Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0147 Bilag 3
Offentligt
570399_0001.png
Foreningen af Statsautoriserede Revisorer
Kronprinsessegade 8, 1306 København K. Telefon 33 93 91 91
Telefax nr. 33 11 09 13 e-mail: [email protected] Internet: www.fsr.dk
Skatteministeriet
Nicolai Eigtvedsgade 28
1402 København K
e-mail:
[email protected]
Mbl (X:\Faglig\HORSVAR\2008\H045-08.doc)
30. april 2008
Høring om Kommissionens forslag om ændringer for at forebygge momsunddragelse i
forbindelse med transaktioner inden for Fællesskabet H045-08
Skatteministeriet har 8. april 2008 fremsendt ovennævnte forslag med anmodning om bemærk-
ninger til Kommissionens forslag om visse svigsbekæmpende foranstaltninger.
Foreningen har følgende kommentarer:
Generelt
Forslagene omfatter dels ændringer i Momssystemdirektivet og dels ændringer i forordning
1798/2003, som omhandler indsamling af og udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne.
Formålet med forslaget er at iværksætte en del af de konventionelle foranstaltninger, som Rådet
har opfordret Kommissionen til inden for momssystemets eksisterende principper. Rådets
opfordring bygger på en erkendelse af, at mere vidtgående foranstaltninger formentlig vil
medføre principændringer i momsopkrævningen, som ikke kan vedtages på kort sigt.
FSR støtter tiltag til imødegåelse af svig under forudsætning af, at tiltagene er afbalancerede,
således at erhvervslivet ikke pålægges byrder, der ikke står mål med det forventede resultat.
De foreliggende ændringer er koncentreret om at fastsætte måneden som indberetningsperiode
for listesystemet, samt at kræve, at indberetningen sker elektronisk. Den månedlige indberetning
vil omfatte grænseoverskridende transaktioner med ydelser, som det allerede er vedtaget at
lægge ind i listesystemet. Mellem medlemslandene bliver der et krav om hurtigere udveksling af
oplysninger.
Disse ændringer vil betyde en øget administrativ byrde for erhvervslivet. Det er FSRs erfaring, at
erhvervslivet generelt set ønsker at medvirke til bekæmpelse af svig og misbrug og derfor er
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570399_0002.png
positive over for at påtage sig øgede administrative byrder, hvis erhvervslivet kan se, at de øgede
oplysninger bliver brugt af myndighederne og at der opnås en reel effekt i bekæmpelsen af svig
og misbrug.
Det er FSRs opfattelse, at oplysningerne i det eksisterende listesystem kun anvendes meget
sjældent af myndighederne og kun i meget begrænset omfang medfører en reel bekæmpelse af
svig og misbrug af momssystemet.
I forhold til de foreslåede nye øgede krav frygter FSR på den baggrund, at der er en risiko for, at
der "blot" bliver tale om, at erhvervslivet pålægges yderligere byrder, uden at det har nogen reel
effekt i forhold til det ønskede mål om at bekæmpe svig og misbrug, fordi myndighederne
forsømmer at forstærke indsatsen på deres side.
FSR finder derfor, at der nærmest bør være en pligt for myndighederne til at intensivere
bekæmpelse af svig og misbrug, når erhvervslivet pålægges yderligere byrder af denne karakter.
FSR foreslår derfor, at Skatteministeriet supplerer det eksisterende materiale med en beskrivelse
af, hvordan de øgede oplysninger vil blive anvendt samt den forventede effekt på svig og
misbrug, således at der skabes en bred forståelse for og opbakning til tiltagene i erhvervslivet.
Kommentarer til forslagets bestemmelser
Ad. Momssystemdirektivet, artikel 1, nr. 1. (Ændring af artikel 64, stk. 2)
Ændringen medfører, at køberen af en ydelse uden nogen form for bilagsdokumentation skal
gennemføre en momsberegning i sit regnskab. Dette er teknisk set en kompliceret affære.
Den samme effekt kan opnås ved at kræve, at sælgeren skal udstede faktura over leverancerne.
FSR opfordrer til, at det overvejes at strukturere ændringen på denne måde.
Øvrige bestemmelser
FSR har på nuværende tidspunkt ikke specifikke kommentarer til de øvrige bestemmelser.
---oo0oo---
Såfremt der er spørgsmål til ovenstående, står foreningen gerne til rådighed.
Med venlig hilsen
John Bygholm
formand for FSR's Skatteudvalg
Niels Ebbe Andersen
fagdirektør
2