Retsudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0128 Bilag 4
Offentligt
592649_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
27. august 2008
Procesretskontoret
2008-748/21-0336
CWS40859
OVERSIGT
over
høringssvar vedrørende Kommissionens grønbog om effektiv fuld-
byrdelse af domme i Den Europæiske Union: Adgangen til oplysnin-
ger om skyldnerens aktiver (KOM (2008) 128 endelig af 6. marts
2008)
1. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Kommissionens grønbog har været sendt til høring hos:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen,
Procesbevillingsnævnet, Datatilsynet, Dommerforeningen, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolenes Tjenestemandsforening, HK Lands-
klubben Danmarks Domstole, Advokatrådet, Arbejdsdirektoratet, For-
eningen Danske Inkassoadvokater, Dansk Retspolitisk Forening, Rets-
sikkerhedsfonden, Institut for Menneskerettigheder, Danske Regioner,
Kommunernes Landsforening, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrå-
det, Finansrådet, Realkreditrådet, Forsikring & Pension, Ejendomsfor-
eningen Danmark, HTS Interesseorganisationen, HTS Arbejdsgiver- og
erhvervsorganisationen, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Hånd-
værksrådet, Dansk Byggeri, Dansk Inkasso Brancheforening, Liberale
Erhvervs Råd, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Dansk Ejen-
domsmæglerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen
i Danmark, Fagligt Fælles Forbund, Handels- og Kontorfunktionærernes
Forbund, Dansk Told og Skatteforbund, Landbrugsrådet, Foreningen af
Registrerede Revisorer, IT-Brancheforeningen, Danske Finansieringssel-
skabers Forening, Boligselskabernes Landsforening og Lejernes Lands-
organisation.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2. Høringssvarene
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Procesbevillingsnæv-
net, Kommunernes Landsforening, Forbrugerombudsmanden, Ejendoms-
foreningen Danmark og Foreningen af Registrerede Revisorer har oplyst,
at de ikke har bemærkninger til grønbogen.
2.1. Generelle bemærkninger
Danske Inkassoadvokater
har udtalt sig positivt om en ensretning og
forbedring af adgangen til oplysninger om skyldnerens aktiver. Det er
dog foreningens opfattelse, at det ikke er muligt at forbedre inddrivel-
sesmulighederne væsentligt uden samtidig at se på de enkelte nationale
ordninger.
Danske Inkassoadvokater har yderligere tilkendegivet, at en forbedret
adgang til registeroplysninger efter foreningens opfattelse er den mest
optimale løsning, idet det er foreningens erfaring, at skyldnerens egen
erklæring om sine aktiver, uanset at denne er afgivet under strafansvar,
ikke altid er korrekt. Herudover har foreningen peget på en række pro-
blemer med de eksisterende adgange til oplysninger om skyldnerens ak-
tiver.
Datatilsynet
har ikke fundet sig i stand til at udtale sig om behovet for
initiativer vedrørende fuldbyrdelsesmyndighedernes muligheder for at få
adgang til oplysninger. Datatilsynet har imidlertid henledt opmærksom-
heden på bestemmelserne i persondataloven, herunder de særlige danske
regler vedrørende behandling af kreditoplysninger, i lovens kapitel 5 og
6. Samtidig har Datatilsynet anmodet om at blive hørt om eventuelle
konkrete initiativer vedrørende udveksling af oplysninger om skyldneres
aktiver.
Finansrådet
bakker op om Kommissionens målsætning om at gøre det
lettere at få fuldbyrdet domme på tværs af grænserne. Finansrådet har i
øvrigt bemærket, at selv om antallet af tilfælde, hvor borgere bosat i an-
dre lande låner penge i en dansk bank, fortsat er beskedent om end sti-
gende, oplever Finansrådets medlemmer i langt højere grad, at kunder,
der i en periode har boet i Danmark og derfor har optaget lån i danske
banker, flytter til et andet land. Efter Finansrådets opfattelse kan der være
behov for at få øget adgang til oplysninger om disse kunders aktiver, hvis
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
de kommer i restance med deres betalinger. Finansrådet har dog på nu-
værende tidspunkt svært ved at vurdere værdien af de tiltag, der er fore-
slået i grønbogen.
