Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
KOM (2008) 0147 Bilag 3
Offentligt
570403_0001.png
Skatteministeriet
Fuldmægtig Carl Helman
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
e-mail: [email protected]
5. maj 2008
KKo
KOM(2008) 147 endelig
Høring
vedrørende
Europa-Kommissionens
forslag
til
ændringer af Rådets direktiv 2006/112/EF om det fælles
merværdiafgiftssystem og Rådets forordning (EF) nr.
1.798/2003, med henblik på at forebygge momsunddragelse i
forbindelse med transaktioner inde for Fællesskabet
DI har modtaget ovennævnte forslag i høring. DI støtter generelt tiltag,
der kan bekæmpe svig og unddragelse, idet svig og unddragelse skaber
unfair konkurrencevilkår. Det er dog vigtigt, at der ikke i forbindelse med
bekæmpelsen af svig m.m. påføres lovlydige virksomheder administrative
eller økonomiske byrder, der forringer disse virksomheders konkurrence-
vilkår.
En række af de konkrete forslag påfører virksomhederne yderligere admi-
nistrative og økonomiske byrder, som DI ikke finder, kan begrundes med
ønsket om at bekæmpe momssvig og -unddragelse, og byrder, der er i
modstrid med Lissabon-målsætningen om at nedbringe de administrative
byrder. Det er endvidere uklart hvordan en række af reglerne konkret
skal implementeres.
DI kan derfor ikke generelt støtte forslaget på nuværende tidspunkt. De
enkelte dele af forslaget er gennemgået nedenfor, hvorfor der henvises til
den detaljerede gennemgang.
Generelt om de administrative byrder i forslaget
DI har noteret sig, at der ikke er udarbejdet en fuldstændig konsekvens-
analyse, men at PWC for Kommissionen har udført en økonomisk analyse
af virksomhedernes omkostninger baseret på en stikprøve med 14 virk-
somheder. Dette synes som en meget lille stikprøve. Undersøgelsen er
suppleret med bemærkninger fra en række virksomheder og erhvervsor-
ganisationer, der generelt anfører, at de er i tvivl om, hvorvidt skatte-
myndighederne har kapacitet til at udnytte de informationer, som de vil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
modtage, og at overgangen til månedsrapportering vil udgøre en mindre
byrde.
I forslaget konkluderes på denne baggrund, at der kun pålægges virksom-
hederne en minimal byrde, og at det kun er 4 % af de momsregistrerede
virksomheder i Fælleskabet, der berøres. DI anser det for problematisk at
karakterisere 4 % af samtlige momsregistrerede virksomheder i Europa
for en lille andel. Det er netop denne gruppe, der udnytter det indre mar-
ked. Det bør generelt være sådan, at forslagene samlet skal forenkle virk-
somhedernes hverdag. Derfor ser DI gerne, at de administrative konse-
kvenser belyses nærmere, herunder at der findes forenklingsforslag, der
kan kompensere for de ekstra byrder, såfremt det nuværende forslag fast-
holdes. DI finder specielt, at overgangen til månedsrapportering vil være
byrdefuldt og kræve ekstra ressourcer i virksomhederne. Lettelsen ved at
overgå til elektronisk indberetning findes ikke at opveje byrden, men vil
være en stor hjælp.
Forslag til Rådets direktiv (2008/0058(CNS)) om ændring af
Rådets diretiv 2006/112/EF (Momsstyringsdirektivet) med
henblik på at forebygge momsunddragelse i forbindelse med
transaktioner inden for Fællesskabet.
Artikel 1.1 - ændring af Artikel 64, stk. 2
Forslaget fordrer, at ydelser, der er leveret i en periode, men hvor der ikke
er foretaget afregning eller ydet betaling, anses for at finde sted ved ud-
gangen af hvert kalenderår. Det betyder, at med forslaget skal der ske en
periodisering af ydelsen, alene baseret på de enkelte delleveringer.
