Trafikudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0134 Bilag 2
Offentligt
546208_0001.png
Civil- og Politiafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. april 2008
Det Internationale
Kontor
Thomas Tordal-
Mortensen
2008-305-0648
TTM40695
GR U N D N O T A T
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og om ind-
førelsen af sanktioner for overtrædelser
Resumé
Ved dom af 23. oktober 2007, sag C-440/05 Kommissionen mod Rådet,
annullerede EF-Domstolen Rådets rammeafgørelse om skærpelse af de
strafferetlige rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til
bekæmpelse af forurening fra skibe, der var vedtaget efter EU-Traktatens
afsnit VI om det mellemstatslige strafferetlige og politimæssige spørgs-
mål (søjle 3). EF-Domstolen fandt, at rammeafgørelsens artikel 2, 3 og 5
på grund af bestemmelsernes formål og indhold, der var at forbedre sø-
fartssikkerheden og beskytte miljøet, skulle have været vedtaget efter ar-
tikel 80, stk. 2, om den fælles søtransportpolitik i den overstatslige EF-
Traktat. EF-Domstolen fastslog endvidere, at EF-Traktaten ikke indehol-
der hjemmel til at pålægge medlemsstaterne at indføre bestemte straffe-
typer og straffeniveauer. Kommissionen har på baggrund af EF-
Domstolens dom fremlagt et forslag til ændring af direktiv 2005/35/EF
om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser.
Forslaget skal træde i stedet for dele af den annullerede rammeafgørelse
om bekæmpelse af skibsforurening, der supplerede direktiv 2005/35/EF
om forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser ved
at overføre det meste af indholdet fra den annullerede rammeafgørelse
2005/667/RIA. Det drejer sig navnlig om bestemmelser om medvirken
og om juridiske personers ansvar. Forslaget indeholder i overensstem-
melse med EF-Domstolens dom dog ikke som den annullerede rammeaf-
gørelse bestemmelser om de strafferetlige sanktioners art, type og niveau.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
Telefon 7226 8400
Telefax 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Sagen vurderes ikke at rejse spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet.
Forslaget til direktiv vurderes på det foreliggende grundlag ikke at have
lovgivningsmæssige konsekvenser. Sagen vurderes ikke at have statsfi-
nansielle konsekvenser. Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser
om andre medlemsstaters holdninger til forslaget.
1. Baggrund
På baggrund af blandt andet olietankskibet Prestiges forlis i november
2002, der forårsagede en miljøkatastrofe ud for Galiciens kyst, fremsatte
Kommissionen den 2. maj 2003 et forslag til rammeafgørelse om styrkel-
se af de strafferetlige rammer til bekæmpelse af forurening fra skibe.
Forslaget til rammeafgørelsen ledsagede et forslag til direktiv om forure-
ning fra skibe og om indførelse af sanktioner, herunder strafferetlige
sanktioner, for ulovlig udtømning af forurenende stoffer fra skibe, som
Kommissionen havde fremsat den 5. marts 2003. De to forslag supplere-
de hinanden således, at forslaget til direktiv som udgangspunkt indehol-
der bestemmelser, der fastlægger, hvilke handlinger medlemsstaterne
skal kriminalisere, mens forslaget til rammeafgørelse indeholder be-
stemmelser om de strafferetlige sanktioner for overtrædelse af direktivets
bestemmelser. Den 12. juli 2005 vedtog Rådet rammeafgørelse
2005/667/RIA om styrkelse af strafferetlige rammer til bekæmpelse af
forurening fra skibe. Rammeafgørelsen blev vedtaget efter EU-
Traktatens afsnit VI om det mellemstatslige strafferetlige og politimæssi-
ge spørgsmål (søjle 3).
Ved dom af 23. oktober 2007, sag C-440/05 Kommissionen mod Rådet,
annullerede EF-Domstolen rammeafgørelsen. EF-Domstolen fandt, at
rammeafgørelsens artikel 2, 3 og 5 på grund af bestemmelsernes formål
og indhold, der var at forbedre søfartssikkerheden og beskytte miljøet,
skulle have været vedtaget efter artikel 80, stk. 2, om den fælles søtrans-
portpolitik i den overstatslige EF-Traktat. EF-Domstolen fastslog endvi-
dere, at EF-Traktaten ikke indeholder hjemmel til at pålægge medlems-
staterne at indføre bestemte straffetyper og straffeniveauer.
