Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0134 Bilag 1
Offentligt
540120_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Kontor:
Sagsnr.:
Dok.:
Det Internationale
Kontor
2008-305-0648
TTM40650
NÆRHEDSNOTAT
Vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om ind-
førelse af sanktioner for overtrædelser (KOM(2008)134)
1. Formålet med forslaget
Kommissionen har den 11. marts 2008 fremlagt et forslag til ændring af
direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om indførelse af sanktio-
ner for overtrædelser (KOM(2008)134). Forslaget er modtaget i dansk
sprogversion den 13. marts 2008.
Kommissionen har som begrundelse for forslaget bl.a. anført følgende:
”Efter EF-Domstolens dom af 13. september 2005 (sag C-176/03),
som fastslog, at fællesskabslovgiveren under visse omstændigheder
har kompetence på det strafferetlige område, besluttede Kommissi-
onen at anlægge annulationssøgmål vedrørende rammeafgørelse
2005/667/RIA med den begrundelse, at rammeafgørelsen [om
skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse
af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe
1
] ikke var
vedtaget på det rigtige retsgrundlag (sag C-440/05).
Den 23. oktober 2007 annullerede EF-Domstolen rammeafgørel-
sen, idet den fastslog, at dens artikler om strafbare handlinger og
sanktioner (artikel 2, 3 og 5) kunne have været vedtaget på basis af
EF-traktatens artikel 80, stk. 2, og at rammeafgørelsen derfor
krænkede artikel 47 i EU-traktaten, idet den var et indgreb i Fæl-
lesskabets beføjelser.
Efter EF-Domstolens annullation af rammeafgørelsen ved dom af
23. oktober 2007 er der opstået et retligt tomrum, hvad angår en
harmoniseret tilgang for eventuelle sanktioner i bekæmpelsen af
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
1
Justitsministeriets tilføjelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
havforurening, som skal udfyldes af bestemmelser, der er vedtaget
på det korrekte retsgrundlag, nemlig EF-traktatens artikel 80, stk. 2.
Formålet med at indføre et sanktionssystem er at takle de sjældne
tilfælde af forurening, hvor operatørers adfærd betragtes som uac-
ceptabel og skal pålægges strafferetlige sanktioner. Kvalitetsopera-
tører vil få gavn af dette system, der vil gøre det muligt effektivt at
drage det lille mindretal, der på nuværende tidspunkt ødelægger
skibsfartens image, til ansvar.”
Som det fremgår af det anførte, skal forslaget træde i stedet for den an-
nullerede rammeafgørelse om bekæmpelse af skibsforurening, der sup-
plerede direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og indførelse af
sanktioner for overtrædelser.
Forslaget til ændring af direktiv 2005/35/EF overfører på den baggrund
det meste af indholdet fra den annullerede rammeafgørelse
2005/667/RIA. Det drejer sig navnlig om bestemmelser om medvirken
og om juridiske personers ansvar. Forslaget indeholder i overensstem-
melse med EF-Domstolens dom dog ikke bestemmelser om de strafferet-
lige sanktioners art, type og niveau.
Forslaget er fremlagt under henvisning til artikel 80, stk. 2, i EF-
traktaten.
2. Kommissionens vurdering af nærhedsprincippet
Kommission har anført følgende med hensyn til overholdelse af nær-
hedsprincippet:
”Målene i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af med-
lemsstaterne, hvilket skyldes følgende:
Havforurening fører typisk til skader med grænseoverskridende
dimensioner. Det er derfor vigtigt, at medlemsstaterne har samme
opfattelse af, hvilke former for havforurening, der udgør strafbare
handlinger, og at de pålægger strafferetlige sanktioner, i det mind-
ste for strafbare handlinger begået af fysiske personer. Forskellig
national praksis i den henseende hindrer et effektivt retligt samar-
bejde og giver lovovertrædere mulighed for at unddrage sig retsfor-
følgelse.
Da virkningen af havforurening hyppigt er grænseoverskridende,
og da lovovertrædere handler over grænserne, kan medlemsstaterne
ikke alene takle dette problem.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Målene i forslaget vil bedre kunne opfyldes med en indsats på fæl-
lesskabsniveau af følgende årsager:
Der skal på fællesskabsniveau fastsættes en minimumsstandard for,
hvornår der er tale om strafbare handlinger, og et krav om straffe-
retlige sanktioner for fysiske personer. Det vil sikre, at ulovlig for-
urening fra skibe behandles på samme måde i alle medlemsstater-
ne, og at lovovertræderne ikke kan unddrage sig retsforfølgelse for
deres strafbare handlinger i EU.
Direktivforslaget fastsætter kun en minimumsharmonisering for ak-
tiviteter, som under alle omstændigheder bør betragtes som strafba-
re handlinger, og fastslår kun generelt, at fysiske personer skal
idømmes strafferetlige sanktioner. Det lader det være op til med-
lemsstaterne, om der også skal gælde strafferetlige sanktioner for
juridiske personer.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincip-
pet.”
3. Regeringens foreløbige vurdering af nærhedsprincippet
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget ikke kan an-
ses for at stride mod nærhedsprincippet, da formålet med forslaget er at
bekæmpe havforurening, hvis virkninger, som anført af Kommissionen,
hyppigt er grænseoverskridende, og som ofte begås af lovovertrædere,
der handler over grænserne.
3