tilfredshed
referencen til helsebe-
skyttelsesgrunde for ikke
totalt at åbne det indre
marked. Anbefaler en fo-
rebyggelse af omfattende
grænsehandel og evt.
indføre en grænse på 200
cigaretter per rejsende.
Skatteministeriet har ikke
i øvrigt bemærkninger til
de positive kommentarer.
Skatterevisorforeningen Ingen bemærkninger
Vin og Spiritus Organi- Har kun bemærkninger De refererede holdninger
sationen i Danmark
til revideringen af de nu- er i overensstemmelse
værende artikler 7 – 10. med regeringens hold-
Fsva. forslaget om æn- ning.
dring af fjernsalgsregler-
ne advarer VSOD kraf-
tigt herimod. Det er ikke
i dansk interesse, da det
vil betyde en markant
stigning i grænsehand-
len.
Advarer også mod en
ophævelse af de vejle-
dende mængdeangivel-
ser, da det vil medføre en
markant stigning i græn-
sehandlen. Endvidere vil
importen hurtigt blive sat
i system.
Side 7 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Høringssvarene er i øvrigt oversendt i deres helhed.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor forslagets elementer om at skabe et retsgrundlag
for EMCS og at modernisere, opdatere m.v. de nuværende regler.
Regeringen kan derimod fortsat ikke tilslutte sig de elementer, som er en gen-
fremsættelse af væsentlige dele af et tidligere forslag om at ændre de nuværende
artikler 7 – 10. Danmarks holdning har ikke ændret sig siden 2004.
Fsva. forslaget om ændring af beskatningsstedet fra forbrugslandet til oprindel-
seslandet er regeringen stærkt herimod, idet det vil få grænsehandlen til at ek-
splodere. Dette vil selvfølgelig medføre et betydeligt provenutab for staten, men
det vil også skade dansk erhvervsliv, idet deres salg til danske forbrugere vil
blive mindsket betydeligt.
Regeringen er også imod en ophævelse af de vejledende mængdeangivelser for,
hvornår privatpersoners indførsel som rejsegods er til eget forbrug, medmindre
de nationale myndigheder samtidig bemyndiges til at fastsætte egne (lavere)
mængdebegrænsninger. De vejledende mængdeangivelser bør ikke være vejle-
dende, som de er i dag, men derimod ultimative.
8. Generelle forventninger til andre medlemsstaters holdninger
Det forventes, at medlemsstaterne er positivt stemt overfor de ændringer, der
skal skabe retsgrundlaget for EMCS og de mere tekniske ændringer af hensyn til
modernisering, opdatering m.v. af de nuværende regler.
For så vidt angår det genfremsatte forslag om ændring af de nuværende artikler
7 –10 om bl.a. beskatning af punktafgiftspligtige varer ved vi, at der ikke tidli-
gere har kunnet opnås enighed herom. Det forventes, at medlemsstaternes hold-
ning er uændret og at flertallet af medlemsstaterne ikke ønsker endnu en drøftel-
se af de pågældende bestemmelser.
Det forventes derfor, at de foreslåede ændringer af de nuværende artikler 7 – 10
(forslagets kapitel V) vil blive taget ud af forslaget inden vedtagelsen grundet
det tidspres der er for at få retsgrundlaget for EMCS på plads inden årets ud-
gang.
Til orientering kan det endvidere oplyses, at de nordiske lande på et Nordisk
Rådsmøde i 2004 besluttede at arbejde for at beholde de nuværende regler om
forbrugslandsbeskatning ved fjernsalg.
9. Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslagets pkt. A og B vurderes ikke at have samfundsøkonomiske eller statsfi-
nansielle konsekvenser.
Det bemærkes dog, at i forbindelse med indførelsen af EMCS-systemet (jf. Eu-
ropa-parlamentets og Rådets beslutning nr. 1152/2003/EF af 16. juni 2003) blev
Side 8 af 9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
omkostningerne til systemet oprindeligt estimeret til ca. 29 mio. kr. (jf. grundno-
tat til Folketinget Europaudvalg af 9. januar 2002). I et supplerende grundnotat
af 13. februar 2002 til Folketingets Europaudvalg, blev dette beløb imidlertid
reduceret til ca. 6 mio. kr. Baggrunden for ændringen var baseret på de da fore-
liggende oplysninger samt en formodning om, at store dele af systemudviklin-
gen skulle foregå in-house. Efterfølgende har Kommissionen arbejdet med at
specificere systemet og udarbejde egentlige kravspecifikationer til medlemssta-
terne. På basis af disse krav skønnes det nu, at udgifterne til EMCS-systemets
første faser bliver i størrelsesordenen 30 mio. kr., idet der generelt ikke længere
foretages in-house udvikling i SKAT, og systemudviklingen må derfor hentes
via en ekstern leverandør.
Forslagets pkt. C vurderes at have betydelige samfundsøkonomiske og statsfi-
nansielle konsekvenser, såfremt ændringerne gennemføres. Som ovenfor nævnt
vil en ændring af beskatningsstedet ved fjernsalg øge grænsehandlen og dermed
medføre et betydeligt provenutab for staten. Der er ikke foretaget nærmere pro-
venuberegninger heraf, da der er overvejende sandsynlighed for, at dette ele-
ment af forslaget vil blive slettet i forbindelse med forhandlingerne og dermed
ikke vedtaget.
10. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Forslagets pkt. A skønnes som sådan ikke at have administrative eller økonomi-
ske konsekvenser for erhvervslivet, men en gennemførelse af EMCS systemet
på baggrund af beslutningen fra 2003 vil medføre, at den papirgang, der i dag er
papirbaseret bliver elektronisk. Dette medfører en mere smidig arbejdsgang,
men det forventes, at erhvervslivet vil få såvel økonomiske som administrative
engangsbyrder, når de skal indrette sig på systemet, som er obligatorisk at an-
vende. Det forventes, at høringen af forslaget vil bidrage til denne analyse.
Forslagets pkt. B medfører ikke administrative eller økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet.
Forslagets pkt. C vil medføre negative økonomiske konsekvenser for den del af
dansk erhvervsliv, som sælger disse varer.
11. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget kræver ændring af en række punktafgiftslove, hvori den nuværende
papirbaserede procedure er beskrevet.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg i form af et
grundnotat. Sagen har endvidere været forelagt til orientering den 30. maj 2008 i
forbindelse med ECOFIN mødet den 3. juni 2008.
Side 9 af 9