Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0147 Bilag 3
Offentligt
570401_0001.png
Høringssvar vedrørende Europa-Kommissionens forslag til æn-
dringer af Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles merværdiaf-
giftssystem og Rådets forordning (EF) nr. 1.798/2003 - med henblik
på at forebygge momsunddragelse i forbindelse med transaktioner
inden for Fællesskabet
15. april 2008
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegule-
ring (CKR) har modtaget ovennævnte notat i høring. CKR har i den
forbindelse følgende bemærkninger:
I henhold til Udenrigsministeriets retningslinier for den danske EU-
beslutningsprocedure samt bilag 7 til retningslinierne skal den relevante
ressortmyndighed i EU-sager udarbejde vurderinger af de administrative
konsekvenser for dansk erhvervsliv. Konsekvensvurderingerne skal ind-
arbejdes i positionspapirer, grundnotater, rammenotater, samlenotater og
kommenterede dagsordener.
Forslaget har til hensigt at forbedre forebyggelsen af momssvig i for-
bindelse med transaktioner inde for Fællesskabet. Dette foreslås bl.a.
gjort ved indførelse af én referenceperiode for indsamling af informati-
oner af transaktioner på én måned, hvor denne periode tidligere har væ-
ret differentieret på måneds-, kvartals- og halvårsbasis afhængig af
virksomhedens årlige omsætning.
Administrative konsekvenser
Det er CKR’s vurdering, at forslaget indeholder væsentlige administrative
konsekvenser for erhvervslivet i form af både omstillingsbyrder, lettelser og
løbende byrder.
Omstillingsbyrderne og lettelserne skyldes forslaget om, at momsangivelse
og indgivelse af lister over momsfrie leverancer inden for Fællesskabet
fremover skal ske elektronisk, jfr. ad B i høringsnotatet. Dette vil for virk-
somheder, der ikke i forvejen anvender systemer, der kan håndtere elektro-
nisk indberetning, betyde, at de skal omstille deres systemer hertil. Det vil
dog samtidig betyde, at det bliver betydeligt lettere for dem at indberette
oplysningerne, hvilket dog afhænger af, om systemet fx kan klare filover-
førslen ved ét enkelt klik, eller om der stadig skal ske indtastning. I
AMVAB-regi er antallet af virksomheder, der indberetter listeoplysninger
opgjort til 18.290, og SKAT oplyser, at ca. 30 procent af disse virksomhe-
der stadig indberetter manuelt. Lettelsens omfang kan dog på nuværende
tidspunkt ikke estimeres nærmere, idet det vil afhænge af virksomhedernes
it-systemer.
De løbende byrder skyldes for det første forslaget om, at momsangivelsen
udvides med særskilt oplysning om erhvervelser af tjenesteydelser inden
Sag nr. 2008-0016208
JMI/JME
ERHVERVS- OG
SELSKABSSTY RELSEN
Kampmannsgade 1
1780 København V
Tlf.
Fax
33 30 77 00
33 30 77 99
CVR-nr 10 15 08 17
[email protected]
www.eogs.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
for Fællesskabet, jfr. ad A i høringsnotatet. I AMVAB-regi er antallet af
virksomheder, der har pligt til at angive EU-erhvervelsesmoms på varer
uanset angivelsesperiode opgjort til ca. 34.800 med en samlet løbende byr-
de på ca. 11,9 mio. kr. årligt. Det er alene virksomheder, der erhverver tje-
nesteydelser fra momspligtige virksomheder i andre EU-medlemsstater, der
vil blive forpligtet til at udfylde momsangivelsen med en særskilt oplysning
herom, og det kan derfor ikke på nuværende tidspunkt estimeres, i hvilket
omfang forslaget vil medføre løbende byrder.
Endvidere skyldes de løbende byrder, at angivelsesperioden for moms æn-
dres til én måned, hvilket vil øge hyppigheden for de virksomheder, der tid-
ligere har haft kvartalet eller halvåret som angivelsesperiode. Kravet om
angivelse af moms er tidligere blevet målt i AMVAB-regi for de forskellige
angivelsesperioder. For de 125.530 virksomheder, der har en halvårlig an-
givelsesperiode koster momsangivelsen i alt ca. 45,6 mio. kr. årligt, og for
de 130.105 virksomheder, der har en kvartalvis angivelsesperiode koster
momsangivelsen i alt ca. 91 mio. kr. På virksomhedsniveau afhænger om-
kostningerne af den enkelte virksomheds aktivitetsniveau. En virksomhed,
som alene skal angive købs- og salgsmoms, og som har halvåret som angi-
velsesperiode har årlige omkostninger på 295 kr., mens en virksomhed, der
skal lave en fuld momsangivelse har årlige omkostninger på 4.631 kr. For
en virksomhed, der angiver moms kvartalvis ligger de årlige omkostninger
mellem 511 kr. og 5102 kr. Forslaget vil således umiddelbart medføre øge-
de løbende byrder på ca. 273,6 mio. kr. årligt for de 125.530 virksomheder,
der skifter fra halvårlig til månedsvis angivelse samt løbende byrder på ca.