Dette synes at skabe problemer, idet det herefter må antages, at der også
skal ske en moms- og listeangivelse både hos køber og sælger. Endvidere
vil momsangivelse medføre at momsen forfalder uanset, at der ikke er
sket fakturering eller betaling. En række ydelser leveres efter kontrakt
med fastsatte milepæle, og en indbygget faktureringsplan. Ved dette for-
slag skal der i princippet udarbejdes proforma- eller acontofakturaer alene
af momsmæssige hensyn. Det er dog ikke sikkert, at køber vil anerkende
en faktura, der afviger fra en aftalt faktureringsplan. Der er således tale
om et krav, der dels kan give anledning til afregning af moms før tid og
dels kan være vanskelligt at administrere og opgøre. Der er også tale om
regler, der vil medføre ændringer i momsloven.
DI kan ikke støtte udformningen af forslaget, idet formålet med at sikre
periodesammenfald bør kunne løses med en bredere formulering, der ikke
medfører en fremrykning af betalinger.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Artikel 1.2 - ny artikel 65a
Forslaget medfører, at afgiften forfalder på tidspunktet for fakturaens
modtagelse, selvom dette tidspunkt ligger før ydelsen finder sted og der er
foretaget en eventuel forudbetaling.
Der er tale om en stramning, der vil fremrykke betalingstidspunktet for
momsen. Dette ses ikke at være i overensstemmelse med formålet. Der
bør findes en anden løsning, hvorefter der sikres ensartet periodisering
uden at tvinge virksomhederne til at fremrykke betalingstidspunktet.
DI kan derfor ikke støtte udformningen af dette forslag.
Artikel 1.3 - nyt andet afsnit i artikel 66
Forslaget medfører, at undtagelsen i stk. 1 ikke gælder for ydelser, der er
afgiftspligtige efter artikel 196.
Der er i lighed med de ovenstående forslag tale om en ændring af periodi-
seringsreglerne, som DI ikke kan støtte. Der bør findes en løsning, der ik-
ke tvinger tidligere momsangivelse end i dag.
Artikel 1.4 - ændring af artikel 250 stk. 2
Forslaget medfører krav om elektronisk momsangivelse m.m.. Der er dog
en undtagelsesbestemmelse, således at medlemsstaterne kan tillade angi-
velse på en anden måde for visse kategorier af momspligtige.
DI kan støtte dette, specielt hvis der bliver tale om en ensartet elektronisk
angivelse i hele EU (samme kriterier til levering af data og samme data-
felter), samt at virksomhederne altid kan angive elektronisk. Det er speci-
elt vigtigt, at de elektroniske løsninger kan modtage data fra en række
forskellige økonomiprogrammer. Dette skyldes, at virksomhederne vil til-
stræbe at kunne overføre data (udtræk) fra egne systemer direkte til
momsangivelsen.
Det er ligeledes vigtigt, at der er tale om identiske oplysninger i EU. Dvs.
ens krav om, hvilke fakturaoplysninger/kundeoplysninger der skal med-
tages.
Artikel 1.5 - i artikel 251 indsættes litra f
Udvidelse af momsangivelsen med særskilt oplysning om erhvervelser af
tjenesteydelser.
Når der sker en udvidelse af indberetningspligten til også at omfatte tje-
nesteydelser kan man overveje, om det er nødvendigt med en opdeling, el-
ler om det relevante ikke alene er et felt med momsangivelse af erhvervel-
ser med omvendt betalingspligt, dvs. der, hvor der skal afregnes erhver-
velsesmoms. Der er en række situationer, hvor sondringen mellem vare el-
ler tjenesteydelse er flydende. Ved at fjerne opdelingen kan angivelsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forenkles. I forhold til krydskontrol må det afgørende alene være, om der
er overensstemmelse på virksomhedsniveau, ikke om de er enige om for-
delingen mellem varer og tjenesteydelser.
DI skal også bemærke, at angivelse af tjenesteydelser modtaget fra
momspligtige virksomheder i andre EU lande vil desuden kræve flere res-
sourcer. Opsplitning mellem tjenesteydelser fordelt DK, EU, Non EU vil i
praksis være svært at håndtere, især systemmæssigt.
DI kan derfor ikke støtte den særskilte oplysning om erhvervelse af tjene-
steydelser, men foreslår, at det integreres i den samlede EU-
erhvervelsesmoms.