Håndværksrådet
og
Liberale Erhvervs Råd
støtter generelt initiativer,
der kan forbedre adgangen til oplysninger om skyldnerens forhold.
Retssikkerhedsfonden
er enig i grønbogens overordnede målsætning,
men har påpeget en række forhold, som den finder retssikkerhedsmæssigt
betænkelige. Retssikkerhedsfonden påpeger således, at der bør findes en
passende balance mellem på den ene side kreditorernes berettigede inte-
resse i at kunne inddrive gæld og på den anden side debitorernes retssik-
kerhed. Herudover har Retssikkerhedsfonden bl.a. anført, at den virk-
somhed der udøves af inkassobureauer og virksomheder, der driver virk-
somhed ved salg af kreditoplysninger, også bør inddrages i et eventuelt
initiativ vedrørende fuldbyrdelse.
2.2. Bemærkninger til de konkrete spørgsmål som stilles i grønbogen
2.2.1. Spørgsmål 1
Advokatrådet
har bemærket, at inddrivelse af gæld i andre EU-lande på
nuværende tidspunkt er meget vanskeligt og omkostningskrævende, og
mindre/mellemstore virksomheder opgiver derfor ofte at inddrive tilgo-
dehavender i andre lande. Herudover har Advokatrådet anført, at der er
behov for foranstaltninger på fællesskabsplan til forbedring af adgangen
til oplysninger om skyldnerens aktiver. Det er dog Advokatrådets opfat-
telse, at det er afgørende, at adgangen til oplysningerne suppleres med
beskyttelse af skyldner.
2.2.2. Spørgsmål 2
Advokatrådet
ser positivt på forslaget om, at der udarbejdes en håndbog
på området, navnlig hvis håndbogen også kommer til at indeholde oplys-
ninger om omkostningerne, der er forbundet med inddrivelsen, og om
hvor lang tid det kan forventes, at en inddrivelse vil tage.
Domstolsstyrelsen
har bemærket, at en overskuelig og lettilgængelig
håndbog kunne være til hjælp. Domstolsstyrelsen påpeger dog i den for-
bindelse, at der bør tages stilling til, hvem der skal udarbejde og løbende
vedligeholde en eventuel håndbog.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Håndværksrådet
finder, at det vil være til hjælp for kreditorer, hvis man
udarbejder en håndbog med oplysninger om fuldbyrdelsesordningerne i
medlemslandene. Håndbogen kan dog efter Håndværksrådets opfattelse
ikke stå alene, og skal efter rådets opfattelse mest ses som et supplement
til andre af de løsningsforslag, som Kommissionen fremsætter i grønbo-
gen.
Liberale Erhvervs Råd
har bemærket, at en håndbog vil være ønskelig,
men har udtrykt tvivl om, i hvilket omfang den vil blive anvendt af en-
kelte erhvervsdrivende, der erfaringsmæssigt søger professionel bistand
og rådgivning i inddrivelsesprocessen.
2.2.3. Spørgsmål 3
Advokatrådet
har opfordret til, at indholdet i handelsregistrene forbed-
res og harmoniseres. Advokatrådet bemærker i den forbindelse, at den
harmonisering, der er sket i virksomhedsregistrene, med fordel også kun-
ne gennemføres i handelsregistrene. Samtidig bemærker Advokatrådet, at
det vil forbedre beslutningsgrundlaget, hvis det sikres, at alle oplysnin-
gerne har samme aktualitet, indeholder samme detaljer, kontrolleres ens-
artet, ligesom der bør være den samme sanktion ved manglende indbe-
retning.
Liberale Erhvervs Råd
har udtalt sig til støtte for lettere adgang til de
eksisterende registre i medlemslandene.