273 mio. kr. for de 130.105 virksomheder, der skifter fra kvartalsvis til må-
nedsvis angivelse, dvs. i alt ca. 546,6 mio. kr. årligt.
Der gives imidlertid mulighed for at undtage virksomheder, der årligt er-
hverver varer eller tjenesteydelser inden for Fællesskabet for mindre end
ca. 1,5-1,6 mio. kr. EU-erhvervelsesmoms er tidligere blevet målt i
AMVAB-regi for de forskellige angivelsesperioder. 5.331 virksomheder
har halvåret som angivelsesperiode, mens 19.251 virksomheder har kvarta-
let som angivelsesperiode. Endelig har 10.205 virksomheder måneden som
angivelsesperiode. Skatteministeriet oplyser, at såfremt undtagelsesmulig-
heden benyttes, vil der alene være ca. 40 virksomheder, som får ændret an-
givelsesperioden fra halvåret til måneden, og ca. 820 virksomheder, som får
ændret angivelsesperioden fra kvartalet til måneden. Disse tal er dog oplyst
på grundlag af det nuværende antal virksomheder, som har pligt til at angi-
ve EU-erhvervelsesmoms, og dette tal er højere end AMVAB-tallene. CKR
har derfor udregnet et forholdsmæssigt antal virksomheder, og herefter vil
tallene være henholdsvis 35 og 650. Forslaget vil således medføre løbende
byrder for de danske virksomheder på enten ca. 546,6 mio. kr. årligt eller,
såfremt undtagelsesmuligheden benyttes fuldt ud, på mellem ca. 0,4 mio.
kr. og ca. 3,5 mio. kr. årligt. CKR anbefaler derfor, at Danmark benytter sig
af undtagelsesmuligheden, hvilket vil fritage virksomheder for løbende
byrder på mellem ca. 546,2 mio. kr. og ca. 543,1 mio. kr. årligt.
Endelig skyldes de løbende byrder, at hyppigheden for indberetning af li-
ster over momsfrie leverancer øges for de virksomheder, der tidligere har
kunnet nøjes med at indberette kvartalsvist eller halvårligt, jfr. ad D i hø-
ringsnotatet. Indberetningskravet er tidligere blevet målt i AMVAB-regi for
de forskellige angivelsesperioder. 2.335 virksomheder har halvåret som
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
570401_0003.png
momsangivelsesperiode men indberetter lister hvert kvartal. På samfunds-
niveau medfører kravet for disse virksomheder løbende byrder på ca. 1,15
mio. kr. årligt. 8.197 virksomheder har kvartalet som momsangivelsesperi-
ode og indberetter lister hvert kvartal, hvilket medfører årlige løbende byr-
der på ca. 4 mio. kr. på samfundsniveau. Endelig har 7.758 virksomheder
måneden som momsangivelsesperiode men indberetter lister hvert kvartal,
hvilket medfører årlige løbende byrder på samfundsniveau på ca. 7 mio. kr.
Skatteministeriet oplyser, at stort set ingen af de 2.335 virksomheder med
halvåret som momsangivelsesperiode vil blive omfattet af forslaget, hvilket
skyldes en EU-godkendt dansk undtagelse, som ikke berøres af forslaget.
Forslaget vil således alene medføre løbende byrder for de resterende 15.955
virksomheder, men der vil være tale om væsentlige samfundsmæssige byr-
der svarende til i alt ca. 33 mio. kr. årligt.
CKR har ingen yderligere bemærkninger.
Med venlig hilsen
Jakob Solmunde Michelsen
Fuldmægtig
Tlf. direkte 33 30 75 69
E-post: [email protected]
***
CKR tilbyder at bistå ressortmyndigheder med råd og vejledning i for-
bindelse med udarbejdelse af vurderinger af de administrative konse-
kvenser for erhvervslivet i EU-sager. Ressortmyndighederne kan hen-
vende sig på
[email protected]
for råd og vejledning
E&S benytter digital signatur på alle e-mails. Vil du vide mere om digital
signatur -
læs her.
Hvis du har problemer med en e-mail fra E&S - returnér
venligst e-mail inkl. fejlbesked -
læs om de mest almindelige fejl.
Undlad
venligst at kryptere e-mails direkte til E&S medarbejdere, benyt i stedet
[email protected] -
Læs mere.