Artikel 1.6 - ændring af artikel 252, stk. 2
Forslaget fastsætter afgiftsperioden til en måned, idet medlemsstaterne
kan fastsætte længere perioder såfremt den samlede erhvervelse af varer
og ydelser er under 200 tEUR. I Danmark udnyttes grænsen i dag fuldt
ud, således at mindre virksomheder kan angive moms enten pr. halvår el-
ler pr. kvartal. Dette er en stor administrativ og økonomisk lettelse for de
berørte virksomheder.
Med forslaget sker der ingen ændring af denne grænse. Henset til udvik-
lingen og inflationen bør grænsen forøges væsentligt, eksempelvis med
20%.
Artikel 1.7 - ændring af artikel 263
Efter forslaget skal der hver kalendermåned udarbejdes en oversigt, som
skal indgives elektronisk inden for en måned.
DI kan ikke støtte dette forslag, idet det indebærer en betydelig stram-
ning af indberetningsfristerne for alle, samt lægger restriktioner på med-
lemsstaternes muligheder for at tilpasse systemet løbende. DI vurderer, at
overgangen til månedsrapportering vil kræve flere ressourcer i virksom-
hederne, specielt når der skal samles rapporteringer ind fra mange juridi-
ske enheder. Dette er i modstrid med ønsket om at indrømme administra-
tive lempelser, ligesom en stramning af indbetalingsreglerne vil stride
mod skattestoppet. Der bør være lempelser for de kategorier, der falder
under grænsen ovenfor, dvs. de 200 tEUR.
Hertil kommer, at DI gerne vil have sikret, at der bliver tale om en ensar-
tet elektronisk angivelse i hele EU (samme kriterier til levering af data og
samme datafelter), samt at virksomhederne altid kan angive elektronisk.
Det er specielt vigtigt, at de elektroniske løsninger kan modtage data fra
en række forskellige økonomiprogrammer. Dette skyldes, at virksomhe-
derne vil tilstræbe, at kunne overføre data (udtræk) fra egne systemer di-
rekte til momsangivelsen.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er ligeledes vigtigt, at der er tale om identiske oplysninger i EU. Dvs.
ens krav om, hvilke fakturaoplysninger/kundeoplysninger der skal med-
tages.
Artikel 1.8 og 1.9 - ændring af artikel 264, stk. 2 og 265 stk. 2
Forslaget fastsætter, at angivelse skal ske i den kalendermåned, hvor af-
giften er forfaldet eller hvor en regulering er meddelt erhververen.
DI kan ikke støtte en generel overgang til månedsrapportering. Herud-
over giver forslaget ikke isoleret set anledning til bemærkninger.
Artikel 2 - Gennemførelse
Direktivet skal ifølge forslaget have virkning fra 1. januar 2010.
DI skal i den forbindelse dels konstatere, at det kan blive nødvendig at la-
ve systemændringer, hvilket tager tid i praksis. En implementeringsperi-
ode for virksomhederne på 6-9 måneder fra den nationale lovgivning er på
plads, bør være et minimum.. Da direktivet endnu ikke er vedtaget, kan
dette give problemer. Hertil kommer, at direktivet bør ses i sammenhæng
med momspakken, der også skal implementeres i dansk ret. Det er derfor
vigtigt, at ændringer tager hensyn hertil.
Forslag til Rådets forordning om ændring af rådets forordning
(EF)
nr.
1798/2003
med
henblik
at
forebygge
momsunddragelse i forbindelse med transaktioner inden for
Fællesskabet.
Ændringerne i forordningens artikel 1 nr. 1 og 2 er en konsekvens af æn-
dringerne i direktivet. Ændringen i artikel 1 nr. 3 er derimod en stram-
ning over for medlemsstaterne, idet de fremadrettet skal udveksle oplys-
ninger inden for en måned.
DI kan støtte stramningen, men hvis medlemsstaterne ønsker et forbedret
samarbejde, synes det underligt, at de ikke allerede i dag har indrettet sig
med en kortere tidsfrist. Der burde derfor være konsensus allerede i dag.
Såfremt dette måtte give anledning til yderligere bemærkninger eller
kommentarer, står DI selvfølgelig til rådighed.
Med venlig hilsen
Kristian Koktvedgaard
Chefkonsulent, Skat og regnskab
5