2.2.4. Spørgsmål 4
Advokatrådet
har opfordret til, at adgangen til folkeregistre ensartes så-
ledes, at det i samtlige medlemslande er muligt at rette henvendelse til en
offentlig myndighed for at få visse nødvendige oplysninger om bopæl
m.v. Dog bør der efter Advokatrådets opfattelse ikke være adgang til
særlige oplysninger om f.eks. børn.
Forbrugerrådet
har bemærket, at rådet ikke finder, at der på det forelig-
gende grundlag er behov for at udvide adgangen til oplysninger fra Det
Centrale Virksomhedsregister og Folkeregisteret.
Håndværksrådet
mener ikke, at der bør være fri adgang til folkeregistre.
For at få adgang til folkeregistre bør en kreditor således efter Håndværks-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
rådets opfattelse være i stand til at dokumentere en retlig interesse i form
af f.eks. et økonomisk krav.
Liberale Erhvervs Råd
har udtalt sig positivt om en koordinering af
folkeregistre i samtlige medlemslande.
2.2.5. Spørgsmål 5
Advokatrådet
har anført, at en adgang til oplysninger fra socialsikrings-
ordninger og skattevæsenet ville lette inddrivelsesprocessen. Hvis der
skulle åbnes for adgangen til disse oplysninger, vil der dog skulle foreta-
ges en nærmere overvejelse og afvejning af henholdsvis skyldners rets-
sikkerhed og kreditors interesse i hurtig og effektiv inddrivelse.
Danske Inkassoadvokater
er af den opfattelse, at fordringshavere af
hensyn til skyldnerens private forhold ikke bør have adgang til så føl-
somme oplysninger, som der er i socialsikringsordninger og skattevæse-
nets registre.
Forbrugerrådet
finder ikke, at det ville være acceptabelt at give kredito-
rer adgang til oplysninger om skyldnere hos skattevæsenet eller de socia-
le myndigheder.
2.2.6. Spørgsmål 6
Advokatrådet
har bemærket, at der bør skelnes mellem statsli-
ge/offentlige eller private fuldbyrdelsesmyndigheder i forbindelse med
adgangen til eller forbedring af adgangen til at udveksle oplysninger mel-
lem fuldbyrdelsesmyndigheder. Kun særligt sikrede private fuldbyrdel-
sesmyndigheder skal efter Advokatrådets opfattelse have adgang til op-
lysninger fra andre fuldbyrdelsesmyndigheder. Advokatrådet mener
imidlertid, at statslige/offentlige fuldbyrdelsesmyndigheder bør kunne få
adgang til oplysninger hos hinanden.
2.2.7. Spørgsmål 7, 8 og 9
Advokatrådet
har tilkendegivet, at indførelsen af en EU-erklæring med
oplysninger om skyldnerens aktiver i alle medlemslande ville være for-
målstjenlig, men kun hvis det sikres, at erklæringen afgives på samme
grundlag, og på en måde der sikrer, at kreditor kan have tiltro til, at den
er korrekt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Domstolsstyrelsen
har ikke fundet anledning til at udtale sig om, hvor-
vidt der bør indføres en EU-erklæring om aktiver. Hvis en sådan erklæ-
ring skal indføres, finder Domstolsstyrelsen imidlertid, at det bør være en
forudsætning, at der er tilstrækkelig IT-understøttelse, således at afgivel-
se af erklæringer ikke medfører en øget arbejdsbyrde for fogedretterne.
Domstolsstyrelsen har yderligere bemærket, at erklæringen bør have et
indhold, der gør den praktisk anvendelig.
Håndværksrådet
støtter forslaget om at udarbejde en EU-erklæring og
har i den forbindelse bemærket, at en sådan erklæring bør have karakter
af en standardformular, der er anvendelig i alle medlemslande. Skyldne-
rens udfyldelse af EU-erklæringen bør ske under strafansvar.
6