Kommissionen har på baggrund af EF-Domstolens dom fremlagt et for-
slag til ændring af direktiv 2005/35/EF om forurening fra skibe og indfø-
relse af sanktioner for overtrædelser. Forslaget skal træde i stedet for dele
af den annullerede rammeafgørelse om bekæmpelse af skibsforurening,
der supplerede direktiv 2005/35/EF ved at overføre det meste af indhol-
det fra den annullerede rammeafgørelse 2005/667/RIA.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forslaget er fremlagt under henvisning til artikel 80, stk. 2, i EF-
traktaten.
2. Indhold
Forslaget skal træde i stedet for dele af den annullerede rammeafgørelse
om bekæmpelse af skibsforurening ved at overføre det meste af indholdet
fra den annullerede rammeafgørelse 2005/667/RIA. Det drejer sig navn-
lig om bestemmelser vedrørende medvirken og juridiske personers an-
svar. Forslaget indeholder i overensstemmelse med EF-Domstolens dom
dog ikke som den annullerede rammeafgørelse bestemmelser om de
strafferetlige sanktioners art, type og niveau. Det bestemmes således ale-
ne, at overtrædelser skal kunne straffes med sanktioner, der er effektive,
står i et rimeligt forhold til den strafbare handling og har en afskrækken-
de virkning.
Forslaget indeholder ikke ændringer for så vidt angår de handlinger, der
allerede efter direktivet og den nu annullerede rammeafgørelse skulle
kunne straffes. Medlemsstaterne er således fortsat forpligtet til at gøre
udtømning af forurenende stoffer strafbare. Ved forurenende stoffer for-
stås olie og skadelige flydende stoffer i bulk (ikke pakket gods).
3. Gældende dansk ret
Beskyttelsen af havmiljøet er navnlig reguleret i lov om beskyttelse af
havmiljøet (havmiljøloven) samt i bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni
1999 om udtømning af olie fra skibe og bekendtgørelse nr. 166 af 1. april
1987 om klassifikation og kategorisering samt udtømning af flydende
stoffer, der transporteres i bulk. I særligt alvorlige tilfælde finder straffe-
lovens § 196 om grov miljøkriminalitet anvendelse.
Havmiljøloven indeholder i kapitel 2 regler om udtømning af olie. Det
bestemmes således i § 11, stk. 2, at udtømning af olie ikke må finde sted
på dansk søterritorium. For så vidt angår de eksklusive økonomiske zo-
ner eller andre havområder uden for dansk søterritorium er der fastsat
regler om udtømning af olie i bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om
udtømning af olie fra skibe. Overtrædelse af disse regler er strafbelagt, jf.
havmiljølovens § 59 og § 7 i bekendtgørelse nr. 485 af 15. juni 1999 om
udtømning af olie fra skibe.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kapitel 3 i havmiljøloven indeholder regler om udtømning af flydende
stoffer, som transporteres i bulk. Det følger således af § 13, stk. 1, at ud-
tømning af flydende stoffer, som transporteres i bulk, bortset fra vand,
ikke må finde sted på dansk søterritorium. Med hensyn til de eksklusive
økonomiske zoner eller uden for dansk søterritorium er der fastsat nær-
mere regler om udtømning i bekendtgørelse nr. 166 af 1. april 1987 om
klassifikation og kategorisering samt udtømning af flydende stoffer, der
transporteres i bulk. Overtrædelse af disse regler er ligeledes strafbelagt,
jf. havmiljølovens § 59 og § 18 i bekendtgørelse nr. 166 af 1. april 1987
om klassifikation og kategorisering samt udtømning af flydende stoffer,
der transporteres i bulk.
Havmiljøloven og straffelovens § 196 er senest blevet ændret ved lov nr.
474 af 31. maj 2006. Ved denne ændring blev straffelovens § 196 ændret
for at opfylde de krav, der blev stillet i den nu annullerede rammeafgø-
relse.
Miljøministeriet vurderede i den forbindelse, at de handlinger, der efter
rammeafgørelsens artikel 2, jf. artikel 4 og 5 i direktiv 2005/35/EF, skul-
le betragtes som overtrædelser, var ulovlige efter dansk miljølovgivning.
4. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Som det fremgår ovenfor, skal forslaget træde i stedet for den annullere-
de rammeafgørelse om bekæmpelse af skibsforurening og overfører på
den baggrund det meste af indholdet fra den annullerede rammeafgørelse
2005/667/RIA. Ved lov nr. 474 af 31. maj 2006 blev de ændringer, der
blev anset for nødvendige for at opfylde kravene i rammeafgørelsen,
gennemført.
Forslaget vurderes på den baggrund ikke at have lovgivningsmæssige
konsekvenser. Forslaget til direktiv vurderes endvidere ikke at ville have
statsfinansielle konsekvenser.
5. Høring
Forslaget er med frist den 12. maj 2008 sendt i høring hos følgende myn-
digheder:
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, præsidenterne for samtlige
byretter, Den Danske Dommerforening, Domstolsstyrelsen, Dommer-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Foreningen af Of-
fentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Landsfor-
eningen af beskikkede forsvarere, Institut for Menneskerettigheder,
Dansk Retspolitisk Forening og Retssikkerhedsfonden. Danmarks Fiske-
riundersøgelser, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfrednings-
forening, Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Amatørfiskerforening,
Dansk Byggeri - Ral- og Sandsugersektionen, Dansk Industri, Dansk
Sejlunion, Dansk Transport og Logistik, Danske Havne, Danske Mariti-
me, Farvandsvæsenet, Foreningen af Danske Privathavne, Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark (FLID), Greenpeace Danmark, Kystdirektora-
tet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Oliebranchens Fæl-
lesrepræsentation, Rederiet A.P. Møller, Rederiforeningerne (samtlige
foreninger), Søfartens ledere - Dansk Navigatørforening, Søfartsstyrel-
sen, Transport- og Energiministeriet, Verdensnaturfonden, Økonomi- og
Erhvervsministeriet.
6. Nærhedsprincippet
Kommission har anført følgende med hensyn til overholdelse af nær-
hedsprincippet:
”Målene i forslaget kan ikke i tilstrækkelig grad opfyldes af med-
lemsstaterne, hvilket skyldes følgende:
Havforurening fører typisk til skader med grænseoverskridende
dimensioner. Det er derfor vigtigt, at medlemsstaterne har samme
opfattelse af, hvilke former for havforurening, der udgør strafbare
handlinger, og at de pålægger strafferetlige sanktioner, i det mind-
ste for strafbare handlinger begået af fysiske personer. Forskellig
national praksis i den henseende hindrer et effektivt retligt samar-
bejde og giver lovovertrædere mulighed for at unddrage sig retsfor-
følgelse.
Da virkningen af havforurening hyppigt er grænseoverskridende,
og da lovovertrædere handler over grænserne, kan medlemsstaterne
ikke alene takle dette problem.
Målene i forslaget vil bedre kunne opfyldes med en indsats på fæl-
lesskabsniveau af følgende årsager:
Der skal på fællesskabsniveau fastsættes en minimumsstandard for,
hvornår der er tale om strafbare handlinger, og et krav om straffe-
retlige sanktioner for fysiske personer. Det vil sikre, at ulovlig for-
urening fra skibe behandles på samme måde i alle medlemsstater-
ne, og at lovovertræderne ikke kan unddrage sig retsforfølgelse for
deres strafbare handlinger i EU.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Direktivforslaget fastsætter kun en minimumsharmonisering for ak-
tiviteter, som under alle omstændigheder bør betragtes som strafba-
re handlinger, og fastslår kun generelt, at fysiske personer skal
idømmes strafferetlige sanktioner. Det lader det være op til med-
lemsstaterne, om der også skal gælde strafferetlige sanktioner for
juridiske personer.
Forslaget er derfor i overensstemmelse med subsidiaritetsprincip-
pet.”
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at forslaget ikke kan an-
ses for at stride mod nærhedsprincippet, da formålet med forslaget er at
bekæmpe havforurening, hvis virkninger, som anført af Kommissionen,
hyppigt er grænseoverskridende, og som ofte begås af lovovertrædere,
der handler over grænserne.
7. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om andre medlems-
staters holdning til forslaget.
8. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for forslaget, der skal træde i stedet
for den annullerede rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige
rammer med henblik på håndhævelse af lovgivningen til bekæmpelse af
forurening fra skibe.
6